Wespe in het groen

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Marc van Etten

Plaats reactie
jan coen wijnstok

Wespe in het groen

Bericht door jan coen wijnstok » 17 mei, 2018 20:19

Hallo,

Ik heb met mijn schuur de smaak weer eens te pakken. Dus gelijk erachteraan de Wespe van Tamiya in een klein diorama. Het diorama is bijna klaar, maar ik ben een trage modelbouwer, dus laat de voltooiing nog wel even op zich wachten. Ik vind het bewerken van de foto’s best een hoop werk, daarom maak ik er een feuilleton van.
De Wespe was een prettig model om te bouwen. Het is een Tamiya. Er zitten wel wat foutjes in. Ik heb die aan de hand van een oud artikel in de Military Modelling en Achtung Panzer nummer 7 over de Panzer I en II verholpen. De vloer moet naar beneden verplaatst worden. Voorin ontbreekt een munitiekast en de andere is niet hoog genoeg. Ze zijn beide opnieuw gemaakt.
wespe_02.jpg
wespe_02.jpg (30.19 KiB) 245 keer bekeken
wespe_03.jpg
wespe_03.jpg (44.05 KiB) 245 keer bekeken
wespe_04.jpg
wespe_04.jpg (31.61 KiB) 245 keer bekeken
Het meeste werk is waarschijnlijk verricht aan de radio. Daar is van alles bijgebouwd en de bekabeling is gemaakt. Verder heb ik aan de andere wand kasten en een brandblusser gebouwd.
wespe_01.jpg
wespe_01.jpg (48.36 KiB) 245 keer bekeken
Ik heb het interieur gespoten en verder geschilderd voor de zijwanden geplaatst zijn. Zo kon ik overal goed bij. Ik heb Vallejo acryl gebruikt.
wespe_05.jpg
wespe_05.jpg (33.36 KiB) 245 keer bekeken
wespe_06.jpg
wespe_06.jpg (45.26 KiB) 245 keer bekeken
Dat was deel 1,

Jan Coen
jan coen wijnstok

Wespe in het groen

Bericht door jan coen wijnstok » 17 mei, 2018 20:25

En dan volgt gelijk deel 2.
Vervolgens is de buitenkant onder handen genomen. De basislaag en de groene camouflage zijn gespoten. Ik breng vervolgens met penseel donkere en lichtere vlekjes aan om het egale van de kleur te doorbreken. Maar heel licht, het moet niet opvallen. De details en de verwering met de penseel. Ik vindt dat prettig om alle controle te houden en omdat je een afwisselender beeld in het stof krijgt.
wespe_07.jpg
wespe_07.jpg (52.29 KiB) 243 keer bekeken
wespe_08.jpg
wespe_08.jpg (57.48 KiB) 243 keer bekeken
wespe_09.jpg
wespe_09.jpg (56.18 KiB) 243 keer bekeken
Ik gebruik zeer verdunde verf. Maak een stuk dat je wilt schilderen eerst vochtig dan vloeit de verf heel mooi. Je kunt hem dan met de penseel rondduwen en vegen tot je een goed resultaat hebt. Ik gebruik daar een oud penseel voor met wat uitstaande haren. Mocht je teveel verf toevoegen, dan kun je dat gemakkelijk met een schoon penseel opnemen tot je de juiste hoeveelheid overhoud. Als het echt mis dreigt te lopen, dan haal je het met veel water weg voor het droog is. Het is beter om veel dunne lagen op te brengen om dat afwisselende beeld te krijgen. Krasjes en veegjes doe ik op dezelfde wijze. Het dikkere stof op de wielen en het onderstel bestaat uit Alabastine met Windsor & Newton rauwe omber en water. Dat geeft een mooie grauwe kleur van droog stof. En een fraaie textuur door het afwisselend dikker op te brengen. Ook hier bouw ik het in lagen op.
wespe_10.jpg
wespe_10.jpg (51.8 KiB) 243 keer bekeken
Dat was het voor nu,

Jan Coen
EricReist
Contacteer:

Re: Wespe in het groen

Bericht door EricReist » 18 mei, 2018 10:22

Hi Jan Coen,

Die eerste foto's doen me al meteen goed. Mooi bezig met plasticcard/evergreen en zelf de aanpassingen maken, met name de radio met transformer etc. Mooi werk!!

Groeten,
Eric
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 19 mei, 2018 9:37

Hi Jan Coen,

Ziet er goed uit! Inderdaad mooi scratch werk, vooral de radio is inderdaad flink uitgebreid. Ik heb die Wespe ook zo (deels) verfijnd toen dat nummer van MM uit kwam. Was ergens midden jaren 90. Mooie tijd, toen kwamen er veel van dit soort leuke en mooie kits uit, vooral van Tamiya. Mooi gegoten, snel en gebruiksvriendelijk te bouwen en in basis al gedetailleerd. Moet verder nog aan de StuG 3 denken, de Tigers, Panthers en niet te vergeten de kleine maar o zo fijne Schwimmwagen. Dragon kwam toen ook op, maar die was kwalitatief nog wat minder verfijnd toentertijd. Eigenlijk zijn dat nog aitijd de kits die ik het liefste bouw. Ben nu de Jeep van Bronco bijvoorbeeld aan het bouwen. Mooi en super gedetailleerd, maar constructie had wel iets eenvoudiger gekund.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 20 mei, 2018 12:36

Hoi Jan Coen,

Netjes, zo dat gescratchte :!:

Gr
Erik
Plaats reactie