Kleur Britse Sherman 1944

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Plaats reactie
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Kleur Britse Sherman 1944

Bericht door Jakko Westerbeke » 02 mar 2019 19:32

Zit ik goed als ik denk dat deze tank S.C.C. 2 (bruin) geschilderd is?

Afbeelding

Dit is de Sherman V nr. 10, Wolf of Badenoch, van 1 Lothians and Border Horse, 79 Armoured Division, achtergelaten op Westkapelle in november 1944; de foto dateert van hooguit een paar jaar later.

Als je goed naar de foto kijkt, zie je dat de binnenkant van het openstaande motordeksel donkerder is dan de rest van de tank, en op andere foto’s van deze zelfde tank lijkt het erop dat de binnenkant van de commandants- en bestuurdersluiken dat ook zijn. Mijn idee is dat die delen Amerikaans olive drab zijn, en de diepwaaduitrusting achterop Brits S.C.C. 15 (olive drab) — Amerikaans OD verweerde schijnbaar naar bruin toe, Brits OD naar groen, en omdat deze tank al een paar jaar buiten stond toen de foto genomen werd, lijkt het me een redelijke aanname dat die allebei dan ook van kleur verschoten zijn, wat het grote verschil tussen de binnenkant van het luik en de waaduitrusting oplevert. Op de voorkant zaten de normale Britse rekken voor reserverupsbanden plus een opklapbaar opbergrek, en die waren ook allemaal donkerder dan de rest van de tank, wat me doet denken dat die ook in S.C.C. 15 geschilderd waren omdat ze wellicht later pas op de tank gezet zijn.

Ik denk ook dat de donkerdere kleur rechts op de achterplaat, waar de Britse verbanddoos gezeten heeft, Amerikaans OD is. De donkerdere kleur achteraan de zijplaat kan ik nog altijd niet thuisbrengen, maar misschien dat dit ook OD is, evenals de donkere cijfers van het registratienummer aan de zijkant (waar ik vermoed dat de witte verf afgebladderd is en de S.C.C. 2 meegenomen heeft, waardoor het OD eronder zichtbaar is geworden).

Is dit alles aannemelijk, of zou de tank toch helemaal Amerikaans OD geschilderd zijn en hebben de donkerdere stukken een andere verklaring?
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Kleur Britse Sherman 1944

Bericht door Jan van Harn » 06 mar 2019 21:39

Beste Jakko,

Je noemt scc2 en scc15. Het lijkt me niet logisch, dat een hele tank, zonder reden, in scc2 is overgeschilderd, vooral omdat scc2 al ruim voor Normandie vrijwel niet meer werd toegepast.

Scc15 is (mede) ontstaan als de Britse variant van olive drab. Ik kan me goed voorstellen, dat amerikaanse voertuigen (in od) zijn bijgeschilderd met scc15. Nieuw is het verschil gering.
Ik ga met je mee, als je het over de verschillende verkleuring hebt en dan lijkt het er erg veel op, dat od meer vebleekt dan scc15. Dat kan verklaren dat de binnenzijde donkerder is gebleven, alsmede het vlak waar de kist is verdwenen. Deze delen zijn minder met licht in aanraking geweest. Dat geldt ook voor de verf onder het registratienummer.
De toegevoegde delen lijken eveneens minder verkleurd en mogelijk heeft de zijkaant rechtsachter om voor ons onbekende reden ook een laag scc15 gekregen.

Met vriendelijke groet, Jan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 06 mar 2019 22:46

mogelijk heeft de zijkaant rechtsachter om voor ons onbekende reden ook een laag scc15 gekregen
Mogelijk een vlek SCC15 om het US registratie nummer af te dekken, zodat niet de hele tank overgeschilderd hoeft te worden? Ook de pantserplaten aan de zijkant lijken een nieuwe lik verf te hebben gehad....mogelijk om de witte ster af te dekken.
Officieel was de instructie in ieder geval om voertuigen alleen gedeeltelijk bij te schilderen en alleen compleet over te schilderen als het absoluut noodzakelijk was....vandaar dat er voertuigen in SCC2 het eind van de oorlog hebben gehaald.

Alex
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 07 mar 2019 10:50

Jan van Harn schreef:
06 mar 2019 21:39
Het lijkt me niet logisch, dat een hele tank, zonder reden, in scc2 is overgeschilderd, vooral omdat scc2 al ruim voor Normandie vrijwel niet meer werd toegepast.
Voertuigen die al in SCC 2 geschilderd waren toen SCC 15 ingevoerd werd, mochten pas overgeschilderd worden wanneer dat nodig was vanwege de toestand van het schilderwerk én de voorraad SSC 2 bij de eenheid op was. Als deze tank dus al in Britse dienst was vóór 12 april 1944, dan was z’n originele OD door de Britten met SCC 2 overgeschilderd. Daarnaast is er in British Army Colours & Disruptive Camouflage in the United Kingdom, France & NW Europe 1936-45 van Mike Starmer deze alinea te vinden:
The 79th Armoured Division final report of 1946 states: ‘The original tanks of this division were finished S.C.C. 2 brown except Buffaloes which were U.S. Olive Drab.’
Wat ik me daarbij een beetje afvraag is wat er precies bedoeld wordt met „original tanks” — ik vermoed álle voertuigen, niet alleen de „funnies”, maar het is ook op te vatten als „alleen de funnies want die moesten overgeschilderd worden vanwege het ombouwen ervan.”
Alex van de Wetering schreef:
06 mar 2019 22:46
Mogelijk een vlek SCC15 om het US registratie nummer af te dekken, zodat niet de hele tank overgeschilderd hoeft te worden?
Het zou natuurlijk kunnen, maar ergens lijkt me dat sterk gelet op Britse reglementen wat betreft overschilderen, om maar niet te zeggen de welbekende houding van sergeants-majoor wat betreft het aanzien van troepen en uitrusting.
Ook de pantserplaten aan de zijkant lijken een nieuwe lik verf te hebben gehad....mogelijk om de witte ster af te dekken.
Die donkerdere pantserplaten kan ik ook niet goed verklaren, nee. Helaas zijn mij geen foto’s van de rechterkant van deze tank bekend, dus of de plaat daar ook donkerder was is een open vraag.

