Kroegspelletje

Ik zie zo'n kroegspelletje wel zitten...


  • Totaal aantal stemmers
    14
  • Opiniepeiling gesloten .
Alex zit redelijk warm, maar ik ben op zoek naar een andere fabrikant. :+:
 
Nürnberg. Panther fabriek
 
Warm, maar op de foto zie ik geen fabriek. En bij mijn weten heeft die daar ook nooit gestaan....

Gr Bas
 
Hainberg testgebied van de Panther tanks tussen Nürnberg, Gebersdorf en Zirndorf.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, het voormalige testgebied van MAN, nu het prachtige natuurgebied Hainberg. Nog zo'n plaats waar niets meer herinnerd aan de roemruchte oorsprong. Playmobilland is om de hoek, waar onze kinderen graag naar toe gingen. De laatste jaren was mijn noodzaak om mee te gaan minder en kon ik de omgeving bekijken. Het laatste jaar was ik in het bezit gekomen van het prachtige boel over de Panzer factory in Nürnberg van MAN.
1000034756.jpg

De Panther is er inderdaad ontworpen, maar dan negeer je al die andere voertuigen, specifiek de Diesels waar in Nürnberg aan gewerkt is. In het boekje zit ook een kaart van de fabriek zelf.
1000034757.jpg
Ook daarvan is nog het nodige terug te vinden als je weet waar je moet kijken.
1000034761.jpg

Überhaupt is Nürnberg zeer de moeite waard, want destijds was het een zeer belangrijke stad in het tijdperk van meneer Adolf en verschillende andere "megasstructures" zijn er nog te vinden. Maar ook bijvoorbeeld een groot spoorwegmuseum. Kortom zeker een bezoek waard.

Walter mag weer iets bedenken!
Gr Bas
 

Bijlagen

  • 1000034759.jpg
    1000034759.jpg
    205,6 KB · Weergaven: 0
4 en 5 mei….nooit vergeten en blijven vieren. Geen haring en witte brood maar dit keer maar wel een einde aan een vreselijke periode. Waar zijn we en wat is hier vereeuwigdIMG_7831.jpeg
 
Helemaal goed!
Op 5 mei trokken de Canadezen Leiden binnen. Hier arriveert de voorhoede aan het Kort Rapenburg.
IMG_7832.jpeg
Het Kort Rapenburg is een kort stukje straat en het verlengde van een van de bekendste straten van Leiden, het Rapenburg. Vanaf de 19e hebben leden van de koninklijke familie tijdens hun studie hier gewoond: prins Alexander (Rapenburg 22), prins Willem (Rapenburg 24), prinses Beatrix (Rapenburg 45) en prins Willem-Alexander (Rapenburg 116).
Overigens zat de Ortskommandatur niet aan het Kort Rapenburg maar aan het Rapenburg nr 65. Dat was een eindje verder schuin tegenover Café Barberra waarboven de Soldaat van Oranje woonde.

Maarten aan jou de eer voor een volgende.
 
IMG_1694.jpeg

Wat is dit? En waar nog steeds te vinden?
Wederom bij mijn familie in de buurt, nu de aangetrouwde zijde. :)
 
Blockhaus bunker in Eperleques?
 
Ik dacht eerst aan de Diogenesbunker bij Schaarsbergen….maar:
1: ik herken de structuren daar niet van de raadplaat
2: de Diogenesbunker gaat over vliegdingesen … en dat is ongehoord hier😉

Dus weet ik het nog steeds niet….
 
Fliegerhorst te Venlo bij de Postweg. Nu klimtuin (je ziet op de raadfoto de klimsteunen op de wand)…..toch met vliegdingesen te maken ….
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad.

Mijn schoonfamilie komt uit Venlo. En mijn schoonvader vertelde me dat hij vaak naar de hei ging (het pas gebouwde vliegveld dus) om te kijken of er wat te snaaien was. Het terrein was enorm groot, o.a. honderd hangaars voor de nachtjagers en vele magazijnen verspreid over het terrein. Als jongeman nam hij bouwmateriaal mee wat er savond door dwangarbeiders was achtergelaten om de volgende dag mee verder te gaan. Spijkers, gereedschap, houten palen, draadijzers, het ging allemaal mee naar een beter bestemming zoals hij het altijd zei.
Was dus voor de duvel niet bang (en enorm veel geluk). In 44, toen stad bevrijd werd heeft hij meteen aangemeld als oorlogsvrijwilliger bij het korps mariniers om de jappaners uit ‘ons’ Indie te verjagen. Loog over zijn leeftijd, 16 jaar, en ging voor opleiding naar de USA. Toen de opleiding klaar was, was de oorlog ook over. Kon hij toch meteen door naar Indie, nu tegen delen van de eigenlijke bevolking strijden. Na ruim 2 jaar (dacht ik) is hij thuis gekomen. Vertelde er thuis tegen familie heel weinig over. 15 jaar geleden heb ik verschillende gesprekken met hem gehad tijdens lange boswandelingen in de regio. Hij vond het fijn met me hierover te spreken. Zijn kinderen hebben er zelf allemaal weinig van meegekregen.
Vooral vanaf de Vietnamoorlog was er veel onbegrip voor zijn aanmelding toentertijd. Pas in de jaren 80 veranderde de reacties van mensen weer positiever.

Inderdaad een vliegdinges onderwerp, maar zo dicht bij mijn familie dat ik het toch gekozen heb.
 
Ik heb ongeveer een jaar geleden een rondleiding daar gemaakt onder begeleiding van Axel Repping die een enorme kennis heeft van dat gebied. Ook bovenop de toren gestaan, wat zeker een bijzondere ervaring was. Zeker aan de Duitse zijde is nog veel te herkennen. Onder zijn begeleiding is er ook een FB pagina, waar zeer veel informatie te vinden is over dit onderwerp. Zoek op NJG 1 Fliegerhorst Venlo
1000035409.jpg
Gr Bas
 
Terug
Bovenaan