[Arjan] LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Arjan Wiskerke

Re: [Arjan] LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Bericht door Arjan Wiskerke » 02 okt 2019 18:23

Merci Jakko, wellicht was het voordeel van de affuit in kwestie dat ie voor zowel de .30 als .50 Browning gebruikt kon worden. Ik weet niet of dat ook voor andere affuit types gold.

Groet,

Arjan
Herman Haverhals

Bericht door Herman Haverhals » 03 okt 2019 09:19

barttigges schreef:
02 okt 2019 11:04
Geen dank.

Er zijn ook goedkopere alternatieve te vinden van bijvoorbeeld tasca (https://hlj.com/1-35-scale-browning-m2-machine-gun-set-b-w-cradle-tac35-l9)
@Arjan,
Je kan natuurlijk ook een oproep plaatsen alhier... :D :D
Ik heb er denk ik wel 2 voor je (stuur maar een PB)

Herman
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 03 okt 2019 09:29

Arjan Wiskerke schreef:
02 okt 2019 18:23
wellicht was het voordeel van de affuit in kwestie dat ie voor zowel de .30 als .50 Browning gebruikt kon worden. Ik weet niet of dat ook voor andere affuit types gold.
Sommige wel, andere niet :) Even wat zoeken levert op dat deze de D36960 Cradle, Pintle and Ammunition Box Assembly is:

Afbeelding

De latere D40733 Cradle and Pintle Assembly die bijvoorbeeld op halftracks gebruikt werd, was ook geschikt voor allebei:

Afbeelding

Het achterste gat, waar pen M bij afgebeeld staat, is om een M2 machinegeweer te monteren, de gaten net wat verder naar voren zijn voor de M1917 en M1919.

Bron: http://www.usarmymodels.com/ARTICLES/MG%20Mounts/MGmounts%20page%201.html
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 03 okt 2019 10:49

Merci Jakko, fijn dat er toch nog meer mensen gek genoeg zijn om zich te verdiepen in de wondere wereld van de affuiten :mrgreen: . Ik was inmiddels ook tot de conclusie gekomen dat de latere mount ook voor beide mg's gebruikt werd. Op sommige LVT's zie je zelfs allebei de mounts in gebruik zoals op deze foto van Scarborough :

Afbeelding

Opmerkelijk ook is dat bij de rechter 0.30 mg van Scarborough een aanpassing gemaakt is waardoor de bevestiging voor een verticale munitie kist nu gebruikt kan worden voor een horizontale. Het voertuig op de voorgrond heeft dezelfde aanpassing. Ik wil met een van mijn LVT-4 modellen "Sevenoaks"" nabouwen en die lijkt ook deze aanpassing van verticaal naar horizontaal te hebben :

Afbeelding

Het lijkt er bij dit voertuig ook op dat het Polsten platform hier niet schuin op het dak gemonteerd is maar gewoon vlak, maar dat is weer een ander onderwerp.

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 03 okt 2019 18:06

Arjan Wiskerke schreef:
03 okt 2019 10:49
fijn dat er toch nog meer mensen gek genoeg zijn om zich te verdiepen in de wondere wereld van de affuiten :mrgreen: .
Dit zijn nu net de soort details waarvan ik niet snap dat de reactie vaak is dat je er niet over moet zeuren als ze niet kloppen :) Ik kan veel beter leven met bijvoorbeeld een te korte of te brede romp op een model of teveel of te weinig klinknagels dan met historisch incorrecte affuiten, antennevoeten of wapens …
Arjan Wiskerke schreef:
03 okt 2019 10:49
Opmerkelijk ook is dat bij de rechter 0.30 mg van Scarborough een aanpassing gemaakt is waardoor de bevestiging voor een verticale munitie kist nu gebruikt kan worden voor een horizontale.
Dit verklaart een hele hoop over de affuiten op de LVT(4) die ik nog altijd eens af moet maken. Ik had al door dat het die vroege affuiten moesten zijn, maar kon niet ontdekken hoe het munitieblik voor de M1919 daar dan aan vast zou moeten zitten. Uiteindelijk heb ik ze er maar gewoon aan de zijkant opgelijmd onder het motto dat het beter is dát hij daar zit, dan dat duidelijk is hóé hij daar zou moeten zitten. Het zal dus wel deze aanpassing geweest zijn.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 03 okt 2019 18:47

De duidelijkste foto's met deze verticaal/horizontale aanpassing - zo te zien heeft men gewoon een gat gemaakt in de achterwand van de verticale bak- zijn wel van LVT's in Zeeuws-Vlaanderen, of de LVT's in Walcheren ook deze aanpassing hadden is helaas op foto's niet te zien. Als je goed kijkt zie je dat "Slough" ook deze aanpassing had. Nog een verhelderend plaatje uit de regio Terneuzen :

Afbeelding

Deze LVT-4 aan boord van LCT 789 lijkt nog een min of meer intacte verticale bak te hebben met een slecht passende ammo kist erin :

Afbeelding

Groet,

Arjan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 04 okt 2019 15:12

Eerste stappen van scratchen mg affuiten.

- AFV Club affuit helften op 0.5 mm styreen lijmen met Gator's lijm.
- Na droging de omtrek van de master met passer punt inkrassen op styreen.
- Masters op stukjes styreen in water weken en daarna voorzichtig de masters verwijderen.
- Ingekraste styreen stukjes grof uitsnijden en verdubbelen met nog een laag 0.5 mm weer verlijmd met Gator's.
- Na droging dubbele stukjes 0.5mm styreen in vorm snijden/vijlen.
- Dubbele stukjes daarna weer losweken met water en voorzichtig scheiden met een scheermesje en lijmresten verwijderen.

