''verlustReich'' klaar

Een forum waar U on-line Uw modellen van militaire voertuigen en diorama's kunt tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

ErikGideonse

Re: ''VerlustReich''

Berichtdoor ErikGideonse » 2 aug, 2016 21:11

Thx heren!

@Rob; Inderdaad, goed gezien! Touwtjes van magic sculp; ben er achter dat dit beter van elektro draad of green-stuf gemaakt had kunnen worden; breekt minder snel af... :evil: Al doende leert men.... :mrgreen:
Hoe lang het duurt voordat green-stuff hard is weet ik niet (had geen klokje erbij :mrgreen: ), is wel fijn spul omdat je het nog dunner uit kan smeren als MS (plakt wel als de h.., beetje talkpoeder doet wonderen) en als het 'hard is blijft het flexibel; meer als MS!

@Peter;
Schoenen zijn minder moeilijk dan het lijkt.
Klompen kan ik wel... :mrgreen:
Heb het inderdaad ook met FIMO geprobeerd, blijven oefenen za'k ma zeggu...!
Resultaat vetertjes, zie onder. Bij het zittende figuur zijn ze niet zo mooi geworden door 'vekeerd' afsnijden (denk ik...) Bij het staande doorgaans bruibaar!

@Timo;
ik ga t binnenkort gewoon wagen
Doen!, Meer dan een keer verkeerd gaan kan het niet :mrgreen: Als je al iets voor ogen hebt, weet je hoe 'ie eruit moet komen te zien. De rest ms; niet goed overnieuw. Peter kan je er veel Meer over vertellen (denk ik)
Maar uh 37mm tegen KV-2... Lucky shot... :?: :!: :mrgreen: Doesn't matter, ben benieuwd naar het resultaat!

Paar plaatjes:
Ook een manier voor nagel onder de schoenen is met getretched spreu; kleine schijfjes snijden, plakken en op 'hoogte' schuren. Hak is te 'groot', is door elektro draad vervangen.
Afbeelding

Resultaat veters en nagels; is nog wat lucht naar boven, vooralsnog OK...
Afbeelding

Ook hier weer; erg extreem dichtbij!

Gr E

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 3 aug, 2016 5:05

Erik :
Klompen kan ik wel... :mrgreen:
japrecies! dat is wat ik bedoel met eerst "veel schoen" maken.
En dan net als een klompenmaker te werk gaan...ik wist wel datje't in je had :twisted:

De veters zien er goed uit, bruikbare tip dus !
Die voetbal laarzen ook geslaagd priegelwerkje ;) onder de hak hoeven geen noppen ?

De GreenStuff eigenschap van heel erg lang flexibel blijven na harden is inderdaad super :P
Maar na jaren wordt het echt hard en dunne delen worden meer breekbaar.
Ik heb dat uitgeprobeerd met putty-werk van een jaar (en langer) geleden.

Mijn favorite putty voor fijne details is "Andrea Sculp".
Voelt net als MagicSculp, maar is meer soepel, fijner van samenstelling.
Vers gekneed kun je er ook bijzonder dunne sliertjes van rollen.
Met wat prutsen met een fijn penseel maak je daar voor je't weet zo een Duits adelaar borstembleem mee.
Ook een lipje van een overtrek voor een helm, of het puntje van een neus gaat "makkelijk" met AndreaSculp.
Ruikt ook nog eens lekker... beetje Denne-achtig :D

@ Timo, net wat Erik zegt, gewoon doen ! ervaar putty :idea:
Nuttig (en leuk!) om te doen : Pak een oud figuurtje en kwak er bolletje putty tegenan en zie wat je kunt doen.
Verzin maar wat, maar voel wat de putty doet en hoe het zich laat verdelen over verschillende oppervlakken.
Voel hoe het werkt in vers geknede putty of wanneer het een half uur heeft gelegen.
Merk hoe de plakkerigheid en hechtvermogen afnemen tijdens het harden.
Ontdek welke tools handig zijn voor wat je wilt maken.
ENZ..enz..gewoon beginnen :P

Erik zei nog :
Peter kan je er veel Meer over vertellen (denk ik)
ben geen allesweter, maar heb zeker kennis en ervaring dus wil best helpen.
Mag per PB of start een topic ter Leering ende Vermaeck :D

happy sculpting :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 3 aug, 2016 8:55

peter van dijk schreef:Die voetbal laarzen ook geslaagd priegelwerkje ;) onder de hak hoeven geen noppen ?

