Nieuw boek Ardennen

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Ron van Wiggen

Nieuw boek Ardennen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 17 jan, 2016 14:09

Weet even niet waar ik deze kwijt moet, dus maar hier.
Ik lees momenteel en "nieuw" boek over de Ardennen en ik dacht dat er wel zo'n beetje alles over geschreven was. Vanwege recensies werd ik toch nieuwsgierig en heb het boek in de lokale bieb geleend.
Het heet "Ardennera 1944-1945" geschreven door de Zweedse historicus Christer Bergström. In het Zweeds, maar er is ook een Engelstalige versie!

Wat mij aan dit boek bevalt, ik lees het naast het boek van Anthony Beevor, is dat èn de toon heel anders is èn er geheel andere bronnen zijn geraadpleegd. De lijst hiervan is ook beduidend langer dan Beevor's. Bergström waagt het ook Beevor's conclusies in twijfel te trekken. C. gebruikt bijvoorbeeld veel meer Duitse bronnen, terwijl Beevor kennelijk nogal blijft hangen aan de geallieerde (Amerikaanse) kant.
De toon (in het Zweeds) maakt het geheel veel smeuïger en soepeler om te lezen dan Beevor's, welke nogal statisch en droog overkomt. Inhoudelijk kan ik me nergens over uitlaten. Ben geen expert op dat gebied, zelfs geen kenner, maar de vaak zeer gedetailleerde gebeurtenisbeschrijvingen tot op compagnieniveau toe, maakt hetgeen zeer plausibel. Het geheel is rijkelijk voorzien van kaarten, (over)bekende en (mij) onbekende foto's.
't Is ook een stevige pil van een boek, dus veel lees- en kijkplezier.

En wat meer korte recensies; http://www.bergstrombooks.se/ardennesreviews.htm

Mocht je centen over hebben of een grote bibliotheek in de buurt, kan ik dit boek zeker aanbevelen.

Afbeelding
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Nieuw boek Ardennen

Berichtdoor Niels Henkemans » 17 jan, 2016 15:20

Klinkt interessant Ron.

Wat betreft Beevor, die viel enorm tegen met z'n Normandië boek. Volgens mij zit hij in een fase waarin hij boeken schrijft omdat z'n uitgever ernaar vraagt. Z'n hart ligt er niet in en volgens mij tijd nog veel minder.
Zie trouwens ook deze thread: viewtopic.php?f=2&t=26048
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

pascal bastiaens

Berichtdoor pascal bastiaens » 17 jan, 2016 18:37

OK, gekocht om op tablet te lezen bij amazon...67 euro voor het gedrukte boek was mij wat veel...18 euro voor de digitale versie ligt wat meer in mijn budgetklasse momenteel...
pascal

Ron van Wiggen

Berichtdoor Ron van Wiggen » 18 jan, 2016 8:14

Zo veel? Hier ligt 'ie voor omgerekend €38 in de winkels.
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 18 jan, 2016 18:14

€51,99 bij bol.com
€48,59 bij bookdepository (incl. verzendkosten)
Laatst gewijzigd door Niels Henkemans op 18 jan, 2016 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

pascal bastiaens

Berichtdoor pascal bastiaens » 18 jan, 2016 18:37

Terug naar “The real deal”