Is dit nu een camouflagepatroon?

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Richard Polderman, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen

Plaats reactie
henry klom

Is dit nu een camouflagepatroon?

Bericht door henry klom » 19 dec, 2017 15:03

Een basisprincipe van camouflageverf op voertuigen aanbrengen is te bereiken dat daarmee het voertuig minder afsteekt tegen de omgeving. In bosrijke gebieden overheersen dan groen- en bruinkleuren terwijl voor een woestijn eerder een beige-achtige zandkleur gebruikt wordt. Daar blijken ze in Jemen zich helemaal niks van aan te trekken en gingen voor dit;
HMMWV with BTR-80 turret 12 nov 2017 01.jpg
HMMWV with BTR-80 turret 12 nov 2017 01.jpg (65.6 KiB) 1190 keer bekeken
Dit voertuig is een omgebouwde Hummer die voorzien is van een BTR-80 toren en in gebruik is bij een van de milities in Taiz.
HMMWV with BTR-80 turret 12 nov 2017 02.jpg
HMMWV with BTR-80 turret 12 nov 2017 02.jpg (117.16 KiB) 1190 keer bekeken
Terwijl er een futuristisch camouflagepatroon opgezet is wordt elk effect daarvan teniet gedaan door er met knalgele verf slogans op te spuiten.

HMMWV with BTR-80 turret 12 nov 2017 03.jpg
HMMWV with BTR-80 turret 12 nov 2017 03.jpg (112.83 KiB) 1190 keer bekeken

Het is natuurlijk wel een uitdaging om zoiets in een model na te doen zonder spelfouten te maken in de slogans.
henry klom

Re: Is dit nu een camouflagepatroon?

Bericht door henry klom » 19 dec, 2017 15:07

Je zou die bovenstaande Hummer kunnen afdoen als een rariteit die alleen bij dat voertuig is toegepast. Maar die militie in Taiz beschikt ook over een 2S1 Gvozdika (122 mm houwitser).
jemen Taiz's militia 2S1 Gvozdika SPG 22 nov 2017 01.jpg
jemen Taiz's militia 2S1 Gvozdika SPG 22 nov 2017 01.jpg (46.31 KiB) 1189 keer bekeken
Die is dus op dezelfde manier geschilderd en de knalgele slogans zijn zelfs nog groter dan op die Hummer.

jemen Taiz's militia 2S1 Gvozdika SPG 22 nov 2017 02.jpg
jemen Taiz's militia 2S1 Gvozdika SPG 22 nov 2017 02.jpg (40.32 KiB) 1189 keer bekeken

Als we dan kijken naar het uniform van een Taiz-militieman dan zien we dat daarvoor eenzelfde soort grijs-blauw patroon in gebruik is.
Taiz's militiaman..jpg
Taiz's militiaman..jpg (107.02 KiB) 1189 keer bekeken

Het is daarom aannemelijk dat de beschildering van die voertuigen helemaal geen poging is tot camouflage maar alleen dient tot identificatie van de eenheid. In Nederland zijn brandweerauto's rood en ambulances tegenwoordig geel en niemand hoeft daar over te twijfelen. Dat principe speelt ook mee bij de kleurkeuze die legers maken bij de beschildering van hun voertuigen. Je wil in 1 oogoplag kunnen zien welk voertuig van jou is en welke van de vijand. Meest eenvoudige oplossing is dan om ervoor te zorgen dat jouw voertuigen een andere kleur hebben dan de vijandelijke voertuigen. Dit geldt helemaal voor conflicten waar aan beide zijdes dezelfde voertuigen in gebruik zijn. Zoals bv in het Midden-Oosten waar iedereen met Soviet materieel zoals T-55, T-62 en T-72 tanks uitgerust is.
Pepijn Heerkens

Bericht door Pepijn Heerkens » 19 dec, 2017 15:39

Zo op het eerste oog lijkt dit misschien stom, maar verscholen tussen gebouwen op afstand kan dit best nog eens werken (misschien niet het beste patroon), maar vergelijk dit eens met het Berlin Camo Pattern.

Afbeelding

Dit ziet er in de natuur ook ontzettend stom uit, maar op een afstandje, tussen de grauwe gebouwen is dit redelijk lastig te zien. Ditzelfde geld voor deze uniformen.
Die voertuigen worden voor 1 doel ingezet en dat is vechten in "urban area's".
Wanneer die om wat voor reden de woestijn ingestuurd worden, is het makkelijker om daar zand en modder op te smeren, dan andersom.