Nee in de hak van een knobelbecher zitten wel spijkers, maar geen echte noppen.
Aan de voorkant zouden 5 rijen van 5 noppen moeten zitten en op de punt een klein metalen plaatje dat enkele centimeters langs de rand volgt.

Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Timo de Porto » 3 aug, 2016 12:43

ik heb al eens een arm gedaan, en wat divers sculpt werk met ms, gaat wel goed met talkpoeder (hoewel m'n dochter denkt dat t poedersuiker is), en een conversie van een luftwaffe figuur van wel een riem naar geen riem dus alleen een fieldblouse maar aangezien die op een flak 38 stoeltje zit zie je dr niks meer van. basis van een figuur is t lastigste, maar ik heb ook bvb t boekje van calvin tan waar ie op basis van een bestaand figuur wat anders maakt met ms, alleen het super dun uitrollen lukt me niet zo best, zal wel te snel aan het uitrollen gaan terwijl je dan beter 10 minuten kunt wachten, en t glad afwerken valt ook niet mee jammer genoeg, heb greenstuff liggen ook maar eigenlijk nog niet zo veel mee gedaan, maar dat lijkt van z'n eigen al wel veel gladder te worden!

gereedschap een tandenstoker en de achterkant van je x-acto om mee uit te rollen en wat nog meer?

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 3 aug, 2016 15:11

Heren

Vwb de nagels; klopt en zit er allemaal op en aan! Ff goegelen! Beetje moelijk te zien allemaal, want het is ECHT klein :!: . Ben nog niet helemaal tevreden met de 'noppen'... Misschien...

Vwb het ms/green-stuff verhaal; ik heb ook berichten gezien/gehoort/gelezen van mensen die dit spul door elkaar mengen en zo beide eigenschappen gebruiken!

@Timo; Dat boekje van Calvin Tan is uitermate waardevol! Gebruik het ook nog steeds als referentie voor sclupen/verfen en aanverwante.
Voor het uitrollen van ms/green-stuff kan je eigenlijk alles gebruiken wat rond; goed met 'poedersuiker' :mrgreen: insmeren en op bijv een met 'poedersuiker' ingesmeerde glasplaat langzaam uitrollen (Bakpapier werkt ook).
Ikzelf gebruik meestal een x-acto alu mes-heft of ook de steel(?) van een rubberpensel (welke ik ook weer gebruik om te sculpen!) Zoals gezegd green-stuff laat zich noch dunner uitsmeren als ms.

(Is misschien allemaal al een keer gezegd, maarja dubbel ge... houdt beter :roll: :mrgreen: ...)

Belangrijk is ook wat voor kleding het figuur draagt; T-shirt (dunne stof)- scherpere vouwen of een dikke winterjas- minder scherpe vouwen.
Laat maar's zien wanneer je zover bent, ben benieuwd 8)

gr E

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 4 aug, 2016 13:57

OK duidelijk.. geen nopjes onder de hak dus.

