Sturmtruppen 1918

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Vincent Thelosen

Re: Sturmtruppen 1918

Bericht door Vincent Thelosen » 26 mei 2019 10:26

Heren,

Eind van dit dio komt voorzichtig in zicht. Nog prikkeldraad maken en her en der afwerking doen. Althans voor mijn gevoel dan :mrgreen: Het water had ik gemaakt met giethars van Mr. Boat. Werkt prima zoals Ditmar ook al beschreven had, glad en spiegelende resultaat. Na droging had ik echter te kampen met opstaande randen op de uiteinden in de hoek. Het lekte iets aan de bovenzijde, wat de boosdoener was. Verder oogden de zijkanten wat mat en oneffen. Ik was dus genoodzaakt dit te corrigeren. Met een paar lagen acrylplamuur aan de zijkanten en vervolgens paar lagen still water in modderige kleur aan alle zijden heb ik dit gecorrigeerd. Van de oorspronkelijke giethars is daarmee niet veel meer te zien, behalve dan op de uiteinden aan de grondkant en rond het hout van de huifkar. Wat dan wel weer een mooi effect geeft, maar ik had als ondergrond dus ook voor iets anders kunnen kiezen :mrgreen: Wil niet zeggen dat ik niet geloof in giethars. Het is volgens mij bij uitstek geschikt voor (helderder) water zeker als dit niet op een hoek uitkomt. Dus voor een gesloten plas waar je de randen nog kunt corrigeren. Ga hier zeker nog een keer mee spelen. Verneem graag van jullie!

Mvg,

Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Karkas van paard zelf gemaakt. Ribben gesneden uit gewoon papier (18 per zijde), schedel van oa plastic sheet en jawel blauw isolatieschuim.Met het plastic heb ik de eendimensionale vorm bepaalt en met het schuim de rest 3D gemaakt op bot boven neus na dan.Moet nog een wash krijgen voor meer details tot leven te laten komen.

Afbeelding

De stukken hout zijn afkomstig van bomen die door artillerievuur zijn geraakt. Maakt het water levendiger. Op de grond ernaast breng ik die nog aan.

Afbeelding

Afbeelding
The devil is in the detail!
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 26 mei 2019 21:29

Ook hier hoi :mrgreen: :wink:

Heb geen ervaring met Mr Boat, maar had je die 'oneffenheden' aan de zijkanten niet kunnen schuren en daarna polijsten? :? Zo achteraf natuurlijk… Leuk omgezet dat paarde skelet trouwens! :wink:

Gr
Erik
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 27 mei 2019 08:39

Hi Erik,

Wellicht, al is schuren van dit goedje denk ik niet al te gezond. Ook daarom gekozen voor deze optie. Ik zal nog eens een foto schieten van giethars die ik over had. Die heb ik in een bakje gegoten, dan kun je goed zien welke effecten je hiermee kunt krijgen. Het geeft een strakkere laag dan still water, dat toch mee op water lijkt waar de wind licht vat op heeft. Met Mr Boat kun je eenvoudig echt still water maken :mrgreen:

Mvg,

Vincent
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 02 jun 2019 10:55

Hoi Vincent,

Dat gaat er goed uitzien. Voor troebel water kun je net zo goed schilderen en glanzend aflakken. Ik breng dan een aantal lagen aan, de onderste met een kleurtje naar keuze. Wel transparant houden.
Ik zou de randen van de krater donkerder maken omdat het water daar in de bodem trekt.

Succes,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 03 jun 2019 11:51

Hi Jan Coen,

Thanks, ja inderdaad kun je troebel water beter/ook maken zoals je schetst. Maar goed, al doende leert men. De randen donkerder maken is nog een goede ja, dat zal ik doen als ik nog her en der wat donkere wash aanbreng.

Mvg,

Vincent
Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ditmar Tabben » 03 jun 2019 16:53

Hai Vincent,

Leuk opgezet zo!

