Churchill AVRE Mk. IV te Westkapelle, ca. 1947

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Churchill AVRE Mk. IV te Westkapelle, ca. 1947

Bericht door Jakko Westerbeke » 22 aug, 2018 21:00

Eindelijk af … Van het voorjaar begon ik deze tank na te bouwen:

Afbeelding

Dit is een AVRE Mk. IV die na de gevechten op Walcheren begin november 1944, achtergelaten is in de Zuidstraat in Westkapelle, vlakbij twee Sherman Mk. V’s en drie Crabs.

Het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het model is van AFV Club, met een set vervangende rupsbanden ook van AFV Club omdat in de doos de verkeerde zaten voor de echte tank. Het is grotendeels zo uit de doos gebouwd, afgezien van de ophangingsstangetjes voor de reserverupsbanden aan de zijkanten van romp en toren en een eenvoudig interieur in de toren omdat dat nogal zichtbaar is door het commandantsluik.

Het meisje is van MK35, maar ik heb haar naar de kapper gestuurd zodat ze er minder als Prinses Leia uitziet, en mouwen aan haar jurkje gemaakt. O, en een nieuwe keel omdat ik eerst niet doorhad dat ik een millimeter of twee aan overtollig resin aan haar nek had laten zitten :?
erik jan eskes

Re: Churchill AVRE Mk. IV te Westkapelle, ca. 1947

Bericht door erik jan eskes » 23 aug, 2018 12:58

Hallo Jacco

Een Churchill AVRE - dat kan ik zeker waarderen :-).
Enig idee waardoor deze uitgeschakeld is geraakt, of is deze 'verdronken' toen de dijk gebombardeerd is?
Hij is erg mooi geworden, en ook de kleurverschillen van de tank in SCC2 en de torenkist in SCC15 is een mooi detail.

Je zegt dat de Heavy Cast Steel tracks niet in de kit zitten? Dat verbaast me, in mijn AVRE dozen zaten zonder uitzondering zowel de mangese tracks van rubber plus deze Heavy Cast Steel tracks in plastic?
(Voor degenen die nu off-track zijn, zie deze uitleg over het verschil in de verschillende Churchill tracks: http://www.armourinfocus.co.uk/a22new/a ... tracks.htm)

Cheers

Erik Jan
barttigges

Bericht door barttigges » 23 aug, 2018 17:29

Mooi gelukt!

Als ik naar de voorbeeld foto kijk, dan lijkt de toren echter 180 graden gedraaid en dus naar de achterzijde te wijzen in de 6 uurs richting.
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 23 aug, 2018 18:16

erik jan eskes schreef:
23 aug, 2018 12:58
Enig idee waardoor deze uitgeschakeld is geraakt, of is deze 'verdronken' toen de dijk gebombardeerd is?
De dijk is éérst gebombardeerd, op 3 oktober 1944 (en nog eens op de 17e), de landingen waren op 1 november. Waarom deze AVRE er stond is mij nog niet duidelijk. Verderop in de straat stonden twee Sherman V’s en drie Crabs, en die laatsten zijn gestrand in de eerste nacht na de landing, toen ze in het hoog water kwamen te staan en verzopen, maar de andere twee Shermans en een paar AVRE’s zijn in de week na de landing ingezet op Domburg en verder richting Oostkapelle. Van de Shermans is bekend dat ze na de Duitse overgave terug naar Westkapelle gereden zijn en daar achtergelaten. Welk van de twee er met de AVRE het geval was, zou ik alleen niet weten.
erik jan eskes schreef:
ook de kleurverschillen van de tank in SCC2 en de torenkist in SCC15 is een mooi detail.
Dat is de enige manier waarop ik de kleurverschillen die in de foto van de echte tank te zien zijn, kon verklaren. Ik had de tank eerst SCC 15 geschilderd, maar ontdekte toen in een boek van Mike Starmer een kort citaat waaruit ik opmaakte dat de speciale voertuigen van de 79th Armoured Division in 1945 nog altijd SCC 2 waren, dus toen heb ik het model maar overgespoten. Op de echte tank was zo te zien de kist een andere kleur, maar het bruin van de munitiekist die er weer achterop zit was veel te donker ten opzichte van SCC 2 vergeleken met die echte tank, dus heb ik hem SCC 15 geschilderd — en ineens leken de kleuren op het model te kloppen met die op de foto van de echte tank.
erik jan eskes schreef:
Je zegt dat de Heavy Cast Steel tracks niet in de kit zitten? Dat verbaast me, in mijn AVRE dozen zaten zonder uitzondering zowel de mangese tracks van rubber plus deze Heavy Cast Steel tracks in plastic?
Helaas niet bij dit model:

Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 23 aug, 2018 18:25

barttigges schreef:
23 aug, 2018 17:29
Mooi gelukt!
Bedankt :)
barttigges schreef:
23 aug, 2018 17:29
Als ik naar de voorbeeld foto kijk, dan lijkt de toren echter 180 graden gedraaid en dus naar de achterzijde te wijzen in de 6 uurs richting.
Klopt, maar die stond in het echt niet vast, hoor :) Kijk maar:

Afbeelding

Afbeelding

(Bron voor allebei: Beeldbank Stichting Cultuurbehoud Westkapelle)

Eigenlijk wilde ik hem zo zetten als op de foto helemaal bovenaan deze thread, maar het blijkt dat er ergens een maatfout in het model zit: als het voorste bestuurdersluik openstaat, komt de opbergkist achterop de toren (niet de munitiekist die ik daar weer aangeplakt heb) tegen het luik aan en kan de toren niet zo staan als op de foto — het luik moet dan duidelijk verder naar voren leunen dan het op de foto van de echte tank doet.
erik jan eskes

Bericht door erik jan eskes » 24 aug, 2018 7:04

Hallo Jacco

Bedankt voor de heldere uitleg over de kleurverschillen. Het was vast leuk om op deze manier wat recherche werk te doen en zo tot de juiste kleuren te komen? :)
Dat is de enige manier waarop ik de kleurverschillen die in de foto van de echte tank te zien zijn, kon verklaren. Ik had de tank eerst SCC 15 geschilderd, maar ontdekte toen in een boek van Mike Starmer een kort citaat waaruit ik opmaakte dat de speciale voertuigen van de 79th Armoured Division in 1945 nog altijd SCC 2 waren, dus toen heb ik het model maar overgespoten. Op de echte tank was zo te zien de kist een andere kleur, maar het bruin van de munitiekist die er weer achterop zit was veel te donker ten opzichte van SCC 2 vergeleken met die echte tank, dus heb ik hem SCC 15 geschilderd — en ineens leken de kleuren op het model te kloppen met die op de foto van de echte tank
Zoals je waarschijnlijk al vermoedde, stond mij een andere AVRE kit voor ogen m.b.t. de tracks, nl. deze:
Afbeelding

Cheers

Erik Jan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 24 aug, 2018 9:31

erik jan eskes schreef:
24 aug, 2018 7:04
Hallo Jacco
Deze keer ga ik je toch wijzen op m’n naam zoals die bij dit bericht staat :)
erik jan eskes schreef:
Bedankt voor de heldere uitleg over de kleurverschillen. Het was vast leuk om op deze manier wat recherche werk te doen en zo tot de juiste kleuren te komen? :)
Nou, vooral gepuzzel en mezelf afvragen of ik het wel echt bij het rechte eind had. Iedereen overal ter wereld schildert z’n AVRE’s SCC 15 (of iets dat daarvoor door moet gaan), lijkt het wel, dus dan begin je jezelf op den duur toch af te vragen: weten zij iets dat ik niet weet, of is dit nog niemand anders opgevallen?
erik jan eskes schreef:
Zoals je waarschijnlijk al vermoedde, stond mij een andere AVRE kit voor ogen m.b.t. de tracks, nl. deze:
Afbeelding
Ja, dat idee had ik al :) Helaas voor mij had ik eerst het model gekocht en ben toen pas op zoek gegaan naar een tank om na te bouwen. Op Westkapelle stond er precies één Churchill met de rupsbanden die wel bij mijn model zitten, maar daarvan zijn lang niet zulke goede foto’s als van die ik uiteindelijk besloot te bouwen.
erik jan eskes

