Dragon M2A1 [vrijwel afgerond]

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Dragon M2A1 [vrijwel afgerond]

Berichtdoor J.Prummel » 24 aug, 2017 23:00

Hallo allemaal,

zag de FOC en had zoiets van lang hier niks meer getoond, dus laat ik eens in de kast kijken. Genoeg half tracks en uiteindelijk gekozen voor een geallieerde uitvoering.
Het betreft de M2A1 van Dragon, had ooit eerder eentje gebouwd, maar dat was te gehaast en paste niet allemaal prettig en die verdween in de kliko. Toch bleef het onderwerp trekken en nadat Martin Visser eentje overhad verdween de kit in de kast tot vandaag.
Afbeelding

Ben vandaag al wat met de bouw begonnen, foto's daarvan volgen binnenkort. Wens iedereen veel succes.
Laatst gewijzigd door J.Prummel op 7 sep, 2017 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

Ron van Wiggen

Re: Dragon M2A1

Berichtdoor Ron van Wiggen » 25 aug, 2017 6:46

Yay!
Nog een Yank!

Ben benieuwd naar deze, Johanna, maar wat ging er mis met de vorige dan?
Op de werktafel; Italeri "Armed pick up" 1/24
Shelfqueens; Sd.Kfz. 250/3 Nordland Division, Letland 1944 - M3A1 "Onze jongens, 1959" - Tiger 1 Ausf.E

http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 25 aug, 2017 10:01

Hoi Ron,

de bovenkant paste niet goed en als je bij de eerste plaat denkt kan wel dan past de voorkant niet goed. Daarnaast zitten er wat fouten in de tekeningen wat er ook voor zorgt dat je pas later ontdekt dat je fout zit. Nu gaat het met meer beleid ;)

Groet Johanna
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....

Peter van Hout

Berichtdoor Peter van Hout » 25 aug, 2017 11:02

Heey Johanna, goed bezig! :mrgreen:
een extra geallieerd voertuig is zeer welkom tussen het Duitse geweld.

succes!
Work in progress:
Work in progress :D
-----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
... bezint, eer ge aan PE begint ....

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 25 aug, 2017 12:16

Dank Peter komt vast goed ;) Heb ook nog een M16 in zowel 1/35 en 1/16 :lol:

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 25 aug, 2017 12:27

Update 1: stap 1 en 2

Ben begonnen met de bouw. In stap 1 moet je diverse onderdelen van de wielophanging voorbereiden, net als die voor het deel met de tracks. Daarnaast heeft de kit een motorblok dat ook in stap 1 gebouwd moet worden. In de tekening zit een fout. Het vliegwiel of hoe dat ding ook precies heet, wordt in de tekening lager geplaatst dan het daadwerkelijk geplaatst moet worden.
Afbeelding

In stap 2 worden de voorbereidingen getroffen voor de wielen van het track gedeelte. Hiervoor moeten eerst 16 wielen aan elkaar geplakt worden die vervolgens in een draagarm geplaatst moeten worden.
Afbeelding

Dit gedeelte is klaar, nu verder met het chassis. Iedereen veel succes en plezier!

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 25 aug, 2017 14:52

Hoi Johanna,

Leuk om weer werk van je te zien :D . En wat ook gezegd wordt: mooi dat er wat tegengas gegeven wordt aan al dat Duitse materiaal.

ik vind je idee om de onderdelen op de desbetreffende tekeningen te leggen origineel en grappig. Denk wel dat je dit later in het bouwproces moeilijk zal kunnen volhouden gezien de afmetingen van het te bouwen voertuig.

Succes!

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 25 aug, 2017 16:17

Hoi Johanna,
een mooie keuze en meteen van start.
Zijn de voorwielen standaard voorzien van een deel van het loopvlak dat onder druk van het voertuig platter wordt of bedriegen mijn ogen mij. Of heb je ze wellicht zelf aangepast?
Veel bouwplezier!
Willem

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 26 aug, 2017 9:56

Hallo,

@Richard, dank. Dat is ook niet vol te houden en ik doe het alleen bij stukjes waar duidelijk te zien is waar de handleiding naar toe gaat, naarmate het model verder vordert is het niet meer van belang.

@Willem, klopt, Dragon heeft de banden afgevlakt. Alleen hebben ze niet de zijwand wat opgebold wat logisch zou zijn wanneer een voertuig zwaar leunt op zijn banden. Ik heb nog resin uitvoeringen met ketting, maar weet nog niet welke versie ik maak, komt wel als het zover is.

Iedereen veel bouwplezier!

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 26 aug, 2017 10:12

Hallo,

een nieuwe update. We zijn nu bij stap 5 en gaan tot stap 7 in deze update. Daarmee is de chassis afgerond.
Ik heb besloten een M2 te maken. Deze keuze moet je maken in stap 5. De M2A1 heeft een winch, terwijl de M2 een soort roller heeft. Bij de bouw bleken onderdelen C21 en C23 omgedraaid te moeten worden. Verder is hier een stukje pe nodig waarop een haak geplaatst moet worden.
Afbeelding

Afbeelding

In stap 6 worden de tracks en de wielen geplaatst. Het was even uitzoeken hoe dit het beste paste. Uiteindelijk heb ik eerst de twee track delen in elkaar gezet en daarin de beide wielen geplaatst. Dan kan het makkelijker op het frame geplaatst worden en ook weer makkelijk verwijderd worden.
Afbeelding

In stap 7 moeten de wielen geplaatst worden, dit doe ik met wat blue tack zodat ik ze los kan schilderen. Voordat ik het chassis van wat verf voorzie heb ik getest of de beide onderdelen van de bovenkant gaan passen. Ook doe ik dit omdat ik direct de onderkanten voorzie van een kleur omdat als het model in elkaar zit dit niet makkelijk te bereiken is.
Afbeelding

Dit was het voor nu, iedereen veel bouwplezier!

