[Arjan] LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

leon Hassing

Re: [Arjan] LVT(A)-2 26 ASRE Westkapelle/Vlissingen

Bericht door leon Hassing » 10 nov 2019 22:10

Hallo Arjan,

De kapok float ziet er zeker overtuigend uit.
Wat voor papier heb je gebruikt on de balsa balkjes te bekleden?

Mooie foto's die je laat zien.
In de laatste wordt volgens mij een 2 ponder at kanon ingeladen.
2ps1.jpg
2ps1.jpg (52.33 KiB) 743 keer bekeken
Dat is dan meteen ook weer verrassend omdat ik dacht dat die zo laat in de oorlog niet meer gebruikt werden.
Bedankt voor deze interessante foto.

Lijkt ook wel of de loop een little john adaptor heeft...…. maakt het nog interressanter :shock:
Leon
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 10 nov 2019 22:42

Hartelijk dank Leon, dat is inderdaad ongetwijfeld die 2 ponder. Wellicht werd dit ding nog ingezet omdat ie relatief licht was. Ik denk dat het foto's betreft van operation Roast (commando operatie bij Comacchio) :

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Roast

Nog een paar foto's :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het papier voor de float was afkomstig van een "post it" notitieblokje (velletjes met zo'n plakrandje), het is behoorlijk stevig papier.

Groet,

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 nov 2019 10:29

leon Hassing schreef:
10 nov 2019 22:10
Lijkt ook wel of de loop een little john adaptor heeft...…. maakt het nog interressanter :shock:
Daar wilde ik ook net op wijzen, maar je had het zelf ook al gezien. Dat zal de reden zijn dat het wapen toch nog gebruikt werd, denk ik: tegen sommige doelen nog effectief daarmee, en misschien dat een 6-ponder niet in een LVT(4) past?
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 11 nov 2019 13:10

Jakko Westerbeke schreef:
11 nov 2019 10:29
en misschien dat een 6-ponder niet in een LVT(4) past?
Een 6-ponder past alleen als men d.m.v. schuin geplaatste "ramps" (oprijd planken ?) de loop boven de laadruimte uit laat steken.

Arjan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 11 nov 2019 19:05

„Rijplaten” :) En dat bevestigt inderdaad m’n vermoeden dat zo;n kanon te groot is, maar gezien een 2-ponder compact ingeklapt kon worden zou dat dus best de reden kunnen zijn dat er daar toch nog eentje gebruikt werd.
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan van Harn » 11 nov 2019 21:23

Beste Arjan en anderen,

Er is veel meer foto materiaal van deze voertuigen dan ik dacht. En vaak werden ze nogal specifiek ingezet in een variëteit aan acties.

Figuren is voor mij minimaal een nice tot have, maar ik vind het ook lastig om ze natuurgetrouw te schilderen. Ik moet (dit woord hoort misschien niet bij een hobby) er mee aan de slag, want ik zie niet anders dan al doende leert men.

Gebruik je Vallejo? Er lijkt nogal glans op te zitten, vooral het zwart. Ik zou dat met grijs nog een keer overdoen. En voor de verf geldt: heel goed schudden en in dunne lagen aanbrengen.

Groeten, Jan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 16 nov 2019 14:41

Hallo Jan, ik gebruik inderdaad Vallejo en ik denk dat ik de vernis inderdaad niet voldoende lang geschud heb en te dik heb aangebracht. Bijkomend probleem is dat vernissen er vaak ook voor zorgt dat de kleuren donkerder uitpakken dan de bedoeling was. Figuren schilderen blijft voor mij ook een uitdaging. Vooral de ogen vind ik problematisch. Ik ben momenteel met 20 figuren bezig en dat is misschien ook wat te veel van het goede. 's Avonds laat denk ik vaak goed bezig te zijn maar als ik dan de volgende morgen de figuren in daglicht zie schrik ik toch een beetje :wink: . Ik maak nu foto's van de figuren omdat me dat een beter beeld geeft van wat er nog moet gebeuren (foto's tonen ook genadeloos resterende gietrandjes). Momenteel zijn dit de enige twee die ik durf te tonen hoewel ook aan deze nog gesleuteld moet worden :

Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Arjan
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan van Harn » 18 nov 2019 21:09

Beste Arjan,

Ik tob er net zo mee. Als je de glans weg kunt halen, ben je al een eind verder. Misschien een optie om ze onder figuren te plaatsen als WIP. Er zijn kunstenaars, die je tips kunnen geven.

