Leopard 1A1A4

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Plaats reactie
Jasper Breur

Leopard 1A1A4

Bericht door Jasper Breur » 31 okt 2019 14:12

Goedemiddag allen,

Weer een project dat de vitrine in kan: een Leopard 1A1A4 in schaal 1:35. Ik heb het model omgebouwd van een Leopard 1A5, aangezien er geen modellen van de 1A1A4 meer op de markt zijn. Ik heb wat details toegevoegd met onderdelen uit de Revell Leopard 1A1 en een Eduard PE-set. Het model is geverfd met de AK-Interactive Real Color NATO set. Ook heb ik op dit model voor het eerst weathering met pigmenten gebruikt, ik denk dat het er niet slecht uitziet voor een eerste poging!

Jasper

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elco Elings

Re: Leopard 1A1A4

Bericht door Elco Elings » 31 okt 2019 22:18

Netjes hoor. Pigmenten staan 'm goed. Hier en daar een afloper en wat opgehoopt vuil op de horizontale delen zouden 'm nog wat beter staan.

Maar al met al mooi werk!
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 01 nov 2019 09:58

Hi Jasper,

Ja ik vind hem ook erg geslaagd! Camouflage ziet er goed uit en hij oogt ook lekker mat. Misschien nog iets meer vuil inderdaad en misschien nog wat aangekoekte modder op de rups her en der, maar dat is meer persoonlijke smaak.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
Jasper Breur

Bericht door Jasper Breur » 01 nov 2019 13:55

Elco Elings schreef:
31 okt 2019 22:18
Netjes hoor. Pigmenten staan 'm goed. Hier en daar een afloper en wat opgehoopt vuil op de horizontale delen zouden 'm nog wat beter staan.

Maar al met al mooi werk!
Bedankt Elco!

Bedankt voor de tips, ik ga proberen er wat mee doen!

Jasper
Jasper Breur

Bericht door Jasper Breur » 01 nov 2019 13:57

Vincent Thelosen schreef:
01 nov 2019 09:58
Hi Jasper,

Ja ik vind hem ook erg geslaagd! Camouflage ziet er goed uit en hij oogt ook lekker mat. Misschien nog iets meer vuil inderdaad en misschien nog wat aangekoekte modder op de rups her en der, maar dat is meer persoonlijke smaak.

Mvg,

Vincent
Vincent,

Bedankt! De camouflage en matte finish zijn op deze erg goed gelukt denk ik. Ik zal proberen om nog wat extra weathering toe te voegen. Bedankt voor het advies!

Jasper
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 01 nov 2019 15:25

Hi Jasper,

Zeker goed gelukt, mocht je her en der nog twijfelen of het mat genoeg is, dan kun je AK Interactive ultra matt nog proberen. Dat werkt super goed, misschien paar laagjes nodig maar die maakt het matt. Vwb verweren ja is toch ook meer persoonlijk, zo is die zeker al vitrinewaardig. Dit is een Revell kit neem ik aan?

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
Jasper Breur

Bericht door Jasper Breur » 01 nov 2019 16:51

Vincent Thelosen schreef:
01 nov 2019 15:25
Hi Jasper,

Zeker goed gelukt, mocht je her en der nog twijfelen of het mat genoeg is, dan kun je AK Interactive ultra matt nog proberen. Dat werkt super goed, misschien paar laagjes nodig maar die maakt het matt. Vwb verweren ja is toch ook meer persoonlijk, zo is die zeker al vitrinewaardig. Dit is een Revell kit neem ik aan?