EricReist
Contacteer:

Berichtdoor EricReist » 26 aug, 2017 11:07

Mooie details qua chassis en motorblok... ga je er iets van laten zien? Kan er een klep open bij dit voertuig?

Eric

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 26 aug, 2017 19:44

Hoi Eric,

motorblok is redelijk gedetailleerd, al kan het nog beter. Klep moet je zelf bewerken omdat het standaard niet open is en ik heb bij dit model ook niet de bedoeling het open te laten. Heb nog een M16 en een resin motor en die bouw ik wel open als ik daar een keer aan toe kom. Eerst deze afmaken, gewoon OOTB mede omdat ik al tijden niks echt gebouwd heb.

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 28 aug, 2017 10:18

Zo weer wat verder. Het chassis, wielen en tracks staan in de primer.
Afbeelding

Vervolgens de tracks en wielen geverfd.
Afbeelding

Dit weekend begonnen met de cabine en motorbehuizing. Dit is een zaakje van goed testen en passen, want het komt behoorlijk nauw om het goed uitgelijnd te krijgen. Heb het raam gesloten, denk er over een winteruitvoering te maken, is het mooi weer voor 8)
Afbeelding Afbeelding

Dat was het weer voor nu, verder met de achterkant.

Herold Derksen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Herold Derksen » 28 aug, 2017 18:54

Johanna,

Allereest wil ik je complimenteren met het bouwverslag en de uitleg. Zo hoort een bouwverslag te zijn.

Mooie halftrack, netjes gebouwd.
Ben benieuwd naar de vorderingen en de setting die het krijgen gaat.

Keep up the good work.

Grtz.

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 30 aug, 2017 12:42

Hallo Herold,

graag gedaan.

Grtz

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 30 aug, 2017 13:01

Hallo,

de laatste update van de bouwfase.
Een van de laatste stappen in het bouwproces is de voltooiing van het interieur. Omdat de M2(A1) vooral troepen vervoert zitten er vooral zitplaatsen in het achterste gedeelte van de bak. Verder zitten er enkele kisten en 2 radio's.
Het interieur is eerst voorzien van een primer. Ik gebruik Vallejo primers en voor dit model Olive Drab. De rest is geschilderd met Citadel verf. De wash is ook gedaan met een product van Citadel Agrax Earth wash. Na drogen ziet het interieur er zo uit:
Afbeelding

Op de voorkant komt een tarp, weet even geen woord in het Nederlands.
Afbeelding

De laatste stap is het samenvoegen van de cabine en de achterbak. Daar bleek dat er wat spanning op stond en beide delen niet helemaal perfect aansloten. Om de de naad te fatsoeneren heb ik een stukje Evergreen strip op de lijmnaad geplakt, lijkt een stuk netter ;)
Afbeelding

Tot slot heb ik nog wat restanten van de vorige bouw van een M2A1 overgehouden die ik eerst wat schoongemaakt heb en straks op het model komen als die van kleur voorzien is.
Afbeelding

Alleen de lampen, antennes en wapens ontbreken nog, die worden aangebracht als het model klaar is omdat het er net zo snel weer afbreekt.
Grtz

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 31 aug, 2017 9:52

Hoi Johanna,
dat gaat goed. Schiet ook al goed op.

Je schreef:
De laatste stap is het samenvoegen van de cabine en de achterbak. Daar bleek dat er wat spanning op stond en beide delen niet helemaal perfect aansloten. Om de naad te fatsoeneren heb ik een stukje Evergreen strip op de lijmnaad geplakt, lijkt een stuk netter

Wat ga je dan met dat stukje evergreen doen? Afschuren tot het vlak is of juist gebruiken als een riempje dat uit de tarp (dekzeil?) komt?

Die wielen met sneeuwkettingen zien er goed uit. Het zal wel een klus worden om die kettingen te schilderen, of wordt het een modderig tafereel zodat de kettingen een zelfde kleur krijgen als de banden?

Hartelijke groet,
Willem

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 1 sep, 2017 14:12

Hallo Wim,

het is er tussen gevoegd en het ziet er heel natuurlijk uit, laat het mooi zo, want anders vernagel ik alle details die daar zitten en een gat is lelijker.

Verven van de kettingen gaat wel lukken, rustig met beleid en je hand ondersteunen dan lukt het wel.

J.Prummel
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor J.Prummel » 1 sep, 2017 14:19

Weer een update.

Heb de M2 eerst in de primer gezet en nadat het gedroogd was begonnen met de kleur. Ik bleek een setje Olive Drab van AoM te hebben en daarmee aan de slag gegaan.
Afbeelding

Eerst met de donkerste kleur schaduw aangebracht, vervolgens de donkere basislaag er overheen gemist, die kleur weer lichter gemaakt met de lichtere basiskleur en uiteindelijk op de hoge delen nog wat highlights die later met kwast zijn versterkt. Helaas is het niet helemaal goed te zien op de foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Heb de verf een halve dag laten drogen en met een laag Vallejo Satin varnish beschermd. Dit laat ik een nacht drogen en dan kunnen er decals op.
Ondertussen de belading ook voorzien van een primer.
Afbeelding

Dit was het voor nu, schiet lekker op, al is het geen bijzonder geslaagd project, toch afmaken ;)

Goof Muilwijk
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Goof Muilwijk » 1 sep, 2017 17:59

J.Prummel schreef:al is het geen bijzonder geslaagd project

Hoezo? Ik vind het er toch echt wel goed uit zien tot nu toe :)

Terug naar “Forum Online Contest”