Hohenstaufen

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Pepijn Heerkens

Hohenstaufen

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 29 mar, 2016 16:05

Hallo,

Voor een Market Garden diorama wil ik enkele eenheden van Hohenstaufen neer zetten en daarvoor was ik benieuwd over welk materieel ze destijds beschikten.
Ik ga geen grote pantsers neer zetten, omdat draaiende pantsers straten slopen, welke niet in het diorama voor komt, dus het zal een lichter voertuig moeten zijn.
Tevens ben ik benieuwd hoe warm het destijds was. Volgens mij redelijk warm en zijn figuurtjes met winterkleding niet logisch.
Het idee is dat zij door Luftwaffe soldaten de weg worden gewezen naar het front en daar in colonne naar toe lopen.
Schaal zal overigens 1/35 zijn.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Re: Hohenstaufen

Berichtdoor j.w.stokkers » 30 mar, 2016 9:26

Winterkledij zeker niet nee. Denk dat je alleen al via een google search vrij veel fotomateriaal kan vinden m.b.t. Arnhem.
Voertuigen heel divers: 234, 251/9, 250/251/Ford's/Blitzen maar dit is zomaar een greep uit materiaal.
Leuk en interessant boek is van Marcel Zwarts, German Armored Units at Arnhem september 1944, vraag is alleen of je die nog kan vinden. Los van de belachelijke prijzen op aantal verkoopsites.

Gr.JW
Afbeelding

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 2 apr, 2016 21:33

Bedankt JW,

Ik heb even gezocht naar het boek. Kom veel sites tegen, maar geen verkoopt ze.
Wel een gedigitaliseerde versie gevonden: http://www.slideshare.net/Wolfsangel/ge ... ember-1944
Kan het dus wel als naslagwerk gebruiken.
Ik twijfelde om een zware pantser te gebruiken, omdat die de neiging hebben "kinderkopjes" los te trekken.
Eventueel kan ik hen natuurlijk rechtdoor laten rijden, dan zal dat wel mee vallen. Alleen zou die dan weer op de voorgrond staan en vermoedelijk de aandacht van de rest af halen.
Dilemma, dilemma :)

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 3 apr, 2016 13:50

p.heerkens schreef:Ik twijfelde om een zware pantser te gebruiken, omdat die de neiging hebben "kinderkopjes" los te trekken.
Eventueel kan ik hen natuurlijk rechtdoor laten rijden, dan zal dat wel mee vallen.
Alleen zou die dan weer op de voorgrond staan en vermoedelijk de aandacht van de rest af halen.
Dilemma, dilemma :)

Je kunt voor de compositie van een diorama een "Mock up" maken, zegmaar een rouwe opzet.

Met allerlei zooi en iets dat de omvang van het te gebruiken model representeert kun je mooi
een ruwe 3D schets maken om te zien hoe het idee uitpakt op een grondplaat.
Bijv. karton, blikjes, doosjes, stokjes, papierprop, piepschuim, tape, lego, enz...

Voor de grondplaat kun je stuk papier pakken of met stokjes een gebiedje afbakenen.
Dan ga je schuiven met de acteurs en de requisieten en krijg je inzicht in wat je uiteindelijk gaat zien en ook
krijg je dan al een goede kijk op hoe groot de grondplaat moet of mag worden.
Afhankelijk van je kundigheid kun je dan ook makkelijker beslissen wat je wel of niet gaat maken en jouw idee aanpassen.

Have fun :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 5 apr, 2016 11:54

Ik weet al hoe de straat er uit komt te zien, dus in feite kan ik het diorama al wel bouwen en later de modellen toe voegen.
Ik zal zelf als voertuig misschien toch aan een Stug IV te denken, maar alleen als de kinderkopjes bespaard blijven. Een draai hoeft het voertuig niet te maken, dus wellicht blijven ze dan netjes liggen.

