brandstof Allied voertuigen

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

j.w.stokkers

brandstof Allied voertuigen

Bericht door j.w.stokkers » 07 aug 2014 10:34

Van de duitse voertuigen weet ik dat ze voor het grootste deel op benzine reden op wat, klein logistiek foutje, voertuigen na bijv. de Puma's. Maar heb ik nou goed dat alle Allied voertuigen op diesel reden?

Gr.JW
Gebruikersavatar
frans van der stelt
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2004 14:40
Locatie: Roermond

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door frans van der stelt » 07 aug 2014 11:48

Hoi J.W.

van de Shermans weet ik dat de Amerikaanse op benzine reden en de Britse op benzine en diesel, dat lag aan het type dat geleverd werd.

M4, M4a1 en M4a3 op benzine.

M4a2 liep op diesel, deze werd veel gebruikt door de Britten, Fransen en Russen.

Over de rest van de voertuigen zou ik het Bert Lindeboom vragen.

Grtz Frans
Gebruikersavatar
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 4664
Lid geworden op: 18 feb 2004 18:22
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door Martin Dogger » 07 aug 2014 16:11

j.w.stokkers schreef:Maar heb ik nou goed dat alle Allied voertuigen op diesel reden?
Nee, dat klopt niet.
Zoals Frans al meldt, waren de meeste Shermans benzine varianten.
M4, M4A1, M4A3 en M4A4 reden op benzine. De M4A2 reed op diesel. Alle afgeleide varianten kun je op die manier ook achterhalen.
M7 Priest (=M3 Lee/M4 chassis) is benzine , M10 GMC (= op M4A2 chassis) reed op diesel.
De Amerikanen wilden de M4A2 ook liever niet in US Army eenheden hebben, vanwege de dieselmotor. Voor US Marine maakte dat minder uit. Daarom werd deze versie ook geoormerkt voo Marine of Lend Lease.

Hartelijke groet, MartinD
Gebruikersavatar
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 1811
Lid geworden op: 04 dec 2006 19:56
Locatie: Zoutelande
Contacteer:

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door Jakko Westerbeke » 07 aug 2014 18:03

j.w.stokkers schreef:Maar heb ik nou goed dat alle Allied voertuigen op diesel reden?
Er zijn een paar Amerikaanse tanks die op diesel reden (zie hierboven, plus een subvariant van de M3 Stuart), net als zo’n beetje alle Russische tanks, maar het grootste deel van de Geallieerde voertuigen reed op benzine.
j.w.stokkers

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door j.w.stokkers » 07 aug 2014 19:42

Interessant helemaal met dat M4A2 verhaal. Hoeveel Shermans zijn er eigenlijk in WWII gebouwd?
Kwam er eigenlijk op door het lezen van een boek m.b.t. KG Peiper en de brandstof problemen. Helemaal, ondanks dat Hitler er veel van had voorgesteld, er bijv. treinen met brandstof domweg niet aankwamen bij de troepen. Vandaar dat Peiper blij was dat ie nog een US depot in Büllingen kon buitmaken maar bij Stavelot er al problemen waren met tanks die niet meer ingezet konden worden door brandstof dat niet meer voorradig was.

Gr.JW
Gebruikersavatar
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 4664
Lid geworden op: 18 feb 2004 18:22
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door Martin Dogger » 07 aug 2014 21:04

j.w.stokkers schreef:Interessant helemaal met dat M4A2 verhaal. Hoeveel Shermans zijn er eigenlijk in WWII gebouwd?
Zo'n 50.000 stuks in totaal.
Deze tabel uit "Armored Thunderbolt" (Zaloga) geeft meer details, uitgesplitst op subtypes:
Afbeelding

Groet, MartinD
j.w.stokkers

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door j.w.stokkers » 07 aug 2014 21:08

Bedankt Martin!! Leuke info

Gr.JW
Gebruikersavatar
Bas Slaats
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:13
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door Bas Slaats » 07 aug 2014 21:08

De Britse policy was dat er maximaal gebruik werd gemaakt van de geïmporteerde ruwe olie. Dat betekende in de praktijk dat de diesel naar de marine ging, de kerosine naar de airforce en er dus benzine overbleef voor het leger. Gr Bas
"Perfect is the enemy of done"
Gebruikersavatar
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 4664
Lid geworden op: 18 feb 2004 18:22
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door Martin Dogger » 07 aug 2014 21:10