Probeer nog iets meer details her en der te plaatsen, zoals bv blindgangers, rommel, hout, takken, enz. Zo’n slagveld was één grote bende. Nu lijkt het net alsof er nog iemand gestofzuigd heeft in afwachting op de komst van de Sturmtruppen.... :mrgreen:

Verder zou ik je figuren veel viezer maken met modder. Kijk naar het contrast met de tank. Schmutzig machen!!!

Groeten Ditmar
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 04 jun 2019 08:25

Hi Ditmar,

Je zegt het mooi haha :mrgreen: Ja er volgen iig nog stukken hout tussen de Whippet en de krater. Verder komt aan de voorzijde nog prikkeldraad, dus dat wordt al een lekker rommelige setting daar. Verder kan ik nog een afgevallen sleepkabel van de Whippet ergens tonen. Zat verder te denken aan wat uitrusting zoals een helm en geweer met bajonet. Een ander iconisch item van WO1 is zo'n houten loopplank die je wel eens zag in drassige secties. Ik denk dat ik die ook een toevoeg, half verpletterd door de Whippet. Van de andere kant wilde ik het ook zo desolaat en kaal mogelijk laten ogen. Sommige foto's tonen alleen kraters en veel modderige bodem met bomen waar alleen nog een stuk stam van overeind staat.

Mvg,

Vincent
Anne de Jong

Bericht door Anne de Jong » 13 jul 2019 21:50

Hoi Vincent,

Mooi dio, goede en originele sfeer heb je te pakken.
Iets lichter misschien dan de modder bij de IJzer of Verdun, maar bijvoorbeeld Ieper lag weer hoger natuurlijk.
Mooie details in de bodem, dat geworstel met (niet zozeer in;) is heel herkenbaar en lijkt wel een soort vergelijkbaar met leren zwemmen, wat ik er nog van weet...
Mooie figuren, mooi passend zo in het landschap.

Groet en succes met de laatste loodjes,

Anne
Zeg het met...........1/35 figuren :)
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 14 jul 2019 10:35

Hi Anne,

Merci! Deze figurenset van ICM is echt een aanrader. De figuren zijn erg goed van kwaliteit, zowel qua gieten als qua pose. Ook krijg je er nog een hele set WW1 wapens bij die altijd van pas kan komen. Dit dio is bijna af. Nog prikkeldraad, stukken hout en een deel van een vlonder voeg ik toe, plus nog wat na behandelen zoals hier eerder beschreven. Ik maak het niet te rommelig, omdat ik ook het desolate en doodse zoals op veel foto's van het niemandsland te zien is wil vangen in dit dio. Normaliter ligt de focus op 44/45 en dan vooral Duits, maar dit was een mooi uitstapje. Denk dat ik voor de variatie ook nog een keer iets met Viëtnam ga doen. Andere tijd en landschap, verandering van spijs doet eten ;)

Mvg,

Vincent
Mark Rozendal
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Mark Rozendal » 16 jul 2019 20:38

Hey Vincent,

mooie setting. Ik zit alleen naar dat zittende figuur te kijken. Is het optisch bedrog of zit zijn hand aan zijn rechterarm (voor de kijkers links) echt verkeerd? Het ziet er nogal onnatuurlijk uit, zoals hij de proppenschieter beet heeft.

Mark
If it ain't broke, don't fix it ...
Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ditmar Tabben » 16 jul 2019 21:40

Hoi Vincent,

Ligt het aan mijn mobiel of zijn alle foto’s van pagina 1 verdwenen?

Groeten Ditmar
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 17 jul 2019 08:26

Hi Mark,

Ja anatomisch klopt het. Hij beurt de MG op met zijn handpalmen. Over de handen gesproken: deze zijn opvallend fraai voor een plastic kit. @ Ditmar: die zijn inderdaad weg :roll: !? Ik heb de links van mijn Facebook account gekopieerd en geplakt, schijnbaar hebben die een beperkte houdbaarheid! Eens uitzoeken. Kijk anders maar op FB daar moet je ze nog wel kunnen zien als je daar lid van bent.

Mvg,

Vincent
Plaats reactie