Het Nederlandse leger krijgt weer tanks!

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

henry klom

Het Nederlandse leger krijgt weer tanks!

Berichtdoor henry klom » 15 sep, 2015 16:43

Leger krijgt weer tanks
door Roy Klopper

De Koninklijke Landmacht krijgt weer een eigen tankcompagnie die de beschikking krijgt over 18 tanks die worden geleased van Duitsland.

Belangrijk onderdeel van de deal met onze Oosterburen is een schenking van ons land van de zestien nog niet verkochte Leopard-tanks. De Bundeswehr, die zijn tankcapaciteit de komende jaren flink wil vergroten, knapt deze inmiddels wat verouderde wapensystemen op en moderniseert ze naar de nieuwste standaard.

De terugkeer van de in 2011 door bezuinigingen verdwenen tank in ons leger, maakt deel uit van een groot samenwerkingsverband waartoe beide landen na diepgaand overleg tussen de militaire staven en de beide defensieministers hebben besloten.
Oranjecompagnie

De 43 Gemechaniseerde Brigade in Havelte wordt integraal onderdeel van de Eerste Duitse Pantserdivisie. Omgekeerd gaat een Duits tankbataljon deel uitmaken van de Nederlandse brigade. Binnen dit bataljon komt een ‘oranjecompagnie’ waarvoor ons land circa 100 man personeel gaat leveren. Zij kunnen geheel zelfstandig met puur Nederlandse bemanning aan de slag met de 18 lease-Leopards.

Uitvalsbasis voor de Nederlandse tankcompagnie wordt het Duitse Bergen-Hohne in de deelstaat Nedersaksen. Dit was, net als Seedorf, ten tijde van de Koude Oorlog al een vaste pleisterplaats voor de Nederlandse landstrijdkrachten. De Koninklijke Landmacht benadrukt dat de tanks ook in eigen land voor oefeningen kunnen worden ingezet.

Voorts is met de Duisters overeengekomen dat beide landen separaat over de tanks kunnen beschikken. Dit betekent dat als ons land een buitenlandse missie draait waaraan ‘Berlijn’ niet deelneemt, de tanks onder Nederlands commando mee kunnen naar het missiegebied.
Gevechtsbrigade

De samenwerking resulteert uiteindelijk in een volledig geïntegreerde Duits-Nederlandse gevechtsbrigade, die in 2019 volledig operationeel moet zijn. Behalve tanks, zijn hierin ook pantserinfanterie en andere capaciteiten ondergebracht. ,,Met deze grensverleggende integratie van gevechtseenheden, zetten beide landen een belangrijke stap bij Europese defensiesamenwerking. Deze samenwerking past bij de versterking van de collectieve verdediging van het NAVO-bondgenootschap en bij de geruststellende maatregelen voor de oostelijke bondgenoten,” zo refereert Defensie aan de gespannen toestand in onder meer Oekraïne.

bron Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2449 ... nks__.html

Erik Bosch
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Het Nederlandse leger krijgt weer tanks!

Berichtdoor Erik Bosch » 26 okt, 2015 11:09

Ik ben benieuwd welk Pz.Bn. het gaat worden en of de Nederlandse eenheid een Panzer-Kompanie of een Tankeskadron gaat worden. Sterker nog, wordt de eenheid bemand met cavaleristen of eh.... iets anders? Want volgens mij is het in het buitenland niet automatisch zo dat het tankwapen en tankbemanningen onderdeel uitmaken van de cavalerie.

Ik ben ook benieuwd of de tanks met de IJzeren Kruisen op de koepel zullen rijden of dat er Nederlandse vlaggetjes op komen.

Is het trouwens niet zo dat er momenteel door Nederlanders op pelotonssterkte meegetraind wordt met een Duitse eenheid? Iemand een idee welke eenheid dat is en of er foto's zijn van een Nederlandse bemanning in zo'n tank?

Cheers,
Erik.
Huidig(e) Project(en): Tamiya 1/35 Jagdpanzer IV/70 (V)

henry klom

Berichtdoor henry klom » 26 okt, 2015 15:52

Hmm heel even afwachten lijkt mij, het zal volgens mij niet lang duren voor alles duidelijk is. Tijdens mijn bezoek aan de vriendendag van het Cavaleriemuseum hoorde ik daar dat de opleiding van de eerste bemanningen voor die tanks al voor prinsjesdag, in het geheim, op de Bernhard kazerne van start is gegaan.

barttigges

Berichtdoor barttigges » 26 okt, 2015 17:51

Het wordt een "Kompanie" en geen Eskadron.

Het Opleidings- Trainings- en Kennisbehoudpeloton Tankoptreden (OTK-peloton), gelegerd op de Freiherr von Boeselagerkaserne in Munster vormt de eerste stap in de formatie van een Duits/Nederlandse Panzer Kompanie. Die gaat deel uitmaken van Panzerbataillon 414. Deze eenheid is recent uit de mottenballen gehaald en nog verre van operationeel.

De eenheid uit Havelte mag daarvoor op termijn Panzerbataillon 414 onder bevel nemen, dat overigens in 'der Heimat' gelegerd wordt.

Wel liggen nog enkele ‘uitdagingen’ in het verschiet. Zoals de werving. Daarvoor wordt een zwaar beroep gedaan op oud-tankers, operationele CV90-bemanningen en de verkenningseenheden. “Hun werkwijze en besef van tijd en ruimte komen sterk overeen met dat van een tankbemanning. Vandaar.”
Afbeelding

Erik Bosch
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Erik Bosch » 26 okt, 2015 18:35

Plus dat ze heel redelijk Duits moeten kunnen "Reden, lesen und schreiben", lijkt me. Ik kan me ook voorstellen dat een Holländische Panzer Kompanie binnen een Duits tankbataljon meer richting discipline en cultuur van de "parent unit" zal gaan dan een eiland van Nederlandsheid in een zee van Deutschen... Wat wel weer leuk is: we kunnen een Nederlandse Leo 2A6 bouwen van de Tamiya kit zonder aanpassingen te hoeven doen! ;)
Huidig(e) Project(en): Tamiya 1/35 Jagdpanzer IV/70 (V)

henry klom

Berichtdoor henry klom » 3 mar, 2016 19:22

Laatst gewijzigd door henry klom op 14 jul, 2016 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 3 mar, 2016 20:10

Neem aan dat je ons dit wilde laten zien:

Afbeelding

In ieder geval goed nieuws.

gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Bas Slaats
Contacteer:

Berichtdoor Bas Slaats » 27 mei, 2016 19:54

Mocht ik in de toekomst de Meng Leo 2 A7 in Nederlandse dienst willen gaan bouwen, zijn hier dan Duitse decals voor nodig, of krijgen deze een Nederlands tintje? En dan neem ik even aan dat ze voor de rest compleet Duits blijven en niet voorzien worden van Nederlandse rookbussen, antennes en MG's?

Iemand met actuele informatie?

Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"

Terug naar “The real deal”