[Jakko] Ferret Mk. 2

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

[Jakko] Ferret Mk. 2

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 nov, 2018 21:14

Ach, laat ik ook eens meedoen aan een FOC (nou ja, eigenlijk is dit de tweede keer, maar de eerste heb ik nooit afgebouwd :)).

Een tijdje geleden was ik op zoek naar een model om een beetje tussendoor te bouwen, dat eenvoudig zou zijn en daardoor niet teveel moeite zou kosten. Na wat door m’n rek met on- en halfgebouwde modellen te neuzen kwam ik uit bij deze behoorlijk oude doos, een Ferret van Sovereign:

Afbeelding

Modellen van Ferrets zijn nogal dun bezaaid in 1/35, dus ondanks dat dit toch zeker een jaar of twintig oud is (Sovereign is in 2000 overgegaan in andere handen en toen van naam veranderd in Sovereign 2000) is het één van de weinige keuzes om er eentje te hebben — als je het nog te pakken kunt krijgen natuurlijk, want dit model zit niet in het huidige assortiment. Ik heb het ooit, jaren geleden, overgenomen van iemand hier op het forum, maar was er nog niet aan toegekomen om het te bouwen.

Dus wat krijg je voor je €hoeveel dat dan ook geweest moge zijn?

Afbeelding

Onderdelen voor één Ferret in resin en witmetaal, waarschijnlijk lood omdat het nogal zacht is, en gek genoeg twee bovenkanten: eentje met een rond gat voor de toren, en een tweede met een groter gat waardoor je een Ferret Mk. 1 kunt maken. Omdat er echter geen enkel detail binnenin de romp zit, lijkt me dat niet zo’n beste keuze. Ook maar één brandblusser terwijl er twee nodig zijn, en die is ook nog eens zo groot dat hij op een 1/25-model niet uit de toon zou vallen.

Daarnaast zitten er behoorlijk schamele instructies bij:

Afbeelding
Afbeelding

Eén vel A4 met een paar redelijk grove tekeningen en wat afbeeldingen uit de handleiding van het echte voertuig, en op de achterkant nog twee overzichtstekeningen daaruit. Daar moet je het mee doen, dus wat extra foto’s zoeken, online en in boeken en tijdschriften, is geen verspilde moeite.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: [Jakko] Ferret Mk. 2

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 nov, 2018 21:26

Ik ben de bouw begonnen met de wielophanging, want dan hoef je tenminste geen model met allerlei detail bovenop, op z’n kop te zetten.

Als eerste heb ik gaten geboord voor de veerpoten, en de bovenkant daarvan ingekort omdat het model anders veel te hoog op z’n wielen zou komen te staan:

Afbeelding

Met dat gedaan kon ik de veerpoten en de bovenste veerarmen monteren:

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb tweecomponentenlijm gebruikt vanwege de stevigheid, maar daar zou ik wat later een beetje (maar niet zo heel veel) spijt van hebben. Toen deze delen eenmaal goed vastzaten heb ik de onderste veerarmen en de ronde delen waarop de wielen moeten komen, ook vastgelijmd met tweecomponentenlijm:

Afbeelding

Helaas kwam ik er nadat de lijm hard was achter dat één van de wielophangingen te hoog uitgekomen is. Hier de voorkant:

Afbeelding

Vergelijk met de achterkant:

Afbeelding

Inderdaad, rechtsachter zit alles te hoog, en omdat tweecomponentenlijm nogal sterk is (vandaar dat ik het überhaupt gebruikte) kon ik het niet meer loskrijgen en opnieuw proberen :(

De oplossing was uiteindelijk om één wiel in een vierklauw in een draaibank te zetten en op die manier excentrisch ruimte maken voor de plaat waar het wiel op gemonteerd moet worden:

Afbeelding

De zwarte streep is om de onderkant aan te geven, want bij elk wiel zit aan één kant een beschadiging omdat daar de resin in de mal gegoten is.

Omdat de andere wielen ook niet pasten, vanwege dat de gaten erin te klein waren om over de ronde platen heen te vallen, heb ik die ook allemaal wat groter gedraaid:

Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 nov, 2018 21:43

Verder met de bovenkant!

