"Giving up the Ghost" - Zeltendorf Germany, 1945

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Rob Westerman

"Giving up the Ghost" - Zeltendorf Germany, 1945

Bericht door Rob Westerman » 24 dec, 2017 21:05

Hallo Allemaal,

sinds kort ben ik bezig met een nieuw projectje. Wederom heb ik inspiratie gehaald uit een Panzerwrecks boekje (vol. 18), waarin een foto te zien is van de 11e panzer divisie op weg in Duitsland nadat zij zich hebben overgegeven aan de Amerikanen. De "Gespensterdivision" (Engels: Ghost division), zoals de 11e panzerdivisie ook wel genoemd werd wist maar net uit de handen van de Russen te blijven.

Hier een ruw opzetje, er komen nog wat figuurtjes bij, ook achterin de Schwimmwagen, zoals op de foto te zien is.
Afbeelding

De foto uit Panzerwrecks
Afbeelding

Dit is hoogstwaarschijnlijk dezelfde Jagdpanzer als op bovenstaande foto te zien is.
Afbeelding

Nu verder puzzelen over de opzet en verder bouwen! :)

Groet,

Rob.
roger hurkmans

Re: "Giving up the Ghost" - Zeltendorf Germany, 1945

Bericht door roger hurkmans » 24 dec, 2017 21:11

Hoi Rob,

Leuke eerste opzet! De schwimmer met daarin 4 figuren wordt een mooie eyecatcher!
Ik kijk uit naar je volgende stap! :wink:

Groet,

Roger
Mathieu Kaelen

Bericht door Mathieu Kaelen » 24 dec, 2017 22:55

Prachtig laat-oorlogs tafereel waarbij de ongedwongen sfeer en opluchting van het oorlogseinde duidelijk aanwezig is.
De gekozen figuren zijn mooi. 8)

Interessant camopatroon op de Panzer 8)
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 25 dec, 2017 12:24

Hi Rob,

OK weer eentje om te volgen! Mooie combi van voertuigen overigens. De Jagdpanzer heb ik ook gebouwd, staat nog wat verloren te wachten op voltooiing qua verf. Mooie kit, snel te bouwen en toch vol detail, echt een Tamiya topper. Selectie figuren is ook fraai. Van welke merken zijn ze?

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 26 dec, 2017 20:17

Vond dit altijd al een inspirerende foto.
Met name het namaken van de "bolle" weg, zal veel toevoegen ah beeld.

Ben benieuwd!
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Mathieu Kaelen

Bericht door Mathieu Kaelen » 27 dec, 2017 13:56

Buiten het bouwwerk om is het de moeite waard om de geschiedenis mbt de "gevoelige" overgave van deze eenheid te lezen 8)
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 27 dec, 2017 16:47

Nice Rob :!:

'k Zie we blijven in het POW gebeuren; interesant thema (al zeg ik 'et zelf :wink: ) en idd altijd al een interesante foto; alleen al vanwege de variatie aan uniformen en vtgn. Leef je uit za'k ma zeggu!
Neem aan dat er nog een talut achter de tank komt zoals op de foto en komt er nog een amerikaan bij of zo, om de nadruk op 'overgave' te geven (Weet ik; is niet of de foto, was ook maar een idee he :wink: :mrgreen: )
JPZ IV/70 ook 1 van de favorieten voor in de toekomst :!: Ben benieuwd :!: :!:

Gr
Erik
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 27 dec, 2017 21:05

Dank voor de reacties heren!

Het camopatroon is idd best apart. Ik twijfel erover of het "roodbruin" misschien wel de rode primer is. Dit omdat op de onderste foto met name op die vlakken krijttekens te zien zijn, met name bij de "524". Dit is goed te zien op de grote foto in Panzerwrecks.

De JP Tamiya kit is fijn idd, maar ik heb er wel wat in moeten snijden om het pe te kunnen aanbrengen :mrgreen:
Figuren zijn van Alpine (die met de lange jassen), Corpus (2e van links), the Bodi (rechts in de SchW) en de linker is van Tamiya, zit bij SchW kit inbegrepen. Deze zal voorzien worden van een lange jas van Magic Sculpt :P
De linker is een oud figuurtje van Verlinden.

Hoe de overgave van de divisie is verlopen is inderdaad een interessant verhaal! Op het web staat er een mooi stuk over. Hier heb ik ook de titel van vandaan! :D

Het thema van dit project lijkt idd op mijn vorige :roll: : pows/ overgave, jagdpanzer en uit panzerwrecks inspiratie gehaald :mrgreen:
Maar ik vond het een mooi plaatje en een ratjetoe aan uniformen hou ik ook wel van! :wink:
Amerikaan erbij denk ik niet, en de talud komt er zeker bij aan de achtergedeelte van het dio.

Probeer deze week nog wat te aan de figuren te werken!

Grtz,

Rob.
Jeurissen_danny

Bericht door Jeurissen_danny » 28 dec, 2017 19:30

Zeer interessant onderwerp met een mooie start,die figuren die je gebruikt voor in de Schwimmwagen van welk merk zijn deze ... :wink:
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 19 mei, 2018 23:12

Zo, eindelijk weer eens tijd gehad om verder te gaan. :)

Het sculpten van de figuren is bijna klaar. Heb voor het eerst het mengsel van Magic Sculpt en green Stuff geprobeerd, en moet zeggen dat me het wel bevalt! :D

Dit is zoals het ongeveer moet gaan worden. Misschien laat ik het linker figuurtje op de tank achterwege. De Jagdpanzer krijgt nog een zeiltje gedeeltelijk over het dak en nog een doek over de bepakking achterop (net zoals op de foto, zie hierboven).
Afbeelding

Figuurtje in de Jagdpanzer is van Tamiya, beetje aangepast en hoofdje van Alpine volgens mij. Zit hier in beetje scheef maar dat komt goed.
Afbeelding

Dit figuurtje is gefrankensteined uit een oud verlinden figuurtje met Dragon beentjes en een Hornet hoofdje, met een beetje MS en GS mengsel :wink:
Afbeelding

De Schwimmwagen moet nog verder afgebouwd worden. Eerst maar eens het interieur schilderen.
Afbeelding

Afbeelding

Hoop snel te kunnen gaan schilderen!

