Hill 192 Update 24-06-18 : Diorama : Terrein Flora

Re: Defending Hill 192, StuH-crew: MG-Schütze 02-08-2017

Ik denk dat de pose nog niet helemaal lekker zit. Als die zo gaat schieten breekt die denk ik zijn sleutelbeen. Onderkant van het schouderstuk moet wel geschouderd worden als je gaat pompen met een mg42.
 
Re: restauratie verslag is gestart

peter van dijk zei:
Ik weet dat ik al in me nest had moeten liggen, maar kon niet laten
om te beginnen aan het herplaatsen van foto's in dit verslag.

Gaat redelijk vlot (14 foto in 30min.), maar o wee als je een foto toch even moet terugzoeken op Photo Fukkit

wat een bagger site is het geworden, zie bijna meer reclame popups (die het navigeren een hell maken) dan foto's...

De goden zei DANK dat ik de originele topicfoto's gewoon gebruiksklaar klaar heb staan op eigen drive.

mazzels ;)

Eventueel uBlock voor chrome gebruiken tegen de pop-ups, reclames etc.

Verder ziet het detail in de figuren er weer erg goed uit :oei: :oei:
 
Re: Defending Hill 192, StuH-crew: MG-Schütze 02-08-2017

Hi guys :D

bedankt Rob, en goed dat je even die detail-howto's van Calvin Tan noemt.
Dat zet ik bij de review.
Wil je echt meer weten over plooien, raad ik het boekje aan van Burne Hogarth : "Dynamic Wrinkles and Drapery".
Te koop voor € 21,55 bij Bol.com

bedankt Vincent.

Wel Bas, ik ben bang dat je gelijk hebt en het is nog 'erger' zelfs :
Op alle foto's die ik gezien heb van dergelijke schutters, zag ik steeds dat ze hun
linker arm gebruikten om de schietarm te stabiliseren. Ik heb me wel afgevraagd in hoeverre het
afvuren zou voelen tegen de schouder, gezien het wapen vast aan het schild zit.
Gezien de pose die ik wilde heb ik het niet beter kunnen doen met mijn ervaring (nog geen meester in ieder geval).
Heb heel veel gebogen aan de armpjes om deze pose te bereiken en het is gebleven bij
een compromis tussen anatomisch en praktisch correct .
Zeker gewaardeerde kritiek die me stimuleert om het een volgende keer beter te doen ! Thanks man :D

Bedankt Paul, ook voor de block-tip. Niet dat ik niet wist van dit soort add blockers,
had er alleen al een tijdje geen in gebruik, want ik let niet op die adds.
Maar op PhotoBucket is het echt bizar !! Ik gebruik Firefox en heb zojuist die good ol' Adblock Plus weer geïnstalleerd.

have a nice day y'all :D
 
Re: Defending Hill 192, StuH-crew: MG-Schütze 02-08-2017

Peter,

ik zou er niet té kritisch op zijn.
Zoals je al zegt: het wapen zit vast in het schild, wat misschien de terugslag vermindert.
Bovendien kan het zijn dat deze schutter nét aanlegt. Dus enkele seconden later zet hij die kolf op de juiste plaats en begint te schieten.

Vind het best meevallen.

Groeten
 
Re: Defending Hill 192, StuH-crew: MG-Schütze 02-08-2017

Bedankt Antonie, ook voor de escape story 8)
Maar is niet nodig want ik blijf bij de vuuractie.
Ik moet dus nog wel een stukje lege ketting maken aan de rechter zijde van de MG.
Ook nog een handje vol hulzen erbij uiteraard.... eens kijken.... 25 kogels per seconde vuren...
Gezien de resterende lengte van de kogelketting is hij hooguit ½ seconde aan het knetteren..

groet ;)
 
Re: Defending Hill 192, StuH-crew: MG-Schütze 02-08-2017

Duidelijk dat ie aan t aanleggennis toch? Hele band met patronen hangt er nog aan vast, ik mis alleen de doorvoer dinges die door de mg steekt? Leuke figuurtjes, ik heb de boekjes ook liggen, als mn hok weer klaar is zal ik Clay shapers aanschaffen en verder kleien :rofl:
 