En verder geldt: proberen. Zowel Martin Visser, Erik Gideonse als Jan-Willem Stokkers zullen dat onderschrijven.

Verder zou ik ze niet te veel tegelijk schilderen, om per figuur te kunnen leren.

Succes met het vervolg.

Groeten, Jan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 19 nov 2019 10:20

Jan van Harn schreef:
18 nov 2019 21:09
Als je de glans weg kunt halen
Matte vernis zou al een eind moeten helpen — maar je moet wel zorgen dat het ook goed mat is, en dat is vaak het probleem als je het mij vraagt.

Huid en haar zien er trouwens vaak beter uit met een beetje glans dan volledig mat, maar voor de meeste kleren is het andersom.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 19 nov 2019 15:41

Ik heb vanmiddag opnieuw een laagje Vallejo Model Air matte vernis aangebracht (na intens schudden en in een dunne laag) en het resultaat was weer alles behalve mat te noemen. Ik heb daarna de Vallejo Premium Polyurethaan matte vernis gebruikt en dat werkt dus wel :) . Misschien dat die Model Air matte vernis niet geschikt is voor gebruik met een kwast, het is uiteindelijk bedoeld voor de airbrush. Ik gebruik de Vallejo Polyurethaan lakken altijd voor mijn rc bootjes omdat het behoorlijk slijtvast en waterbestendig spul is. Ik gebruik laatstgenoemde bij voorkeur met een kwast omdat mijn airbrushes altijd binnen de kortste keren verstopt raken met die Polyurethaan verf/lak.

Huidige stand van zaken :

Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Arjan
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 19 nov 2019 18:56

Nou, nog wat doen met inlijnen of washes, allicht nog wat highlights extra toevoegen en de mannen zijn het heertje. Ohja, wat meestal vergeten raakt is de bagger, die raakt tot op je rug aan toe, dus zeker op schoenen en broekspijpen, subtiel maar wel aanwezig. Matte lak is en blijft lastig, ik vind de vallejo air mat een drama, dus ik zal eens mig one shot matt gebruiken of hoe dat heet!
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan van Harn » 19 nov 2019 22:44

Beste Arjan,

Ik heb de de Vallejo Air Glosh en Matt Varnish gebruikt om decals netjes aan te brengen (laag glans - decals - laag mat). Dit heb ik gedaan met een penseel, verdunnen met minstens 2 delen water (dan is het dus echt dun). Je moet het dan in twee of drie laagjes doen (dun opbrengen, matlak herhalen tot de glans is verdwenen). Dit lukt dan goed, je krijgt dan in de naden ook geen 'wit' doordat er zich teveel lak verzamelt. Voorheen gebruikte ik Humbrol, maar dit laat een gele waas achter.

Panzerserra gebruikt inmiddels Glosh Varnish, ook verdunt en met de airbrush. Hij is er goed over te spreken. Zie http://panzerserra.blogspot.com/2019/06/ . Hij vermeldt hier niet, welke matlak hij gebruikt. Op een andere blog (maart 2019) zie ik AK Ultra Matte Varnish staan.

Voor het zwart (baretten en schoenen) zou ik goed goed verdund donkergrijs aanbrengen. Dit geeft een realistischer effect dan puur zwart. Het is intussen een hele familie, indrukwekkend. Ik denk dat Timo een goede tip geeft v.w.b. het inlijnen. Kijk hiervoor ook eens naar de tips van Martin bij zijn Alpine 1/35 US tank crew (onder de Figuren/bustes). Je bent naar mijn idee op de goede weg.