Grtz,

Rob.
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 20 mei, 2018 12:56

Hoi Rob

Nice!! Netjes sculpwerk wat je hier laat zien, werkt fijn hè dat Magic stuff (of green sculp... :mrgreen: )
'k Zou nog even naar dat figuur zonder hoofddeksel in de schwimmer kijken, zit niet zo lekker… :oops: (Of komt nog…?...)

Vwb dat zeiltje kijk anders ook's naar deze van B. Lustig zijn Jpz IV https://www.tapatalk.com/groups/missing ... 3-s20.html Hih

Op naar de volgende update, met verf dus…?! :mrgreen:

Gr
Erik
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 20 mei, 2018 20:53

Hoi Erik,

figuur in de schwimmwagen zit nu iets te veel naar achteren, er komt nog wat achterin te zitten waar het figuur op rust.
Maar ik moet toegeven dat ik wat heb zitten stoeien met dit figuur. Rechterarm zit in een beetje aparte houding :oops:

Dank voor de link, precies wat ik nodig heb!
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 5 jun, 2018 20:58

Zit nog een beetje te stoeien met de compositie... :roll:
Deze anders ipv boven? Is eigenlijk meer naar de originele foto.

Afbeelding
Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Ditmar Tabben » 5 jun, 2018 23:31

Hai Rob,

Ik vind deze compositie niet zo, er zit heel weinig dynamiek en interactie tussen de figuren in!

Probeer de ondergrond anders net iets compacter te maken sowieso en laat de figuren meer onderling contact hebben. Nu lijkt het alsof de meeste een beetje ongeïnteresseerd voor zich uit staren... :roll:

Komt vast goed, schuif nog wat heen en weer en dan ineens is ie er! :D

Succes!

Groeten Ditmar
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 6 jun, 2018 9:03

Hi Rob,

Ik sluit me aan bij Ditmar. Je mist deels de interactie. Vooral de figuren links staan geïsoleerd. Ik zou die tussen de Jagdpanzer en Schwimmwagen zetten zoals je eerder deed. Verder zou het een idee zijn om de Schwimmwagen omgekeerd te zetten. Zodoende kun je beter oogcontact realiseren tussen de figuren voor en op/in de Jagdpanzer en Schwimmwagen en het ernaar toe komen rijden suggereert ook meer interactie.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 7 jun, 2018 21:18

Hoi Rob,

Dit zou ook kunnen, maar dan zou je je nog meer aan de orginele foto moeten houden, dus JPzIV iets meer van voren bekeken en de schwimmi dichter bij de JPzIV; dus ook je base kleiner. Komt dan waarschijnlijk met de loop in de knel… Ook zouden de figuren meer met elkaar moeten interacteren, talud zou je schuin naar voren af kunnen laten lopen…
De 'drang' om de orginele foto na te maken is er natuurlijk, en de uitdaging om het een keer 'anders' te doen is groot, maar wat meestal vanaf het begin in het koppie zit is ook meestal het beste :!: (Zo hou je ook nog's je hoog-achter/laag-voor erin...)

Succes, we zien het wel 8)

Gr
Erik
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 11 jun, 2018 17:42

Hoi Rob,

Ik zou ook meer bij je eerste plan blijven! De schwimmer iets meer naar links plaatsen schuin voor de pz en het dio meer langwerpig maken en dus minder breed!.verder pad iets schuin af laten lopen en uiteraard de mast achter de pz plaatsen om zo wat hoogte te creëeren.

Wordt vast weer een mooi diorama!😊

Groet,

Roger
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 14 jun, 2018 8:16

Dank voor jullie input heren!

Het eerste idee is inderdaad meestal het beste... :roll:
Heb al een en ander bijgesneden en inmiddels zitten de zijkanten er al op.

Binnenkort meer.

Groet,

Rob.
Rob Westerman

Bericht door Rob Westerman » 23 jun, 2018 13:20

Misschien een domme vraag, maar welke camo kleding kan ik de mannen geven van de 11e panzer divisie?
Ik meen een Italian camo te herkennen bij de meest linkse op de foto. Is een ander camo patroon ook mogelijk? Bijv pea dot? Als ik kijk naar de mannen achterin de Schwimmer, lijkt dat ook camo kleding.

Afbeelding
Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Marc Brandes » 23 jun, 2018 16:50

Een gewone Panzer Divisie zou Wehrmacht camo hebben gedragen. Ik heb nog nooit een foto gezien van Wehrmacht troepen met Waffen SS camo.

Splittermuster
https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30096196

https://www.quartermaster.nl/index.php/ ... re=english

Gebruikt voor Zeltbahn, reversible winter suit en camo smock

Sumpfmuster (repro)
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=221935

Gebruikt voor non reversible winter suit en non reversible camo smock.

De streepjes op het patroon zorgen vaak voor stress bij het schilderen. Ik denk dat deze in 1/35 weg zouden vallen.
Voor het gemak kan je de foto's verkleinen tot 1/35, dan kan je het makkelijker overschilderen.

De Luftwaffe gebruikte een variant van dit patroon waarbij de vlekken kleiner en het patroon drukker was.
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx
Plaats reactie