'Mit vereinten Kräften' Italien 1943 *klaar*

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

jan coen wijnstok

Re: 'Mit vereinten Kräften' Italien 1943

Bericht door jan coen wijnstok » 20 jun 2019 10:14

Mooi werk Erik. Ik ben benieuwd naar de rest van de figuren.

Have fun,

Jan Coen
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 20 jun 2019 14:40

Misschien dat geel anders nog iets aftonen met een dry brush van eh Naples yellow om maar eens in Italiaanse sferen te blijven :mrgreen: Oogt het denk ik wat valer.
The devil is in the detail!
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 20 jun 2019 15:35

Thx Jan Coen!

@Vincent ; Ik doe nooit een drybrush bij figuren (lees stof/kleding)!! Dit is veel te 'hard' , en is moeilijk weg te krijgen. En zeker niet bij figuren die al bij af zijn. Je kunt dit in het begin doen (a La Calvin Tan) en daarna met filters/washes het figuur afwerken zodat er zachtere overgangen ontstaan. Maar dan nog, vergt veel oefening ... Er komt overigens nog wat stof op de kleding als ze op het dio staan, eerst 12,5 figuren en wat beestjes schilderen :mrgreen:

E
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 21 jun 2019 10:02

Hi Erik,

Ok dan doe ik iets fout :mrgreen: Na schilderen in de basislaag doe ik meestal altijd een subtiele drybrush met naples en daarna wat donkere washes om de kleuren weer wat uniformer te krijgen. Idem voor voertuigen :mrgreen: Persoonlijk vind ik dat wel mooie resultaten geven, of welke volgorde hanteer jij in grote lijnen?

Je hebt inderdaad nog veel te doen, alleen al respect voor het maken van zoveel figuren. Ben benieuwd naar de diertjes, altijd een mooie toevoeging!

Mvg,

Vincent
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 22 jun 2019 17:39

Hoi Vincent

Eigenlijk iets meer voor het figuren forum (maar daar komt bijna niemand :twisted: ) dus dan hier de groffe lijnen die ik hanteer om een figuur te schilderen zijn als volgt;
Nadat het figuur klaar is, zet ik'm of in de primer (Mr Surfacer 1200 spuitbus) of airbrushen met Tamiya XF-1. Als ik eerst zwart doe, doe ik achtereenvolgens van boven (of daar waar het licht vandaan komt…) Tamiya White XF-1, om een eerste indruk te krijgen van hooglichten en schaduwen. Soms ook alleen na de primer zwart van onderen gespoten, principe blijft hetzelfde… Waarom zo of zo; Zin, tijd (om te spuiten, overdag of 's avonds, nog net effe voor m'n werk...etc...)
Vervolgens de basiskleur (gemengd met een druppel Ultra matt of XF-21) in filters cq washes, zodat het licht/schaduw effect er nog doorkomt. Soort van pre-shaden, zeg maar. Vervolgens doe ik tegenwoordig eerst de hooglichten, waarbij ik steeds een stap terug ga. Dus eerste hooglicht erop, met basiskleur filteren. Tweede hooglicht erop, eerste hooglicht filteren enz. Hierdoor krijg je zachtere overgangen dan bijvoorbeeld door een drybrush. Voor schaduwen geldt dit ook, maar dan naar het donkere toe 8) Dit gebeurd alles in meerdere sessies, dus niet even bijv. vier hooglichten met de desbetreffende filters aanbrengen, maar steeds heen en weer tot ik tevreden ben met het resultaat. Bijna als laatste doe ik de naden nog met bijna zwart, Camo Brown, Panzergrey of en andre donkere kleur naar gelang uniformkleur. Met een beetje flesh 'direkt uit de fles' voor het hooglicht effect.
Als laatste nog een keer met AK Ultra Matt, om de vettige vingers weg te werken, en klaar. Bijna dan, stof in de vorm van pigmenten of een lokale wash met 'stof' kleuren als het figuur op zijn plaats is 8)
Onderstaand plaatje van de Vallejo flyer, met het principe.

Alles met overigens met acryl verf, meestal Vallejo en geenszins hoe je het moet doen natuurlijk,maar hoe ik het doe!
Jij doet het gewoon anders :!: :mrgreen: Als je maar met het resultaat tevreden bent!

Schilder ze :mrgreen: :mrgreen:

E
Bijlagen
vallejo acryl a.jpg
vallejo acryl a.jpg (61.46 KiB) 2039 keer bekeken
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 23 jun 2019 09:44

Hi Erik,

OK bedankt voor de uitgebreide toelichting! Figuren schilderen met acryl vind ik zelf wel wat lastig omdat de verf zo snel droogt, afgezien van het airbrush deel (aannemende dat high lights met penseel worden gedaan dus). Airbrushen doe ik zelf ook meestal als het om effen kleur gaat, snel gedaan en mat met Tamiya dan.

