Schuur met rieten dak

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
jan coen wijnstok

Schuur met rieten dak

Bericht door jan coen wijnstok » 15 mei, 2018 16:17

Naar aanleiding van het gesprek over rieten daken in Market Garden van Vincent presenteer ik mijn schuur. Die is al een tijdje klaar en zal ooit wel in een diorama terecht komen, maar ik heb pas een heel vaag idee. Kan nog jaren duren dus.
Ik heb ooit foto's genomen van een dergelijke vakwerkschuur. De wens om die min of meer na te bouwen was er eigenlijk onmiddellijk. Hoewel de oorspronkelijke schuur een pannendak heeft, besloot ik in al mijn overmoed dat een rieten dak wel zo leuk was. Na wat experimenten die niet uitvielen zoals gehoopt was de enige mogelijkheid rietdekken in 1:35.
dak_01.jpg
dak_01.jpg (98.16 KiB) 1160 keer bekeken
Sisaltouw was al een favoriet materiaal, dus daar viel de keuze op. Een kleine proef leverde het gewenste resultaat op. Zowel wat betreft werkwijze als schilderen. Ik heb steeds bosjes touw op een ondergrond van foamoard geplakt met witte houtlijm. Elk bosje is naar boven geduwd om een min of meer egaal oppervlak te krijgen. Naderhand hier en daar nog bijknippen en klaar is je dak.
dak_02.jpg
dak_02.jpg (96.01 KiB) 1160 keer bekeken
dak_03.jpg
dak_03.jpg (98.1 KiB) 1160 keer bekeken
De binnenkant is eerst geschilderd in de gele basiskleur. Vervolgens heb ik er lange strengen sisaltouw op gelijmd. Die zijn geschilderd en daarna zijn de pannenlatten er op gelijmd. Het dak is geschilderd met acrylverf van Winsor & Newton. De beide dakdelen zijn op de spanten gelijmd en als laatste is de rietvorst gemaakt.
dak_04.jpg
dak_04.jpg (97 KiB) 1160 keer bekeken
dak_05.jpg
dak_05.jpg (100.18 KiB) 1160 keer bekeken
Ik heb wat problemen met de bijlagen, dus eerst dit stukje.
jan coen wijnstok

Re: Schuur met rieten dak

Bericht door jan coen wijnstok » 15 mei, 2018 16:40

Voor het volledige beeld volgt hier de rest van de schuur. De stenen delen zijn gemaakt van bleufoam. Ik heb ze geschilderd met Windsor & Newton acrylverf. De houten delen zijn gemaakt van Evergreen. Die zijn geschilderd met Vallejo en daarover Windsor & Newton. Het dak zit nog los, ik wil nog spullen in de schuur maken en dan kan ik daar gemakkelijker bij. Het hooi is ook gemaakt van sisaltouw.
schuur_01.jpg
schuur_01.jpg (45.48 KiB) 1152 keer bekeken
schuur_02.jpg
schuur_02.jpg (50.16 KiB) 1152 keer bekeken
schuur_03.jpg
schuur_03.jpg (93.29 KiB) 1154 keer bekeken
Bijlagen
schuur_06.jpg
schuur_06.jpg (93.34 KiB) 1154 keer bekeken
schuur_05.jpg
schuur_05.jpg (88.53 KiB) 1154 keer bekeken
schuur_04.jpg
schuur_04.jpg (87.84 KiB) 1154 keer bekeken
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 15 mei, 2018 17:29

Geen woorden. (Nou eentje dan.) Prachtig!
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 16 mei, 2018 14:36

Hi Jan Coen,

OK dat rieten dak ziet er overtuigend uit (evenals de rest)! Heb je gewoon sisaltouw gekocht en dit uiteengerafeld? Of kun je dit al 'panklaar' kopen? Ik ga dit zeker uitproberen, bedankt voor de tip. Wat voor een type schuur is dit trouwens/waar staat die?

