Onlangs kocht ik via “Vraag en Aanbod” van deze site een tank die al lang op mijn lijstje stond: het Sovjet-monster dat Iosif Stalin 2 heet.
Vond het altijd al een indrukwekkend geval. Als de T-34 voor de Duitsers in 1941 een onaangename verrassing was, in ’42 een hinderlijk obstakel, en vanaf ’43 een plaag, dan zou ik de JS-2 de nekslag willen noemen. De tank met het zwaarste tankkanon uit de oorlog (122 mm.), met een goede mobiliteit en een bepantsering waar de middelzware en zware Duitse tanks niet omheen konden (120 mm. voorkant romp, 160 mm. voorkant toren.)
Eenmaal Googelend op deze Dragon kit las ik dat hij niet bepaald recent is. Dus... is er vanzelfsprekend wel weer één en ander op aan te merken. Zo blijken de loopwielen niet helemaal correct; de diameter is schijnbaar 1 mm. te klein. En dat ís ook zichtbaar, maar ik heb het maar zo gelaten. De meningen zijn verdeeld over de vraag of de romp wel of niet te laag is. De hele boel ophogen is niet super-simpel, maar ik ga toch een poging wagen.
Ten slotte viel het me tegen dat de luchtinlaten achter op het motordek uit één stuk waren. Geen PE roosters dus. Serieus? Ik had beter verwacht van Dragon.
O ja, en dan dit nog: de onderkant van de fenders was open! WTF?! Dat is Tamiya-stijl, anno 1970! Wie maakt er nog zulke kits?! Dus als je ook maar ergens een toren- of ander luik open zet, kijken je dwars door de tank heen. Niet te geloven, dit.
Even kijken of ik foto’s kan plaatsen via dit nieuwe photo album...
Dit zou de kit moeten zijn.