Over putty :
Putty Rollen :
Erg dun rollen van putty werkt het best wanneer het vers gekneed is.
Al rollend van begin naar eind rollen. Niet een beetje heen en weer, maar met aandacht, het lijkt op gecontroleerd uitrekken zegmaar.
Zelf rol ik het bijna altijd met de vinger, op een tegeltje en een beetje talkpoeder er over (of poedersuiker :lol: )
Hoe langer je wacht met uitrollen, hoe eerder fijne rolletjes breken.
Door de talk hecht het zeker minder, maar ik maak de putty of de ondergrond dan iets vochtig waardoor het makkelijker gaat.
In het begin zat ik nogal eens te schelden, maar het is even uitvinden hoe het voor jouzelf makkelijk werkt.
Het uitrollen van GreenStuff gaat makkelijk, dat breekt niet.
Indien vers zijn heel fijne sliertjes te rollen (net als Andrea Sculp) zelfs dunner dan op de foto.
Afbeelding

Hechting :
Talkpoeder vertraagt de hechting, maar verhindert die niet. Je kunt verse putty over getalkte putty aanbrengen.
Alleen is de hechting in het begin minder.
Getalkt of niet, het is (vooral voor fijne stukjes putty) aan te bevelen om na aanbrengen van een stukje putty
30 seconden te wachten met bewerken. In die tijd kan het zich genoeg hechten zodat het tijdens de eerste
bewerking niet meteen van het figuur valt. Soms is een stipje superlijm ook erg handig.

Opbrengen en bewerken :
Werk niet haastig, de putty blijft best lang verwerkbaar.
Maar per sessie niet meer doen dan een arm, een been, torso-voor of het torso-achter of bepaalde opliggende details.
Elke sessie steeds laten harden voor je verder gaat.
Nadat bijv. een arm is gevuld (nog geen details), eerst glad strijken met een gladde tool, en wanneer
de putty iets taaier wordt, met een natte vinger mooi glad wrijven (aaien, niet duwen).
Zodra je zeker bent dat er geen putty meer toegevoegd hoeft te worden, en je gaat het oppervlak glad maken,
kun je putty ook licht bekwasten met een toefje vaseline of slaolie enz.. Dit beïnvloed de hechting net als bij gebruik van talk.

Details :
Details zoals plooien en naden aanbrengen gaat makkelijker als de putty echt taaier begint te worden. Bij kamertemperatuur pas na 30 minuten.
Bovendien kun je na harding van het afgeronde werk ook nog schuren en vijlen en polijsten.
Behalve bij GreenStuff werkt een glasvezelpen ook super bij verzachten en afronden van plooien en randjes en dergelijke.
Hier staat een SBS waarin een armpje wordt opgebouwd en afgewerkt met MagicSculp.

Green Stuff :
GreenStuff is inderdaad wat "gladder" van zichzelf, maar je moet na opvullen van een deel toch goed zorgen
dat de aangebrachte toefjes putty goed geblend zijn, dus ook hier is het glad (egaal) maken van belang.
Dit blenden van putty werkt bij Greenstuff het fijnst als het vers is. Bij andere putties kan dat ook na een half uur nog makkelijk.

Putty Mix :
Mixen van putties kan inderdaad en wordt veel gedaan om een eigen putty te krijgen die persoonlijk fijn werkt.
Je kunt alle 2Component putties met elkaar mengen. Ook vullers en harders onderling wisselen is mogelijk.
Je kunt zo namelijk de eigenschappen combineren.

Behalve GreenStuff zijn putties gevoelig voor water, die afneemt naarmate het harden vordert.
Je kunt er zelfs papjes van maken. Wanneer verdunde putty uithardt is het wel brosser.

Tools :
Gereedschappen kun je kopen, maar ook makkelijk zelf maken.
Van een stuk dik koperdraad sla je 2cm plat... dat vijl je in de vorm die je lijkt... schuur dat en polijst tot het superglad is.
Lijm het stevig in bijv. de steel van een penseel.
Hieronder mijn exemplaar, en één die men (ik meestal niet) graag voor plooien gebruikt.
Afbeelding

Die rubber penselen die Erik noemt zijn inderdaad erg fijn om mee te modelleren !
Gewone penselen kan ook, maar na gebruik moet je die echt grondig schoonmaken. Liever niet je beste penselen gebruiken.
Afbeelding

Vooral deze twee werken erg prettig :
Afbeelding Afbeelding

Voor naden, zomen en knoopsgaten gebruik ik graag een acupunctuur naald omdat die erg dun en flexibel is.
Je kunt ook een putty-scriber maken van getrokken sprue, of een stukje gitaar snaar.

