CCB of de ASPB???

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Ronald Bon

CCB of de ASPB???

Bericht door Ronald Bon » 13 okt, 2018 17:48

Het idee om een diorama te bouwen met een ASSP heeft me ondanks de tussenkomst van de “Douche Boat” nooit helemaal losgelaten.
Niet alleen ruimtegebrek weerhield me ervan om het model bij Masterpiece Models te bestellen maar ook o.a de Afbeelding de portokosten,de belasting/invoerrechten,de behandelingskosten Afbeelding de lange onzekere wachttijd en het gedoe dat je vervolgens die grote doos ook nog eens moet ophalen bij het postkantoor.
Onlangs zag ik bij toeval de ASSP bij Modellbau Koenig,de twijfel begon meteen weer toe te slaan Afbeelding en nadat ik het een paar dagen telkens weer in mijn boodschappenwagen had gedropt en verwijderd,de afgelopen week toch de knoop doorgehakt en deze besteld.

Afbeelding

Maar tijdens het dubben de CCB weer eens tevoorschijn gehaald.(lag ook al circa 5 jaar stof te happen)

Afbeelding

De “weerzin” om deze te bouwen (opbouw is constant hetzelfde,zoveel bar armor) was compleet verdwenen.

De Hull Bar Armor zag er in tegenstelling met die van de “Douche Boat” wel heel goed uit en kon het ondanks of is het dankzij dat de diorama met de “Douche Boat” voor 98% af is dan ook niet laten om er meteen aan te beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Binnen een mum van tijd had ik er 32 (je krijgt er altijd meer) alleen een heel klein beetje schuren aan de onderkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De horizontal en de vertical bumpers.

Afbeelding

Het probleem met “de gaatjes” in de horizontal bumpers is geen verrassing,nooit zitten deze op de juiste plaats.Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zit niks anders op dan alle 128 gaatjes dicht te smeren,opnieuw aftekenen en nieuwe boren,dit is helaas echt handwerk Afbeelding ik heb niets anders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Deckhouse,the helm en the rear gunners raised firing position.

Afbeelding

Afbeelding

De bar armor supports zijn wederom te dik.

Afbeelding

Afbeelding

De laatste die je plaatst is altijd te kort en moet iets verlengd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Goed aftekenen,het moet wel recht zitten.Afbeelding

Afbeelding

De eerste van de deckhouse bar armor,nog maar een paar te gaan.Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is alleen een “klein probleempje” met deze CCB,voorop zit een Mark 48 turret en met de Program M49 Monitor had ik al problemen met de bouw van deze turrets (zie bouwverslag) en wel met de bar armor supports.

Afbeelding Afbeelding

De geleverde onderdelen zijn echt waardeloos Afbeelding en totaal ongeschikt,alleen door alles te vervangen door Evergreen strips is het te doen.
Blijkbaar heb ik in die tijd met mijn eerste wanhopige pogingen de turret te bouwen niet alleen de onderdelen van de Monitor gebruikt maar ook die van de CCB.
Er staat me niets meer van bij,ik kan ze in ieder geval nergens meer vinden en heb nu dan ook geen voorbeeld om het weer te vervangen door Evergreen.

Ondertussen was de ASPB gearriveerd Afbeelding en slaan de twijfels weer toe.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Doorgaan met de CCB,beginnen met de ASPB of allebei??? (ruimtegebrek is van latere zorg)

Afbeelding
jan coen wijnstok

Re: CCB of de ASPB???

Bericht door jan coen wijnstok » 17 okt, 2018 11:24

Hoi Ronald,

Dat lijkt me een luxeprobleem. Zo te zien kan je je nog een hele tijd bezighouden met de Brownwater Navy.

