M46 Patton in Belgische dienst

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Wouter Van den Berghe

M46 Patton in Belgische dienst

Berichtdoor Wouter Van den Berghe » 17 jan, 2016 21:01

Hallo,

momenteel ben ik bezig aan een M46 Patton van DML op 1/35, die ik graag zou afwerken in Belgische markeringen. Van deze tanks zijn er een achttal in Belgische dienst geweest, voornamelijk voor opleiding heb ik gelezen, maar veel foto's vind ik hier echter niet van.

Afbeelding

Deze lijkt (buiten een naam op de zijkant van de koepel) geen markeringen te dragen, maar de fenders zijn wel grotendeels verdwenen, waar vaak wel tactische symbolen of een wapenschild werden aangebracht...
Voorlopig baseer ik me op volgend exemplaar dat volgens mij nog zijn originele kleuren draagt:
Afbeelding
Afbeelding

(meer foto's hier: http://fort-aubin-neufchateau.be/fr/2012/11/gros-coup-sur-le-persching-et-le-bloc-c2/#

Op de zijkant lijken restanten van gele "3" te staan, tactisch nummer?
Verder valt op dat deze M46's allemaal voorzien zijn van een extra trekhaak aan de voorkant, dus mogelijks zijn deze achteraf nog gebruikt als ARV?
Ik heb reeds contact opgenomen met onder andere het Legermuseum in Brussel en het Tankmusuem in Brasschaet, maar nog geen antwoord ontvangen...
Wie kan mij helpen in verband met de markeringen, of weet wie/wat ik kan contacteren?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Wouter Van den Berghe op 18 jan, 2016 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: M46 Patton in Belgische dienst

Berichtdoor Jakko Westerbeke » 18 jan, 2016 10:30

Wouter Van den Berghe

Re: M46 Patton in Belgische dienst

Berichtdoor Wouter Van den Berghe » 22 jan, 2016 10:59

Hallo Jakko,

Bedankt voor je antwoord, die discussie was me al eerder opgevallen, ik heb contact opgenomen met Sam, maar jammergenoeg nog niets wijzer geworden :(

Terug naar “The real deal”