Market Garden dio

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

jan coen wijnstok

Re: Market Garden dio

Bericht door jan coen wijnstok » 12 jun, 2018 10:08

Hoi Vincent,

Mijn schuur is ook niet precies nagebouwd. In werkelijkheid zit er aan beide zijden van het open deel een gesloten deel. De opening zit dan meer in het midden. Maar dan was het dak nog groter geworden. Maar voor het naschilderen van het verweerde hout waren foto's van het origineel doorslaggevend. Die patronen bedenk je niet.
Ik ben nu bezig met een transformatorhuisje uit de jaren twintig/dertig. Mooi metselwerk en prachtige details. En eigenlijk vrij klein, 10,5 X 9,5 X 16,5 cm. 16,5 is dan de hoogte. Die zet ik nog wel eens op het forum.
transhuis_01.jpg
transhuis_01.jpg (53.78 KiB) 1284 keer bekeken
Groeten,

Jan Coen
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 12 jun, 2018 18:57

Ha Vincent,
even over de firefly,je zou deze kunnen maken van 8th armoured brigade,rond 21 september was de ze eenheid volop in de buurt van Nijmegen .Er is een bekende foto van een Stuart van 8thArmd Bde in beek op en kruispunt met twee airbornes die met de bemanning praten.Ik heb evt. wel decals van de eebheid( ronde cirkel met rode vossekop) voor je ,mocht je hier voor willen gaan ook de AoS met 996 heb ik daarbij,

groeten,Bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 13 jun, 2018 3:37

Hoi Vincent,

prachtige dingen zie ik hier ! erg mooi jouw schuur !! Afbeelding

En toffe tips in dit topic erbij, smullen dus :D

Carry on !

vers gezet groetje ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 13 jun, 2018 11:41

@ Peter: leuk dat je weer actief bent op het forum, hoe is het met je Normandio? Ok merci, ja we gaan vrolijk verder ;) De Firefly is bijna klaar voor de luchtkwast. Heb verder ook een heel oud project uit 2007 gereanimeerd, te weten een sd KFZ 10/5 van Italeri. Hier maak ik een klein vignette van met als thema Arnhem 1944. Ik wil dus een aantal dio's/voertuigen maken rondom dit thema ivm 75 jarige herdenking volgend jaar. Als ik nog tijd heb ga ik nog een Panther G van Kampfgruppe Walther maken, ten minste als het Zimmerit patroon klopt wat ik er nu deels op heb aangebracht.
even over de firefly,je zou deze kunnen maken van 8th armoured brigade,rond 21 september was de ze eenheid volop in de buurt van Nijmegen
@ bart, OK merci. Ik was van plan er een te maken van de 5th Guards Armoured Brigade en dan van de Irish Guards B squadron. Ik heb hier een foto van gevonden met daarop o.a. Malden gekalkt, dus dat is ook in de buurt. Neem aan dat dat ook kan derhalve.
Ik ben nu bezig met een transformatorhuisje uit de jaren twintig/dertig. Mooi metselwerk en prachtige details.
@ Jan Coen: Goede keuze vind ik! Idem voor kappeletjes en bakhuisjes, die ook niet zulke grote bouwsels zijn maar interessante details kunnen bevatten. Ben benieuwd wat je ervan maakt.
The devil is in the detail!
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door bert lindeboom » 15 jun, 2018 20:45

Ha vincent, de eenheden volgden nagenoeg dezelfde route alleen zat de Guards voorin en 8th armd bde wat later in de rij. Puntje is echter dat de armoured divisions zoals de guatds vrijwel uitsluitend de Vc hadden en de independent armoured brigades de Ic. Het is niet onmogelijk en je bent uiteraard vrij om te doen wat je leuk vind maar 8th armd twnks kwamen door deselfde plaatsen en stonden net zo vol met tekst. Succes met je dio
Groeten,Bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 16 jun, 2018 9:06

Hi Bert,

Ik moet bekennen dat ik geen Firefly expert ben. Deze IC versie heb ik gebouwd omdat er veel accessoires bij zitten. Ervan uitgaande dat deze IC versie een gangbare versie is, maar dat is dus niet zo haha. Het is dus veel logischer dat deze van de 8th armoured brigade was, dus bedankt voor je reactie! Dan ga ik die ook zo maken. Ik zal je nog een PB sturen voor de decals!

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 23 jun, 2018 14:52

Heren,

Even een korte update. De Firefly is vandaag voorzien van de basislaag bronsgroen. Nu de diverse tekens en teksten aanbrengen en dan kunnen we verder met verweren. Alles gespoten met Vallejo Air, heerlijke verf.

Afbeelding

Hier de Firefly naast de schuur. Bronsgroen kleurt ook aardig met de staldeur. Daffy Duck, chef werkplaats, kijkt tevreden toe op de achtergrond :mrgreen:

Afbeelding

In eerste instantie had ik hem olijfgroen gespoten, maar dat is minder voor de hand liggend voor Britse tanks. Bovendien is het een mooiere kleur, olijfgroen is toch meer alg :mrgreen: .
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 24 jun, 2018 1:04

Mooi kleurtje dat Britse groenigbruin of bruiniggroen !

