"Giving up the Ghost" - "Klaar"

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Rob Westerman

Re: "Giving up the Ghost" - Zeltendorf Germany, 1945

Bericht door Rob Westerman » 24 jan 2019 19:53

Mannen, dank voor jullie eerlijke commentaar!
Foto’s laten altijd meer zien, dus zal nog effe hier en daar de ultra mat zijn werk laten doen! :D

Ik ben nog geen sculptkoning en doe mijn best :mrgreen:

Vooral figuren in een voertuig mooi laten passen vond ik echt een uitdaging, en ik heb bijvoorbeeld de bestuurder een aantal keren aangepast voordat ik enigszins tevreden was!

De twee figuren achterin de schwimmer vond ik ook echt lastig. Ook deze een aantal keer de pose aangepast. Gietnaat heb ik niet opgemerkt en ga ik uiteraard aanpassen. Zwevende benen heb ik ook zelf wel opgemerkt en de ene keer kwam de voet wel mooi op het randje, uiteindelijk is dat mij niet meer goed gelukt :cry:
Figuur met petje heeft wel een voet op de rand van het spatbord. Beter kon ik het niet krijgen. Ik nerm jullie commentaar mee naar volgende projecten. Zit nog te stoeien met juiste verhoudingen van de ledematen (armen).

Vincent: voor de sumpfmuster heb ik de methode van Jaume Ortiz gebruikt. Hiervan heb ik ook een mooi (e)boekje van gekocht. Erik Gideonse heeft ook een dergelijke manier toegepast bij zijn laatste dio. Belangrijkste is dat je met verdunde verf combi basiskleur en camo kleur langs de randjes van het patroon gaat. Is lastig en kostte mij ook veel tijd en moeite!

Groet,

Rob.
Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ditmar Tabben » 27 jan 2019 08:23

Hoi Rob,

Ziet er heel netjes uit. Erg sfeervol en mooi gesculpt je figuren.

Over die figuren heb ik alleen nog wel wat, je zei dat ze voor het grootste deel af waren, maar vergeet de uniformknopen en de schoenzoolspikes niet. Tevens zou ik wat modder aanbrengen op ellebogen, knieën en schoeisel, aangezien de Schwimmwagen ook onder de bagger zit....

Ben erg benieuwd naar de rest van je project!

Groeten Ditmar
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 28 jan 2019 09:10

Ha Ditmar,

Dank voor je oplettendheid! Wat details van de uniformen inderdaad nog vergeten!

Spikes zitten erop, en modder ga ik ook nog even aan de schoenen aanbrengen!
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 19 feb 2019 09:44

Wat denken jullie als je kijkt naar het camopatroon van de jagdpanzer: hardedge?
Denk zelf van wel maar twijfel een beetje.
Afbeelding
peter van dijk

Bericht door peter van dijk » 19 feb 2019 11:00

Hoi Rob, ziet er inderdaad erg hardrandig uit.
Zonder gebruik van sjablonen krijg je dit patroon nooit zo strak gespoten.

afgeplakt groetje ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP :een 'verboden vrucht'
Elco Elings

Bericht door Elco Elings » 19 feb 2019 20:24

Yep, plakken maar :)
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 19 feb 2019 21:46

Yep,100% hardedge!..dit maakt deze pz extra mooi!😉

Groet,

Roger
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 19 feb 2019 22:54

Ok, dank voor de bevestiging! :)
Dat wordt veel plak en snijwerk!
Het is echt een vreemd patroon: overwegend groene camokleur, roodbruine/ primer vlekken en een paar gele strepen.
Ik ga aan de slag!
peter stoof
Contacteer:

Bericht door peter stoof » 22 feb 2019 20:48

Leuk schema Rob.

Ik zie bij die foto dat de tracks strakker staan dan bij mijn model.
Ik zal er wel wat tussen uit halen.
Ben benieuwd naar jou kleuren op deze Jagdpanzer.

Succes, Peter.
https://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 28 mei 2019 20:05

Eindelijk tijd gevonden de JP zo goed als af te werken! Het heeft heel wat snij- en afplakwerk gekost! :)
De camo kleuren zijn van Tamiya, behalve de rode primer, die is van Mr Paint. Niet eerder met Mr Paint gewerkt, en hoewel het uiteindelijk een strakke laag is geworden, lastig dekkend te krijgen. Heeft bij mij bijna het halve flesje gekost om het hele model te airbrushen :shock:
En vervolgens ook heel lastig matt te krijgen, zelf met de Ultramatt van AK. Zal wel aan mij liggen... :roll:
De rode camokleur moet dus rode primer voorstellen. Ik heb een topic gevonden over deze betreffende JP op missing Lynx waar dit werd geopperd, gezien de donkere kleur op de zwartwit foto's, het feit dat je het contour van de gunlock ziet op de hull van de JP en wat witte krijt (?) tekens op de donkere kleur. Best eigenaardig. Maar goed, foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is met de base starten!

Groet,

Rob.
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 29 mei 2019 07:56

Hi Rob,

Ziet er goed uit! De camouflage is erg mooi geworden en komt letterlijk en figuurlijk goed uit de verf. De primer kleur oogt authentiek. Waarom zou je de JP helemaal mat willen hebben trouwens? De meeste voertuigen in WO2 waren doorgaans zijdeglans. Dat zie ik op je model overigens ook terug, zie de loop, dus lijkt me prima. Wat ik nog zou doen is wat vet rond de naven van de loopwielen aanbrengen, wat meer shinyshiny op de uitstekende delen tracks en touw om de lading achterop.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 29 mei 2019 21:09

Hoi Rob,

De camo op je pz ziet er mooi strak uit! Ik vind alleen dat het voertuig wat levendiger mag worden door het aanbrengen van streaks,pinwashing,chipping,beschadiging randen etc.Ik weet dat dit een pz moet voorstellen die nog niet zo lang in gebruik is maar toch zou ik persoonlijk de voorkeur kiezen voor wat meer variatie op het model !