Op het achterdek komen twee kappen:

Afbeelding

En op de voorkant dingen als lampen, rookgranaatwerpers, spiegels enz.:

Afbeelding

Op deze foto is maar één lamp (en nog geen spiegels) gemonteerd, om te laten zien wat ik moest aanpassen: het gat in het spatbord voor de lamp zat te ver naar buiten, zodat ik het op moest vullen en een nieuw boren iets verder naar binnen. Achteraf bezien zat het ook te hoog, dus eigenlijk zou het ook nog wat meer naar voren gemoeten hebben, want de lampen zitten nu een beetje voorover omdat ze tegen de rookbussen komen. Jammer, maar te laat om daar nog netjes wat aan te kunnen doen.

Ook kun je hier zien dat ik de hele binnenkant matzwart geteerd heb, wat er wel zo goed uit zal zien door de opene luiken, in plaats van het gele resin.

Vreemd genoeg zat er bij het model geen ophangbeugel voor het reservewiel aan de linkerkant van de romp, dus ik heb zelf maar iets gemaakt uit een stuk plasticbuis:

Afbeelding

Gewoon schuin afgezaagd zodat de buitenkant verticaal is, en dan een kleinere diameter buis aan het reservewiel gelijmd, waardoor het keurig op z’n plek komt te zitten. Dat wiel blijft trouwens los tot na het schilderen (net als de andere wielen). Omdat het wiel toch aan de bovenkant tegen de romp komt, zal er amper of niks meer te zien zijn van de buis, dus of deze ophanging correct is of niet, is niet zo erg belangrijk.

Dan de romp met alles erop en eraan:

Afbeelding
Afbeelding

De beugels op de voor- en achterspatborden en de stangetjes van de spiegels zijn 0,6 mm koperdraad, die op het motordek 0,4 mm. De kist is van Verlinden. Die laatste zit er, net als de stukken plastic plaat op het reservewiel en de achterkant, op omdat dit een veiligheidsvoertuig van BATUS, de British Army Training Unit Suffield in Canada, in de jaren ’80 wordt. Waar de munitiekist precies voor diende zou ik niet weten, maar op de platen komt een voertuignummer te staan.

Verder zit er op de voorkant van de romp nog wat extra dingen: de L-vormige metalen gevalletjes dienen om een rijplaat mee vast te zetten, maar omdat die op BATUS-voertuigen vaak leek te ontbreken heb ik hem weggelaten. De witte plastic staaf is een koker voor reserveantennes. Allebei de antennevoeten (op het rechtervoorspatbord en linksachter op de opbouw van de romp) heb ik uitgeboord voor de antennes die erop zullen komen van 0,4 mm verenstaal.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 nov, 2018 21:48

De toren is veel makkelijker:

Afbeelding
Afbeelding

… denk je dan. Maar als je beter naar de onderdelen kijkt, kom tot de ontdekking dat er gaten opgevuld moeten worden achteraan de zijkanten, en je leuk zestien beugeltjes van koperdraad aan kunt gaan brengen omdat die niet op het model zitten. En dan ook nog eens twee paddenstoelvormige steuntjes voor het luik, van een stukje 0,5 mm plasticstaaf met een 1,25 mm diameter uitgeponst stukje plastic erbovenop.

De mitrailleur hoeft niet voor een BATUS-voertuig, en omdat op foto’s een plaat te zien is die het schietgat dichtmaakt, heb ik er ook eentje aangebracht uit wat restjes plastic plaat.

En dan is het model eigenlijk afgebouwd:

Afbeelding
Afbeelding

(De wielen zitten nog niet vast — die zitten even voor de foto op hun plek met wat Blu-Tack.)

Even een snel tussendoormodelletje werd het uiteindelijk dus niet. Ik wil niet laten lijken alsof het een ellendige klus was, want dat was het zeker niet, maar het is er denk ik geen om te kiezen als je nog nooit een resin- en metalen model gebouwd hebt.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 nov, 2018 22:08

Waarom niet gelijk door naar de ingekleurde versie?

