Hi bouwerts

hoog tijd voor een opdeet,
ondergetekende werd even afgeleid door andere zaken waaronder het zomerse weer en een
VolksWagen Trike
Update Diorama : Terrein : De Weg
(
vaak zijn mijn foto's al groter dan het maximum van 800 pixels, maar als ze echt de moeite waard zijn om aan te klikken zet ik het erbij.
Zo'n BIG PIC bevat meestal overzicht alsook interessant detail dat dan zou wegvallen in kleiner formaat.
Weet je wat ? gewoon op elke foto klikken... is goed voor de economie
)
NOTE : blijkt dat hier dus niet op foto's te klikken valt....dit forum accepteert zowizo al grotere afmetingen en
wilt u dan toch klikken voor grotere plaatjes : dan rechtsklik + "afbeelding bekijken"kiezen...jeeezz wat een geneuzel
over plaatjesklikkenenz... maar gauw verder met de update niewaar ?
Wat voor weg ? :
Een vochtige onverharde weg, wel met wat steentjes en keien er in.
Zeker niet een weg als van St.Lô naar Bayeux, dus ook ruim voorzien van gras en kruid in het midden.
Plan en benodigdheden :
Maken met een laagje DAS klei en aankleden met :
Track- en wielsporen,
Strooigoed van divers formaat,
Gras, wildkruid, dood hout,
Verf.
Strooigoed :
- Duinzand was niet speciaal uitverkoren, maar leek me geschikt als basis voor de 'middenberm'.
- Platte echte Leisteentjes zijn mooi te gebruiken voor stenen die ingebed zitten in een weg of looppad. (Verkrijgbaar als modelspoorspul)
- Andere steentjes haalde ik uit een gritsoort die gebruikt wordt voor tuinpaden.
↓ Iets meer over dat 'tuingrit' :
Het heeft een mooie keivorm, heeft uniforme "buff" kleur dus makkelijk naar eigen smaak te kleuren.
Het is goed te scheiden in diverse groottes.
Het is wel redelijk bros materiaal, maar ik liet me vertellen dat het verhardt door inwerking van vocht.
(Heb eens een emmertje mogen meenemen van een hovenier toen ik zijn supply in zo’n BIG bag stond te inspecteren)
↓ Met 'improv' zeefjes ben ik gaan zeven tot ik uiteindelijk 7 verschillende korrel groottes had (stuift niet erg dit grit).
Catfood bakjes met naalden bewerkt en een lekroostertje (koffie apparaat) aan een bewerkt etensbakje gelijmd met hot glue.
(wat hier niet bij staat is een zesde zeef: afdekplaat van schuim-luchtfilter, die heeft net iets kleinere
gaatjes dan het lekroostertje)
↓ Met zes zeven zeven groottes
↓ Had ik nog een geschikt zevende zeefje gehad, had ik onderstaande mix van fijn/ultra fijn nog kunnen scheiden.
Semi scheiden ? dat kan !... Even tikken tegen het bakkie,
dan trillen fijne korrels naar het oppervlak van het ultrafijne stof.... kun je het 'afromen' zegmaar...
Uitvoering :
Wegdek Maken :
De eerste poging met de DAS-klei ging niet goed :
Met een spateltje verdeelde ik hompjes klei direct over de schuim ondergrond.
Dan wilde ik tracksporen aanbrengen met een losse vinyl track.
Daarbij kwam de klei terug omhoog zodra de track weggenomen werd…..
Voorzichtig met de vingertoppen terugduwen en op hoop van zegen maar laten drogen dacht ik.
Toen met wieltjes reguliere sporen maken …. En weer kwam de klei mee omhoog.
Corrigeren met spateltje trok ook de klei mee…
Heb toen alle klei verwijderd en eerst een hechtlaag met tegellijm (oplos) opgekwast en laten drogen.
Nu maakte ik lapjes klei in plaats van 'stucadoren' en vooraf het aanleggen van de lapjes
werd de ondergrond licht ingesmeerd met onverdunde PVA.
↓ Terwijl de klei nog zacht was heb ik met strooigoed extra detail toegevoegd.
Heb daarvoor gebruikt :
-Tuingrit (de vier fijnste gradaties, maar niet het poeder)
-De platte leisteentjes
(Duinzand kwam er pas op na droging van de klei)
Na het strooiwerk zijn wiel/tracksporen gemaakt met de StuH zelf, vinyl track, en enkele wielen uit de scrapdoos.
Op de plaatsen waar figuren komen heb ik die licht in de klei gedrukt en er pennetjes in gezet.
↑ Eerst zijn de
drie fijnste groottes grit in de klei gerold met een roller
Daarna zijn de grootste korrels/brokjes in de klei geduwd.
De roller (kunstenaar benodigdheid om maskeer folie strak te rollen) :
↓ Toen alles droog was werd de 'middenberm' gestrooid. Dat is enkel een basis voor de begroeing en de verhoging
geeft ook beetje een effect van diepere rijsporen.
Als laatst zijn dan alle steentjes en de middenberm
gefixeerd met waterverdunde PVA (1:1).
Vooraf bevochtigen met ruitenwisservloeistof voor goede vloeing van de dunne PVA.
Dan royaal dunne PVA erover druppelen. Niet aankomen tot helemaal droog!
↓ In de geulen voor afwatering (langszij de buitenbermen) is er alvast een laagje dood hout aangebracht.
Op dezelfde manier gefixeerd als de steentjes en duinzand op de weg.
Basiskleur opbrengen :
↓ Vooraf aan de begroeing moest nu eerst een basiskleur erop.
Wel.... dat was een vraagstuk waar ik even niet goed uit kwam. En dat is dan ook te zien op de volgende foto's...
Heb zitten mixen als een ware alchemist, maar kreeg niet wat ik wilde
(heb wel goud geproduceerd overigens)
Oorzaak was waarschijnlijk teveel afgaan wat ik in dio-boeken zag en niet de link leggen naar wat MIJN idee was...

