OK duidelijk.. geen nopjes onder de hak dus.
Over putty :
Putty Rollen :
Erg dun rollen van putty werkt het best wanneer het vers gekneed is.
Al rollend van begin naar eind rollen. Niet een beetje heen en weer, maar met aandacht, het lijkt op gecontroleerd uitrekken zegmaar.
Zelf rol ik het bijna altijd met de vinger, op een tegeltje en een beetje talkpoeder er over (of poedersuiker

)
Hoe langer je wacht met uitrollen, hoe eerder fijne rolletjes breken.
Door de talk hecht het zeker minder, maar ik maak de putty of de ondergrond dan iets vochtig waardoor het makkelijker gaat.
In het begin zat ik nogal eens te schelden, maar het is even uitvinden hoe het voor jouzelf makkelijk werkt.
Het uitrollen van GreenStuff gaat makkelijk, dat breekt niet.
Indien vers zijn heel fijne sliertjes te rollen (net als Andrea Sculp) zelfs dunner dan op de foto.
Hechting :
Talkpoeder vertraagt de hechting, maar verhindert die niet. Je kunt verse putty over getalkte putty aanbrengen.
Alleen is de hechting in het begin minder.
Getalkt of niet, het is (vooral voor fijne stukjes putty) aan te bevelen om na aanbrengen van een stukje putty
30 seconden te wachten met bewerken. In die tijd kan het zich genoeg hechten zodat het tijdens de eerste
bewerking niet meteen van het figuur valt. Soms is een stipje superlijm ook erg handig.
Opbrengen en bewerken :
Werk niet haastig, de putty blijft best lang verwerkbaar.
Maar per sessie niet meer doen dan een arm, een been, torso-voor of het torso-achter of bepaalde opliggende details.
Elke sessie steeds laten harden voor je verder gaat.
Nadat bijv. een arm is gevuld (nog geen details), eerst glad strijken met een gladde tool, en wanneer
de putty iets taaier wordt, met een natte vinger mooi glad wrijven (aaien, niet duwen).
Zodra je zeker bent dat er geen putty meer toegevoegd hoeft te worden, en je gaat het oppervlak glad maken,
kun je putty ook
licht bekwasten met een toefje vaseline of slaolie enz.. Dit beïnvloed de hechting net als bij gebruik van talk.
Details :
Details zoals plooien en naden aanbrengen gaat makkelijker als de putty echt taaier begint te worden. Bij kamertemperatuur pas na 30 minuten.
Bovendien kun je na harding van het afgeronde werk ook nog schuren en vijlen en polijsten.
Behalve bij GreenStuff werkt een glasvezelpen ook super bij verzachten en afronden van plooien en randjes en dergelijke.
Hier staat een SBS waarin een armpje wordt opgebouwd en afgewerkt met MagicSculp.
Green Stuff :
GreenStuff is inderdaad wat "gladder" van zichzelf, maar je moet na opvullen van een deel toch goed zorgen
dat de aangebrachte toefjes putty goed geblend zijn, dus ook hier is het glad (egaal) maken van belang.
Dit blenden van putty werkt bij Greenstuff het fijnst als het vers is. Bij andere putties kan dat ook na een half uur nog makkelijk.
Putty Mix :
Mixen van putties kan inderdaad en wordt veel gedaan om een eigen putty te krijgen die persoonlijk fijn werkt.
Je kunt alle 2Component putties met elkaar mengen. Ook vullers en harders onderling wisselen is mogelijk.
Je kunt zo namelijk de eigenschappen combineren.
Behalve GreenStuff zijn putties gevoelig voor water, die afneemt naarmate het harden vordert.
Je kunt er zelfs papjes van maken. Wanneer verdunde putty uithardt is het wel brosser.
Tools :
Gereedschappen kun je kopen, maar ook makkelijk zelf maken.
Van een stuk dik koperdraad sla je 2cm plat... dat vijl je in de vorm die je lijkt... schuur dat en polijst tot het superglad is.
Lijm het stevig in bijv. de steel van een penseel.
Hieronder mijn exemplaar, en één die men (ik meestal niet) graag voor plooien gebruikt.
Die rubber penselen die Erik noemt zijn inderdaad erg fijn om mee te modelleren !
Gewone penselen kan ook, maar na gebruik moet je die echt grondig schoonmaken. Liever niet je beste penselen gebruiken.
Vooral deze twee werken erg prettig :
Voor naden, zomen en knoopsgaten gebruik ik graag een acupunctuur naald omdat die erg dun en flexibel is.
Je kunt ook een putty-scriber maken van getrokken sprue, of een stukje gitaar snaar.
Verder zijn er vele gereedschapjes te bedenken, maar het gaat in wezen om een zacht materiaal wat je bewerkt,
dus veel tools heb je waarschijnlijk al in huis, je moet denken in vormen die jijzelf wilt aanbrengen.
En wil je toch "echte" sculpt tools, dan heb je voor minder dan € 20,- al een zeer bruikbaar 8-delig setje.
Heb ik ook en van de 8 gebruik ik er 7 bijna nooit..
Zo, aardig putty intermezzo in andermans bouw topic, maar ik wilde en kon niet laten
in te haken op een aantal dingen...
Als het topic te onoverzichtelijk wordt door dit onderwerp, kan het wellicht later
naar een sculpt-topic verplaatst worden.
licht ingetalkt groetje