SdKfz. 9 "FAMO" mit Sonder-Anhänger 116 (Ladung: Benzinfässer) [Willem]

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Herman Haverhals

Re: SdKfz. 9 "FAMO" mit Sonder-Anhänger 116 (Ladung: Benzinfässer) [Willem]

Berichtdoor Herman Haverhals » 27 sep, 2017 18:54

Hi Willem,

lijkt me een logische keuze oplossing. De trailer ziet er goed uit vooral door pakken nu...

Herman

Patrick van Veenendaal
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Patrick van Veenendaal » 28 sep, 2017 7:44

Ziet er goed uit, Willem! Je hebt die rood-witte decals mooi op zijn plaats gekregen en verweerd; dat is mij nog niet gelukt bij dit model :-)
En doooooor!
Groeten, Patrick

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 28 sep, 2017 7:56

Beste Herman en Patrick,
dank voor jullie reacties. En ja ik ga door, ik heb er nog even de tijd voor en heb er zowaar plezier in om te schilderen......het moet niet gekker worden.

@Patrick: die decals heb ik niet gebruikt. De rood en witte stukken heb ik na het "beschadigen" van de verf er met een penseeltje opgezet. Zo kon ik buiten de beschadigingen om werken en werd het realistischer. Een van de kleinere decals met tekst op de aanhanger moest ik na het aanbrengen ook deels beschadigen. Dat is lastig ....

Hartelijke groet en veel bouwplezier!
Willem

Patrick van Veenendaal
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Patrick van Veenendaal » 1 okt, 2017 19:26

Aha, dat verklaart een hoop... vals gespeeld dus :-)
Groeten, Patrick

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 5 okt, 2017 11:29

Beste medefoccers en medeplakkers,
Eerst een update over de FAMO en daarna de voorlopige afsluiting wat mij betreft.

Op de onderdelen van de FAMO heb ik de haarlakmethode toegepast. Ik wilde een oude FAMO die oorspronkelijk uit de fabriek rolde in Panzergrijs en in het veld deels was overgeschilderd met het Panzergelb. De huif is vernieuwd, zoals ook wel eens op foto's lijkt; een redelijk goed exemplaar van een huif op een oude machine. De wielen zijn in de originele kleur gebleven; ik heb er geen bewijzen voor maar vond het contrast leuk en ik denk dat het bij het overschilderen van een voertuig wel eens overgeslagen kon worden .....

De haarlakmethode in plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan het samenbouwen......

De FAMO plakte ontzettend goed in elkaar tijdens het bouwproces maar ergens is er iets mis gegaan. Ik heb het model in drie delen gebouwd; het onderstel, de voorzijde (cabine en motorruimte) en de achterzijde (de laadbak van de FAMO).
Bij het droog passen vielen de drie delen in elkaar als gegoten maar op onverklaarbare wijze lijkt het chassis gegroeid te zijn (en krom) en de bovendelen gekrompen te zijn. Ik moest het voordeel met elastiek, klemmen en secondenlijm aan elkaar zetten en de achterzijde sloot niet meer geheel aan op de voorzijde. Balen.....

Een foto van het leed:
Afbeelding

Tot zover de FAMO.
Volgende stukje de voorlopige eindfoto's......

Veel bouwplezier!
Willem

Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Willem Visser » 5 okt, 2017 11:32

Beste medefoccers en medeplakkers,

Zoals jullie in de vorige bijdrage konden lezen was het definitief samenbouwen van de FAMO voor mij geen feest. De lol aan de bouw was ineens weg.
Maar ik ben wel verder gegaan heb de lading aangebracht (en nog wat gecorrigeerd met de aanwijzingen van Ronald S.) en heb mijn bijdrage voor deze FOC klaar. Ik ga er voorlopig niets meer aan doen, hij gaat mooi opgeborgen worden en wellicht ......... als ik in de wintermaanden nog zin heb pak ik hem er weer bij.
De foto's......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel bouwplezier,
Willem

Peter van Hout

Berichtdoor Peter van Hout » 8 okt, 2017 10:44

Ziet er goed uit Willem, en mooi dat je m af hebt gekregen. Er is evt nog tijd genoeg voor het fijnere afwerken, mocht je daar nog zin in hebben. (Stof/pigmenten voor het wegwerken van het glimmende rubber :wink: ).

Groet, Peter.
Work in progress:
Work in progress :D
-----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
... bezint, eer ge aan PE begint ....

Patrick van Veenendaal
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Patrick van Veenendaal » 8 okt, 2017 19:33

Imposant, Willem! Zeker die lading drums zien er mooi uit!
Groeten, Patrick

Goof Muilwijk
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Goof Muilwijk » 8 okt, 2017 19:37

Ik vind het een mooi geslaagd plaatje geworden. Uiteraard zijn er puntjes die verbeterd kunnen worden, maar dat zal je altijd hebben. Ik zou er in ieder geval trots op zijn! En tja... misschien moet ik ook maar een Famo aanschaffen. Is toch wel een heel gaaf ding. :roll:

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 10 okt, 2017 13:19

hai Willem,

Een indrukwekkende verschijning. Ik heb de FAMO hier thuis staan, wat me een goed idee geeft van jouw dio. :)

Ik ben zelf absoluut geen verweringskoning, maar zelf zie ik hier en daar detals die ik wat meer verwering zou geven ;
* chippings
ik zou de reeds aangebrachte grijze chippings wat meer accentueren met donkerdere chippings op de al gechipte randen.
* fueldrums
ik vind dat je echt een kans laat schieten als je alle fueldrums dezelfde teint geeft;
ik zou meer kleurvariatie aanbrengen qua huidig gehanteerd kleurpalet, maar tevens ook enkele (bv 1/4e van totale) fueldrums een lichtere en donkerdere kleur geven met wellicht 1 of 2 primaire kleuren erbij, met tevens een extra dimensie aan de roest-aspecten.
* tarps
ik zou de tarps, van zowel de deurtjes als de grote huiven, voorzien van subtiele kleurverschillen.

Ik begrijp dat dit een hoop werk genereert voor de wintermaanden, zijn het slechts persoonlijke voorstellen ! :)

groet,
Frank
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

Terug naar “Forum Online Contest”