De kleur is inmiddels al verbeterd, maar op de foto's dus nog de te lichte grijzige kleur..
↓ Foto om structuur detail te showen.
Omdat ik ook de steentjes aan de rand van de weg in de klei rolde,
ontstond onbedoeld het effect van afbrokkeling.
(Wat hier 'missen' zijn losse steentjes op het wegdek)
(klik voor BIG pic)
↓ De weg 'leven' meegeven denkt u ?, feitelijk probeerde ik hier de lichte basiskleur (te behoedzaam)
donkerder te maken met zeer dunne washes.... maar de basiskleur bleek te licht en er zouden tig washes nodig zijn

Conclusie : te licht begonnen en te voorzichtig met corrigeren... (komt goed!!..ziet u volgende keer)
(klik voor BIG pic)
Controle of de StuH goed op de weg staat :
↓ Tijdens het in de klei drukken van de StuH drong het goed door hoe smal ik het weggetje had gemaakt...
Aan beide zijdes steken de tracks iets uit voorbij de wegrand, maar goed.., is verder niet raar of een probleem.
Maar ter hoogte van de inrit naar het weiland bleek de weg te laag gevormd in het beginstadium.
Had dat niet opgemerkt tijdens het tracksporen maken...
Beetje moeilijk te zien, maar over enkele centimeters zweefde de track boven het wegdek :
(de aantekening op de weg was een hulpje tijdens het corrigeren)
↑ Nogal stevige ingreep op de weg, maar is niet te zien zodra het voertuig erop staat.
Bovendien staat die nu wat schuiner wat iets meer dynamiek geeft.
Begroeing van de Bermen :
↓ Net als bij de eerste donkere washes op de weg begon ik met de begroeing op het deel
dat onder de StuH komt te liggen. Kon ik er een beetje inkomen en uitproberen zonder gevaar.
Met zes soorten gras die apart en gemixt gebruikt kunnen worden dan maar eens beginnen.
Het gras plantte ik steeds toefjes-gewijs met een pincet in niet te dun aangebrachte lijm.
PVA met pigment lijkt iets sneller in te drogen dus werden steeds stukjes van 2 a 3cm gedaan.
↓ Eerst het gras gedaan waar de tracks op komen en dan verder rondgeborduurd.
Als laatst is de inrit met klei fijn afgestemd op waar de track de weg moet raken.
↓ Het werken met zo'n doseerflesje gaat erg fijn. En zolang men na elke lijmdosis het dopje terug plaatst droogt
de lijm niet op in het fijne buisje.
("Modelspecialist" heeft zulke en dan zelfs met 3 maten buisjes : zie hier)
(klik voor BIG pic)
Zo dan, dat is alvast de weg... kostte wat moeite, vooral de kleur bepalen :wacko:
Met die kleur ben ik nog niet klaar dus, al is die inmiddels al een stuk donkerder.
Tussen het bermgras komen ook nog wat wildkruidjes .
Ook gelijktrekken van de weg met de 'bekisting' van de grondplaat is nodig. Nu ziet dat er nog slordig uit.
Dat mag dan wel een beetje bij mij passen :$, maar een dergelijk werkstuk verdiend een nette afwerking vind ik dan toch...
Wordt vervolgd vrienden, heeft intussen u vragen op opmerkingen, roept u maar
grassige groet