Re: Defending Hill 192, StuH-crew: MG-Schütze 02-08-2017

peter van dijk zei:
Bedankt Antonie, ook voor de escape story 8)
Maar is niet nodig want ik blijf bij de vuuractie.
Ik moet dus nog wel een stukje lege ketting maken aan de rechter zijde van de MG.
Ook nog een handje vol hulzen erbij uiteraard.... eens kijken.... 25 kogels per seconde vuren...
Gezien de resterende lengte van de kogelketting is hij hooguit ½ seconde aan het knetteren..

groet ;)

Kan me voorstellen dat de mg schutter wel een bepaalde vuurdiscipline werd bijgebracht. ;)
Gewoon de trekker vasthouden, leidt tot "wandelen" van de mg, als (moderne) MAG schutter gebruikte je de zin "sodemieter op" om de lengte van één vuurstoot vast te stellen. Misschien "Tommy hau ab"?
 
Re: Defending Hill 192, StuH-crew: MG-Schütze 02-08-2017

Timo, ik zei : "ik ga voor de vuuractie... moet nog stukje lege kogelketting toevoegen."
Je hebt gelijk vwb de lengte die er nu nog ligt. Heb geteld en er missen slechts vier patronen (van de 50).
Ga de ketting dus een stukje inkorten..
Enne... leuk om te horen dat je de sculptools weer wil oppaken, go for it ! :D

Marc Brandes zei:
peter van dijk zei:
Bedankt Antonie, ook voor de escape story 8)
Maar is niet nodig want ik blijf bij de vuuractie.
Ik moet dus nog wel een stukje lege ketting maken aan de rechter zijde van de MG.
Ook nog een handje vol hulzen erbij uiteraard.... eens kijken.... 25 kogels per seconde vuren...
Gezien de resterende lengte van de kogelketting is hij hooguit ½ seconde aan het knetteren..)

Kan me voorstellen dat de mg schutter wel een bepaalde vuurdiscipline werd bijgebracht. ;)
Gewoon de trekker vasthouden, leidt tot "wandelen" van de mg, als (moderne) MAG schutter gebruikte je de zin "sodemieter op" om de lengte van één vuurstoot vast te stellen. Misschien "Tommy hau ab"?
ook bedankt voor het meedenken Marc.

Dit soort overdenkingen (er zijn er meer gemaakt) aangaande de realiteit zijn leerzaam.
Kennis van anatomie is nuttig voor bouwen/converteren van figs en het poseren ervan.
Kennis van materiaal is nuttig voor kleden en uitrusten van figs en het namaken/detaileren ervan.

Het blijkt dus dat voor een zo realistisch mogelijke weergave van een mens
ook kennis van zijn of haar realiteit en achtergrond nuttig is.

In het geval van de MG-schutter aan boord van een zelfrijdend stuk artillerie :
Niet alleen nuttig dus om te weten hoe hij gebouwd en gekleed is en hoe hij beweegt en waar hij mee werkt.
Ook hoe hij opgeleid is en zijn huidige toepassing in de praktijk zijn nuttig om te bestuderen voordat
men ten strijde trekt met putty.
Voortaan iets grondiger het onderwerp bestuderen en het ook in de groep gooien.

Ik denk niet dat de schutter opnieuw gesculpt gaat worden, ondanks de verkregen inzichten.
Voor mij heeft de figuur zoals deze nu plaats- en deelneemt in het geheel al een ruime voldoende ;)
Evengoed neem ik opgedane kennis mee en probeer het dan tenminste een volgende keer weer wat beter te doen !

Nogmaals iedereen bedankt voor alle leerzame opmerkingen !

Happy Learning :D
 
StuH-crew: extra AMMO voor MG-Schütze 04-08-2017

Hoi weer ;)
(deze update stond reeds klaar voor ik het stukje hierboven schreef..)

Mededeling over SBS HowTo Make Ammobelt : Komt eraan. Toch nog wat pics schieten van enkele stapjes.