Enneh... "Daffy Duck" is toch zwart ? ;)

Kleurze Vincent :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 24 jun, 2018 11:46

Hoi Vincent,

Mooie vorderingen. Het is de badeend uit Photoshop.
ducky.jpg
ducky.jpg (34.74 KiB) 940 keer bekeken
Groetjes,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 25 jun, 2018 9:25

Heren,

Bedankt, het is zeker een mooi kleurtje die overeenkomt met de kleur die ik heb gezien op een Firefly die gerestaureerd wordt. Had die kleur eerst zelf willen maken met verschillende tinten groen en wat blauw, maar ik kwam niet in de buurt van de gewenste tint. Gelukkig verkoopt Vallejo deze gewoon dus zo opgelost. Bovendien weet je dan zeker dat het spuiten goed gaat, wat met een mix van diverse merken en wat oudere verf voor problemen kan zorgen. Ik had de laatste tijd al problemen met air brushen. Na grondig schoonmaken was dat echter verholpen. Er zat vervuiling in het stuk tussen de luchttoevoer en de beker, waardoor de naald niet terug ging. Ben je snel uitgedaan haha.

Daffy Duck is inderdaad zwart, ik noem hem in het vervolg wel Photoduck :mrgreen:

Mvg,

Vincent
Anne de Jong

Bericht door Anne de Jong » 6 jul, 2018 21:19

Hoi Vincent,

Leuk onderwerp heb je daar. En de kundigheid waarmee je gebouwen ontwerpt en vervaardigd heb ik ook al zoverre gezien, dat ik dat bluefoam ietsjes meer ben gaan zien zitten, dat andere spul dat Peter Stoof gebruikt, is volgens mij ietsjes steviger, balsafoam, maar ook ietsjes minder makkelijk te verwerken.
Ik mis de eerste foto dus misschien heb je al de diverse onderdelen aangeschaft en/of je plan al op papier uitgewerkt.
Natuurlijk zit ik dan al wat verder te denken, maar als je de stal aan een wat algemenere weg zet, zou het heel goed kunnen dat er een verkeersopstopping is vanwege een doorbraak van de Duitsers en dat de Amerikanen naar de plek des onheils racen.
Inderdaad is het contrast normaal al groot, en op zo'n moment helemaal tussen de Britten en Amerikanen. Ik heb zelf een dio met eenzelfde onderwerp gedaan.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 9&start=40
Ik hoop dus dan dat je de Bronco jeep kan gebruiken, anders moet je een conversion van de Resicast of Masterbox oid gaan beginnen.

Vriendelijke groet,

Anne
Zeg het met...........1/35 figuren :)
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 7 jul, 2018 9:32

Hi Anne,

Merci, ja ik vind het blauwe isolatieschuim prima werken. Bovendien is je gebouw dan meteen energielabel A qua isolatie dan :mrgreen: Het balsafoam ken ik alleen van naam, ga ik wel een keer proberen.

Idee van het diorama is een schuur met lokale bevolking en een Firefly met twee bemanningsleden die van de thee aan het genieten zijn terwijl een Airborne Jeep voorbij komt gestoven met in de aanhanger een POW. Idee is enerzijds de link up te symboliseren (market en garden) en het contrast tussen de Engelsen en Amerikanen. De Jeep is naar mijn weten in principe te gebruiken, al is een Ford Jeep met logo wel wat minder gangbaar.

Jouw mooie dio is op hetzelfde idee gestoeld in grote lijnen inderdaad! Ik ga denk ik ook nog een theepot op een van de spatborden zetten. De laatste tijd er niet veel aan gedaan. Verven doe ik altijd op zolder, maar dat is nou een no go area met de hitte. Ik ga de komende tijd de jeep verder afmaken, dan is alles qua constructie gereed.

Mvg,

Vincent
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 26 aug, 2018 10:42

Hi all,

Na de long hot summer weer aan de slag gegaan. Heb de Firefly voorzien van grote markeringen met de air brush. Deze heb ik zelf gemaakt op basis van de decals uit de kit. Voor de kleinere markeringen gebruik ik wel de decals. Die krijg ik namelijk niet uitgesneden in de schilderstape. Hier wat foto's. Nu op naar het verweren. Gereedschap en de accessoires volgen later.

Mvg,

Vincent

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 15 sep, 2018 9:46

Hi all,

De Sherman Firefly vlot al flink, model al grotendeels voorzien van de benodigde filters. Gereedschap, loopwerk en later nog accessoires is merendeel wat rest. Hier een foto met een toelichting (voor niet modelbouwers). Verneem graag van jullie!

mvg,

Vincent

Afbeelding
PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door PE-ter v. Stiph0ut » 16 sep, 2018 10:55

Ziet er geweldig uit Vincent, erg benieuwd naar het vervolg. Ik was zelf net aan het experimenteren met (overtuigende) slogans en jouw krijtpotlood ziet er perfect uit, precies wat ik nodig had - thanx!

Werk je op enig moment trouwens ook met grafiet, of gewoon potlood, om bijv randjes mee aan te stippen? Heb zelf gemerkt dat het mooi is om een soort zachte metaal-shine aan hoogliggende gedeelten te geven.

Grtn,
Ptr
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 17 sep, 2018 8:39

Hi Peter,

T(h)anks! Werken met krijtpotlood is dus erg simpel. Een als je niet tevreden bent kun je het zo weg vegen met wat water. Nadeel is wel dat je er verder niet aan moet komen, maar als je er verder niet aan komt gebeurt er ook niets mee.

Werken met grafiet van potloden doe ik ook ja, maar dan vooral voor het metaliseren van lopen etc. Voor randen van voertuigen zou het ook kunnen, maar daar gebruik ik een stukje aluminium folie voor het laagje bling bling.

Mvg,

Vincent
Plaats reactie