Groeten, Jan
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 19 nov 2019 23:40

Bedankt heren, ik zal nog eens wat gaan inlijnen. Ik heb hier vroeger wel sterk verdunde olieverf voor gebruikt maar ik was hier niet echt gelukkig mee. Ben laatst aan het experimenteren geweest met verdunde polyurethaan primer (Panzergrau), dan wel verdund met de speciale verdunner bedoeld voor dit type verf. Ik meen ook wel eens gelezen te hebben dat sommigen hiervoor inkt gebruiken. Wat ik in ieder geval hoop te voorkomen is dat de figuren er gaan uitzien als mijnwerkers.

Jan, ik heb nu toch al Panzergrau gebruikt voor de petten en schoenen en dus geen puur zwart.

Deze figuren ga ik ook nog bouwen en schilderen. Best mooie figuren, het minpuntje is dat bij de hoofdjes de gietnaad midden door het gezicht loopt, dus over het voorhoofd, neus, mond en kin. Een onbegrijpelijk domme zet van de ontwerpers als je het mij vraagt.

Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Arjan
Timo de Porto
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Timo de Porto » 20 nov 2019 15:02

Ik gebruik verdunde washes van sepiakleurige vallejo, olieverf zal ook wel werken maar ik werk vrijwel alleen maar met vallejo voor mn figuren
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 21 nov 2019 10:04

Merci Timo. Ik heb gisteren de decals aangebracht :

Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Arjan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 22 nov 2019 10:36

Een M 29 zonder drijflichamen
\

Mooie foto! En ook nog met de smalle tracks.

Bij het volgen van jouw draadje, krijg ik hoe langer hoe meer zin om toch ook maar eens een LVT te gaan bouwen.

Mooi werk ook met die matras en de figuren; erg fraai!
Best mooie figuren, het minpuntje is dat bij de hoofdjes de gietnaad midden door het gezicht loopt, dus over het voorhoofd, neus, mond en kin. Een onbegrijpelijk domme zet van de ontwerpers als je het mij vraagt.
Dat is inderdaad apart....kan ook zijn dat ze het plaatsen van de deelnaad aan de matrijsmaker hebben overgelaten, die benadert dat vanuit een andere hoek dan de ontwerper van de figuren.

Alex
Afbeelding
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 22 nov 2019 14:07

Bedankt Alex, verbaast me eigenlijk dat er niet zo bar veel mensen die LVT kits bouwen. Er zijn erg veel afbeeldingen te vinden vooral ook uit Nederland en er zijn enorm veel combinaties denkbaar met andere voertuigen en geschut. Verder waren er ook wat vreemdere conversies zoals met de carpet laying devices (zowel LVT-2 als LVT-4).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet,

Arjan
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan van Harn » 27 nov 2019 06:50

Ha Arjan,

Je bent niet de enige die ze bouwt: http://panzerserra.blogspot.com/

Het zijn imposante voertuigen en zoals ik al eerder heb aangegeven, wist ik niet dat er zoveel beeldmateriaal van is.

Met vriendelijke groet,

Jan
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 27 nov 2019 10:29

Arjan Wiskerke schreef:
22 nov 2019 14:07
Bedankt Alex, verbaast me eigenlijk dat er niet zo bar veel mensen die LVT kits bouwen. Er zijn erg veel afbeeldingen te vinden vooral ook uit Nederland
Ik denk dat dat komt omdat de Slag om de Schelde amper bekend is, dus mensen die WO2 Brits bouwen zien hem vaak over het hoofd, en voor de rest zijn het vaak modellen van Amerikaanse in de Stille Oceaan — wat net zo goed een onderbelicht strijdtoneel is.
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 27 nov 2019 11:21

Ik heb wel ooit de Italeri LVT-(A)1 en LVT-(A)4 kits gehad maar ik heb ook eigenlijk altijd betrekkelijk weinig interesse gehad in het Pacific strijdtoneel. Voor mij geldt al jaren dat het oorlogsgebeuren dicht bij huis mij nog het meest boeit. Neemt niet weg dat het wel leuk blijft om ook af en toe weer eens wat anders te bouwen. Zo ben ik de afgelopen dagen weer eens verder gegaan met mijn 1/35 stafwagens (geïnspireerd door de thread van Henry). Het aardige hierbij is dat je dan weer met heel andere dingen bezig bent zoals een mooie chroom finish en een strakke glans lak afwerking :) .

Groet,

Arjan
Plaats reactie