Leopard 2A6 NL

Voor het on-line uitwisselen van algemene informatie, modelbouwtechnische vragen en contacten.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Leopard 2A6 NL

Bericht door Bas Slaats » 6 nov, 2018 19:00

Heren,

Ik zag vandaag onderstaand bericht voorbij komen :
Het was een gedenkwaardige dag in Duitsland. Het eerste 120mm schot werd vandaag door het 4e Tankeskadron afgevuurd. Het 4e Tankeskadron is onderdeel van het Duitse 414 Panzerbataillon en bestaat uit Nederlandse militairen van 43 Gemechaniseerde Brigade.

Dit eerste schot werd symbolisch afgevuurd met 4 Leopards 2A6, daarbij werd er afgeteld vanaf 4, werd er op 4 doelen geschoten en waren alle vier de schoten TREFFERS!

Commandant van het 4e Tankeskadron majoor Laurens Reinders sprak de aanwezigen toe: ”Met deze Duits-Nederlandse samenwerking leren we van elkaar en hebben we het beste van twee werelden. Vandaag, met dit eerste schot geven we de Nederlandse Landmacht, ook wel genaamd de Nederlandse Leeuw, zijn tanden terug om van zich af te bijten.”
Mijn vraag is of er nog iets aan deze tanks te zien waaraan herkenbaar is dat het Nederlandse tanks betreft? Radio, rookbussen, Mag? Iemand met meer kennis hierover?

https://www.defensie.nl/onderwerpen/mat ... vechtstank

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Leopard 2A6 NL

Bericht door Marc Brandes » 8 nov, 2018 21:19

Goed dat de kennis bewaard wordt.
Voorzie wel dat er discussies ontstaan over de lunch: "Frikandel of curry-wurst?"
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 9 nov, 2018 10:25

Bas Slaats schreef:
6 nov, 2018 19:00
Mijn vraag is of er nog iets aan deze tanks te zien waaraan herkenbaar is dat het Nederlandse tanks betreft? Radio, rookbussen, Mag?
Daar zullen foto’s voor nodig zijn, denk ik. Als ik de pagina bekijk waar je naar verwees, lees ik:
De Kompanie krijgt, net als het OTK-peloton, Duitse tanks. 18 stuks om precies te zijn. 16 voor 4 pelotons en 2 staftanks: voor de commandant en diens plaatsvervanger. Nederland brengt voor de samenwerking zijn 16 laatste tanks in. Dit aantal bleef over na de verkoop van 100 exemplaren aan Finland, begin 2014. Duitsland moderniseert de 16 Nederlandse tanks en voegt ze toe aan het eigen tankbestand. Nederland least vervolgens de 18 tanks die de Kompanie vormen.
…maar dat zegt erg weinig over hoe de tanks er echt uitzien. Het klinkt alsof het om tanks met Nederlandse aanpassingen gaat, maar wat houdt die Duitse modernisering in? Misschien blijven ze eruitzien zoals de Nederlandse tanks vroeger, maar voor hetzelfde geld worden ze omgebouwd naar Duitse standaard, om redenen van logistiek en training. Op de foto’s bij het artikel staan tanks met Duitse kenmerken, markeringen en nummerborden, dus of het om die gaat …?
Laatst gewijzigd door Jakko Westerbeke op 9 nov, 2018 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 9 nov, 2018 13:14

Voor zover ik weet zijn deze niet aangepast.
Dit zijn gewoon Duitse tanks met Duitse markeringen.
Net als “wij” maken ook Duitsers gebruik van dezelfde tanks.
Ik heb ze in Meppen in actie gezien op Tag der Deutsche Bundeswehr. Ik zal even kijken of ik er foto’s van heb.
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 9 nov, 2018 14:44

Hoi Bas,

Ik heb die Leo2A6 in 2016 gezien op het Tankevenement van het NMM. Dat waren volledig Duitse tanks, inclusief kruizen en nummerplaten. Ik meen onlangs ergens gehoord of gelezen te hebben dat we wel MAG's op onze leasebakken gaan zetten.

Groet,

Jan Coen
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 9 nov, 2018 19:04

Verkeerd geklikt, daarom bericht gewist — dit kan weg :)
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 11 nov, 2018 15:53

Bas Slaats schreef:
6 nov, 2018 19:00
Heren,

Ik zag vandaag onderstaand bericht voorbij komen :
Het was een gedenkwaardige dag in Duitsland. Het eerste 120mm schot werd vandaag door het 4e Tankeskadron afgevuurd. Het 4e Tankeskadron is onderdeel van het Duitse 414 Panzerbataillon en bestaat uit Nederlandse militairen van 43 Gemechaniseerde Brigade.

Dit eerste schot werd symbolisch afgevuurd met 4 Leopards 2A6, daarbij werd er afgeteld vanaf 4, werd er op 4 doelen geschoten en waren alle vier de schoten TREFFERS!

Commandant van het 4e Tankeskadron majoor Laurens Reinders sprak de aanwezigen toe: ”Met deze Duits-Nederlandse samenwerking leren we van elkaar en hebben we het beste van twee werelden. Vandaag, met dit eerste schot geven we de Nederlandse Landmacht, ook wel genaamd de Nederlandse Leeuw, zijn tanden terug om van zich af te bijten.”
Mijn vraag is of er nog iets aan deze tanks te zien waaraan herkenbaar is dat het Nederlandse tanks betreft? Radio, rookbussen, Mag? Iemand met meer kennis hierover?

https://www.defensie.nl/onderwerpen/mat ... vechtstank

Gr Bas
Nee, is uiterlijk niet te zien, zijn ook Duitse tanks het enige verschil is inwendig met het BMS battle field management system en radios. Nederland is digitaal, dus moesten de Duitsers met hun tijd meegaan.
Plaats reactie