Land Rover 3/4 ton, hulp m.b.t. (tactische) tekens gezocht

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
Arjan Buyserd

Land Rover 3/4 ton, hulp m.b.t. (tactische) tekens gezocht

Bericht door Arjan Buyserd » 4 jun, 2013 16:55

Hallo mannen,

Normaal post ik hier niets tot weinig, maar voor een speciaal project heb ik hulp nodig en hoopte ik dat jullie wat kennis met mij willen delen.

Zoals de titel al aangeeft heb ik hulp nodig bij het ontrafelen en vinden van de tactische tekens op een Land Rover 3/4 ton. Mijn vader heeft vroeger in militaire dienst gereden in dit voertuig en is er nog steeds een beetje (heel erg) gehecht aan, daarom wilde ik deze voor zijn aankomende 50e verjaardag nabouwen in 1/35. Italeri heeft onlangs een mooie kit uitgebracht die hier volgens mij goed dienst voor kan doen, het gaat om de Land Rover 109' LWB:

Afbeelding

Er zal wel het een en ander aangepast moeten worden maar de grote lijnen komen aardig overeen. Uiteindelijk zal het een Land Rover moeten worden van het 48e pantserinfanteriebataljon van Heutsz, en om precies te zijn deze Land Rover:

Afbeelding

Als ik er soms wel eens over begin raak ik altijd een gevoelige snaar dus leek dit me een bijzonder cadeau voor een bijzondere leeftijd. Ik heb wel wat hulp nodig bij het ontrafelen van de tekens. Allereerst het teken wat er boven de banden staat, wat staat hier? De foto is niet heel scherp maar volgens mij staat er iets van 2.5 ATO, heeft dit met de bandenspanning te maken toevallig? Het staat namelijk op alle wielkasten. Het NL-teken heb ik ook omcirkeld aangezien deze mij niet gecentreerd leek maar dat wordt bevestigd door de volgende foto. Daarnaast leek het blauw in de Nederlandse vlag mij lichter, meer richting de kleuren van Luxemburg, of is dat gezichtsbedrog?

Afbeelding

Hier is te zien dat het NL inderdaad niet gecentreerd staat. Daarnaast is er een soort rood-wit wapenschild te zien met daarin een witte ruit. Weet iemand wat dit is? Het is op de voor en achterkant zichtbaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn we nog een tweede onderdeel omcirkeld. Deze heb ik inmiddels (volgens mij) gevonden, dit is het eenheidsidentificatieteken. Klopt dit? Dit is niet alleen op deze pantserwagen zichtbaar maar ook op de Land Rover is dit zichtbaar. De 51 die we telkens zien wordt hier ook uitgelegd als het volgnummer binnen de eenheid, klopt dit?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is ook voor boven het rood-blauwe wapenschild zichtbaar maar dat is niet te zien op de foto's. Ik vond deze foto op het internet:

Afbeelding

Is het gewoon een kwestie van de A omwisselen voor ST en de 45 voor 48? Dan kan ik dat zelf wel Photoshopppen, of is dit te kort door de bocht?

Even concreet, ik zoek dus:
-Het rood-blauwe wapenschild
-Informatie over het eenheidsidentificatieteken
-Informatie over de kleur van de vlag
-Het kleine stukje tekst boven de wielen op de wielkasten

Hopelijk kunnen jullie me hier bij helpen, ik weet het, het is wat veel maar ik wil erg graag paps z'n voertuig nabouwen, dus hopelijk weten jullie meer dan mij! Laat maar horen,

Arjan
Elco Elings
Contacteer:

Re: Land Rover 3/4 ton, hulp m.b.t. (tactische) tekens gezoc

Bericht door Elco Elings » 4 jun, 2013 18:27

Blauwe wapenschild is van het 1e legerkorps waar 48 painfbat onder viel.
Het tactische teken is van de staf (st) je kan deze inderdaad zo omwisselen.
De kleuren van de vlag zal ik me niet heel druk om maken deze zijn in veel tinten door verkleuring
De KL op het zwarte vlak staat links, deze is voor het colonnenummer die er met krijt opkomt.
51 is het voertuig nummer, ik ken alleen de 3 cijfers (pel, groep, wagennummer)

Het is even geleden dus als er aanvullingen zijn..
Laatst gewijzigd door Elco Elings op 4 jun, 2013 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan Buyserd

Bericht door Arjan Buyserd » 4 jun, 2013 19:40

Top! Hier kan ik wat mee! Ik ben alleen er nog niet achter wat er boven de wielen op de spatborden staat, op een ander forum werd gezegd dat het misschien ATÜ/ATU staat, een Duitse eenheid, 1 ATU is ongeveer 0,98 bar. Weet iemand hier meer over?

Arjan
Arjan Buyserd

Bericht door Arjan Buyserd » 5 jun, 2013 18:51

Ik ben inmiddels al geholpen:
De bandenspannigsaanduiding in kPa was een tijd lang (jaren 80+/-) de standaard binnen de Kl, later werd dat weer Ato .... Atü is duitsch....

1 Ato (atm )=100kPa dus de 2,5 Ato = 250kPa
Arjan
Plaats reactie