Have fun,

Jan Coen
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 17 okt, 2018 17:31

Hoi Jan Coen,

Voorlopig ben ik wel zoet,maar met al the bar armor is "the fun" ietsje weggezakt. Afbeelding

Afbeelding

Groet,
Ronald
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 22 okt, 2018 10:18

Hoi Ronald,

Ik ken dat. Het uitdenken en uitproberen is leuker dan de productie. Gezien je eerdere resultaten gaat het wel lukken.

Succes,

Jan Coen
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 22 okt, 2018 16:48

Hoi Jan Coen,

Dank je,ik ben al een heel eind op weg,de bar armor rondom the deckhouse en bovenop,rondom the helm is af.

Groet,
Ronald
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 14 nov, 2018 9:56

Enkele vorderingen van de afgelopen weken,eerst alle bar armor rondom the deckhouse.

Afbeelding

De bar armor aan de voorkant geplaatst,daar kom je anders na het plaatsen van de command module niet meer bij.

Afbeelding

De zijkanten met de smalle stukjes bar armor,”lekker klooien” met een tandenstoker en superlijm.Afbeelding

Afbeelding

De bar armor rondom the Helm,vreemd genoeg Afbeelding kon ik deze twee Afbeelding nergens meer vinden,ook het onderdeel voor de voorkant was wederom niet te gebruiken en de Evergreen strips moesten weer tevoorschijn gehaald worden.
Na wat "passen en meten" de strips in de juiste afmetingen gesneden en voorzien van de rods.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Alles op zijn plek,alleen nog de schuine onderkant met strips en rod.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens weer de bar armor rondom The Deckhouse,dat wordt aan weerszijden onderbroken door een tussenschot,genaamd XAR-30 AC vent armor extension Afbeelding op dit onderdeel moeten voor het plaatsen eerst de kleine stukjes rod gelijmd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bar armor rondom The Command Module gemaakt en geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

De forward bow geplaatst en de plek voor de bar armor (komt er geen eind aan die bar armor Afbeelding) rondom The Mark 48 turret afgetekend en voorzien van Evergreen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klaar met de bar armor Afbeelding tijd voor de turret,zoals vermeld kon ik al de onderdelen,de bar armor supports niet meer vinden.Deze zijn sowieso niet te gebruiken,zo slecht is de kwaliteit maar het zou wel makkelijk zijn als voorbeeld bij het gebruik van de Evergreen.
Dat wordt dus scratchbuilding en daar ben ik eerlijk gezegd niet zo gek op.Afbeelding
Op de tutorial op internet staat een template voor het maken van de Mark 48 turret,ik heb geen printer en moest iets anders verzinnen.

Afbeelding

De template op de IPad met twee vingers "samengeknepen" totdat ik de turret precies op de midden cirkel kon plaatsen,een velletje papier gepakt zodat ik voorzichtig de template in de juiste afmeting kon overtekenen.
Met de template en weer wat passen en meten eerst de onderdelen gemaakt waar de bar armor supports op geplaatst worden.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens alle bar armor supports.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna was het tijd voor de bar armor van 1 mm Evergreen rod,dit is echt een geduldig werkje,het moet op 14 plekken bevestigd worden waarbij je telkens 2 punten kan lijmen die je toch wel minstens wel 2 minuten moet vasthouden Afbeelding dat kost je voor de gehele ronding zeg maar 20 minuten en dat 11 keer.Afbeelding
Telkens zinloos op de klok kijken is echt niet vol te houden dan duurt 1 minuut al heel snel “een half uur”,daarentegen met de iPad erbij en o.a de hoogtepunten van Veronica Inside “vlogen” de 20 minuten voorbij.
Na drie dagen zat de bar armor erop Afbeelding nog enkele kleine onderdelen waaronder de 20 mm barrel en de turret is gereed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een verrassing,de 20 mm barrels zijn net zoals meerdere onderdelen weer niet te gebruiken Afbeelding en moeten weer van strips en rod gemaakt worden.
Het is eigenlijk belachelijk dat een bedrijf dat bovendien onder de naam van Masterpiece Models modellen op de markt brengt waarvoor ze eigenlijk ook nog te veel voor vragen,zoveel onderdelen weet te leveren die totaal ongeschikt zijn om te gebruiken of dat je zoals bij de bar armor soms enorm veel moet bewerken.Afbeelding
Misschien een goed idee voor ze om b.v eens een bezoekje te brengen aan live-resin die wel de kleinste onderdelen in perfecte kwaliteit weet te leveren.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De CCB is dan bijna toe aan zijn grondlaagje verf en het is nu o.a wachten op de Bravo 6 figuren.Ik kan helaas geen figuren sculpen maar als een Dr. Frankenstein met een zaagje en mesje de figuren te lijf gaan zodat ze niet op elke diorama op elkander lijken moet toch wel weer lukken.Afbeelding Dat hoop ik dan maar.Afbeelding

