Vickers Carden Lloyd KRA Duinkerken

Hier is alles wat met 1:1 militaire voertuigen te maken heeft bespreekbaar.
Deel hier je fotoreportages, zoek en verstrek informatie en kennis.

Moderators: Richard Cramer, Jan Peters, Rob Plas, Richard Polderman

Plaats reactie
R. Wierenga

Vickers Carden Lloyd KRA Duinkerken

Bericht door R. Wierenga » 21 dec, 2012 16:38

Hoi

Tijdens het scrollen over deze fotosite: http://www.histomil.com/viewtopic.php?f ... start=1380
viel mijn oog op deze foto: Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Ik weet niet of het bijschrift klopt, maar als deze Nederlandse Vickers Carden Lloyd Mk-VI(b) van het Korps Rijdende Artillerie Duinkerken heeft gehaald vind ik dat een hele prestatie.
Anders is het gewoon een leuk plaatje, naar mijn weten waren er 5, allen met namen van katachtigen nml. (Lynx, Luipaard, Poema, Jaguar en Panter) had deze nog niet eerder gezien
misschien zijn hier meer geinteresseerden.

Cheers Ronald
They say, what they say, they say
Arjan Wiskerke

Re: Vickers Carden Lloyd KRA Duinkerken

Bericht door Arjan Wiskerke » 23 dec, 2012 11:23

Ronald, volgens mij zijn de twee foto's van de buitgemaakte Nederlandse Garden Lloyd Carriers gemaakt op Schiphol (als ik het mij goed herinner, ik vrees dat de foto's die ik had opgeslagen in de prullenbak verdwenen zijn):
viewtopic.php?f=2&t=26635

Arjan
R. Wierenga

Bericht door R. Wierenga » 23 dec, 2012 17:27

Hoi

Dat klinkt een stuk aannemelijker, kon me er al geen voorstelling van maken hoe e.e.a. dan zou zijn gegaan,
ben verder gewoon blij met een nieuw fotootje v.d. schaarse KRA VCL foto's :wink:

Cheers Ronald
Remco Onvlee
Contacteer:

Bericht door Remco Onvlee » 28 dec, 2012 19:16

Met een vliegtuig (Ju52?) op de achtergrond en Herman G. op de voorgrond kan je er wel van uit gaan dat het een vliegveld betreft en niet Duinkerken.
[url=http://www.scale-models.nl/]www.scale-models.nl[/url]
Kees Blijleven
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Bericht door Kees Blijleven » 3 jan, 2013 19:29

Over de Nederlandse Carden-Loyds hebben we in DE TANK nr. 90 (heel lang geleden dus) o.a. het volgende geschreven:

In 1940 was een rupspantserwagen ingedeeld bij het 1e Regiment Huzaren, gelegerd in de Prins Willem III kazerne te Amersfoort. Twee wagens waren ingedeeld bij het 3e Regiment Huzaren, gelegerd in de Alexander kazerne te Den Haag. In april 1940 werden deze twee wagens gedetacheerd op het vliegveld Waalhaven te Rotterdam. De laatste twee wagens waren ingedeeld bij het 4e Regiment Huzaren, gelegerd in de Boreel kazerne te Deventer.

De twee op het vliegveld Waalhaven gelegerde pantserwagens stonden onder bevel van Reserve Tweede luitenant ir. F. des Tombe. Reeds bij de inleidende luchtaanvallen hadden beide voertuigen de laag overvliegende Duitse bommenwer-pers onder vuur genomen. Door bominslag, waardoor de stuurinrichting defect raakte, werd een van de voertuigen al snel buiten gevecht gesteld.
Luitenant Des Tombe begaf zich met het tweede voertuig naar de noordzijde van het landingsterrein, waar hij positie koos. Door de explosies van twee in de onmiddellijke nabijheid inslaande bommen werd ook dit voertuig dermate onder aarde bedolven dat de mitrailleur onklaar raakte. Des Tombe verliet vervolgens het vliegveld om in een wat rustiger om-geving de mitrailleur te kunnen schoonmaken en herstellen. Juist toen dit gebeurd was, kwamen in de directe omgeving enkele tientallen parachutisten aan de grond. Bij de poging hieraan te ontkomen, sloeg de motor af en was vervolgens niet meer op gang te krijgen. Luitenant Des Tombe en de chauffeur van het voertuig hadden geen andere keuze dan zich, met meeneming van zoveel mogelijk munitie en de mitrailleur, in veiligheid te brengen. Ze troffen nog enkele ande-re militairen aan en gezamenlijk zetten ze de strijd tegen de Duitse parachutisten voort. Toen alle munitie was verscho-ten en zij een gesneuvelde en een gewonde hadden, moesten luitenant Des Tombe en de zijnen zich tenslotte aan de Duitsers overgeven.

De rupspantserwagens zijn buitgemaakt door de Duitsers. Waar ze uiteindelijk zijn gebleven, is niet bekend.

Het is dus heel goed mogelijk dat de foto op het vliegveld Waalhaven is gemaakt.
Kees Blijleven
Twenot Bestuur
R. Wierenga

Bericht door R. Wierenga » 7 jan, 2013 12:46

Hoi

No. 178 is mijn oudste exemplaar van de Tank, die info is dus nieuw voor mij.
Alle info die ik tot op heden heb gevonden wees in de richting van het Korps Rijdende Artillerie,
in 1 artikel staat een onduidelijke verwijzing naar verkenningseenheden: http://www.leger1939-1940.nl/Maandfoto/ ... d_2007.htm
4e foto, kon de verkenningseenheden al niet plaatsen binnen de Artillerie.
Bedankt voor weer een stukje v.d. puzzel.

Cheers Ronald
Plaats reactie