Frisse neus voor de bestuurders van Leo 2's of niet?

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Erik Bosch
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Frisse neus voor de bestuurders van Leo 2's of niet?

Berichtdoor Erik Bosch » 1 jan, 2016 12:08

Hallo allemaal,

Ik vraag me eigenlijk af of het gebruikelijk was dat de bestuurders van de Leo 2A5/6 met hun hoofd uit het bestuurdersluik reden? Bij de koepel voor die variant heb je een uitsparing voor het hoofd van die beste man/vrouw als de koepel op 12 uur of 6 uur staat maar volgens mij krijgt-ie hoofdpijn als de koepel iets gedraaid zou worden? Er zijn best wel wat foto's te vinden van Leo's waarbij de commandant en de lader in de luikgaten zitten maar de bestuurder onder pantser.

Kreeg de bestuurder geen last van allerlei soorten kramp en/of bilbroei als hij zo lang onder pantser moest blijven? Of was de bestuurdersstoel zodanig ingericht dat de bestuurder er min of meer in lag? Vergelijkbaar met de schietstoel van de F-16 die 30 graden achterover gekanteld is en daardoor comfortabeler op lange missies dan de (zelfde) schietstoel die (normaal rechtop) in de F-15 zit?

Afbeelding

Hoe moest de man/vrouw eigenlijk het voertuig instappen of verlaten? Via het luik met de koepel op 12 of 6 uur lijkt me dat de bestuurder al super skinny en een slangenmens moest zijn, laat staan als de koepel gedraaid is...
Huidig(e) Project(en): Tamiya 1/35 Jagdpanzer IV/70 (V)

Lesley Delsing

Re: Frisse neus voor de bestuurders van Leo 2's of niet?

Berichtdoor Lesley Delsing » 2 mar, 2016 12:30

A4 kon je het bestuurdersluik openen als de toren op 11.40 of 6 uur stond en er via het bestuurdersluik in en uit kruipen. Door het extra pantser bij de A5 A6 etc werd dit wat lastiger (slangemens, skinny) en ging de bestuurder via de toren er in en uit. Dit laatste ook weer als de toren op 11.40 of 6 uur stond anders zit de ''kooi'' in de weg die de torenbemanning beschermt. Op 11.40/6 uur kon je het raster open/dicht schuiven en kon je van de toren naar de bestuurderslocatie kruipen. Dus inderdaad, eerst bestuurder er in, dan de schutter en als laatste de commandant.

Achter de stoel van de bestuurder zit het noodluik waar in geval van nood de gehele bemanning door moest..... :shock: Als die in de fik staat ga je het denk ik niet redden.....

Terug naar “The real deal”