Verder zijn er vele gereedschapjes te bedenken, maar het gaat in wezen om een zacht materiaal wat je bewerkt,
dus veel tools heb je waarschijnlijk al in huis, je moet denken in vormen die jijzelf wilt aanbrengen.
En wil je toch "echte" sculpt tools, dan heb je voor minder dan € 20,- al een zeer bruikbaar 8-delig setje.
Heb ik ook en van de 8 gebruik ik er 7 bijna nooit..

Zo, aardig putty intermezzo in andermans bouw topic, maar ik wilde en kon niet laten
in te haken op een aantal dingen...
Als het topic te onoverzichtelijk wordt door dit onderwerp, kan het wellicht later
naar een sculpt-topic verplaatst worden.

licht ingetalkt groetje ;)

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 7 aug, 2016 15:57

Ha, Peter!

Een lang verhaal kort ( :!: ) gehouden :mrgreen:
Had het zelf niet beter kunnen vertellen... :wink:

@Timo, sorry vergeten te antwoorden; straps van de broodzakken zijn gemaakt van papier, gehardt met 2 sec. lijm. Knopen mbv een 0,7mm vulpotlood (geloof ik...) gemaakt; ook van papier!

Paar figuurtjes bijna klaar (nog de kraagspiegels, ja....!) en ploegje onder handen genomen:
Afbeelding

Mess tins met de Calvin Tan methode; eerst zilver dan acryl groen erop, vervolgens weg-gekrast (MP40 figuur), andere is gechipt met sponsje. Geweer ook hier met de olieverf kuur over een lichte (Iraqi Sand) ondergrond.
Afbeelding

2 down, nog 7 figuurtjes te gaan...
Ben ook volop bezig met de SdKfz, beetje volgens te Rinaldi methode; mal gucken... :|

Gr Erik

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 7 aug, 2016 22:24

Ha Erik,

Je gaat snel! :)
Erg mooi gedaan de camo van de figuren!

Roesteffect van de ploeg vind ik ook overtuigend. Wat heb je hiervoor gebruikt?

Succes met de rest van de figuren!

Grtz,

Rob.

Vincent Thelosen

Berichtdoor Vincent Thelosen » 8 aug, 2016 8:31

Hi Erik,

OK die ploeg is echt vet! Helemaal af zo. Figuren zijn ook top camouflage is inderdaad erg realistisch aangebracht.

Mvg,

Vincent
The devil is in the detail!

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 8 aug, 2016 16:48

Thx Heren,

@Rob (e.a. die het willen weten :mrgreen: ); Het roesteffect van de ploeg als volgt; Basis Flat Brown, daarna met een sponsje Choclate Brown, Germ. Camo black, Panzer Grey (meer aan de bovenkant!) Germ. Camo Ocker en Orange Brown en een mixje van de genoemde kleuren erop 'gechipped'.(Alles Vallejo) Filter met Burned Sienna en Burned Umber olieverf. Als laatste was bruine pigmenten/pastels; klaar!
Komt nog een beetje grond/vuil op als 'tie op't dio staat.

Gr Erik

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 10 aug, 2016 8:42

Alpine figuren zijn altijd super en mooi om een eigen draai er aan te geven Erik. Ga weer lekker meegenieten van je werk :D

Gr.JW
Afbeelding

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 10 aug, 2016 8:57

Thx J.W.; inderdaad: Alpine figuren echt top, de verf gaat er zo op. Bijna vanzelf :!: Bij sommige andere merken figuren moet je echt alles uit de kast halen wil je een enigzins goed resultaat halen...

En verder.

