FOC 29 "de kijkdoos" Uitleg + inspiratie/voorbeelden

Alex van de Wetering

Lid van de TWENOT
FOC-begeleider
FORUM ONLINE CONTEST
FOC 29 “de kijkdoos”

Onderwerp:

De FOC staat open voor Diorama's/vignettes en voertuigen. Er zijn twee 2 opties; een kijkdoos diorama/vignette, of een voertuig interieur (waarbij het voertuig in feite de kijkdoos is)

Voor diorama's/vignettes is de bedoeling dat er slechts 1 zichtpunt is en de andere kanten zijn afgeschermd, zoals bij schadow-box of box diorama's en kijkdozen zoals we die op school maakten. Als je na de FOC alsnog alle afscherming van de andere zijdes af haalt, zodat alle kanten te zien zijn, dan is dat natuurlijk je eigen keus...maar voor deze FOC is het doel dat je je werk slechts vanuit 1 punt kan bekijken en dat de rest echt afgeschermd is.

Voor de niet-diorama bouwers is er ook een optie om mee te doen; voertuig interieurs is een regelmatig terugkerend thema; zeker gezien de kits die tegenwoordig uitkomen met volledig interieur. De discussie is altijd dat je hier veel werk insteekt en dat je er uiteindelijk weinig van ziet . In deze FOC is nou juist het doel mede forum leden te "dwingen" om hier extra naar te kijken en aan de bouwer om hier wat extra aandacht aan te besteden.

Alle schalen zijn toegestaan; ook kijkdozen met forced perspective en verlichting zijn mogelijk.
Iedere periode (WO1, WO2, Korea, Afghanistan etc.) is toegestaan. Qua materialen of aftermarket zijn er geen beperkingen.

Beoordeling:
Zowel eindresultaat als de weg daarnaar toe worden beoordeeld. Degene die veel technieken deelt en anderen helpt op het forum, maakt een grotere kans op de winst van deze FOC.
Gezien het onderwerp is het deze keer ook de bedoeling om in de week voor de finish 1 eind foto te plaatsen.....die ene foto waarbij jij het idee hebt dat je werk het beste tot z'n recht komt.

Prijs voor de winnaar:
(Kijk)doosje bonbons

Looptijd:
18 september 2023 t/m 7 april 2024 op www.twenot-forums.nl


Wil je meedoen? Ga naar het FOC sub forum hier op het TWENOT forum en maak een nieuw bericht aan. Plaats in de titel je voornaam en de naam/omschrijving van je project en ga vanaf maandag 18 september aan de slag. Plaats regelmatig (foto)updates en gebruik het forum om van gedachten te wisselen en elkaar te motiveren.


lyon_w_2.jpg

jaja2.JPG

FSM_Uboat_21.jpg

Bild_001.jpg

332d835ee9c009e8cf212ecc626296e0fbb672ee_2_596x500.jpeg

jaja.JPG

415A54EC-40D0-4864-9683-6BDF86693FD8_w1023_s.jpg

bunker.JPG

jaja3.JPG
 
Laatst bewerkt:
De snelheid lijkt een beetje uit deze FOC te zijn.....misschien ook omdat ikzelf wat druk was de laatste tijd en er niet "bovenop" zat.

Maar....er is nog steeds zo'n anderhalve maand te gaan in deze FOC (einddatum 7 april 2024)....dus hopelijk zijn er nog deelnemers die een eindsprint willen maken......(of zelfs mensen die alsnog willen deelnemen aan deze FOC, want dat mag altijd ;) )

Misschien dat de prijs helpt om een ieder te motiveren.....we "spelen" deze keer voor een (kijk)doosje bonbons!




Kijkdoos.JPG
 
Ik begin weer als een "broken record" te klinken, maar......we hebben nog een paar weken te gaan in deze FOC. Zijn er nog deelnemers die ik...of andere forumleden, kan motiveren om nog een eindsprint te maken voor onze meeting in IJzendoorn? Of moeten we er vrede mee hebben dat alleen Peter z'n project heeft weten af te ronden?.....Of moeten we de deadline iets opschuiven? Mijn gevoel zegt dat dat laatste in het geval van deze FOC niet het verschil gaat maken.....maar graag jullie mening, deelnemers

Ik heb een kortlopende FOC in gedachten als opvolger, waaraan vrijwel iedereen kan meedoen.....daarna wil ik even een FOC pauze inlassen, zodat iedereen wat tijd heeft om aan andere projecten te werken.
 
Gewoon stoppen op afgesproken moment zodat we/ik verlost zijn/ben van de lijdensweg met het enorme schuldgevoel…. Maar ….. die 120mm gaat er echt wel komen want ik heb toch een gave mortiergroep in ontwikkeling gezien !!!
 
Ja, beetje jammer dit. Waarom doe je mee als de meeste up-date's van vorig jaar zijn🤔
Ik zeg, afronden of deze vergeten en op 7 april een nieuwe beginnen indien er animo genoeg is.
 
Het is alweer een ruime twee weken geleden dat FOC 29 z'n finale beleefde. Helaas was het aantal deelnemers, dat zijn project tijdig wist af te ronden, dit keer dun gezaaid, maar hopelijk heeft iedereen toch wat lol aan deze FOC beleefd.....en misschien zelfs wat nieuwe ideeën of technieken opgedaan.
Omdat ik hoop dat de verschillende deelnemers hun projecten ergens in de toekomst toch weer oppakken, zijn de niet afgeronde FOC draadjes verplaatst naar het Foto-album, waar er verder aan kan worden gewerkt.

Het kiezen van de winnaar voor deze FOC was niet moeilijk.....de winnaar is Peter Stoof met "Through the culvert"!
Alhoewel Peter de enige was die binnen de deadline zijn project wist af te ronden, doet dat niks af aan de prestatie. Peter ging zoals altijd weer als een speer en wist ruim op tijd de eindfoto's te plaatsen. Met de stukjes historie, bouwprogressie, vele foto's en de presentatie met fotolijst en originele foto's heeft hij weer iets moois neergezet......de winst is dan ook verdiend! Peter, het (kijk)doosje met Chocola is voor jou.

Peter FOC 29.jpg
 
Terug
Bovenaan