Foto's LCM(3) met medium tank ?

Even bijkomen in het Twenot Café. Wat losser dan de overige forums en hier kan het nogal eens van de hak op de tak(ken) springen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Arjan Wiskerke

Foto's LCM(3) met medium tank ?

Bericht door Arjan Wiskerke » 5 nov, 2018 22:29

Na een 1/35 PT Boat, Schnellboot en Vosper wil ik nu een 1/35 LCM(3) ombouwen tot varend rc model. Een tank als lading zou ideaal zijn omdat ik daar dan de batterij voor de scheepsmotortjes in kwijt zou kunnen (er is in het bootje zelf niet erg veel ruimte). Nu valt me op dat de meeste fabrikanten van LCM(3) modellen (zowel in 1/35 en 1/72) hebben gekozen voor een afbeelding van een Sherman in hun box art waarmee gesuggereerd wordt dat dit een zeer gebruikelijke lading was. Ik krijg evenwel de indruk dat een Sherman of andere medium tank toch redelijk ongebruikelijk was als lading. Ik heb maar 1 foto kunnen vinden van eerder genoemde combinatie tijdens een "echte" operatie (in dit geval oversteek van de Rijn). De andere foto lijkt me meer een oefening (in de Pacific denk ik of misschien zelfs post WWII) en verder is er nog een filmpje waar het zeker een oefening betreft.

Afbeelding
Afbeelding

Chapeau overigens voor de chauffeur van de Sherman in dit filmpje (lijkt me niet makkelijk om een tank achteruit in zo'n vaartuig te rijden) :

https://www.youtube.com/watch?v=RdBWgKeOIfE

Mijn vraag is of er wellicht meer foto's zijn van medium tanks in een LCM(3). Ik denk zelf dat een lichte tank (bv. een M24) of een vrachtwagen een gebruikelijker lading was.

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Foto's LCM(3) met medium tank ?

Bericht door Jakko Westerbeke » 6 nov, 2018 10:32

Ik denk dat de kans klein is dat je er veel zult vinden. Officieel was de lading van een LCM(3) een tank van 30 ton (Amerikaanse short tons, dus zo’n 900 kg elk), 60.000 pond (27.000 kg) vracht, of 60 soldaten. ONI 226 — Allied Ships and Landing Craft is een goede bron voor dit soort officiële capaciteiten e.d. maar gek genoeg geeft dat voor de LCM(6) dezelfde gegevens, terwijl die bij mijn weten ontwikkeld was om nu net wel M4 middelzware tanks aan te kunnen.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 6 nov, 2018 12:41

Merci Jakko, lijkt me inderdaad toch dat de LCM (6) een groter laadvermogen had dan de LCM (3). Heb alleen nog een foto gevonden van een Matilda als lading :

Afbeelding

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 6 nov, 2018 19:02

Die had een gewicht van 25 ton, dus binnen de capaciteit van de LCM(3).
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 9 nov, 2018 18:35

Ook van de LCM (6) met medium tank zijn niet echt veel foto's te vinden, ik kom niet verder dan twee.

Afbeelding

Volgens het onderschrift is dit een LCM (6) ook weer gebruikt bij de oversteek van de Rijn (vanwege de camera hoek is het onmogelijk om te bevestigen of dit inderdaad een LCM (6) is) :

Afbeelding

Voor het overzetten van tank destroyers werden kennelijk ook pionier pontons gebruikt :

https://www.youtube.com/watch?v=5ge8S2KDcTA

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 9 nov, 2018 19:02

Die eerste staat ook in ONI-226, met als bijschrift dat het donkere stuk de extra zes voet lengte is.

De tweede foto is geen LCM(6) — tel de spijlen maar. Als je naar je eerste foto kijkt, dan zie je dat de horizontale balk eindigt aan het einde van het ingevoegde stuk, en er zitten negen verticale spijlen over die lengte. Op de tweede foto tel ik er maar zeven (waarvan eentje achter de man aan dek).
Laatst gewijzigd door Jakko Westerbeke op 10 nov, 2018 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 9 nov, 2018 23:11

Best mogelijk dat er Überhaupt geen LCM (6) vaartuigen zijn ingezet bij de oversteek van de Rijn. De landingsvaartuigen werden immers op trailers aangevoerd en het is zeer de vraag of de LCM (6) met zijn 56 voet op die trailers paste.