3 Figuren klaar, nog 4 (vwb dit dio dan :mrgreen: )

Voor Peter (e.a. natuurlijk :!: ); Dat met die schoenveters kwam niet helemaal uit de verf (of liever gezegd 'in de verf'..) Nadat de verf erop was bleken deze toch te dik! Drop that idea! Heb nieuwe gemaakt van gestretched spreu, zie onder. Kan ook kruislings worden 'gestrikt'...
How it's done
Afbeelding

Resultaat; met lus...
Afbeelding

Ook gelijk maar deze touwtjes vervangen. Als dit spreu nog 'vers' is, dus net getrokken, kan je er zelfs een knoop in leggen :!: 'Oude' is te bros.
Afbeelding

Van voor, middelste figuur krijgt nog een stof behandeling. Rangtekens decals etc vanTamiya.
Afbeelding

En achter
Afbeelding

zelfs een klokje decal, Passion models. Als je'm ziet... :!:
Afbeelding

Gewonde heeft ook een blauw oog, en zit dus dicht! Hadden trouwens ALLE leden van 'Das Reich' een armtitelband, of waren er ook zonder/uitzonderingen ?
Afbeelding

Tot zover, over

Gr Erik

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 10 aug, 2016 10:35

ErikGideonse schreef:Hadden trouwens ALLE leden van 'Das Reich' een armtitelband, of waren er ook zonder/uitzonderingen ?

Hoi Erik,

Ik heb ze helaas niet zelf in mijn bezit, maar ik heb wel eens foto's gezien van Das Reich eenheden zonder armband.
Heel erg veel zullen het er wel niet geweest zijn, aangezien zulk een armband een soort eretitel is.
Niet alle SS-divisies hadden armbanden bijvoorbeeld. Het was dus een eer deze te dragen.
Wat wel vaker voor kwam waren andere armbanden.
Das Reich is destijds opgericht uit "Deutschland", "Germania" en "Der Fuhrer".
Veel eenheden hadden nog tot enkele jaren in de oorlog bijvoorbeeld armbanden van deze eenheden.
Germania zal je niet veel tegen komen, omdat deze uiteindelijk richting Wiking ging.
Ik weet niet welke periode deze diorama voor moet stellen, maar ga er van uit dat veel uniformen van zo vroeg in de oorlog ook weer versleten waren en vervangen, waarbij mogelijk ook de armband mee gecorrigeerd werd.
Ik wil alleen maar zeggen dat zulke zaken soms erg chaotisch kunnen lijken en dat veel zaken "gewoon kunnen".

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 10 aug, 2016 11:54

Hoi Erik,

Cuff titles kan je veelvuldig gebruiken maar aantal zonder is zeker een idee, maakt het plaatje nog meer interessant om naar te kijken. Het was een ere-titel maar ze waren vrij algemeen in het gebruik/dragen. Het was ook een makkelijke manier om je eenheid te onderscheiden en dan ook nog weer makkelijk onderscheiden in een divisie zoals: Das Reich/Wiking. Bij de LSSAH zie je ze vanaf het vroege begin tot het late einde gedragen worden, net zoals bij de andere W-SS div.. Hoofdzakelijk bij de "pure" W-SS divisies zie je ze veelvuldig terugkeren en te zien op de foto's. Germania is tot het eind toe gedragen en "uitgedeeld" er zijn nederlanders op foto te zien in de Harskamp die nog steeds hun Germania/Westland dragen en, 2 van deze mannen heb ik ooit zelf gesproken en er heel laat bij kwamen. Dit soort extra cuff-titles zie je hoofdzakelijk bij Das Reich/Wiking, hoe en waarom is nu niet zo interessant moet je je intensief in die materie gaan verdiepen. Bij de LSSAH is het heel "belangrijk" om ook vooral de bekende "Dietrich sleutel" op de schouderstukken te plaatsen...was weer een soort "ere-teken" gegeven door Hitler aan zijn jaren lange trouwe dienaar Sepp Dietrich.