Na een laag witte grondverf heb ik de zij- en achterkanten van de romp (nou ja, eigenlijk bijna de hele romp) en de munitiekist met rode verf en de toren met geel gespoten, allebei met spuitbussen autolak:

Afbeelding

Alle BATUS veiligheids-Ferrets hadden rode zijkanten, een rood paneel achterop de romp, en een gekleurde toren die de eenheid aangaf: rood voor Ferrets voor tankpelotons, wit voor eskadronsvoertuigen, en geel voor geleidewapen- en verkenningspelotons.

Daarna heb ik de delen die rood moesten blijven afgeplakt en legergroen gespoten:

Afbeelding
Afbeelding

De gebruikte kleur is Tamiya XF-65 Field Grey gemengd met een beetje XF-56 Olive Green om de tint groener te maken. Brits legergroen is een nogal variabele kleur, maar als hij wat ouder is schijnt hij heel erg naar XF-65 toe te vervagen, dus dit mengsel leek me wel wat. Het interieur van de toren, dat ook groen was op de echte voertuigen, heb ik met de hand geschilderd, omdat ik het idee heb dat de hele binnenkant bereiken met een airbrush erg veel moeite zou gaan kosten.

Daarna heb ik de buitenkant een wash gegeven van Humbrol HU-1 Medium Green 42 (een potje dat denk ik al uit de jaren ’70 dateert maar nog altijd perfect bruikbaar is), de toren van Tamiya XF-60 Dark Yellow, en de rode delen met Citadel (Games Workshop) Mechrite Red:

Afbeelding
Afbeelding

De banden zijn geschilderd met Tamiya XF-69 NATO Black (donkergrijs) en een wash van XF-1 Flat Black, wat ik een erg goede rubberkleur op vind leveren.

Toen werd het leuk, want op de zij- en achterkanten moeten zwarte nummers komen te staan. Ondanks herhaaldelijk doorspitten van m’n voorraad overgebleven decals kon ik niks geschikts vinden, dus heb ik uiteindelijk maar een spuitsjabloon gemaakt door cijfers uit te printen, uit het papier te snijden, en dan op het model te plakken:

Afbeelding

(Let op in deze foto dat het buisje dat ik op het reservewiel gelijmd had, afgebroken is toen ik het wiel even op z’n plaats zetten na het schilderen … de dikte van de verf zorgde voor zoveel wrijving dat de lijm brak.)

Dan Tamiya matzwart in de airbrush en (na wat oefenen met een extra sjabloon) de nummers aangebracht:

Afbeelding

Omdat ik ook geen geschikt kenteken kon vinden, heb ik dat maar met de hand geschilderd:

Afbeelding

Héél erg netjes is het niet gelukt, maar het zal grotendeels uit het zicht komen te zitten, dus zo’n ramp kan ik dat ook niet vinden.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 nov, 2018 22:14

En dan was-tie vandaag eindelijk klaar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het spuiten van de nummers heb ik er alleen nog stof opgespoten met Tamiya XF-57 Buff, in de hele wielkasten en onderaan de zijkanten en achterkant. BATUS-voertuigen leken goed onderhouden te worden, dus afgezien van stof (Alberta, Canada, is in de zomer warm en droog) waren de voertuigen zo te zien meestal amper vuil of versleten. Bij de wielen heb ik met de hand dezelfde kleur in het profiel geschilderd en dan de hogere delen met zwart gedaan, om de indruk te geven van een voertuig dat door het terrein gereden heeft maar nu al even weer op de weg zit.

De figuurtjes zijn rechtstreeks uit de doos van de Tamiya Chieftain, voorzien van een Brits camouflagepatroon en snel geschaduwd volgens de methode die ik recentelijk in De Tank beschreven heb. Hoewel dat beter werkt op figuurtjes van kleinere schaal, geeft het ook geen slecht effect in 1/35, als je het mij vraagt. Daarna hoefde er alleen nog maar matte vernis over (die toch nog een beetje glanst :() en dan heb ik ze op hun plek gelijmd.
Ronald Schoenmakers
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ronald Schoenmakers » 12 nov, 2018 17:34

En dan dacht ik dat ik een klein voertuigje had :wink:

Leuk zo’n Batus versie met die felle kleuren ..

greetz Ronald
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 12 nov, 2018 19:11

Het kán natuurlijk nog kleiner, maar zo snel had ik niks :)

De kleuren bevallen me wel. Ik had eigenlijk verwacht dat die gele toren een beetje té zou zijn, maar een rode of een witte stond me niet aan, en de gele bleek na het spuiten best een goede indruk te geven.
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 1 dec, 2018 11:13

Hoi Jakko,
leuk voertuig die Ferret. Ik had nog nooit van een BATUS voertuig gehoord. Weer wat geleerd!
En die rode en gele kleur maken het een bijzonder voertuig, die zal opvallen op een tafel met te jureren modellen.

een kleine opmerking: bij het figuurtje van de bestuurder denk ik nog een gietnaadje langs zijn linker hand te zien. Dat is altijd balen met die macro-foto's, dan valt zoiets pas op.... maar volgens mij makkelijk op te lossen als het werkelijk een gietnaadje is.
Maar heb je dit model nou in een dag gebouwd en geschilderd? Dat lijkt er op als je de verschillende berichten leest en dat is erg rap!

Veel bouwplezier,
hartelijke groet,
Willem
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 1 dec, 2018 19:29

Willem Visser schreef:
1 dec, 2018 11:13
leuk voertuig die Ferret. Ik had nog nooit van een BATUS voertuig gehoord. Weer wat geleerd!
Ik zou er ook nog nooit van gehoord hebben als ik niet dertig jaar geleden een artikel erover gelezen had :)
Willem Visser schreef:
En die rode en gele kleur maken het een bijzonder voertuig, die zal opvallen op een tafel met te jureren modellen.
… eh … wat?

/me zoekt en vindt een reglement uit 2010

Wacht, het is de bedoeling dat de modellen naar een bijeenkomst meegebracht worden en daar beoordeeld? Dat gaat hem denk ik niet worden … Het was mijn veronderstelling dat dit puur online zou zijn.
Willem Visser schreef:
een kleine opmerking: bij het figuurtje van de bestuurder denk ik nog een gietnaadje langs zijn linker hand te zien. Dat is altijd balen met die macro-foto's, dan valt zoiets pas op.... maar volgens mij makkelijk op te lossen als het werkelijk een gietnaadje is.
Ik denk dat je gelijk hebt, en inderdaad zou dat niet moeilijk weg te schapen en opnieuw te schilderen zijn.
Willem Visser schreef:
Maar heb je dit model nou in een dag gebouwd en geschilderd? Dat lijkt er op als je de verschillende berichten leest en dat is erg rap!
Nee, dat heeft alles bij elkaar een maand of twee gekost (heel erg af en aan, hoor) — ik heb het alleen hier achter elkaar neergezet, als losse berichten in plaats van in één groot.
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 2 dec, 2018 8:26

Willem Visser schreef:
… eh … wat?
/me zoekt en vindt een reglement uit 2010

Wacht, het is de bedoeling dat de modellen naar een bijeenkomst meegebracht worden en daar beoordeeld? Dat gaat hem denk ik niet worden … Het was mijn veronderstelling dat dit puur online zou zijn.
De FOC is ook een puur online wedstrijdje, mijn modellen van de FOC hebben nog nooit op de wedstrijdtafel gestaan. Maar ik bedoelde dat hij (algemeen gesproken) op een wedstrijdtafel gezet kan worden en je daar dan een blikvanger hebt!
Hartelijke groet,
Willem
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 2 dec, 2018 10:31

Willem Visser schreef:
2 dec, 2018 8:26
De FOC is ook een puur online wedstrijdje, mijn modellen van de FOC hebben nog nooit op de wedstrijdtafel gestaan. Maar ik bedoelde dat hij (algemeen gesproken) op een wedstrijdtafel gezet kan worden en je daar dan een blikvanger hebt!
Dan had ik je verkeerd begrepen :) Maar je hebt gelijk, ja, hij zou goed opvallen tussen al het legergroen/-bruin/-zwart, maar dat is dan natuurlijk ook de bedoeling van de echte.
Plaats reactie