Nederlandse tanks

Even bijkomen in het Twenot Café. Wat losser dan de overige forums en hier kan het nogal eens van de hak op de tak(ken) springen.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, Marc van Etten

Plaats reactie
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Nederlandse tanks

Bericht door Bas Slaats » 23 mar, 2018 16:34

Vraag: mochten we weer tanks gaan aanschaffen (of leasen), hoeveel hebben we er dan minimaal nodig om wezelijk iets te kunnen betekenen? En welke type/versie?

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Nederlandse tanks

Bericht door Jakko Westerbeke » 23 mar, 2018 19:06

Iets bereiken op welke schaal? Ondersteuningsvuur geven aan een infanteriepeloton tegen een Taliban-achtige tegenstander in een derdewereldland, of de Russen tegenhouden wanneer het Kremlin afkondigt dat de inname van de Krim maar een generale repetitie was?

In het eerste geval lijkt me dat een handjevol tanks al genoeg is: een peloton plus wat reserve in het land in kwestie, en net zoveel in Nederland om mee te oefenen. In het tweede geval moet je eerder denken aan de hoeveelheid tanks die de Landmacht in de jaren ’80 had: honderden.
henry klom

Bericht door henry klom » 24 mar, 2018 9:58

Ach, volgend jaar denken ze daar toch weer anders over......

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/ ... -eemshaven

d180321ed008.jpg
d180321ed008.jpg (100.83 KiB) 581 keer bekeken
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 24 mar, 2018 12:30

Dit was inderdaad het bericht dat mij aan het denken zetten. "Iedereen" vindt het jammer dat ze weg gaan, maar of het werkelijk het meest nuttige platform zijn voor de huidige tijd is twijfelachtig.

Het belangrijkste is dat er in Amersfoort nog een mooie collectie staat!

gr Bas
Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Rob Landsbergen » 24 mar, 2018 13:59

Bas Slaats schreef:
24 mar, 2018 12:30
Dit was inderdaad het bericht dat mij aan het denken zetten. "Iedereen" vindt het jammer dat ze weg gaan, maar of het werkelijk het meest nuttige platform zijn voor de huidige tijd is twijfelachtig.
Nou, daar denken de Russen toch duidelijk heel anders over. (En de Amerikanen, en de Engelsen, en de Fransen enz). Dus de kwalificatie "twijfelachtig" vind ik nogal kort door de bocht.

Rob
Rob Landsbergen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Rob Landsbergen » 24 mar, 2018 14:02

Bas Slaats schreef:
Het belangrijkste is dat er in Amersfoort nog een mooie collectie staat!
En dit vind ik nou weer een typische hobbyistenopmerking.......
Rob
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Bericht door Bas Slaats » 24 mar, 2018 14:32

Hallo Rob, dat die daar anders over denken komt omdat ze een zeer offensieve manier van defensie hebben. Lijkt mij niet dat we die kant op moeten willen. Qua aantal Britse tanks, het Tank museum in Bovignton heeft er meer..

Daarnaast ben ik inderdaad een hobbyist. :wink:
Dat neemt zeker niet weg dat ik vind dat er aanzienlijk meer geld richting defensie mag, vooral ten goede aan de mensen die daadwerkelijk in de Frontline staan.

Gr Bas
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 24 mar, 2018 19:09

Bas Slaats schreef:
of het werkelijk het meest nuttige platform zijn voor de huidige tijd is twijfelachtig.
Ik vind het vooral opmerkelijk dat toen Nederland Leopard 2’s in de aanbieding had, Canada er daarvan kocht om in te zetten in Afghanistan — waar op datzelfde moment ook Nederlandse troepen tegen dezelfde tegenstander aan het vechten waren. En die Canadezen waren nogal enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die de tanks hen gaven om die gevechten te voeren, terwijl (voor zover ik weet) in Nederland nu net de houding was dat tanks voor zo’n oorlog totaal ongeschikt zijn … Maar goed, dat hebben we vaker gehoord.
Plaats reactie