Veel rekruten kregen hun cuff na het volbrengen van de opleiding, vergelijk het met behalen van de rode baret of onze commando's. De opleiding is natuurlijk niet te vergelijken maar je snapt de essentie :wink:

12.ss kreeg haar cuff pas na de bloedige inzet in Normandië/terugtocht bij terugkomst in Duitsland. Heel soms zie je een cuff van de 12'e in Normandië en dat moet je dan zien onder de noemer...huisvlijt. Kan je daar wel weer een leuk verhaal over vertellen maar dat maar op een ander moment...anders gaat deze thread wel heel erg lang worden :mrgreen:

Waren er ook W-ss divisies zonder cuff..jazeker en dat waren dan hoofdzakelijk de niet pure W-ss divisies. Moet je zien als het niet puur arische ras volgens de letteren der wet van de gek Himmler maar ze wel graag wou inzetten voor zijn strijd. Wil je in kort wat meer over deze verdeling willen weten is dit boek een aanrader. http://www.uitgeverijaspekt.nl/boekdeta ... 9059114135

Is zo wie zo een aanrader, paar kleine foutjes maar dat is meer voor de puristen onder ons.

De eenheden die geen autorisatie hadden om een cuff te hebben:

6. SS-Gebirgs-Divison "Nord"*)
13. Waffen-Gebirgs-Division der SS "Handschar" (kroatische Nr. 1)
14. Waffen-Grenadier-Division der SS (ukrainische Nr. 1)
15. Waffen-Grenadier-Division der SS (lettische Nr. 1)
19. Waffen-Grenadier-Division der SS (lettische Nr. 2)
20. Waffen-Grenadier-Division der SS (estnische Nr. 1)**)
22. SS-Freiwilligen-Kavallerie-Division "Maria Theresia"
23. Waffen-Gebirgs-Division der SS "Kama" (kroatische Nr. 2)
24. Waffen-Gebirgs-(Karstjäger-)Divison der SS
25. Waffen-Grenadier-Division der SS "Hunyadi" (ungarische Nr. 1)
26. Waffen-Grenadier-Division der SS (ungarische Nr. 2)
29. Waffen-Grenadier-Division der SS (russische Nr. 1)
29. Waffen-Grenadier-Division der SS (italienische Nr. 1)
30. Waffen-Grenadier-Division der SS (russische Nr. 2)
31. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division
32. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division "30. Januar"
33. Waffen-Division-Kavallerie-Division der SS (ungarische Nr. 3)
35. SS- und Polizei-Grenadier-Division
36. Waffen-Grenadier-Division der SS
37. SS-Freiwilligen-Kavallerie-Division "Lützow"
38. SS-Grenadier-Division "Nibelungen"

Maar als je goed zou gaan kijken bij deze divisies was daar ook wel weer wat huisvlijt te zien en Nord Divisie zag je her en der wel weer deze cuff; Allgemeine-SS Oberabschnitt “Nord” en Rgt.11 Reinhard Heydrich was wel weer geautoriseerd. Soms moet je, zie je bij de LSSAH heel duidelijk, weer goed letten op welk je gebruikt omdat er wel eens wat veranderde in deze cuff. Bij Das Reich zou je, om je plaatje nog meer diepte geven ook nog kunnen kijken of je wat decals kan krijgen van:

SS-Panzer-Regiment 2 „Das Reich“
SS-Panzergrenadier-Regiment 3 „Deutschland“
SS-Panzergrenadier-Regiment 4 „Der Führer“

Veel te gebruiken ja zeker, aantal zonder doen ja zeker en goed naar foto's kijken en tijd maakt niet uit want je kan tot eind toe wel gebruiken.