Hier zomaar een voorbeeld van wat ik bedoel !
Afbeelding

Ben benieuwd naar het totaalplaatje!

Groet,

Roger
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 30 mei 2019 11:15

Hi Roger,

Ja dat is ook nog wel een goede, modder/stof kan altijd en lijkt me ook plausibel. Hoe heb je trouwens de vale camouflage gemaakt op je model? Ik heb dit ook wel vaker gezien bij o.a. Mirko Bayerl, maar me altijd afgevraagd hoe dit te maken. Dun gespoten of nadien nog een laag erover voor het vale effect?

Mvg,
Vincent
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 30 mei 2019 14:53

Vincent,
Het is een kwestie van de 3 kleuren dichtbij elkaar te laten komen door oa het groen en roodbruin te mixen met het dunkelgelb! Ik begin ook met vrij lichte kleuren omdat deze toch nog donkerder worden door het weather proces!met een’dust’ effect van buff olieverf breng je de 3 kleuren nog wat dichter bij elkaar!

Maar nu terug naar de topic van Rob!😉

Groet,

Roger
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 30 mei 2019 22:09

@ Vincent; Ik heb de matte laag toch gedaan omdat ik het verschil tussen de glossy red primer en de rest van de camo te groot vond! Ik gebruik eigenlijk nooit een matte laag omdat met het verweren een eventuele glans meestal wel weggaat. Alleen nu niet dus, zie ook de foto's hieronder.
@ Roger; ik heb mijn best gedaan maar misschien niet goed genoeg :wink:
Denk ook dat de matte laag wat levendigheid heeft weggehaald, en in combinatie met de wat mindere foto's ziet het er wellicht wat flets uit. :roll:
Zoals je ziet op deze foto, zit er wel wat chipping en streaks etc op maar hier en daar mag het misschien wel meer. Zal het aanpassen!
Afbeelding

Hier een in progress foto van de onverweerde camo. De groene en dunkelgelb camo kleuren zijn hier gemengd met flat flesh, ook een manier om de kleuren lichter te maken en dichter bij elkaar te brengen.
Afbeelding

Hier zie je alles al naar elkaar toe gaan door diverse (dot)filters van olieverf toe te passen. Ik gebruik hiervoor diverse kleuren van van dyck brown tot groene en beige kleuren, afhankelijk van de camo uiteraard. Hier zie je het verschil tussen de glanzende red primer kleur en de rest van de camo.
Afbeelding

En hier de camo na het aanbrengen van een aantal stof laagjes met olieverf en wat spetters.
Afbeelding

Dank voor de input, ik ga verder!
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 31 mei 2019 11:40

Hi Rob,

Ja wel maf dat die primer kleur zo glossy is/was. Misschien dat je het matte nog wat af kan 'matten' met een laagje zijdeglans? Ik heb dit ook wel eens gedaan met kwast en dan Talens satin varnish.

Mvg,

Vincent
peter stoof
Contacteer:

Bericht door peter stoof » 31 mei 2019 17:37

Mooi man,

Ik vind hem toch wel mooi geworden zeg.
Mooie verwering, of ga je nog verder?
Vraagje, werd dit zeil ook mee gespoten met het camo patroon?

Groeten, Peter.
https://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 31 mei 2019 19:31

Hoi Rob,

Idd errug strak gespoten meneer :!: :!:
Vwb de glans misschien had je'm eerst compleet glanzend kunnen spuiten en dan afzwakken met matt of satinglans… Voor de volgende keer... :mrgreen:
Ook mis ik de 'blanke delen' slijtage van de tracks, spanwielen tandenkranzen EN binnenkant loopwielen. Daar dit voetuig in jouw dio net nog gereden heeft zou men dit toch moeten zien… Kijk ook ff hier onderaan en pag. 3 bovenaan viewtopic.php?f=3&t=32808&start=20

Ben benieuwd naar het totale plaatje!

Gr
Erik
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 02 jun 2019 11:17

Hoi Rob,

Ik vind het er heel goed uitzien. Meer verweren is wat mij betreft niet strikt noodzakelijk. Ik zou dat sowieso uitstellen tot je de rest van de onderdelen van je diorama hebt gemaakt. Dan kun je aan de hand van het geheel bepalen of je sommige zaken nog wat moet aanzetten.
Ik sluit me aan bij Erik voor wat betreft de kale delen van loopwerk en rupsbanden. Ook waar de loopwielen over de rupsband lopen is het vaak glanzend metaal. Ik doe dat zelf met Oily Steel van Vallejo. Dat glanst mooi als het licht erop valt, maar is niet zo hinderlijk aanwezig als zilver.
Kijk nog even naar de bevestiging van het dekzeil. Daar moeten nog riempjes zitten om het op zijn plek te houden. De riempjes zitten aan het dekzeil genaaid en gaan door de beugels om alles vast te zetten. Zoek maar een foto van de bevestiging van bijvoorbeeld de kappen van wielvoertuigen. Kübelwagen bijvoorbeeld.

Succes verder,

Jan Coen
Rob Westerman

Re: "Giving up the Ghost" - " Klaar"

Bericht door Rob Westerman » 04 nov 2019 22:13

Eindelijk tijd gevonden deze af te maken! :)
Helaas niet gelukt voor SMC...
Foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op naar de volgende!

Groet,

Rob.