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 10 nov, 2018 10:33

En dat, vanwege het rustige karakter van een rivier (vergeleken met de zee) het geen groot risico werd geacht om er tanks mee over te zetten.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 10 nov, 2018 11:55

Ik heb in "Marine Tanks in World War Two" van Steven Zaloga nog 1 foto gevonden van een M4A2 medium tank ("Fireball" met fording stacks) die vanaf een transport schip in een LCM (3) getakeld wordt. Locatie is Saipan 1944. Op internet nog 1 foto gevonden ook van Marine tanks in Saipan :

Afbeelding

Arjan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 10 nov, 2018 17:45

Toch nog een aardige foto gevonden van iets anders dan een Sherman. Een M36 tank destroyer spreekt me meer aan dus die ga ik dan ook als lading/batterijhouder voor mijn model inzetten. Is dit pantser dak trouwens standaard of een veld conversie van de 9th Army ?

Afbeelding
Afbeelding

Foto's tonen allemaal LCM's van dezelfde eenheid en het blijkt hier Task Unit 122.5 te betreffen :

https://www.usni.org/magazines/navalhis ... ross-rhine

Kennelijk werden de boten van Engeland naar Antwerpen verscheept en vervolgden hun weg over het Albert kanaal waar ze dan ongetwijfeld ergens op trailers werden gehesen voor transport naar de Rijn. Een paar bekende plaatjes van de LCM's van deze task force :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 nov, 2018 10:50

Arjan Wiskerke schreef:
10 nov, 2018 17:45
Is dit pantser dak trouwens standaard of een veld conversie van de 9th Army ?
Dat pantserdak is een standaarduitrustingsstuk dat op sommige/veel M36’s gemonteerd werd. Volgens sommige bronnen was het een naoorlogse toevoeging, maar zoals uit je foto’s blijkt was het ook in 1945 al in gebruik.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 11 nov, 2018 11:51

Hartelijk dank voor de info Jakko. Kennelijk zijn de LCM's in Maastricht uit het water gehaald en op trailers gezet. Deze foto is gemaakt bij het Bassin :

Afbeelding

De landingsvaartuigen van de Task Force werden in België overgeschilderd in olive drab :

Afbeelding

Nog een fotootje gevonden dat toont dat de LCM's duidelijk overbelast waren en woelig water niet overleefd zouden hebben :

Afbeelding

edit: volgens eerder vermelde info en foto's van de Naval Institute was de locatie van de foto van het overschilderen Toul in Frankrijk.

Groet,

Arjan
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 13 nov, 2018 21:29

Arjan,

De tweede foto geeft de indruk van een oefening in de VS, misschien vroeg in de oorlog.
De tank heeft vroege markings (horizontale streep) en de figuranten zien er erg netjes uit.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
frans van der stelt

Bericht door frans van der stelt » 13 nov, 2018 22:06

In november 1943 werden de compagnies C (M4A2 ) en D ( M3A1 Stuart ) bij Tarawa door LCM 3 aan land gezet.

Volgens het boek Tanks in hell, a marine corps tank company at Tarawa.

De LCM 6 was toen volgens mij nog niet beschikbaar.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 13 nov, 2018 22:33

Bedankt heren voor de aanvullingen. Een korte zoekactie op "Tarawa" levert geen nuttige foto's op maar geeft wel een goed idee van de moeilijkheden bij zo'n landing (tanks hadden toen nog geen fording stacks :

http://www.tarawaontheweb.org/usmctank.htm

Nog wat aanvullende info over de rol van de Task Group verantwoordelijk voor de LCM's bij de Rhine crossing (er schijnen toch behoorlijk veel tanks en tank destroyers door die boten te zijn overgezet) :

http://tothosewhoserved.org/usa/ts/usat ... ter23.html

Groet,

Arjan
Plaats reactie