Gr.JW
Afbeelding

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 10 aug, 2016 12:03

j.w.stokkers schreef:Hoi Erik,

Cuff titles kan je veelvuldig gebruiken maar aantal zonder is zeker een idee, maakt het plaatje nog meer interessant om naar te kijken. Het was een ere-titel maar ze waren vrij algemeen in het gebruik/dragen. Bij de LSSAH zie je ze vanaf het vroege begin tot het late einde gedragen worden, net zoals bij de andere W-SS div.. Hoofdzakelijk bij de "pure" W-SS divisies zie je ze veelvuldig terugkeren en te zien op de foto's. Germania is tot het eind toe gedragen en "uitgedeeld" er zijn nederlanders op foto te zien in de Harskamp die nog steeds hun Germania/Westland dragen en, 2 van deze mannen heb ik ooit zelf gesproken en er heel laat bij kwamen. Dit soort extra cuff-titles zie je hoofdzakelijk bij Das Reich/Wiking, hoe en waarom is nu niet zo interessant moet je je intensief in die materie gaan verdiepen. Bij de LSSAH is het heel "belangrijk" om ook vooral de bekende "Dietrich sleutel" op de schouderstukken te plaatsen...was weer een soort "ere-teken" gegeven door Hitler aan zijn jaren lange trouwe dienaar Sepp Dietrich.

Veel rekruten kregen hun cuff na het volbrengen van de opleiding, vergelijk het met behalen van de rode baret of onze commando's. De opleiding is natuurlijk niet te vergelijken maar je snapt de essentie :wink:

12.ss kreeg haar cuff pas na de bloedige inzet in Normandië/terugtocht bij terugkomst in Duitsland. Heel soms zie je een cuff van de 12'e in Normandië en dat moet je dan zien onder de noemer...huisvlijt. Kan je daar wel weer een leuk verhaal over vertellen maar dat maar op een ander moment...anders gaat deze thread wel heel erg lang worden :mrgreen:

Waren er ook W-ss divisies zonder cuff..jazeker en dat waren dan hoofdzakelijk de niet pure W-ss divisies. Moet je zien als het niet puur arische ras volgens de letteren der wet van de gek Himmler maar ze wel graag wou inzetten voor zijn strijd. Wil je in kort wat meer over deze verdeling willen weten is dit boek een aanrader. http://www.uitgeverijaspekt.nl/boekdeta ... 9059114135

Is zo wie zo een aanrader, paar kleine foutjes maar dat is meer voor de puristen onder ons.

De eenheden die geen autorisatie hadden om een cuff te hebben:

6. SS-Gebirgs-Divison "Nord"*)
13. Waffen-Gebirgs-Division der SS "Handschar" (kroatische Nr. 1)
14. Waffen-Grenadier-Division der SS (ukrainische Nr. 1)
15. Waffen-Grenadier-Division der SS (lettische Nr. 1)
19. Waffen-Grenadier-Division der SS (lettische Nr. 2)
20. Waffen-Grenadier-Division der SS (estnische Nr. 1)**)
22. SS-Freiwilligen-Kavallerie-Division "Maria Theresia"
23. Waffen-Gebirgs-Division der SS "Kama" (kroatische Nr. 2)
24. Waffen-Gebirgs-(Karstjäger-)Divison der SS
25. Waffen-Grenadier-Division der SS "Hunyadi" (ungarische Nr. 1)
26. Waffen-Grenadier-Division der SS (ungarische Nr. 2)
29. Waffen-Grenadier-Division der SS (russische Nr. 1)
29. Waffen-Grenadier-Division der SS (italienische Nr. 1)
30. Waffen-Grenadier-Division der SS (russische Nr. 2)
31. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division
32. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division "30. Januar"
33. Waffen-Division-Kavallerie-Division der SS (ungarische Nr. 3)
35. SS- und Polizei-Grenadier-Division
36. Waffen-Grenadier-Division der SS
37. SS-Freiwilligen-Kavallerie-Division "Lützow"
38. SS-Grenadier-Division "Nibelungen"

Maar als je goed zou gaan kijken bij deze divisies was daar ook wel weer wat huisvlijt te zien en Nord Divisie zag je her en der wel weer deze cuff; Allgemeine-SS Oberabschnitt “Nord” en Rgt.11 Reinhard Heydrich was wel weer geautoriseerd. Soms moet je, zie je bij de LSSAH heel duidelijk, weer goed letten op welk je gebruikt omdat er wel eens wat veranderde in deze cuff.