Mvg,

Vincent
Dag Vincent,

Ik heb al vaker over UltraMatt gehoord, maar heb het nog nooit echt gebruikt zien worden. Wat doet het met de kleuren? Blijven die hetzelfde? Ik zal op ESM eens kijken of ik een flesje kan scoren. De weathering is inderdaad een kwestie van smaak, maar ik denk dat ik op Elco’s advies toch nog wat meer pigmenten op de horizontale vlakken ga aanbrengen. De kit is een Italeri Leopard 1A5, met een Eduard PE set en verschillende onderdelen uit de Revell Leopard 1A1 en een PZB 200 uit de oude Revell/Italeri Leopard 1A1A1

Groet,

Jasper
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 01 nov 2019 19:44

Mooi hoor, Jasper!
Je zou kunnen proberen met donker(der) pigment wat spatten te creeëren. Kan door met bijv een klein beetje terpentine (de geurloze natuurlijk) of anders het flesje van MiG (er zijn vast meer manieren, maar ik gebruik deze) een soort 'papje' te maken. Als je dan een stug borsteltje/penseel neemt, kun je door er met je vinger langs te gaan echt modderspatten maken.

Less is more, dus voorzichtig zijn.
Effect zal lijken op nog vochtige, recent opgespatte grond.

Ik zou even wat links moeten zoeken hierover, misschien wat duidelijker....
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
Jasper Breur

Bericht door Jasper Breur » 01 nov 2019 23:28

Dag Peter,

Bedankt! Ik heb inderdaad al geprobeerd om op deze manier wat verse modder toe te voegen met de donkerbruine pigmenten. Helaas is de kleur vrijwel hetzelfde geworden als de lichtere modder en zijn ze dus nauwelijks te zien. Wellicht dat ik het nog eens met een nog donkere kleur ga proberen. Bedankt voor de tips!

Groet,

Jasper
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 03 nov 2019 09:37

Dat is waarschijnlijk omdat het toch mengt en opdroogt met de eerdere laag/kleur.
Vergeet daarom maar mijn advies mbt terpentine, ik bedacht me later dat ik voor dit effect uitsluitend Wet Effects van MiG gebruik. Soort fixeermiddel. Kan hier ff geen link plaatsen, maar het is doorzichtig en houdt de pigment donker. Afhankelijk van wat je wilt bereiken, kun je het ook achteraf nog onverdund aanbrengen. Gewoon met een penseel. Hoe meer, hoe 'natter' de modder of het oppervlak.
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 04 nov 2019 11:09

Hoi Jasper,

Ziet er goed uit. Volgens mij ben je een respectabele verzameling Leo's aan het opbouwen. Vanwaar die fascinatie?

Groet,

Jan Coen
Jasper Breur

Bericht door Jasper Breur » 04 nov 2019 13:04

jan coen wijnstok schreef:
04 nov 2019 11:09
Hoi Jasper,

Ziet er goed uit. Volgens mij ben je een respectabele verzameling Leo's aan het opbouwen. Vanwaar die fascinatie?

Groet,

Jan Coen
Bedankt Jan Coen!

Dit is ondertussen Leopard nummer 5, dus het begint inderdaad een behoorlijke collectie te worden. Ik vind de Leopard persoonlijk een van de meest interessante tanks. De eerste na-oorlogse tank geproduceerd door Duitsland, en vervolgens geëxporteerd naar een groot aantal NAVO partners, waaronder ook Nederland. Vooral het aantal gebruikers en het grote aantal modificaties en kleurenschema’s dat daarbij komt kijken maken de Leopard zo’n interessant onderwerp voor mij als modelbouwer. En ook het feit dat de Leopard een ontzettend mooi voertuig is om naar te kijken speelt een rol. Waar het vandaan komt weet ik echter niet...

Groet,

Jasper
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 04 nov 2019 21:07

Hoi Jasper,

De Leopard ziet er gewoon goed uit. Toen ik in 1977 in dienst zat hadden we bakken Leo 1 tanks. Nou ja, toen dachten we nog dat de Sovjet unie binnen zou vallen. Ik heb zowel met de Leo 1 als 2 meegereden. Ze rijden prima. Vooral de Leo 2 is een scheurijzer. We hebben een keer de 80 km/uur gehaald met een Leo2A4. Das vet hard voor een ding van 65 ton.
Bouw lekker door.

Groet,

Jan Coen
Plaats reactie