Wat betreft die gele tekens, zal dit ongetwijfeld ter herkenning zijn. Ik kan me voorstellen dat het erg verwarrend is. Oorlog an zich al, iedereen met al het beschikbare materieel, dat grotendeels hetzelfde is, helpt ook niet mee. Ik kan me voor stellen dat "blue on blue" daar nogal eens voor komt.
henry klom

Bericht door henry klom » 19 dec, 2017 20:45

Hmm Pepijn,

dat geel stelt helaas geen herkennings- of tactischteken voor. Het zijn kreten in arabisch schrift, zelf kan ik dat ook niet lezen, laat staan dat ik het voor je kan vertalen. Juist door het aanbrengen van die knalgele teksten is de hele ratio achter elk principe van camouflage om zeep geholpen.

mvg
Henry
Jan Peters
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Bericht door Jan Peters » 20 dec, 2017 9:11

Ach, het werkt wel in het gemiddelde fietstunneltje....
Ik spreek überhaupt maar een woord Duits....
henry klom

Bericht door henry klom » 21 dec, 2017 10:48

Met die knalgele slogans erop lijken die voertuigen wel zwaarbewapende reclameborden. Zonder al die graffiti ziet het er een stuk overtuigender uit.
jemen 2017.jpg
jemen 2017.jpg (80.53 KiB) 1052 keer bekeken
Wel is het een heel modernistisch soort camouflage en om dit te benoemen kwam ik de kreet 'pixel-camo' tegen. Ik denk dat deze benaming terecht is en dat deze aanduiding in het spraakgebruik wel zal blijven hangen.
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 22 dec, 2017 17:32

Als je niet kunt opgaan in je omgeving kun je altijd nog een patroon aanbrengen wat de vorm, bewegingsrichting en snelheid van iets kan verhullen, of allicht je tegenstander in verwarring brengen. Het berlijnse patroon heeft vierkanten in diverse kleuren die wel opvallen an sich maar door het lijnenspel van het patroon er wel voor zorgen dat je een keer extra met je ogen moet knipperen, en dan is er wss al op je geschoten...

Het counter scheme van de britten in de woestijn werkt volgens het verwar princiepe, je ziet me wel maar nu moet je nog uitvogelen hoe snel ik ga en hoe ver ik van jr af ben.

Die gele slogans...l tsja, laten zien wie de baas is misschien?
André Jonker

Bericht door André Jonker » 23 dec, 2017 12:04

of zijn het wel reclameteksten?

mijn arabisch is wat stoffig, maar ik neem aan dat het stichtelijke teksten zijn. :D

wat er ook staat, het spreekt wel.
Mat en Plat
Willem de Boo

Bericht door Willem de Boo » 24 dec, 2017 10:47

Ik ga voor alhamdoellillah oftewel god zij geprezen

Verder noemt men dit soort camo digial camouflage oftewel kort digi cam
Bestaat voor kleding al langer.
André Jonker

Bericht door André Jonker » 24 dec, 2017 12:44

Zoiets zal het vast zijn.
zal digitale cammo nou beter zijn dan analoge cammo....
of is het alleen bedoeld om de modelbouwers meer werk te geven...
uit de losse pols kwasten is er bijna niet meer bij zo. :shock:
Mat en Plat
henry klom

Bericht door henry klom » 24 dec, 2017 12:54

Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de benaming 'digi cam'. Ik ben opgegroeid in het analoge tijdperk en voor mij betekend 'digi cam' niets anders dan 'digital camera'.

In Jemen kom je wel extreme vormen van camouflage tegen zoals deze Hummer van een special forces eenheid. Het is heel veel werk om zoiets aan te brengen en ik vraag me wel af of het als camouflage enig nut heeft.
jem01.jpg
jem01.jpg (106.54 KiB) 924 keer bekeken

Waarschijnlijk speelt diezelfde vraag ook bij die eenheid want een ander voertuig is juist zo opgepoetst dat het voertuig als een spiegel werkt. Door de reflectie gaat het voertuig dan geheel in de omgeving op.
jem2.jpg
jem2.jpg (98.57 KiB) 924 keer bekeken
Maar zoals Pepijn al opmerkte; een beetje modder erover en dan is dat camo effect ook weer weg....
jem3.jpg
jem3.jpg (113.31 KiB) 924 keer bekeken
henry klom

Bericht door henry klom » 13 jan, 2018 19:45

Het oogt natuurlijk wel heel modern om een pixel-camo op een voertuig te schilderen. Of het nu echt effectief is om een voertuig te maskeren in het open veld is nog maar de vraag. Bij de onderstaande pantserwagen lijkt de kleurstelling van het voertuig veel meer op de omgeving. Er is geen modder op gesmeerd om iets te verhullen dus dit voertuig rijdt rond in zijn orginele kleur. Zou hier nu diep over nagedacht zijn en de grondbeginselen van camouflage eerst bestudeerd zijn?
Jaysh alBadieh Idlib 11 jan 2018 03.jpg
Jaysh alBadieh Idlib 11 jan 2018 03.jpg (89.52 KiB) 801 keer bekeken

Welnee, het ding is gewoon 1 bonk roest en toevallig liggen de velden er op dit moment zo bij......

Jaysh alBadieh Idlib 11 jan 2018 01 .jpg
Jaysh alBadieh Idlib 11 jan 2018 01 .jpg (120.41 KiB) 801 keer bekeken

Als je met een model van dit voertuig op een Twenotwedstrijd aankomt.....reken er dan maar niet op dat je een medaille wint....want de jury zal ongetwijfeld opmerken dat je vergeten bent om de binnenkant van de luiken en deuren in dezelfde kleur te verven als de buitenkant.......
Plaats reactie