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 5 apr, 2016 13:08

De Kampfgruppe 9.SS-Panzer-Division was tijdens Market Garden bijna in z'n geheel actief in de Sperlinie tussen Arnhem en Oosterbeek. Uiteraard was er de SS-Pz.AA.9 in de Betuwe.
Als je in deze setting wat wilt maken moet je de StuG.IV vergeten. Dit voertuig werd heel misschien gebruikt bij Groesbeek maar zeker niet bij Arnhem.

Ook kinderkopjes waren in het gebied van de Sperlinie niet in gebruik. Klinkers dat wel, maar die zijn langwerpig en niet vierkant.

Voertuigen waar je uit kunt kiezen zijn.
Pz.Kpfw.V Panther Ausf. G
Mobelwagen
Jagdpanzer IV L/48 met beton pantser
Sd.Kfz.251/1 Ausf.D
Sd.Kfz.222
Sd.Kfz.250 in diverse uitvoeringen.

Van andere eenheden later in de strijd.
Pz.Kpfw.IV Ausf.H
StuG.III Ausf.G
StuH.42
Pz.Kpfw.VI Tiger II

Succes met je keuze

Groet

Marcel :D
Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 5 apr, 2016 14:11

Hoi Marcel,

Meteen even de brutale vraag: Enig idee waar ik het boek kan vinden? :)

Verder erg bedankt voor de informatie. Jammer van de Stug. Ik vind dat mooie toestellen en omdat hij relatief laag is, neemt dat niet het halve diorama in beslag. Een Jagdpanzer zelf vind ik niet zo heel erg mooi. Kwestie van smaak denk ik. De Sd.Kfz.222 vind ik wel een leuk dingetje, wellicht is die wel geschikt.

De opzet is globaal als volgt:
Afbeelding
Bij Obj. A staan een 2-tal Luftwaffe (flak) soldaten die 2 Britse parachutisten gevangen nemen en fouilleren (kitje van Dragon).
Bij Obj. C wil ik een voertuig hebben met iemand die de weg naar de vijand vraagt. Ik zoek dus ook nog een Luftwaffe militair die de weg van de straat wijst
Bij Obj. B wil ik enkele soldaten van Divisie Hohenstaufen hebben die "het klusje wel even gaan klaren" en zich dus richting de vijand bewegen.
Suggesties zijn dus welkom.

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 6 apr, 2016 7:41

Ik zou zeggen pak Google Maps er bij en zoek naar de Amsterdamseweg. Begin bij de afslag met de Wolfhezerweg en ga naar de splitsing met de Dreijenseweg, volg deze tot aan het spoor. Volg de spoorlijn aan de noord kant en ga tot aan het park Mariëndaal. Hier ga je naar de ander kant van het spoor naar het gebied wat de Brink wordt genoemd. Uiteindelijk kom je bij de Utrechtseweg en volg je deze naar het oosten. Uiteindelijk gaat de Utrechtseweg over in de Utrechtsestraat en ben je op ongeveer het meest oostelijke punt van de Sperlinie. Uiteraard moet je dan nog even naar het zuiden tot aan de Nederrijn.
Met deze gegevens en Google Street View kan je mooi kijken wat het beste in jou visie past.

Voor het boekje kan je af en toe er een exemplaar vinden op Ebay. Ook Amazon bied ze nog aan maar die zijn erg prijzig. Als je geen haast heb kan je ook wachten op mijn nieuwe boek maar daar heb je voor deze diorama nog niets aan want dat gaat nog een tijdje duren.

Als je voor een Sd.Kfz.222 kiest (Waarvan er maar één aanwezig was bij Kampfgruppe 9.SS-Panzer-Division) dien je een Serie 5 productie te bouwen. Dit word ook wel de Ausf.B genoemd. De kit 82442 van Hobby Boss is een goede basis om mee te beginnen.

