AMX 13 voor en na upgrade

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Willem de Boo

AMX 13 voor en na upgrade

Bericht door Willem de Boo » 11 nov, 2018 8:44

Door het vorige item over de AMX en mailwisseling met Jakko ben ik er nog eens verder in het voertuig gedoken.
Het is me duidelijk geworden dat we over twee versies kunnen spreken A (1963-65) en B (1965 1983)
A de versie zoals het voertuig eruit zag bij het instromen in de KL bij de batterijen veldartillerie anti¬tank (BTVAAT) van de infanterie brigades en Cavalerie verkennings- bataljons (102 en 103)
Voertuig A bezat nog de oude radio set en dus ook andere antennes.
Verder was het ook uitgerust met de goede oude.30 als coax en torendak mitrailleur.
type B na upgrade 1965 in gebruik bij de cavalerie verkennings eenheden en infanterie PAAT (pantserantitank ) compagnieen met nieuwe radios(RT 3600) met de welbekende antenne pot(ten), Xenon zoeklicht en de Mag als coax en torendak.
Het Xenon zoeklicht had in iets andere vorm dan zoals we dat van de centurion en leopard ook kennen.
het zoeklicht op de AMX in het museum Nederlandse cavalerie is niet de juiste.
Het zoeklicht van de AMX is weliswaar in grote lijnen identiek, maar met een paar detail verschillen.
Aan de achterzijde was de 'box' aan onderkant afgeschuind zodat de kabel geplaatst kan worden.
Aan de bovenzijde op de voor en achterzijde een smalle metalen strip met keep en korrel om het zoeklicht te justeren.
Justeren is het in lijn brengen van het licht met het hoofdwapen.
En als laatste, ander type rookbuslanceer inrichting dan op de versie A. mogelijk ook nog een ander type dan het latere zoals dat op de AMX in het MNC.
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: AMX 13 voor en na upgrade

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 nov, 2018 11:02

Vergeet de rupsbanden niet: op foto’s van van AMX’en in de beginjaren zitten er vaak geheel stalen rupsbanden op, vooral in vroeg promotiemateriaal van de KL. Dit is te zien oo bijvoorbeeld de waarschijnlijk bekende foto's van infanteristen die uit/van een AMX PRI springen, zoals deze:

Afbeelding

Maar ik heb wel de indruk dat de rupsbanden met rubber blokken al héél snel ingevoerd werden.
Willem de Boo

Re: AMX 13 voor en na upgrade

Bericht door Willem de Boo » 11 nov, 2018 14:57

Jakko Westerbeke schreef:
11 nov, 2018 11:02
Vergeet de rupsbanden niet: op foto’s van van AMX’en in de beginjaren zitten er vaak geheel stalen rupsbanden op, vooral in vroeg promotiemateriaal van de KL. Dit is te zien oo bijvoorbeeld de waarschijnlijk bekende foto's van infanteristen die uit/van een AMX PRI springen, zoals deze:

Afbeelding

Maar ik heb wel de indruk dat de rupsbanden met rubber blokken al héél snel ingevoerd werden.
Dat is waarschijnlijk de reden dat ik ze niet genoemd heb, maar je hebt gelijk ook dat is een verschil.
Plaats reactie