7,5cm kwk 42 ammo

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
r onderdelinden

7,5cm kwk 42 ammo

Bericht door r onderdelinden » 29 dec 2018 21:07

Ik ben bezig met de rye field Panther,en maak de 1945 versie. maar heb een vraag over de kleur van de hulzen.
Is er in 1945 nog wel messing/ koper gebruikt of waren de meeste hulzen staal.
Graag hoor ik van jullie.
Lord, make me fast and accurate. Let my aim be true and my hand faster than those who would seek to destroy me. Grant me victory over my foes and those that wish to do harm to me and mine. Let not my last thought be “If only I had my gun”; and Lord if today is truly the day that You call me home, let me die in a pile of brass.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: 7,5cm kwk 42 ammo

Bericht door Jakko Westerbeke » 30 dec 2018 10:29

Duitse hulzen voor grotere kalibers waren, voor zover ik weet, voor het grootste deel van de oorlog van gevernist staal, dat ze een bruinige tint gaf. (Munitie voor handvuurwapens¹ had ook stalen hulzen, maar dan vaak legergroen gelakt.)

¹ Dat is niet synoniem met „pistolen”.
r onderdelinden

Bericht door r onderdelinden » 30 dec 2018 18:54

Oké top. Bedankt .klein kaliber wapens heb ik wel aardig van weten te vinden.
Maar van de grotere niet zoveel, heb je soms nog een kleur tip voor me.welke het dichtst in de buurt komt
Lord, make me fast and accurate. Let my aim be true and my hand faster than those who would seek to destroy me. Grant me victory over my foes and those that wish to do harm to me and mine. Let not my last thought be “If only I had my gun”; and Lord if today is truly the day that You call me home, let me die in a pile of brass.
Rob Hokke

Bericht door Rob Hokke » 09 jan 2019 16:32

Aangezien ik ook met deze kit bezig ben en op het punt sta de hulzen toe te voegen ben ik hier ook erg benieuwd naar.

Ik heb het een en ander opgezocht en krijg toch wel verschillende andwoorden op deze vraag. Zo valt regelmatig te lezen dat de stalen hulzen groen waren afgelakt, terwijl anderen menen dat een staalkleur een betere optie is.

En van wat ik heb begrepen waren de granaten zelf donkergroen, klopt dit?
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 09 jan 2019 19:04

r onderdelinden schreef:
30 dec 2018 18:54
Maar van de grotere niet zoveel, heb je soms nog een kleur tip voor me.welke het dichtst in de buurt komt
Niet direct, maar ik meen me te herinneren dat er een bruine, halfdoorzichtige vernis over het staal zat, dus ik zou denken: schilder ze staalkleur en doe er dan een doorschijnend bruin overheen, bijvoorbeeld gemaakt uit vernis plus middelbruine verf. (Excuses voor het late antwoord.)
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 09 jan 2019 19:06

Rob Hokke schreef:
09 jan 2019 16:32
Ik heb het een en ander opgezocht en krijg toch wel verschillende andwoorden op deze vraag. Zo valt regelmatig te lezen dat de stalen hulzen groen waren afgelakt, terwijl anderen menen dat een staalkleur een betere optie is.
Hulzen voor handvuurwapens waren bij mijn weten meestal groen, maar voor grotere kalibers als ik het me goed herinner niet — zie hierboven. Ik ben echter geen expert op het gebied van Duitse hulskleuren, dus misschien dat een ander er meer over kan vertellen.
Rob Hokke schreef:
09 jan 2019 16:32
En van wat ik heb begrepen waren de granaten zelf donkergroen, klopt dit?
Duitse pantsergranaten waren meestal zwart met witte opschriften, brisantgranaten geel met zwarte opschriften.
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 10 jan 2019 10:21

Voor zover ik weet werden stalen hulzen voor geschut eerst voorzien van een messing laag om roesten tegen te gaan. Later werden ze verzinkt en weer later gevernist. Zoals Jakko vermeld met een half-transparante bruinige vernis. Lijkt op het eerste gezicht wel messing-achtig.
De kleur van de projectielen is als volgt: Panzergranate is altijd zwart, Spreng- en Nebelgranate zijn Feldgrau. Geel vindt je alleen bij Flak. De kleur van de opschriften varieert. Rood op de Panzergranate, zwart en wit op de Spreng- en Nebelgranate. Verder staat er op de huls vaak een zwart opschrift.

Groetjes,

Jan Coen
Plaats reactie