T-26 diotje

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi all,

Naast het andere dio ook begonnen met een kleiner dio, die al lekker opschiet. Setting is Operation Barbarossa, zomer 1941 dus. Centraal staat een T-26, die in een paniekerige aftocht in de zompige oever van een rivier of beek is blijven steken. Wilde ook iets met water doen en dit leek me een interessante setting om dat te doen. Ernaast 2 Duitse soldaten die een documentatie vinden die wellicht van nut kan zijn. Of wellicht is het toch nepnieuws ;) ? Verder nog een verlaten Maxim MG met munitie en toebehoren om het Barbarossa gevoel te geven. Daar ga ik een set van Miniart voor gebruiken. De T-26 is van Revell. Of beter gezegd van Zvezda. Een simpel kitje, waar met wat zelfwerkzaamheid zeker iets leuks van te maken is. Pasvorm is goed en bouwt lekker snel. Normaliter ben ik meer van de periode 44/45, maar deze kit is interessant om een aantal redenen: 1> er zijn er meer dan 10000 van gebouwd en het wat de belangrijkste tank in het begin van de oorlog voor de Sovjets. 2> door dit aantal is er veel variatie, zeker qua gereedschap. 3> het loopwerk is beweegbaar, wat zeker in dit geval goed van pas komt. 4> deze tank was voor de oorlog al in gebruik. Dus een paar jaar in gebruik zonder oorlogsschade is qua verwering interessant. Gekocht voor € 17,50, dus geen geld en erg leuk om te bouwen. Hij is bijna af, op wat delen luikjes na en de spatborden/gereedschap. Hieronder de stand van zaken tot nu, verneem graag van jullie!

T-26 Revell Operation Barbarossa.jpg

De basis is gemaakt van piepschuim met daarop blauw schuim. Echt restanten, wat een lekkere rommelige en chaotische fundering geeft. Plaatwerk is gemaakt van stukken 2 mm plaat, ook restanten. Na verlijmen en schuren is dit strak te krijgen. De grond is gemaakt van rivierklei uit/bij de Maas, stukjes tak, inhoud theezakje, takjes en wat grond wat tussen mos zat. De blaadjes gemaakt met punch setje. Lekker kliederen en in een mum van tijd is het gedaan.

Ik ga ook nog wat groener blad toevoegen. Ook ga ik nog riet etc. erin zetten. Zoals Jan Coen het ooit heeft gemaakt ga ik ook proberen. Verder nog wat gras en bloemen. Het water wordt gemaakt met resin water van AK Interactive, maar zover is het nog niet uiteraard. Komen nog paar vissen in en lelies. De boom is gemaakt van een tak
met takjes van zeeschuim. Nog niet af zoals te zien. Niet al te spannend. Wat gaatjes boren, zeeschuim erin prikken, groen erover heen strooien in diverse tinten en de loofboom is een feit.

Links heb ik de Maxim MG gepland. In eerste instantie wilde ik de Duitsers daar plaatsen, maar die kunnen ook prima rechts, daar is ruimte voor. En dat lijkt me wat logischer. Omdat de bemanning van de T-26 naar rechts is gevlucht. Voor de Duitsers heb ik de kit
Germania Regiment, Dragon 6281. De twee figuurtjes die met de kaart bezig zijn passen perfect in het verhaal als je het mij vraagt. Waar ik nog wel sterk aan twijfel is of hun uniformen zoals afgebeeld correct zijn voor1941. De hand cuffs lijken me sowieso discutabel. Of ombouwen naar infanterie Gross Deutschland wellicht? Als iemand hier meer over kan zeggen verneem ik het graag.

T-26 Revell Operation Barbarossa diorama.jpg

Heb eerst positie van het loopwerk bepaald en toen vastgezet. Nadien de rupsen gemonteerd. Deze vallen met niet tegen voor zo'n voordelige kit. Passen erg goed en snel te maken. Bestaat deels uit losse en deels uit grote delen. Heb de handleiding hierin niet gevolgd omdat het loopwerk niet recht staat. Grote voordeel en ook van groot belang is, dat de vaste delen zonder gevaar te buigen zijn als je dat voorzichtig doet.

 
Ben benieuwd naar het verdere verloop, daar ik hetzelfde kitje heb liggen, maar met een Finse danwel Spaanse setting in het hoofd.
 
:+:Smakelijk projectje

Waar ik nog wel sterk aan twijfel is of hun uniformen zoals afgebeeld correct zijn voor1941.
Volgens mij kun je de figuren zo gebruiken. Ik weet alleen niet zeker van die manchet titels wanneer die eigenlijk zijn toegezegd.