Bericht door erik jan eskes » 24 aug, 2018 9:45

Hallo JaKKo :oops:

Britse kleuren lijken op het eerste gezicht inderdaad simpel "vanaf april 1944 werd SCC15 de standaard kleur". Als dat door meerdere bronnen wordt beweerd, moet je een dappere jongen zijn om je met duur geld gekochte model toch in SCC2 te schilderen en er geen knagend gevoel bij te hebben dat je het misschien fout doet - want iedereen gebruikt SCC15.
Meestal helpt het dan om een andere denkrichting op te gaan, bv waarbij je je realiseert dat een heleboel zelf geproduceerd Brits materieel voor gebruik in NW Europa in 1943 al was gemaakt, in SCC2 werd opgeleverd en daarna niet werd overgeschilderd.

Cheers

Erik Jan
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 24 aug, 2018 10:00

Hoi Jakko,

Mooie bak. Ik vindt dit nog steeds de interessantste versies van de Chuchill. Ik zou zelf dat meisje weglaten en die wegenwacht erbij bouwen. Komt hij in een diorama?

Jan Coen
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 24 aug, 2018 18:06

erik jan eskes schreef:
24 aug, 2018 9:45
Hallo JaKKo :oops:
:)
erik jan eskes schreef:
Britse kleuren lijken op het eerste gezicht inderdaad simpel "vanaf april 1944 werd SCC15 de standaard kleur".
Inderdaad, en weinigen lezen verder dan dat blijkt als je je er een beetje in verdiept.
erik jan eskes schreef:
Als dat door meerdere bronnen wordt beweerd, moet je een dappere jongen zijn om je met duur geld gekochte model toch in SCC2 te schilderen en er geen knagend gevoel bij te hebben dat je het misschien fout doet - want iedereen gebruikt SCC15.
Mijn gedachtegang is in zo’n geval niet zozeer: „Iedereen doet het, dus moet ik het misschien ook maar doen” maar meer: „Ontgaat mij iets of ontgaat hen iets?” En uiteindelijk kwam ik in dit geval tot de conclusie dat het waarschijnlijker is dat „hen” iets ontgaat :)
erik jan eskes schreef:
waarbij je je realiseert dat een heleboel zelf geproduceerd Brits materieel voor gebruik in NW Europa in 1943 al was gemaakt, in SCC2 werd opgeleverd en daarna niet werd overgeschilderd.
Precies, maar de ellende is daarmee is dat er zo weinig in kleur gefotografeerd werd, dus die conclusie trek je niet zo één, twee, drie — „Brits materieel was vanaf 1944 olive drab” en natuurlijk „tanks zijn legergroen” … Die foto hierbovenaan is door de Landmacht gemaakt, waarschijnlijk als documentatie van wat er op Westkapelle nog stond aan oorlogsmaterieel, maar zelfs daarvoor namen ze blijkbaar geen kleurenrolletje.
jan coen wijnstok schreef:
24 aug, 2018 10:00
Mooie bak. Ik vindt dit nog steeds de interessantste versies van de Chuchill.
Daar ben ik het wel redelijk mee eens, ja.
jan coen wijnstok schreef:
24 aug, 2018 10:00
Ik zou zelf dat meisje weglaten en die wegenwacht erbij bouwen. Komt hij in een diorama?
Nee, hij komt gewoon zo op de kast te staan. Het meisje staat er nu net op om aan te geven dat het geen tank is die nog in gebruik is, een wegenwacht zou toch al gauw de indruk geven dat hij een soldaat is met z’n keurige uniform aan. Zou hij in een diorama komen dan was die wegenwachter wel een goed idee — als er aan zo’n motorfiets te komen zou zijn dan.
erik jan eskes

Bericht door erik jan eskes » 25 aug, 2018 18:31

Hallo Jakko,

Ik heb nog een vraag: Hoe heb je (resten van ) de Bostik zo mooi gekregn en waar heb je dat mee gedaan?

