M10 Wolverine

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Robbert van A

M10 Wolverine

Berichtdoor Robbert van A » 29 mar, 2016 11:59

hoi allemaal,

Pas nieuw hier en zou graag wat hulp kunnen gebruiken.
ff voorstellen, ik ben robbert. 26 jaartjes oud en kom uit Dordrecht.
ik bouw sinds mijn 12de maar eigenlijk sinds mijn 17 ofzo wat serieuzer.

Ik bouw al jaren militair wo2 en heb aardig wat modellen gemaakt.
Hoewel ze er eigenlijk niet slecht uitzien, zijn ze het eigenlijk altijd net niet. zeg maar.

Ik wil deze M10 wolverine zo goed mogelijk maken, met de nodige upgrades.
ik wil een model bouwen op mijn niveau, waar ik trots op ben en eventueel met een wedstrijd mee zou kunnen doen

Het is een van mijn meest favoriete U.S. voertuigen en mijn meest gereden tank in World of Tanks :mrgreen:

De kit die ik ga bouwen is de nieuwe Academy M10 wolverine, de 70 jarige jubileum kit.
De kit zelf word dan een EARLY version

ik heb eigenlijk een aantal vragen er over.
1. de tracks. wanneer werden er nou de standaard tracks toegepast en wanneer de T51 tracks?
in de kit komen er dropveter ( als het goed is) T51 tracks mee maar die wil ik niet gebruiken.
maar als ik foto's bekijk dan zie ik beide tracks terug komen.

2. wat is eigenlijk het verschil tussen een early en late version?
ik snap dat er een aantal verschillen zitten in de turrets maar meer heb ik eigenlijk niet kunnen vinden.

3. de air intake op deze foto https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... firing.jpg
Is hier meer info over beschikbaar? ik kan het zelf niet echt terug vinden.
Ook eventueel aftermarket sets en dergelijke zijn welkom.
Als er detail tekeningen/afmetingen beschikbaar zijn dan denk ik wel het zelf te kunnen maken.

Alvast bedankt voor de moeite,

Robbert

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: M10 Wolverine

Berichtdoor Ditmar Tabben » 29 mar, 2016 14:18

Hallo Robbert, leuk dat je lid geworden bent, welkom bij de TWENOT! :D

Echter..... wij werken hier niet met nicknames zoals te lezen is in de voorwaarden voor inschrijving.

Graag zien we je volledige naam (voor en achter) bij je account. Neem even contact op met één van de moderators, dan wordt dit aangepast.

Veel plezier hier!

Groet Ditmar

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 29 mar, 2016 15:37

Hallo Robbert,
die luchtinlaat is eigenlijk de uitlaat (luchttoevoer liep voor zover ik weet via de koepel). Erg lastig om daar de maten van te vinden. In Europa werd niet de standaard Amerikaanse versie gebruikte maar de ETO ordnance jongens hebben hun eigen instructies en ontwerpen gebruikt. Die instructies zijn wel bewaard gebleven in de Amerikaanse archieven maar ik ken niemand die ze heeft. Zelfs Steve Zaloga heeft ze niet beschikbaar....

Niels
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Robbert van A

Berichtdoor Robbert van A » 29 mar, 2016 15:56

Hoi! dank jullie voor jullie antwoorden.

Wat betrefdt de nickname, dit wist ik niet. Richard Polderman (site admin) had al contact met me er over opgenomen. Dus dat loopt al om veranderd te worden :wink:

@Niels, dank je voor deze info.

ik ga is kijken of dat het mogelijk is om deze info te vinden eigenlijk. hoe weet je eigenlijk zeker dat Steve Zaloga die info ook niet heeft? of heb je hem dat gevraagd?

misschienndat het mogelijk is om via die foto alle maten te vinden, sowieso de hoogte is te vinden. de breedte zal lastiger worden en de dikte zal denk ik een flinke gok worden

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 29 mar, 2016 18:22

Steve heeft een tijd geleden op Missing-Lynx uitgelegd dat hij die documenten in NARA heeft opgezocht. Die voor de M10 heeft hij toen wel bekeken maar niet gekopieerd.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Robbert van A

Berichtdoor Robbert van A » 29 mar, 2016 20:02

Okay. Dankje voor de info!

Is het mogelijk om aan hem te vragen of dat hij die info kan verzamelen? Ik weet niet hoe vaak hij in die documenten duikt.

bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor bert lindeboom » 30 mar, 2016 21:49

tegen D-Day was er wel een gestandariseerde kit voor de M10,moest het even opzoeken maar de officiele aanduiding is:
adapter and stack fording kits spa-7, spa-10 and spa70, resp. voor de M7, M10 en M18(T70)
Staat me iets van bij dat er ooit een artikel in een modelbouwblad stond waar de tekeningen voor de onderkant bij zaten ,maar moet daar even voor zoeken,

groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl

Robbert van A

Berichtdoor Robbert van A » 31 mar, 2016 14:34

Hallo Bert,

Dankje voor deze info. weer een stukje verder :mrgreen:
ik ben heel benieuwd naar die tekeningen war jij het over hebt.
In ieder geval ga ik met die termen lekker googlen en op zoek naar meer info :)

Robbert van A

Berichtdoor Robbert van A » 5 apr, 2016 11:31

kleine update wat betreft de stand van de zoektocht naar de originele bouwtekeningen.

Ik dacht ik trek de stoute schoenen aan en heb gewoon het Amerikaanse archief gemaild.
Vandaag kreeg ik reactie en bleek ik het helaas naar de verkeerde emailadres gestuurd te hebben.

Voor dit soort tekeningen en ontwerpen moet je schijnbaar contact opnemen met de Cartographic and Architectural Section van NARA.
Dat heb ik vandaag ook meteen gedaan, hopelijk kunnen zij mij helpen met die tekeningen :)

en nog leuker, mocht je originele foto's van sowieso tanks willen hebben uit het archief dan kan je de Still Pictures Unit mailen.

Ik houd jullie op de hoogte :D

erik jan eskes

Berichtdoor erik jan eskes » 10 apr, 2016 20:14

Hallo Robbert

Ik zag dat je ook nog een vraag had over de tracks. Daarvoor kan ik je vraag niet echt beantwoorden, maar wil wel even adviseren om de tracks sowieso te vervangen, de tracks van Academy zijn net iets te smal waardoor het eindresultaat van je model enigszins te smal lijkt.

Hth

Erik Jan

Terug naar “The real deal”