Hier een stukje (uit 5th SS Pz.Div. Wiking) van oprichting tot inzet bij Operatie Barbarossa van deze Germania soldaten :

After the German invasion of Poland in 1939, Heinrich Himmler, the head of the SS, sought to expand the Waffen-SS with foreign military volunteers for the Nazi "crusade against Bolshevism". The enrollment began in April 1940 with the creation of two regiments: the Waffen-SS Regiment Nordland (for Danish, Norwegian, Swedish and a minority of Icelandic volunteers), and the Waffen-SS Regiment Westland (for Dutch and Flemish volunteers).[1]

The Nordic formation, originally organised as the Nordische Division (Nr. 5), was to be made up of Nordic volunteers mixed with German Waffen-SS personnel. The SS Infantry Regiment Germania of the SS-Verfügungs-Division, which was formed mostly from Germans, was transferred to help form the nucleus of a new division in late 1940.[2] In December 1940, the new SS motorised formation was to be designated as SS-Division Germania, but after its formative period, the name was changed, to SS Division Wiking in January 1941.[3] The division was formed around three motorised infantry regiments: Germania, Westland, and Nordland; with the addition of an artillery regiment. Command of the newly formed division was given to Felix Steiner, the former commander of the Verfügungstruppe SS Regiment Deutschland.[4]

After formation, the division was sent to Heuberg in Germany for training; by April 1941, it was ready for combat. The division was ordered east in mid-May, to take part with Army Group South's advance into Ukraine during Operation Barbarossa, the invasion of the Soviet Union.
 
Laatst bewerkt:
Vincent,
Mooie opzet van je diorama !
Ik zie geen belemmering in het gebruik van de 2 of 4 figuren van het regiment Germania, behalve hun wapens.
Rond deze tijd 1941, denk ik dat de kaartlezende figuur een MP40 heeft en de mitrailleurschutter een MG34.
Ik verwacht, dat het gebruik van verouderde, danwel buitgemaakte wapens, in deze eenheid niet meer van toepassing was.

De armband "Germania" duidt het regiment aan, niet de (in onbruik geraakte) divisie-naam.
 
Heren,

Bedankt voor de reacties! @Ron van Wiggen : vwb de bouw ben ik tot nu geen noemenswaardige problemen tegengekomen. Wel moet je veel delen opschonen of dunner maken. Zoals de bevestigingen van de spatborden en het gereedschap. Laatstgenoemde kun je beter vervangen, want die delen ogen wat te plomp en minder gedetailleerd. Het enige wat je sowieso moet corrigeren is de gun mantlet. Deze is niet correct, althans ik kan nergens foto's vinden dat deze klopt zoals in de kit. Hier ontbreken een paar onderdelen en de plaatsingen zijn niet goed. Zal binnenkort een foto uploaden, dan wordt het duidelijk.

@ Hans en Peter: bedankt, dit maakt het duidelijk. Ik zal die MP-18 of 28 dan vervangen. Vond die wel origineler dan een MP-40, maar het lijkt me ook aannemelijker dat ze op dat moment modern materiaal hadden. Grote voordeel van deze kit is, dat je een half peloton van wapens kunt voorzien, want er is een heel frame met wapens en accessoires van zeer hoge kwaliteit in deze kit. En ook in andere Gen 2 kits, zeer nuttig en topkwaliteit dus. Ik weet niet of ik de armbanden aanbreng. Ze zitten niet in de kit namelijk. Wellicht later nog. Zonder moet zeker kunnen lijkt me.

Wel nog een andere vraag, betreft het SS insigne op de boordkragen. De kit toont deze niet, wat correct is voor 1940. Althans daar is fotomateriaal van. Vraag is alleen, of dit in 1941 ook nog gangbaar-optie was.

Mvg,

Vinceny
 
Laatst bewerkt:
Hi all,

Weer wat verder. Rupsen erop, chassis samengebracht. Nog wel wat correctiewerk te doen. Wat vooral rest zijn de gereedschappen op de spatborden en de onderdelen binnenzijde luiken. Die moet ik scratchen. Hier de foto's:


t-26 zvezda.jpg

@Ron van Wiggen: hier zie je de benodigde aanpassingen. Paar bouten erbij, wat gaten verschoven etc. Let ook op de boutjes die aan de buitenzijdes zitten, die voor de bevestiging van de mantlet zorgen op de koepel. De sleuf voor de MG moet iets meer naar het midden, maar dat krijg ik niet meer gecorrigeerd. Dus als je deze kit gaat bouwen kun je dit onderdeel beter van te voren aanpassen uiteraard.

t-26 diorama zvezda.jpg

Hans en Fritz op inspectie. De hoofdjes zijn van Hornet. Het sfeervolle gat binnenzijde T-26 wordt uiteraard gecorrigeerd ;)
 
Bedankt voor de tips!
Ik ben er al achter dat, als ik een Finse T-26 wil, ik de golvende inlaat achterop moet vervangen door een vierkante voor een T-26 M1933.
 
Hi all,

De luchtkwast dit weekend in de hand genomen. De T-26 is af en staat in de menie. Deze krijgt nog een zandgele laag met daar overheen groen. Met de hairspray techniek ga ik hem zo van verschilferde verf voorzien, zoals er ook een in een museum staat. De lijst heeft verder een eerste laag verf gekregen. Je ziet dan nog altijd wat onjuistheden zoals krassen, maar dat zal na een tweede laag weg zijn. Het gras en de boom zijn ook grotendeels gereed voor mijn idee. Gras krijgt nog wel wat gelere/vale tinten en nog bloemen. De boom is denk ik wel af op een wash na dan. Binnenkort maar eens beginnen met de vegetatie in en om het water. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent


440794655_7887735644606095_302147604603938021_n.jpg

440602585_7887735667939426_9005577160071782673_n.jpg

Het rupsspoor in het gras volgt uiteraard nog. Linksvoor komt nog een Maxim MG.
 
