MB4500 mit Holzaufbau - Zvesda 1/35

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

MB4500 mit Holzaufbau - Zvesda 1/35

Berichtdoor Johannes Haspels » 8 nov, 2017 7:15

Beste allen,

Een tijdje geleden vond ik deze inspirerende foto van een MB-3000 met houten opbouw …

Afbeelding

Ik heb een dergelijke constructie op een Zvesda MB-4500 gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog bezig met de nodige details.
Voordat ik het dak erop zet, hou ik de opbouw nog even vrij van de gele onderkant;
ik wil een interieur erin zetten, maar weet ik nog niet welke desgination die moeten hebben.

Op- en aanmerkingen zijn altijd van harte welkom :)

Groet,
Der Johann
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

EricReist
Contacteer:

Re: MB4500 mit Holzaufbau - Zvesda 1/35

Berichtdoor EricReist » 8 nov, 2017 11:29

Een ouderwetsche variant van Huize Haspels. Mooie opbouw!!

Voorop de bak lijken nog de bogen te zitten die je normaliter over een lege laadbak plaatst voor de huif? Indien zo kan je die toevoegen al begrijp ik het nut hier niet helemaal... en zitten er 2 tralies in het raam?

Interieur: een werkplaats, een mobiele veldkeuken met uitgifte luik aan de achterzijde (al zie ik geen schoorsteen) of een rijdend bordeel inclusief te luchten dekentjes....

Erich

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 8 nov, 2017 11:56

Zeer fraai gedaan Johann !! De opbouw maakt 'm heel wat interessanter.

Onderhouds Lkw voor artillerie vielleicht ? heb geen idee wat die mannen bij zich hadden, maar
kan me voorstellen dat er wat zwaardere tools werden meegenomen.
En die kunnen weer mooi mee in zo'n grote bak...

groet ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 8 nov, 2017 18:26

EricReist schreef:Een ouderwetsche variant van Huize Haspels. Mooie opbouw!!

Voorop de bak lijken nog de bogen te zitten die je normaliter over een lege laadbak plaatst voor de huif? Indien zo kan je die toevoegen al begrijp ik het nut hier niet helemaal...

Erich

Van de voortent allicht?

Als ik de kleding enzo zie liggen vermoed ik dat het een ontluizings truck is, met in de melkbus achtige ketels met ontluis DDT achtige rommel?

Ik vind de blitz erg interessante de houten opbouw lijkt netjes een verlenging te zijn van de bestaande zijbordjes (de klap beugels zitten nog op zijn plek), alles ziet er profi getimmerd uit, maar die armoedzaaiers hebben een trapje gemaakt van brandhout en Schots en scheef...

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 8 nov, 2017 20:53

Een juweeltje in wording! Mijn gok tav de toepassing zou richting de paardenverzorging gaan. Vee arts, tuigen oplappen etc... Maar iedere invulling zal zeker de moeite waard zijn.

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 9 nov, 2017 9:34

Paarden! Hoei! Dat zou een mooie variant zijn.
Paardendekentjes, de raampjes met 2 tralies... dan zou je ook een laadklep verwachten achter die open kan.

Wat is het voorwerp dat over de rechter voorlamp hangt? Ook 'paard-gerelateerd'?
Eric

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 10 nov, 2017 23:08

Dank voor jullie replies, heren ! :)

@ Erich
De bogen komen ook nog op / rondom de bak voorop. Ik moet hiermee nog even wachten ivm plaatsing van het dak, dat na het interieur komt. Wat jij zegt; ik begreep de functie/aanwezigheid van die stangen ook niet helemaal met een opbouw als deze. Wellicht een Direktiv-dingetje ?
Die 2 tralies heb ik trouwens niet eens gezien en gaan we eventueel werk van maken !
Wat betreft designation; ik wil er geen keuken van maken … wel iets waar je geen schoorsteentje voor nodig hebt. ;)

@ Peter
Goed idee wat betreft de zwaardere tools, maar ik kan me voorstellen dat daarvoor het voertuig te weinig in- of doorgangen heeft. Een echte Werkstatt, met uitklapbare behuizing, is het niet. Daarom probeer ik van die optie weg te blijven. Aantrekkelijk though !

@ Timo
Ontluizingstruck vind ik best een goed idee, hoewel ik niet direct weet hoe ik dat kenbaar zou moeten maken in een dio.
Past wel goed in mijn Darstellung-Light :D

@ Bas
Vee-arts of Pferdendoktor … met paarden ! Ook erg interessant inderdaad. Wel twijfel ik aan mijn kunde om eventuele paarden mooi vorm te geven of te schilderen. Ik vrees dat ik daar eerder minpunten mee aanbreng.

Allez … allemaal goede ideeën ! :D

Hier nog enkele laatste foto's ...

Afbeelding

... waarna nog enkele details toegevoegd ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort meer ! :)

Groet,
Der Johann
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 11 nov, 2017 0:25

meer opties :
staf truck (mobiel kantoor, commando centrum)
wapensmid
elektriker
motorfiets reparatie

Een reparatie truck mag dus ook een gesloten wagen zijn.