Update : Extra munitie voor de schutter en waar dan wel :

Heb zitten dimdammen wáár het voorraadje extra ammo te plaatsen en in welke vorm :
a : Ammo kistjes (dicht) : kon er maar 1 redelijk geloofwaardig kwijt, en zou daarvoor ook de aanwezige
kogelketting behoorlijk moeten aanpassen, of een nieuwe maken. Liever niet.
b : Ammo kist (open) : Exemplaar van Dragon heeft mooi detail, maar mijn kogelketting daarop aansluiten
oogt dan raar want : Dragon's kogelketting is aanzienlijk breder dan de goed zichtbare kogelketting in het kistje. Laat maar...


c : 2 Kettingen van Dragon plaatsen op de manier zoals op onderstaande foto.
Optie "c" was niet ingewikkeld om te maken, maar vond ik niet dát hebben wat ik wilde zien ??? andersom denken helpt soms...
Besloot mijn idee een kwartslag te draaien, vooruit met de geit, gewoon doen, anders blijf ik zoeken naar de perfecte oplossing en doe nix...



Ammobelt modelleren
Heb gelukkig een bakkie vol "ammobelts" (ja nu in Engels..) dus kan comfortabel experimenteren.


Behalve het zaagje en het vijltje is dit wat ik gebruikte om de belts mooi in vorm te krijgen. (Meer daarover in de HowTo)


In het kort een toelichting :
-Ammobelts zijn vooraf tussen de patronen iets ingezaagd om buigen van de
belt te vergemakkelijken (mbv de dunne lijm aggressieve plastic oplosser).
-Dan de (nog rechte) belt op schutterluik gelijmd...½ uurtje laten harden. Dan ammobelt week maken met dunne lijm .
-Met tooltjes aan weerszijden van het luik de belt langs contouren van voertuigdetail dwingen.

Steeds gewerkt in stapjes (vanuit het -vastgelijmde- midden van de belt naar beide uiteinden toe) :
Na elke gemaakte buiging het stukje belt tot de volgende bocht verlijmen aan waar het ook maar op ligt.
Eerst 1 belt afgewerkt voor de 2e erop werd gelijmd en bewerkt.
Tricky en geduldig werkje, want het is moeilijk te voorspellen wanneer de ammobelt week genoeg is geworden door de lijm/oplosmiddel.
Ook breken kan gebeuren, maar door te "frotten" met de tools en extra dunne lijm kun je redelijk makkelijk nog iets herstellen/corrigeren.

Aldus het resultaat tot zover. Twee nette aanlegstripjes zullen nog worden gemaakt.







Tot hier weer...thanks voor meedenken en het laten weten ;)

Mazzelz :D
 
Re: Defending Hill 192, StuH-crew: extra ammobelts 04-08-2017

Mag ik als voormalig mag-schutter met affuit ervaring ook een duit int sakkie doen?
Als je achter zo'n spuit hangt, zit de kolf niet voortdurend in je schouder. Bij een beweging, zoals nieuw doel zoeken/richten, komt 'ie vanzelf los. Alleen bij 't afvuren, trek je 'm je schouder in. Ook op een affuit, want die spuit wil toch bewegen.
Als je al losse patroonbanden hebt, wil je 't liefst in de juiste richting hebben liggen, zodat je niet moet klooien met ze recht leggen, wanneer je moet herladen. Ze zo los op een vlakke metalen ondergrond leggen bij een verplaatsing is een garantie ze kwijt te raken! Dat glijdt en rolt als de pieten! Ook slordig als de band ergens vast haakt in de hitte van de strijd. Herladen is ook een hoop gedoe.
Al met al een niet slimme oplossing die losse banden.
De standaard kleine, ronde drums zullen, denk ik, de voorkeur hebben bij geoefende schutters. Geen geklooi en snel te verwisselen.
 
Topic is hersteld

Goedemiddag :D

Werkzaamheden aan diocomponenten volop in gang, zal zien dat ik weer eens wat plaatjes post, maar dit terzijde.

Wil even melden dat dit topic is hersteld en dat alle plaatjes weer zichtbaar zijn.
Klusje viel mee, vooral vanwege het feit dat Photo Phuckit de naam van de plaatjes in de img-code heeft staan.

Happy Re-reading ;)
 
Re: Defending Hill 192, Topic is hersteld 28-08-2017

Fijn dat de plaatjes weer terug zijn Peter.

Die bestandsnamen was het laatste grote voordeel van PB, helaas heb ik op dat gebied nog geen goed alternatief kunnen vinden. :nouja:
 
Re: Defending Hill 192, Topic is hersteld 28-08-2017

Tja Photobucket, gelukkig host ik mijn foto's al jaren op een stukje gehuurde server. Kost een beetje, maar geen rare verrassingen.