You're welcome JW.
Mocht je het nog uitgesplitst willen zien op types per fabriek, dan kan dat ook geregeld worden :wink:
Heerlijk, die nerdistische informatie :mrgreen:
Alex van de Wetering
Berichten: 1225
Lid geworden op: 04 dec 2006 17:07
Locatie: Hoofddorp

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door Alex van de Wetering » 07 aug 2014 23:22

Ik denk dat de US army inderdaad redelijk consequent was in het gebruik van zoveel mogelijk benzine en zo min mogelijk diesel in hun voertuigen. Redelijk.....want de Diamond T980 (M20 tank transporter) was wel Diesel, maar die was dan ook oorspronkelijk ontworpen voor de Britten, alhoewel de Amerikanen er ook dankbaar gebruik van maakten. Ook de Mack NR is amerikaans gebouwd en diesel, maar werd voornamelijk geleverd aan de Britten en Canadezen.

Ook andere zwaardere Britse trucks waren diesels, zoals de AEC Matador (er was ook een benzine versie) en Scammell Pioneer. Sommige versies van de Valentine waren ook diesels.
De Canadezen lijken qua vrachtwagens weer vooral toegespitst op benzine, alhoewel de Mack NR dan weer een uitzondering is, qua tanks loopt het aardig parallel met de Britten.

Aggregaten waren ook weer vaak diesels trouwens. Landingsboten worden vaak klakkeloos diesels genoemd, maar die kleinere LCA's hadden gewoon twee Ford V8 benzinemotoren. LCVP was dan weer grey Marine diesel. LVT's waren weer benzine beesten.

Ik denk dat het streven wel een bepaalde standaardisatie was, maar dat beschikbaarheid van motoren, of ervaring van bepaalde fabrikanten vaak roet in het eten gooide.
Afbeelding
j.w.stokkers

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door j.w.stokkers » 08 aug 2014 07:47

Alex en de tanks van britse origine wat voor brandstof gebruikten die dan?
Misschien leuk om van alle Allied forces de aantallen ééns in kaart te brengen wat tank aangaat?

Gr.JW
Gebruikersavatar
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 1811
Lid geworden op: 04 dec 2006 19:56
Locatie: Zoutelande
Contacteer:

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door Jakko Westerbeke » 08 aug 2014 09:27

j.w.stokkers schreef:de tanks van britse origine wat voor brandstof gebruikten die dan?
Het merendeel benzine, maar bijvoorbeeld de A12 Matilda (dat is de latere Matilda met 2 ponder-kanon) en de Valentine (en z’n afgeleiden) hadden in de meeste uitvoeringen dieselmotoren.
Gebruikersavatar
Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 4664
Lid geworden op: 18 feb 2004 18:22
Locatie: Nijverdal
Contacteer:

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door Martin Dogger » 08 aug 2014 09:37

j.w.stokkers schreef:Alex en de tanks van britse origine wat voor brandstof gebruikten die dan?
De Britten hadden hun tanks opgedeeld in twee klasses, cruiser en infantry. Zij maakten een duidelijk onderscheid in de te verwachten types qua missies. De cruisers waren de snelle tanks, bedoeld om een uitbraak uit te buiten. De infantry waren (goh :wink: ) bedoeld om de infanterie te ondersteunen.
De cruisers waren uitgerust met benzine motoren, voornamelijk de Liberty (vanaf de Crusaders). Deze motor voldeed niet, en dus werd een nieuwe ontwikkeld, de Meteor.
De infantry tanks Matilda II en Valentine hadden een dieselmotor (op de Valentine Mk I na).
De Churchill, ook een infantry tank, had echter weer twee benzine motoren.

Voor een deel heeft dit te maken met de noodzaak om zoveel mogelijk manieren van aandrijving te creeeren. De Amerikaanse M4 en M4A1 werden aangedreven door een Wright stermotor. Deze werden ook gebruikt in de v*******g industrie, en die had voorrang op de bouw van tanks. Daarom werden Ford, General Motors en Chrysler ook ingeschakeld om motoren te ontwerpen. De Ford GAA kreeg de voorkeur maar deze had nog veel kinderziektes in het begin. Daarom werden ook de diesel van GM en de Chrysler multibank motor (eigenlijk vijf motor, gekoppeld aan een gezamenlijk versnellingsbak) gebruikt.

Bij de Britten speelden dit soort zaken ook mee. Er werden verschillende motoren ontwikkeld, maar de Britse tanks bleven tot het eind van de oorlog ondergemotoriseerd. De uiteindelijke Meteor was de beste motor uit WO2 van Britse kant. Ook de Centurion werd hierdoor aangedreven bijvoorbeeld.