Ik gebruik Gator's lijm dus voor dingen die tijdelijk goed vast moeten zitten maar daarna weer probleemloos losgemaakt kunnen worden. Het zwakke punt van Gator's is dat het niet tegen water kan en die eigenschap gebruik ik dus in mijn voordeel.

Tools of the trade, ben mijn boortjes vergeten die ik altijd in stukjes sprue steek. Heb een klein boortje gebruikt om de loopjes uit te boren. Heb Meng 0.8mm boutkopjes gebruikt en een stel greintjes. Ben geen liefhebber van de punch & die set voor kleine klinknagels. Mijn ervaring is dat de gaten in de die na een keer of 50 gebruik toch wat uitlubberen en dan loopt de kwaliteit van de schijfjes hard terug. Ik gebruik graag Meng boutjes, afsnijden doe ik met een beitelvormig mesje. Oude credit cards gebruik ik graag als snijmatje voor pe en dat soort dingen.

Afbeelding

Op de foto zijn nog twee dubbele 0.5mm styreen stukjes te zien, deze moeten dus nog losgeweekt worden. De Brownings zijn de Italeri exemplaren uit de kit :

Afbeelding
Afbeelding

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 04 okt 2019 17:59

Netjes :)
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 20 okt 2019 14:03

Ben eerlijk gezegd blij dat het affuiten scratchwerk erop zit :) . Dit is toch het soort werk waar ik eigenlijk niet veel lol in heb. Ik heb de schilden provisorisch vastgelijmd en moet nu alleen nog bevestigingsbeugels maken.

Afbeelding
Afbeelding

Arjan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 20 okt 2019 22:28

Dit is toch het soort werk waar ik eigenlijk niet veel lol in heb.
Arjen, toch zien die schilden en affuiten er keurig uit! Goed werk hoor.

Alex
Afbeelding
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 05 nov 2019 15:43

Merci Alex. Ik heb intussen een Kübelwagen wieltje bewerkt, door midden gezaagd en daarna de band uitgehold. Lijkt me dat dit voor de achterkant van de LVT redelijk goed past. Verder mijn eerste poging om een float te maken. Heb 3 afgeronde balsa latjes van 0.5 x 0.5 cm aan elkaar gelijmd en die daarna beplakt met strookjes papier. Het recept is denk ik goed maar de uitvoering kan nog wel wat beter.

Afbeelding

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 05 nov 2019 19:17

Die opblaasmatras kan er zeker mee door, als je het mij vraagt. Ook de banden werken goed zo te zien, ik moet nodig eens zo’n wiel opsnorren voor m’n LVT(4) …
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 05 nov 2019 20:47

Het waren kapok drijvers oorspronkelijk bedoeld voor een drijvende voetbrug. Eigenlijk hoort er nog een stok aan de touwen op de korte zijden te zitten. Het was dus een houtje-touwtje systeem zoals van de Commando klimtouwen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat Kübelbanden net te smal zijn voor de voorbumper van een LVT-4. Ik zal eens in mijn voorraad wielen kijken wat hiervoor het meest geschikt zou zijn.

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 06 nov 2019 10:48

Dat is het dus, kapok. Een luchtbed leek me al onwaarschijnlijk, maar daar hebben ze nog het meeste van weg dus noemde ik ze altijd maar zo :)
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 06 nov 2019 19:50

Geweldig verhaal en geweldig zoals die LVT zich ontwikkeld. Leerzaam in alle opzichten.
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan van Harn » 06 nov 2019 20:48

Beste Arjan,

Het is netjes geworden: scratch bouwen lukt je prima. Scratch geeft mij voldoening, omdat je iets maakt wat niet te koop is of veel geld in je zak houdt. Je creëert zelf iets, moet nadenken over een methode en gebruikt beperkte middelen. Het kost je dan vooral tijd, daarvoor is het een hobby.

Groeten, Jan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 08 nov 2019 14:09

Bedankt heren voor de morele steun! Ik ben ter afwisseling begonnen met het schilderen van een stel figuren. Deze twee figuren zijn van Bronco, prima figuren en verdienen eigenlijk een betere artiest . Het zwart is te zwart (kan beter Nato zwart of Panzergrau gebruiken), de matte vernis die ik gebruikt heb glanst en de ogen behoeven ook nog wat aandacht :) .

Afbeelding

Groet,

Arjan
frans van der stelt

Bericht door frans van der stelt » 10 nov 2019 19:34

Mooi werk Arjen, de trek stangen om de luiken te sluiten staan verkeerd, ze moeten omgedraaid worden.

Volg dit als LVT geek met veel interesse.

Frans
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 10 nov 2019 20:18

Bedankt Frans, je hebt helemaal gelijk wat een stomme fout :oops: . Heb jij misschien nog (relatief) onbekende foto's van LVTs uit Limburg ? Ik vind deze wel interessant (LVT-4 met 6 ponder kanaal Wessem) :

Afbeelding

Heb er hier nog een stel gepost :

http://ww2talk.com/index.php?threads/more-lvts.81161/page-2

Groet,

Arjan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 10 nov 2019 20:44

Ik kwam vorige week nog een serie foto's tegen van LVTs in Italië (1945). Een M 29 zonder drijflichamen :

Afbeelding

Zoekplaatje, geen idee wat voor trailer/geschut ? hier wordt ingeladen :

Afbeelding

edit: Limber van een 25 ponder misschien

Arjan
Plaats reactie