Succes verder

Groet

Op dit moment bezig met een Engelse Mark VI B (Bouwgroep Alkmaar), een diorama met een 17-pounder en een Universial Carrier in Arnhem west, en een Skoda Kubelwagen van de 10.SS-Panzer-Division
Gaat ook langzaam verder met de Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem en een Matilda Mk.II in de woestijn.
In de koelkast staan de YP408 Co, 1/16 Tiger II van s.Pz.Abt.506, 1/16 Tiger I van s.Pz.Kp. Hummel en een Opel Blitz 4x4.
Wil graag bouwen.
Humber Mk.IV van de SS-Pz.AA.9 op de Arnhemse brug met een 2cm Flak 38, Sd.Kfz.250 Ausf.A en een Sd.Kfz.232 Acht RAD.
Een Sturmgeschüt III Ausf.G van Sturmgeschütz-Artillerie-Brigade 667 in combinatie met een Churchill tank in de regen.

Pepijn Heerkens

Berichtdoor Pepijn Heerkens » 6 apr, 2016 14:59

Moeilijke keuzes. De 222 zag er wel leuk uit, maar als er maar eentje van was, ligt de druk natuurlijk nog hoger om dat historisch correct te doen. Die ervaring heb ik niet, dus ik moet het niet al te gek maken. Zag wel jouw eigen Jagdpanzer. Fantastisch ding. Dat gaat mij toch iets te ver. Maar het zet me toch aan het denken. Het idee is dat dat 9. SS-Panzerdivision het klusje wel even komt klaren. Het mag er dan ook best sterk (bijna macho) uit zien. Het diorama word gewoon gebouwd en ik ga verscheidene modellen aanschaffen en bouwen en dan kan ik altijd nog beslissen wat mooi staat en wat niet. Een mooie Panther ausf. G staat natuurlijk ook stoer, maar zoals ik al zei, moet het niet de aandacht van de rest weg nemen.

MARCEL ZWARTS

Berichtdoor MARCEL ZWARTS » 7 apr, 2016 9:56

Als je kiest voor de Sd.Kfz.222 kan je aanrommelen zoveel je wilt P.

Er zijn namelijk geen foto’s bekend van deze voertuigen bij de Hohenstaufen.

Vergeet niet dat alle voertuigen op de Möbelwagens na al behoorlijk gehavend waren. Maanden van strijd hadden zeer duidelijk hun sporen achter gelaten. Dat gold ook zeker voor de soldaten zelf.
Ik heb een zwaar vermoeden dat op een enkel nieuweling na niemand bij de Duitsers een superieur gevoel had ten opzichte van hun Britse tegenstanders. Iedere Duitse militair was er van doordrongen dat ze hier te maken kregen met de elite troepen van hun vijand. Zeker parachutisten werden gevreesd. Tot aan het einde van de strijd had men aan Duitse zijde diep respect voor hun tegenstanders en was er weinig macho te bespeuren bij de Duitse troepen. Dat werd vooral duidelijk toen een paar dagen na de hoofdlanding nog eens een landing plaats vond aan de zuidzijde van de Nederrijn. De Duitsers waren toen al aan de winnende hand in Oosterbeek maar het moraal kreeg toch een enorme klap. Ze hadden geen idee hoeveel van dit soort troepen er nog klaar stonden in Engeland om hun leven zuur te maken.
De zweer onder de Duitse troepen was dus veel meer gespannen met een gevoel van daar gaan we weer.

Succes er mee

Groet

Wil graag bouwen.

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 7 apr, 2016 11:20

Misschien wel goed, in algemeen zin, het beeld dat de w-ss divisies, zover ze het ook ooit zijn geweest, een soort elite eenheid was bij te stellen. De "beste" mannen van de 9'e waren voor Normandië al aan het oostfront gevallen, de zware gevechten in Normandië en de terugtocht hebben ook een zware tol geëist. De 9'e lag zeker niet in Arnhem in de bossen voor hun plezier en vakantie. Puur om hun wonden te likken, waar het kon bij te komen en er was een groot verschil in wat de Duitse propaganda deed geloven dan de daadwerkelijke situatie bij dit soort divisies. Macho's bestaan alleen in Hollywood produkties.

Gr.JW
Afbeelding

Terug naar “The real deal”