Afbeelding
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 14 nov, 2018 13:27

Hoi Ronald,

Wat een monnikenwerk. Maar het resultaat mag er zijn. Als je dat soort werk veel doet krijg je er vanzelf behoorlijk veel handigheid in. De volgende boot kun je net zo goed helemaal zelf bouwen.

Succes,

Jan Coen
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 15 nov, 2018 8:30

Hoi Jan Coen,

Handigheid Afbeelding wat betreft de bar armor,als je dat zeg maar "op de plank" kan maken en na het plakken de rod op maat kan snijden dan wordt het steeds makkelijker,moet je de rod daarentegen van te voren precies op maat snijden en het vervolgens op de CCB bevestigen waarbij je het op zijn plek moet houden totdat het vast blijft zitten dan komt er zo nu en dan,vooral bij die hele kleine stukjes die vaak aan je vingers blijven plakken wel eens een Afbeelding voorbij.

De volgende boot Afbeelding helemaal geen bar armor maar volop met zwarte pieten.Afbeelding

De ASPB,dat is de volgende en voor de variatie zit er nu eens geen bar armor op. :wink:

Groet,
Ronald
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 21 nov, 2018 18:53

Hoi Ronald,

Geweldig werk weer! 'k Zou er gek van worden van al die bar armour... :roll:
Had ooit ook nog es een idee om dit te doen, zag er dan toch maar vanaf… Des te meer; Respekt :!:

Ga door, komt ooit hoop ik nog eens op een dio(tje) :mrgreen:

Gr
Erik
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 22 nov, 2018 9:12

Hoi Erik,

Afbeelding De voldoening telkens achteraf doet het wel voorkomen dat je Afbeelding wordt van al die bar armor.

Wat zeg je me nou Afbeelding "zag er dan toch maar vanaf",mag ik even een bedreven modelbouwer van dit forum citeren : "maar kom op, we zijn niet voor niks modelbouwers he" Afbeelding

Ik heb wel een idee voor een diorama (good morning Vietnam) nu eens "andersom",met het water op de achtergrond en de CCB aan de oever met de bemanning aan wal,eventueel samen met een M113 (AFV) + bemanning.
Probleem wordt alleen waar laat ik het,er kan "gemakkelijk" nog een verdieping bij op de vitrine kast,maar die is nu al lood en loodzwaar en bijna niet van de kant te halen. Afbeelding

Groet,
Ronald
Hans Peulen

Bericht door Hans Peulen » 23 nov, 2018 8:49

Hallo Ronald,

Petje af voor jouw werk tot nu toe !!

Misschien al bekend, maar zie bijgaande link voor inspiratie qua verven en de kade-setting.
http://www.hyperscale.com/2008/gallerie ... 35rb_1.htm

Met vriendelijke groet,
Hans
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 23 nov, 2018 17:29

Hoi Hans,

Dank je,zet je het wel weer op als je naar buiten gaat.Afbeelding

Ook bedankt voor de link maar deze was me bekend,deze modelbouwer staat ook op de Facebook pagina van Masterpiece Models,hij heeft geloof ik alle modellen (Vietnam) van Masterpiece gebouwd.

