Een tijdje geleden was ik op zoek naar een model om een beetje tussendoor te bouwen, dat eenvoudig zou zijn en daardoor niet teveel moeite zou kosten. Na wat door m’n rek met on- en halfgebouwde modellen te neuzen kwam ik uit bij deze behoorlijk oude doos, een Ferret van Sovereign:

Modellen van Ferrets zijn nogal dun bezaaid in 1/35, dus ondanks dat dit toch zeker een jaar of twintig oud is (Sovereign is in 2000 overgegaan in andere handen en toen van naam veranderd in Sovereign 2000) is het één van de weinige keuzes om er eentje te hebben — als je het nog te pakken kunt krijgen natuurlijk, want dit model zit niet in het huidige assortiment. Ik heb het ooit, jaren geleden, overgenomen van iemand hier op het forum, maar was er nog niet aan toegekomen om het te bouwen.
Dus wat krijg je voor je €hoeveel dat dan ook geweest moge zijn?

Onderdelen voor één Ferret in resin en witmetaal, waarschijnlijk lood omdat het nogal zacht is, en gek genoeg twee bovenkanten: eentje met een rond gat voor de toren, en een tweede met een groter gat waardoor je een Ferret Mk. 1 kunt maken. Omdat er echter geen enkel detail binnenin de romp zit, lijkt me dat niet zo’n beste keuze. Ook maar één brandblusser terwijl er twee nodig zijn, en die is ook nog eens zo groot dat hij op een 1/25-model niet uit de toon zou vallen.
Daarnaast zitten er behoorlijk schamele instructies bij:

Eén vel A4 met een paar redelijk grove tekeningen en wat afbeeldingen uit de handleiding van het echte voertuig, en op de achterkant nog twee overzichtstekeningen daaruit. Daar moet je het mee doen, dus wat extra foto’s zoeken, online en in boeken en tijdschriften, is geen verspilde moeite.