Enkele plaatjes ter inspiratie misschien, en anders gewoon leuk om naar te kijken ;)

pic2a.jpg
pic2a.jpg (56.84 KiB) 631 keer bekeken

pic1k.jpg
pic1k.jpg (63.64 KiB) 631 keer bekeken

lkwinstandsetzungswagen.jpg
lkwinstandsetzungswagen.jpg (92.47 KiB) 631 keer bekeken

elektrikeranhanger.jpg
elektrikeranhanger.jpg (76.15 KiB) 631 keer bekeken

270486225109.jpg
270486225109.jpg (64.53 KiB) 631 keer bekeken

170417757955.jpg
170417757955.jpg (94.11 KiB) 631 keer bekeken
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Hans Peulen

Berichtdoor Hans Peulen » 11 nov, 2017 0:33

Hallo, der Johann,

Een mooie ombouw van deze MB4500 heb je gemaakt.
Ik ben benieuwd naar jouw verdere vorderingen en de "paint-job".

Op de vraag, waarvoor het voertuig op de foto gebruikt zou worden, is niet zomaar een juist antwoord te vinden.
Ik heb wel de originele foto op Internet gevonden, en deze geeft als datum 23 september 1943 in Griekenland.
Op het origineel zie je achter de soldaat met blote benen een anti-tank geschut staan.

https://howlingpixel.com/wiki/Mercedes-Benz_L3000

Ik heb een Lagekarte van West-Griekenland van 27 september 1943 bekeken, en als ik een gooi mag doen, dan vermoed ik, dat dit een voertuig is van de 1. Gebirgsdivision, de 104. Jägerdivision of de 1. Panzerdivision. (zie ook de WH-kentekenplaat)
Alle bovenstaande divisies lagen al vanaf het voorjaar 1943 of langer in Griekenland en hadden dus alle tijd om hun materiaal op orde te brengen.(zie de verzorgde houtopbouw)

Zie trouwens ook de verborgen "Beute-"? tank tussen beide vrachtwagens. (dus 104. Jägerdivision ?)

Als ik dan de KStN van een Panzerjäger-Abteilung (zie antitank-kanon) bekijk, is het mogelijk "slechts" een voertuig voor "Gepäck".

Maar na bovenstaand "geneuzel", mag jij er uiteraard van maken wat jij wilt ! :D

Grtz,
Hans
Laatst gewijzigd door Hans Peulen op 15 nov, 2017 1:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 11 nov, 2017 10:08

Als het ding van stof op de foto een hoes is voor een kanon, zou het ook best een geschut onderhoud wagen zijn.

Paarden vee arts niet, paard past niet in de werkplaats en ik zie ook geen aambeeld dus t zal ook geen hoefsmid zijn. Geschut past goed, groot luik achteraan om grote delen binnen te krijgen, en lekker wat ruimte voor een werkplaats! Opties zat in ieder geval!

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 13 nov, 2017 22:25

@ Peter
Dank voor deze compilatie aan interessante foto’s. Daar zitten mooie ideeën tussen ! :)

@ Hans
Dank ! Zou je overigens jouw versie van mijn referentiefoto in deze draad willen plaatsen ? Ik ben hier erg benieuwd naar ! Het Gepäck geeft hier overigens mooi richting voor extra interieur-items. Aangezien ik sinds SMC’17 MagicSculp op tafel heb staan, zie ik extra mogelijkheden.

@ Timo
Ik voel me niet erg aangetrokken tot het paardenverhaal, wegens teveel details die ik slecht vorm zal weten te geven. Deur-technisch zou het inderdaad al niet eens passen.

De combinatie van Hans’ foto en Gepäck met Timo's vermoeden over PaK-onderdelen, denk ik voorlopig aan een
PaK-onderhoudswagen met stowage

Groet,
Der Johann

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 14 nov, 2017 11:48

Hi Johann,

je kan met de foto code makkelijk wat verder struinen en op deze site komen waar de datum onder staat. Maar het is dezelfde foto, met linksachter een pak erbij (moeilijk te zien, lijkt me eerder een 50mm dan een 75mm variant?). Ffograaf Wurm heeft meer foto's gemaakt alhier van Duitsche en Italiaanse soldaten, ik zie deze LKW niet meer terug helaas...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

verslavend want je komt daarna weer andere leuke LKWs tegen met variaties in opbouw...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

edoch we dwalen af...

Erich

tom de kruijff
Contacteer:

Berichtdoor tom de kruijff » 14 nov, 2017 19:30

Gaaf stukkie scratch bouwen die Duitse Camper.
Komt een compleet binnenwerk in , weet je al wat het doel van deze truck was?
ik ben benieuwd hoe die word als ie klaar is.

cheers, Tom
Chaos always wins, because it's better organized. Terry Pratchett

http://tudl0558.home.xs4all.nl/Site/Welcome.html

Johannes Haspels
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 16 nov, 2017 0:35

@ Erich
Dank voor deze compilatie. De meeste hiervan zijn overigens vindbaar op Google/afbeeldingen met passende invoer.
Ik heb echter nog nooit gezocht op de gegeven nunmers van afbeeldingen. Een leermoment, waarvoor dank !

@ Tom
tom de kruijff schreef:Komt een compleet binnenwerk in , weet je al wat het doel van deze truck was?

Uitgerekend deze 2 items worden besproken in de voorgaande replies. Best de moeite waard om te lezen. :)

groet Frank

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”