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
jan coen wijnstok

Schuur met rieten dak

Bericht door jan coen wijnstok » 16 mei, 2018 16:11

Heren, bedankt voor de complimenten. Het rieten dak was weliswaar een enorm karwei, ik geloof niet dat ik er een gewoonte van ga maken, maar ik ben tevreden met het resultaat.
Vincent, ik heb eerst gewoon zo'n bol sisaltouw gebruikt, dat gaat op zich prima. Omdat ik een tamelijk groot oppervlakte moest dekken heb ik later bij Hornbach dikker sisaltouw gekocht. Dat levert een dikkere bundel op en dan gaat het iets sneller. Dat dikke spul kun je per meter kopen. Ik knip bundeltjes van ongeveer een cm lengte. Je moet redelijk veel lijm gebruiken om het goed vast te plakken. Als je het uitprobeert kom je er snel genoeg achter hoe het prettig werkt. Ik heb de verf flink verdund tot goed vloeiend om hem overal tussen te laten lopen. Rauwe omber werkt goed.
sisal.jpg
sisal.jpg (58.51 KiB) 1041 keer bekeken
Die schuur staat ergens in de Achterhoek, bij de watermolen van Bels, als ik het me goed herinner.
Succes,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 16 mei, 2018 17:01

Hi Jan Coen,

OK, respect voor dat monnikenwerk. Geloof dat ik het ga houden bij dat stukje riet :lol: Zoals gezegd ga ik ook aan de slag met het sisal touw. Voor gras heb ik overigens nog een zeer mooi gratis goedje van moeder natuur: de haartjes die groeien op een vrucht van een boom. Zal die binnenkort posten, weet niet welke boom het is. Iig zeer geschikt voor kort gras in weilanden en gazonnen.

Mvg,

Vincent
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 17 mei, 2018 10:18

Hoi Jan Coen,

Mooi schuurtje heb je daar :shock: :!: :!:
Dit is ook het principe wat ik bedoelde in Vincent z'n topic, gebruikte ipv een schaar dus een tondeuse…

Ff een beetje werk, heb je ook wat…. :roll: :mrgreen:

Komt dit nog eens in een dio terecht?

Gr
Erik
jan coen wijnstok

Schuur met rieten dak

Bericht door jan coen wijnstok » 17 mei, 2018 19:51

Hoi Erik,

Bedankt voor je compliment. Het is inderdaad de bedoeling dat de schuur in een diorama komt. Ik weet alleen nog niet wat. Ik heb zitten denken aan een commandopost met een radiowagen erbij. Maar misschien wordt het nog iets heel anders. Ik heb nog een stel diorama's onder handen. Die moeten eerst maar eens af. Ze leggen het regelmatig af tegen een model dat veel te interessant is om te bouwen.
Jouw gebouwen zien er ook altijd goed uit. Het is wat je zegt, besteed veel tijd en aandacht aan het bouwen en afwerken, dan heb je ook wat. En het is gewoon leuk om jezelf met een probleem op te zadelen en daar dan een beeldende oplossing voor te vinden.

Voor het leuk nog een paar details.
schuur_07.jpg
schuur_07.jpg (58.67 KiB) 944 keer bekeken
schuur_08.jpg
schuur_08.jpg (77.1 KiB) 944 keer bekeken
Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 18 mei, 2018 11:27

Hi Jan Coen,

Gisteren ook aan het sisallen geweest, geeft inderdaad een mooi effect. Wel arbeidsintensief, maar dan heb je ook iets! Voor mijn schuurtje laat ik het riet wel zo zoals het nu is. Dit komt doordat het een doorsnede is. Mooiste is het riet weg te werken op de uiteinden zoals je hebt gedaan met de vorstpannen. Het sisal is ook mooi te gebruiken voor stro, strodraad en bezems trouwens :o

Mvg,

Vincent
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 16 jun, 2018 18:13

Schitterende schuur JanCoen !! :o
En ik heb nog niet eerder een rieten dak op schaal gezien wat
een echte zo overtuigend benaderd...

Bedankt voor deze How To :D

rietgedekt groetje ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 17 jun, 2018 8:07

Hoi Peter,

Bedankt voor het compliment. Als je ooit zelf in de verleiding komt, doe dan een klein schuurtje. Het grote voordeel is wel dat het eigenlijk niets kost, behalve tijd en doorzettingsvermogen.

Groetjes,

Jan Coen
Plaats reactie