Je bent weer goed bezig Peter, mooi sculpt werk, uitleg en zo, wordt echt een pareltje. Zet 'm op! ;)
 
Re: Defending Hill 192, Topic is hersteld 28-08-2017

Ha die Peter!

Om te beginnen: holy mackerel! Moet een titanenwerk geweest zijn om al die foto's terug goed te krijgen, chapeau daar voor!
En ten tweede, meer dan interessante thread moet ik zeggen met tof onderwerp en leuke how to's. Die van de ammobelt ga ik alvast onthouden.

En nu, keep up the good work! :D
Cheers
 
Re: Defending Hill 192, Topic is hersteld 28-08-2017

Hi Girl and Boys ;)

Niels, ik ben bezig met uitproberen van een nieuwe host.
veelbelovend en codes bevatten bestandsnaam. Wordt vervolgd.

Bedankt Johanna, ik doe m'n best, dat wil zeggen : met plezier :D

Thanks Wouter, en dat 'Titanenwerk' viel echt mee hoor, heb er schat ik 5 uur over gedaan.
Scheelt natuurlijk ook nog dat vanaf pagina 9 de foto's al vanaf Image Shack werden geplaatst.
Fijn dat het topic in de smaak valt, how to over ammobelts maken komt nog apart en meer uitgebreid.

groetels :D
 
Defending Hill 192, paintjob voor StuH 3-9-17

Hee luitjes :D

niet veel stil gezeten hier.... heb figuren klaar voor hun verfjasjes,
maar ben nog aan het oefenen met acryl op figuranten, met name hun gezichten...
Gaat de goede kant op... wordt vervolgd.

De SturmHaubitze zit inmiddels bijna helemaal in elkaar en is gespoten en voor een groot deel verweerd.
Rupssamenstellingen zitten nog niet verlijmd, antennes moeten er nog op, evenals een aantal decals.
Die horen eigenlijk al gedaan, maar ja, moet je mij hebben als ik eenmaal één pinwasje heb gedraaid :rofl:
Ach, komt vast wel goed toch ?

Hier dan een bescheiden rondgang van de StuH zoals-ie er heute bij staat. (nog niet klaar).

Rechtsklik op foto > "afbeelding bekijken" om op originele grootte zien.






















Eerst nu nog voertuig nummers + balkenkruizen erop,
dan nog enkele krasjes en touch-ups hier en daar.
dan verder met meer serieuze vervuiling.

nu gaak eerst dutje doen denk ik, loop een beetje 8ter met slapieslapie :rofl:
weet wel een fijn slaapliedje :
in een groen groen groen groen knolle-knolleland,
daar zaaten twee StuHtjes heeeel parmant,
enz...

Bedankt voor uw tijd, u kunt weer aan uw werk ;)

Dommelend groetje 8)
 
Laatst bewerkt:
Re: Defending Hill 192, paintjob voor StuH 3-9-17

Hi Peter,

Ziet er mooi uit zeg! De Zimmerit komt ook helemaal tot zijn recht zo. Wellicht de wielen nog wat shiny maken (binnenkant ring), zie de Panzer III van Eric Gideonse. Verder kan ik zo niets bedenken. De camouflage ziet er ook erg realistisch uit ook door de zijdeglans die natuurlijk niet mag ontbreken. Ben benieuwd naar het geheel straks!

Mvg

Vincent
 
Re: Defending Hill 192, paintjob voor StuH 3-9-17

Thanks allen :D

Vincent, bedankt voor de wielglimtip, die heb ik inmiddels toegepast.

laterr :D
 
Re: Defending Hill 192, paintjob voor StuH 3-9-17

Mooi spuitwerk Peter, ook hier weer oog voor detail! Op de foto ziet het er wel wat donker uit. Zie m graag snel live :)
 
Re: Defending Hill 192, paintjob voor StuH 3-9-17

Thanks mate :D ik neem 'm mee naar de bouwavond, kun je't live beoordelen...
 
Re: Defending Hill 192, paintjob voor StuH 3-9-17

't blijven mooie plaatjes. Van mij mag de langst lopende bouwverslag best nog wel een stukje langer worden. ;)

Neem je hem als "in progress" mee naar SMC? Wil hem graag in het echt zien!

gr Bas
 
Terug
Bovenaan