Groet,
Ronald
Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Johannes Haspels » 23 nov, 2018 21:10

Hai Ronald,

Respect voor jouw monsterlijk project !
Ik vind de Vietnam-periode erg interessant en heb vernomen dat de boterij daarin behoorlijk wat aspecten kent.
Modelbouwmatig is dit een uitdaging en vind ik het erg verfrissend dat je dit junglevarkentje aan het wassen bent.
Veel succes gewenst !

groet,
Der Johann
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 24 nov, 2018 9:23

Hoi Johann,

Danke schön Der Johann.
Dat is het en al deze riverine craft van Masterpiece Models hebben me na vele jaren weer aan het modellen gebracht.
Mischien voor andere Twenotters een kleine inspiratie om ook eens over te gaan op Vietnam of misschien “eindelijk eens” te beginnen aan hun Masterpiece Model.Afbeelding

Groet,
Ronald
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 26 nov, 2018 10:52

Hoi Ronald
Wat zeg je me nou "zag er dan toch maar vanaf",mag ik even een bedreven modelbouwer van dit forum citeren : "maar kom op, we zijn niet voor niks modelbouwers he"
Jaha, dit was ook ver voordat m'n 'skills' dit soort werk toelieten :mrgreen: :mrgreen: (Alhoewel ik er vooralsnog wel 'gek' van die bar armor zou worden :wink: :mrgreen: ) en ik nu wat meer kleinere dio's maak. (Kwestie van iets een 'haalbaar' maken :mrgreen: )

Zitten trouwens nog wel zo 1, 2 Vietnam dio's in de pen (ooit, wie weet...)

Vrolijk verder plakken!

Gr
Erik
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 27 nov, 2018 9:11

Hoi Erik,

Misschien zelfs twee Afbeelding het zou wel leuk zijn andere topics/diorama's over Vietnam op Twenot al klinkt "in de pen" en "ooit,wie weet" niet erg hoopgevend.Afbeelding

Groet,
Ronald

Zondag de CCB "op balkon" een grondlaagje gegeven,daar werd ik nu niet bepaald vrolijk van Afbeelding het was niet echt koud maar door de airbrush kreeg ik toch behoorlijk snel een paar "ijsvingers".
Daarna wat nare plekjes weggewerkt en nu (na het tweede grondlaagje) even kijken of misschien Vallejo black green een geschikt kleurtje is om vervolgens verder te gaan met Vallejo,anders gaan we toch maar weer eventjes terug naar Model Masters Marine Corps Green.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste figuren van Bravo 6 voor de diorama “Good Morning Vietnam”.

Afbeelding

Afbeelding
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 8 dec, 2018 14:49

Een kleine update,de CCB een coat gegeven met Vallejo black green,gelukkig een goed alternatief (spuitmasker kan in de kast blijven :D ) voor Marine Corps Green van Model Master.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast wat bewerkt met lichtere tinten,black green met medium yellow.

Afbeelding

Afbeelding

Twee figuren erbij van Bravo 6,o.a een combinatie van een Duits en een Vietnam figuur.
Nog genoeg te doen,zoals b.v het knippen/vouwen en plakken van tientallen doosjes C-rations. :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Bert Koopman » 10 dec, 2018 14:42

Ronald,

Weer een mooi project, en veel werk verzet in korte tijd.

Groet Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Death is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945
Ronald Bon

Bericht door Ronald Bon » 11 dec, 2018 9:15

Hoi Bert,

Ja,soms zijn er van die dagen dan “vliegt het door je vingers” en dan zijn er weer dagen (weken),ik denk dat iedere modelbouwer het wel herkent dan wil je eigenlijk wel maar........Afbeelding
We hebben de tijd,mooi klusje voor 2019.Afbeelding

Groet,
Ronald
Plaats reactie