Groet, Martind
Gebruikersavatar
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 2509
Lid geworden op: 27 feb 2004 21:34
Locatie: maassluis

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door bert lindeboom » 16 aug 2014 14:32

de Amerikanen zijn pas begin jaren '60 overgestapt naar dieselmotoren omdat dat de gangbare brandstof werd van de Nato-legers,dit komt naar voren in de meeste A1 toevoegingen van de in de jaren'50 ontwikkelde voertuigen zoals de REO M35 en M113,onder andere vanuit de pogingen de nieuwe motoren zoveel mogelijk als multi-fueler te maken iets wat niet uit de verf is gekomen,denk aan het chieftain debacle.Zoals uit de meeste voorgaande reakties al naar voren komt was de inbouw van diesels pure noodzaak vanwege de productie-vraag of zoals Alex al zegt een vanuit britse vraag gestart ontwerp.Voor de US army waren dieselversies substitute standard,alleen de M10 had van oorsprong diesels vanwege het vermeende minder brandbare aspect en de toenmalige doctrine dat je speciaal tankdestroyers moest gebruiken voor het destrooien van tanks en dat tanks daar absoluut niet voor bedoeld waren, minder licht ontvlambaar werd daarvoor wel handig geacht.iets waar de Amerikanen later (beetje heel laat) van terug kwamen.Overingens was de Ford V8 (ik weet er nog 1 te koop compleet in de verpakking:trv m74) oorspronkelijk bedoeld als V12 vliegtuigmotor maar sloeg Ford de plank mis en ging Packard er vandoor met een contract voor licensie-Merlin V12motoren,zehebben er toen maar 4 afgehakt en dat werd de GAA,

groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
Gebruikersavatar
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 1811
Lid geworden op: 04 dec 2006 19:56
Locatie: Zoutelande
Contacteer:

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door Jakko Westerbeke » 16 aug 2014 15:39

bert lindeboom schreef:de Amerikanen zijn pas begin jaren '60 overgestapt naar dieselmotoren omdat dat de gangbare brandstof werd van de Nato-legers
Ook omdat men tot de realisatie kwam dat het mee moeten nemen van vier vaten van 200 liter benzine achterop elke tank om hem nog een beetje actieradius te geven, misschien ook niet zo’n heel briljante oplossing was :)

Afbeelding (Foto: via Armorama)

Met diesels in plaats van benzinemotoren en een beetje beter ontworpen motorruimtes (zodat er meer en grotere brandstoftanks in pasten) bleken tanks als de M48 verder te kunnen rijden dan de eerdere versies zonder zo;n rek met vaten achterop.
Gebruikersavatar
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 2509
Lid geworden op: 27 feb 2004 21:34
Locatie: maassluis

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door bert lindeboom » 16 aug 2014 15:45

dat was een bijkomend voordeel,niet de hoofdreden,dat was standarisatie op 1 brandstof
groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
pascal bastiaens
Berichten: 3618
Lid geworden op: 17 feb 2004 19:04
Locatie: 9300 aalst

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door pascal bastiaens » 16 aug 2014 17:40

In de koude oorlog was 1 van de redenen dat de Russische tanks op diesel reden, gewoon dat als ze west Europa binnenvielen ze konden bijtanken aan de stookolieketels van flatgebouwen en scholen enz...weet niet of dat bij de westerse legers ook een rol gespeeld heeft...
pascal
Gebruikersavatar
bert lindeboom
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 2509
Lid geworden op: 27 feb 2004 21:34
Locatie: maassluis

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door bert lindeboom » 17 aug 2014 12:35

Ha Pascal,
dat is ook de reden voor de overgang naar diesels bij de Nato-legers,men wilde graag multi-fuel motoren om op elke beschikbare brandstof te kunnen rijden.De benzine motor leent zich daarvoor niet omdat benzine niet zelfontbrandbaar is ,je hebt altijd een vonk nodig om het mengsel te ontsteken.De diesel motor is gebaseerd op het principe van zelfontbranding waarbij in een onder hoge druk (ongeveer 30 bar) gecomprimeerde lucht een zelfontbrandende stof wordt geinjecteerd,deze leent zich wel voor meerdere soorten brandstof.