Blijft hoe dan ook de veel donkerdere kleur van de diepwaaduitrusting en, in mindere mate, de rekken op de voorkant:

Afbeelding
vandaar dat er voertuigen in SCC2 het eind van de oorlog hebben gehaald.
Zie boven :)

Bijkomende vraag: welke kleur zouden de cijfers 10 op de zijkant van de toren geweest zijn? Omdat 1st Lothians het tweede regiment in de divisie was (AoS-marking is 52) zou geel kunnen, maar daar zijn ze veel te donker voor, dus rood of blauw lijken aannemelijker.
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 09 mar 2019 13:16

Jakko, Ik denk dat Jan en ik er een beetje hetzelfde in staan.....volgens mij is het compleet overschilderen van "gewone" Shermans in SCC2 nogal aan discussie onderhevig. Dat Churchills in dienst bij de 79th SCC2 zijn geweest, wil ik wel geloven, die kwamen immers uit Britse fabrieken......een Crab misschien ook nog wel, omdat de conversie daarvan tov een standaard M4A4 nogal ingrijpend is....maar ik vermoed dat een "gewone" Sherman in begin '44 gewoon in Amerikaanse OD bleef en alleen de later toegevoegde Britse modificaties werden overgeschilderd in SCC15.
Ik kan je niet helemaal volgen.
Wat ik wilde zeggen is dat enkele jaren terug iedereen dacht dat alle Britse voertuigen eind 44/begin 45 in SCC15 waren, maar inmiddels is gebleken dat dat lang niet altijd zo was en dat er voertuigen in SCC2 het eind van de oorlog hebben gehaald. Bevrijdingsfoto's van NL laten zelfs voertuigen zien die dermate licht zijn, dat ze mogelijk zelfs nog in zandkleur rondreden.

Vermoedelijk ken je ze allemaal, maar voor de zekerheid:https://www.facebook.com/pg/shermanregi ... 8009669512

Alex
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 09 mar 2019 14:39

09 mar 2019 13:16
ik vermoed dat een "gewone" Sherman in begin '44 gewoon in Amerikaanse OD bleef en alleen de later toegevoegde Britse modificaties werden overgeschilderd in SCC15.
Vanaf april 1944 denk ik dat je gelijk hebt. Ik heb de indruk dat voertuigen die vóór die datum geleverd werden, in SCC 2 overgeschilderd werden. Het probleem is dan: hoe zit het met deze Sherman? Was die voor april 44 geleverd en overgeschilderd in SSC 2, of na april 44 geleverd en OD gelaten met wat Britse aanpassingen in SCC 15? En in geval van die tweede mogelijkheid, hoe verklaren we dan de heel erg donkere diepwaaduitrusting en de iets donkerdere pantserplaten aan de zijkanten van de romp. De tank heeft niet de extra stukjes pantserplaat voor de drainagegaten bij de vuldoppen links en rechts achter de toren, wat volgens Sherman Minutia wijst op een tank die vóór midden april 1943 gebouwd is, dus de platen zullen dan wel pas aangebracht zijn nadat de tank gebouwd was, omdat die pas vanaf augustus dat jaar in de fabriek geplaatst werden.

En natuurlijk de vraag: hoe ziet SCC 15 eruit ten opzichte van OD op zwart-witfoto’s? Als ik modelbouwverf meng naar SCC 15, dan vind ik dat eerder lichter dan donkerder dan OD, terwijl op de tank op de foto het andersom is (aangenomen dat hij inderdaad OD is met wat onderdelen in SCC 15). En dat zou dan natuurlijk weer aan de gebruikte filmrolletjes kunnen liggen, als OD naar bruin verkleurt en SCC 15 naar groen …
Ik kan je niet helemaal volgen.
Ik doelde op het citaat uit British Army Colours & Disruptive Camouflage in the United Kingdom, France & NW Europe 1936-45.
Wat ik wilde zeggen is dat enkele jaren terug iedereen dacht dat alle Britse voertuigen eind 44/begin 45 in SCC15 waren, maar inmiddels is gebleken dat dat lang niet altijd zo was en dat er voertuigen in SCC2 het eind van de oorlog hebben gehaald.
Dat is dan ook precies waarom ik me afvraag wat de kleur van de tank in de foto is.
Vermoedelijk ken je ze allemaal, maar voor de zekerheid:https://www.facebook.com/pg/shermanregi ... 8009669512
Die ken ik vermoedelijk nog niet allemaal, maar ik heb geen zin om op die link te klikken …
Plaats reactie