Inderdaad lekker bezig zo, geen opmerkingen...wel een vraag :
het gras ziet er lekker vol en wild uit... is dat een stuk teddy-bont misschien ?
 
Hi Peter,

Ja het lijkt wel een vacht, wat het in feite ook is: te weten van de vrucht van de plataan boom! Deze zitten op de schil. Kun je zo eraf trekken en in plukken op de ondergrond lijmen. Dit zijn hele fijne haartjes die een volle look geven, al naar gelang hoe kort het op elkaar gezet wordt uiteraard. Het stelt kortom niet veel voor. Na plakken met de airbrush erover. Wel zul je voor of na airbrushen de vruchtjes van de boom er nog tussen uit moeten halen, maar dat is ook niet bijster spannend.

Mvg,

Vincent
 
Hi all,


Weer wat verder gekomen afgelopen lang weekend. De T-26 is qua airbrushen af op een paar kleine dingetjes na dan. Nu met de hand verven en verweren :) De acrylverf is van Tamiya en zelf gemengd. Met een beetje Revell acryl gloss. Deze airbrush sessie ging vrijwel vlekkeloos, wat ik helaas niet altijd van de voorgaande kon zeggen met Vallejo. Vooral veel verstopping. Geen idee hoe dat kan maar verven met Tamiya lijkt met mijn airbrush minder problematisch. Ik denk dat ik in het vervolg dan ook gewoon bij good old Tamiya blijf. Hoe zijn jullie ervaringen?

De witte tekens zijn met een sjabloon aangebracht. De cijfers zijn gemaakt van decals van de Miniart T-70. De witte blokjes zijn vaker te zien en schijnen tactische markeringen te zijn. Er volgt nog een rode ster met hamer en sikkel op de zijkanten toren die uit een KV-2 kit van Trumpeter komt. De afgebladderde verf is gebaseerd op een T-26 in een museum. Gemaakt met de haarlak methode. Met water dippen haalde weinig uit, dus als oplosmiddel voorzichtig acryl thinner gebruikt als zwaarder middel. Vermoedelijk omdat ik te lang heb gewacht, weet het zo niet. Maar hoe dan ook met de Tamiya thinner lukte het wel zonder dat de zandgele laag zelf werd aangetast, door de haarlak vermoed ik. Het schiet nu op, want ook de figuurtjes hebben een primerlaag. Nu nog de vegetatie in het water en het water zelf.

Mvg,

Vincent

441530969_7920230674689925_8411670890751513375_n.jpg


436495560_7920230688023257_8898820328009846148_n.jpg
 
Ik herken het vallejo ptobleem. Vwb de haarlak heb ik gemerkt dat het merkafhankelijk is hoe snel de haarlak oplost.
Blijft een geinig karretje, zo'n T26.
 
Hi Ron,

Ja ik heb het vermoeden dat de Vallejo verf sneller droogt en kleine schilfers geeft wat opstopping geeft. Koekt ook sneller aan in de spuitmond. Wellicht dat het ook aan de combinatie met airbrush ligt. Ga niet zomaar de beschuldigende vinger naar Vallejo wijzen, dit alleen mijn ervaring en ook die van jou dus.

Mvg,

Vincent
 
Lekker bezig Vinnie :):+:

good old Tamiya blijf. Hoe zijn jullie ervaringen?
Voor het spuiten denk ik er net zo over. Wel met een hete verdunner al doet Mr. Levelling Thinner het net zo goed.
Spuiten met Vallejo moet ik me nog eens aan wagen.... zou geen echte problemen moeten opleveren is mijn redenatie...we'll see... :hm:

haarlak methode. Met water dippen haalde weinig uit
Bij gebruik van een hete (spuit)verdunner kan het zeker moeilijker gaan want de (Tamiya) laklaag is dan harder (is dat waar?)
Onlangs heb ik dat uitgeprobeerd op een 'probeerezel' en ging goed.... ik was binnen een uur met bijna kokend heet water aan het poetsen en
moest toch zorgvuldig werken om niet teveel tegelijk te laten bladderen.
Ter vergelijk had ik ernaast een stukje verf gespoten met IPA verdund en dat ging er wel veel makkelijker vanaf.
 
Hi Peter,

Ja het is gewoon proberen. Ik heb ook wel eens probleemloos geverfd met Vallejo, maar als er problemen zijn dan is het wel met die verf. Ik had dat nu met zowel ze zwarte primer als een mix van blauw en geel die voor airbrush bedoeld zijn.

Mvg,

Vincent
 
De primers van vallejo heb ik geprobeerd, maar daar kon ik niet mee overweg, het werdt een soort gummi achtig laagje bij de zwarte variant, en de witte werd net snot, maargoed, mn eigen falen kan daar ook debet aan zijn, want met de rest van de vallejo heb ik nooit wat
 
Terug
Bovenaan