Cheers

Erik Jan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 26 aug, 2018 9:50

erik jan eskes schreef:
25 aug, 2018 18:31
Ik heb nog een vraag: Hoe heb je (resten van ) de Bostik zo mooi gekregn
Ik ben blij dat het iemand opgevallen is dat dat erop zit :)
erik jan eskes schreef:
25 aug, 2018 18:31
en waar heb je dat mee gedaan?
Afbeelding

Zo eenvoudig is het :)
erik jan eskes

Bericht door erik jan eskes » 26 aug, 2018 11:48

Ik ben blij dat het iemand opgevallen is dat dat erop zit :)
.
Nou, Bostik heeft sinds enige tijd mijn bijzondere aandacht. Heb nog een Sherman met deepwading gear in de steigers staan, en een Churchill AVRE Mk III die met een Resicast set gereed gemaakt moet worden voor deepwading in de planning.

Je gebruikt gewoon Nato zwart? Het ziet er overtuigend uit en veel simpleler kan het namaken niet worden.
(Nou ja, misschien nog door een zwarte watervaste stift te gebruiken :shock: ?)

Bedankt voor je uitleg.

Erik Jan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 26 aug, 2018 18:04

Ja, gewoon erg donkergrijze verf met een penseeltje aanbrengen, en dan eventueel verouderen. Ik heb het bijvoorbeeld ook langs de naden van de zijdeuren aangebracht, maar dan zover weg-gedrybrusht dat er weinig meer van te zien is, omdat op de foto van de echte tank daar zo te zien ook niet veel meer zat.

Voor nieuw aangebrachte Bostik denk ik dat zwart misschien een betere keuze is, want dat schijnt het geweest te zijn bij het aanbrengen, maar mijn idee was dat na een paar jaar buiten het wel lichter geworden zou zijn. Een watervaste stift zou ik niet nemen, die krijg je nooit in alle hoekjes en gaatjes waar dat spul in het echt nu net wel in moest.
erik jan eskes

Bericht door erik jan eskes » 27 aug, 2018 8:19

Hoi Jakko,

We zullen je raad ter harte nemen als ik zover ben met het aanbrengen van de Bostik 8)

Cheers

Erik Jan
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 10 sep, 2018 20:55

Hoi Jakko,

Had deze ff gemist… Ziet er goed uit, thematisch gezien ook erg interesant (blijf een Zeeuw he :mrgreen: …)
Is dit trouwens ook een optie (qua kleur) voor de LVT's tijdens de desbetreffende operatie?

Je hebt me, bij deze, weer aan het pijnzen gezet over mijn LVT4 (met polsten…) dio wat (ooit) in de planning zit...

Gr
Erik
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 sep, 2018 9:37

ErikGideonse schreef:
10 sep, 2018 20:55
Had deze ff gemist… Ziet er goed uit, thematisch gezien ook erg interesant (blijf een Zeeuw he :mrgreen: …)
Dat is ook mijn voornaamste reden voor modellen als dit :)
ErikGideonse schreef:
Is dit trouwens ook een optie (qua kleur) voor de LVT's tijdens de desbetreffende operatie?
Nee: volgens hetzelfde citaat als waaruit ik opmaak dat (de meeste) AVRE’s SCC 2 bruin waren, waren Britse LVT’s in Amerikaans olive drab geschilderd — dus zoals ze geleverd werden uit de VS.
ErikGideonse schreef:
Je hebt me, bij deze, weer aan het pijnzen gezet over mijn LVT4 (met polsten…) dio wat (ooit) in de planning zit...
Die staat bij mij ook nog in de planning (en de benodigde modellen liggen gereed), maar eerst ben ik nog met andere dingen bezig …
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 21 sep, 2018 14:20

Ziet er goed uit Jakko, vooral vanwege de kleurverschillen.
Alleen de tracks vind ik nog teveel een plastic look hebben.
Het meisje is mooi aangepast.
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Plaats reactie