Veel te gebruiken ja zeker, aantal zonder doen ja zeker en goed naar foto's kijken en tijd maakt niet uit want je kan tot eind toe wel gebruiken.

Gr.JW

Referentie naar "huisvlijt".
Er zijn zelfs verhalen bekend van Estlanders die van "Westland" armbanden "estland" maakten :)

Bij de schouderstukken bedoel je deze neem ik aan en niet het sleuteltje?
Afbeelding

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 10 aug, 2016 12:08

Ja dat is de beroemde sleutel van Sepp Dietrich. De huisvlijt zie je vooral terug bij de lange lijst, hoewel dit wel heel beperkt was en op de weinig aanwezige foto's nagenoeg niet te ontdekken. M.b.t. de cuff's zijn veel verhalen te vertellen maar dat is hetzelfde met kledij. Er zijn hele WH/LW/KM manschappen, vooral aan het eind, al dan niet verplicht overgezet naar de W-ss en het enige wat ze moesten doen was hun jasje voorzien van een cuff van betreffende Divison maar de puristen herkennen een standaard WH jasje met de dus de bekende schnitt. Domweg vanwege materiaal te kort!

Gr.JW
Afbeelding

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 11 aug, 2016 13:21

Ha Erik,

mooie figuren weer! :)

Waar is het hoofdje van van de middelste?

Succes weer verder!

Grtz,

Rob.

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 11 aug, 2016 18:42

Mooie vorderingen weer :D mooie manier om met getrokken sprue veters te maken ! :idea:
Persoonlijk zou ik die lussen niet willen hebben loshangen in zo'n voertuig vanwege
het risico ergens achter blijven hangen, maar ach... het ziet er als detail gewoon goed uit !

zelf gestrikt groetje ;)

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 11 aug, 2016 19:10

Heren, wederom thx!

@Historici (J.W & P. :mrgreen: ) bedankt voor de uitvoerige info :!: :!: Kan nooit genoeg weten 8)
Vwb de decals; laat ik nou net een paar 'Deutschland' armbanden hebben... :!:

@Rob; Hoofdjes zijn allemaal Hornet; met helmpje van Dragon en riempje ook geloof ik (of Royal Model...). Petjes selfmade (MS) met papieren klepje gehard met 2 sek lijm.

@Peter;
Persoonlijk zou ik die lussen niet willen hebben loshangen in zo'n voertuig vanwege
het risico ergens achter blijven hangen,

't Is ook maar een meerijder die OP het vtg zit en net een stukje lood om z'n ooren heeft gehad, who cares for veters... :mrgreen: :oops: Idd, gaat erom dat het er goed uitziet :wink:

Schnürsenkel groetje :mrgreen:
Erik

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 14 aug, 2016 15:49

Heren, updatje.

Intussen ook aan de 251 begonnen
Allereerst een basislaag met een donker bruin-grijse staal kleur. Alles met Tamiya acryltjes.
Afbeelding

Na een laag haarspray komt de rode mening laag erop.
Afbeelding

En gechipped.
Afbeelding

Na de volgende laag haarspray, de dark yellow erop. Camo is naar voorbeeld van verschillende 251's ten tijde van de Kursk slag. Niet iets specifiek...
Afbeelding

En gechipped
Afbeelding

'Not to small a chip' (oid) zou M. Rinalldi zeggen :mrgreen:
Hierdoor komt de ondergrond tot op het 'staal' weer te voorschijn.
Afbeelding

Op naar het 'vervuilen' :mrgreen: :!:

Ook weer een paar figuurtjes klaar (bijna dan) Liggende krijgt nog een kraagspiegel, zittende moet ik nog zijn opgestoopte mouwen bijwerken.
Voor de variatie heeft het staand figuur dus een 'Deutschland' cuff titel 8)
Afbeelding

Afbeelding

Tot zover.over!

E

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Voertuigen en Diorama's”