groeten,bert
"wanneer op termijn de laatste ooggetuigen zijn verdwenen,zullen de authentieke materialen van onschatbare waarde zijn om het verhaal te kunnen blijven vertellen"
(voormalig directeur van Museum te Overloon ,dhr Temming in "de stamboom van een museum"deel 2,pag.14)

<"Cookie's"verwijderen>
ach,tis wel lekker warm in italie...

de huidige Nederlandse tankmacht:Huzaren der Rekwisieten(die hebben tenminste nog tanks.....)

www.19afdva.nl
j.w.stokkers

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door j.w.stokkers » 19 aug 2014 08:17

Gaat leuke thread worden :D

Als we het toch over motoren hebben zien we dan de gelijke motorenmerken nu nog in tanks?

Hoeveel landen maken vandaag de dag nog tanks? Denk zelf: USA/Rusland/China/Engeland/Frankrijk/Japan/Duitsland/Israël maar ik zal er ongetwijfeld nog heel veel overgeslagen hebben?!


Gr.JW
Gebruikersavatar
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Berichten: 1811
Lid geworden op: 04 dec 2006 19:56
Locatie: Zoutelande
Contacteer:

Re: brandstof Allied voertuigen

Bericht door Jakko Westerbeke » 19 aug 2014 09:35

j.w.stokkers schreef:zien we dan de gelijke motorenmerken nu nog in tanks?
Niet echt.
j.w.stokkers schreef:USA
In WOII gebruikten die zo’n beetje elke motor die voorhanden was, in de jaren ’50–’60 speciaal ontworpen tankmotoren met zoveel mogelijk gestandaardiseerde onderdelen en in de enige tank die ze sindsdien ook echt geproduceerd hebben, een gasturbine die onafhankelijk van het leger ontwikkeld was.
j.w.stokkers schreef:Rusland
In feite is de motor van de T-54/55/62/72 te zien als ontwikkeling van de motor die ook in de T-34 en KV gebruikt is, maar de T-64 had een motor vergelijkbaar met die van de Britse Chieftain — met dezelfde problemen — en die kwam dan weer af van Duitse ontwerpen uit WOII, en de T-80 had (heeft?) een gasturbine, ik gok puur en alleen omdat de Amerikanen ook zo’n ding gebruikten.
j.w.stokkers schreef:China
Ik vermoed dat dat grotendeels iets gewijzigde Russische motoren zijn.
j.w.stokkers schreef:Engeland
De Centurion had dezelfde motor als de latere Engelse tanks uit WOII, namelijk de Meteor die afgeleid was van de Merlin vliegtuigmotor uit o.a. de Spitfire, Mosquito en Lancaster. Daarna bouwden ze een motor naar Duits experimenteel ontwerp in de Chieftain en dat gaf eigenlijk niks dan ellende, waarna weer hele andere — conventionelere — motoren in de Challengers gezet zijn. Afgezien van de Meteor is niks hiervan terug te voeren op Engelse motorontwerpen uit WOII, voor zover ik weet.
j.w.stokkers schreef:Frankrijk
Details weet ik zo uit m’n hoofd niet, maar het lijkt me sterk dat na-oorlogse Franse tankmotoren ook maar iets te maken hebben met de vooroorlogse.
j.w.stokkers schreef:Japan
Zal wel dezelfde situatie zijn als in Frankrijk.
j.w.stokkers schreef:Duitsland
Duitse tanks in WOII hadden grotendeels Maybach-motoren, de Leopards hebben er die door Daimler-Benz ontworpen zijn maar tegen de tijd dat de Leopard in productie ging, werden die gemaakt door MTU (Motoren- und Turbinen-Union). Of er een connectie is weet ik niet, maar ik vermoed dat het niet meer zal zijn dan dat het allebei Duitse motoren zijn.
j.w.stokkers schreef:Israël
Israël heeft eerst gestandaardiseerd op de Amerikaanse tankmotoren uit de jaren ’50–’60 die ik al noemde, omdat ze grote hoeveelheden M48s en M60s geleverd kreeg uit Duitsland en de VS met zulke motoren, en die duidelijk beter waren dan de Meteors van de Centurions die ook gebruikt werden; om die reden werden de Centurions omgebouwd met zulke motoren (iets dat Nederland als eerste geprobeerd heeft, maar verder dan twee (?) testexemplaren is het hier niet gekomen). De originele Merkavas hadden ook deze motor, de huidige hebben een MTU-motor vergelijkbaar met die in de Leopard 2, hoewel het een ander type is.
Plaats reactie