Mvg,

Vincent
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 28 jul 2019 19:11

Hoi Vincent,

Dat vind ik nou weer prettig, dat acryl zo snel droogt :mrgreen: Ieder z'n meug he...! Highlights worden idd met het penseel gedaan, met ondersteuning dus van de eerdergenoemde methode (zwart/wit).

En verder...
Weer wat figuurtjes (bijna...) klaar. Voor de oplettende luisteraar; yup, handjes moeten nog, als ze aan de motorfiets gesculpt zijn...
Afbeelding

Afbeelding

E
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 31 jul 2019 10:15

Hi Erik,

Fraai, ook de wat gebruinde huid! Ben benieuwd naar het vervolg, het correct passen zal nog een bitch zijn maar dat zal ongetwijfeld goed komen!

Mvg,

Vincent
Wouter Vrints
Contacteer:

Bericht door Wouter Vrints » 01 aug 2019 17:07

ziet er weer lekker, lekker uit!
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 05 aug 2019 17:38

Hoi Erik,

Figuren zien er weer goed uit! De poses komen zo een beetje raar over maar dat komt wel goed als ze op het dio in positie zijn gebracht !

Groet,

Roger
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 06 aug 2019 18:54

Wederom Thx Heren!!

@Vincent; Aanpassen van zoveel figuren aan de motorfiets en onderling is idd 'een bitch', hoop ook nadat ik het allemaal geschildert heb het ook idd zal goedkomen... :lol:
@Roger; Ja, de poses, zo zonder 'gewicht' zeg maar, zien eruit als een soort duitse gnomes :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Komt goed!!

Verder...

Gr
Erik
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 07 aug 2019 10:26

Hoi Erik,

Je figuren zien er goed uit. Dat gaat allemaal goedkomen met dit diorama.

Veel plezier,

Jan Coen
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 06 sep 2019 17:05

Dag Medeplakkers

Updatje;

Rest van de figuren klaar;
Afbeelding

Afbeelding

Groot deel van de accecoires;
Afbeelding

Paar beestjes;
Afbeelding

Laadbak hout optiek
Afbeelding

Weet overigens iemand of de laadbakvloer van binnen geschilderd werd of gewoon kaal bleef…? De wanden werden wel geschilderd voor zover ik weet.

Tot zover,

Gr
E
roger hurkmans

Bericht door roger hurkmans » 06 sep 2019 17:38

Hoi Erik,

Je bent weer behoorlijk produktief bezig!😉
Mooie figuren,mooie accessoires en mooie diertjes!
Het plastic vloertje van je Blitz lijkt nu op echt hout!

Groet,

Roger
stijn westerbos

Bericht door stijn westerbos » 06 sep 2019 20:16

Mooi zeg, de laadbak is goed gelukt.en ik vind de kat echt mooi geschilderd.
Captain Blackadder:
For us, the Great War is finito, a war which would be a damn sight simpler if we just stayed in England and shot fifty thousand of our men a week.
ErikGideonse

Bericht door ErikGideonse » 07 sep 2019 02:55

Thx Heren!
@Roger;
Je bent weer behoorlijk produktief bezig
Yup, zoals een bekende modelbouwer al eens zei; Een half uurtje per dag doet wonderen (of zoiets :mrgreen: :mrgreen:)

Gr
E
Rob Hokke

Bericht door Rob Hokke » 07 sep 2019 13:47

Echt heel mooi geschilderd, vooral dat hout! Wat betreft het verven van de binnenkant; ik vermoed zelf dat de binnenkant ook was meegeverfd met de basiskleur, al was het maar om het hout extra te beschermen tegen bijvoorbeeld vocht. Volgens mij stonden die Duitsers er sowieso wel om bekend om alles erg grondig in de verf te zetten :mrgreen:
Vincent Thelosen

Bericht door Vincent Thelosen » 09 sep 2019 08:57

Hi Erik,

Mooi gedaan, de kat vind ik ook erg overtuigend!

Mvg,

Vincent
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 09 sep 2019 09:03

Ziet er allemaal weer erg verzorgd uit!
jan coen wijnstok

Bericht door jan coen wijnstok » 13 sep 2019 11:13

Hoi Erik,

Die laadbak is mooi gehout, maar ik vrees inderdaad dat die dingen gewoon geschilderd werden. Ik zou hier in dienst in ieder geval niet mee weggekomen zijn. Je kunt je uitleven op de beschadigde verflaag van zo'n laadbak.

Veel plezier met de verdere afwerking,

Jan Coen
Plaats reactie