Een nieuwe dag, een nieuwe FOC....(richtlijnen FOC)

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Een nieuwe dag, een nieuwe FOC....(richtlijnen FOC)

Berichtdoor Richard Cramer » 22 sep, 2014 13:33

Hallo allen,

Een nieuwe dag, een nieuwe FOC......

N.a.v. de hoeveelheid deelnames die de laatste FOC’s de eindstreep haalden ben ik eens gaan nadenken en overleggen hoe we de FOC aantrekkelijker cq. toegankelijker kunnen maken voor potentiële deelnemers en kijkers.

Daar zijn conclusies uit voortgekomen die de basis zijn voor een aantal veranderingen die ik ga doorvoeren.

Wat die veranderingen zijn?

- Ik ga de “jury” afschaffen, voortaan blijft de publieksprijs de enige “prijs” die er te winnen valt. Dit ontslaat de gekozenen van de verplichting om in een race tegen de klok een x-aantal juryrapporten op te stellen. Nu was dit aantal rapporten de laatste FOC’s relatief laag, bij een hoger aantal deelnemers dat de eindstreep haalt zal de tijd die het schrijven en verwerken van die juryrapporten in beslag neemt alleen maar toenemen. Een tweede overweging in dit alles is dat de juryleden al uit het publiek werden gekozen. Voordeel is ook dat al na een week bekend is wie de FOC gewonnen heeft.

- Ik ga roulerende FOC’s invoeren. Dit houdt in dat ik vier hoofdonderwerpen heb die rouleren als keuzegebied voor de FOC: “Axis”, “Geallieerd”, “Modern” en “Thema”. De reden hierachter is dat ook forumleden met andere interesses dan Duits de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan de FOC. Bij het onderwerp "Thema" staat de keuze van een model vrij en is het thema, bijv. "winterwash", "woestijnoorlog" of "Allien Attack" bepalend (... :roll: ...). Bij de poll voor het te kiezen onderwerp zal ik nog steeds de keuzemogelijkheid geven uit een vijftal onderwerpen waarvan er door jullie één wordt uitgekozen als onderwerp van de FOC. Ik wil proberen om de onderwerpen zo te kiezen dat de looptijd van de FOC’s ongeveer aansluiten met de Twenot meeting in Overloon (juni) en de SMC in Veldhoven (oktober), waarvan bekend is dat veel Twenot leden hier naartoe gaan. De publieksprijs staat los van deze bijeenkomsten.

- Deelnemen aan de FOC betekent dat je het “dare to share”-principe aanhangt: durf te delen! Dit betekent in de praktijk dat je bij updates probeert aan te geven hoe je te werk bent gegaan, welke materialen je hebt gebruikt etc. Dit alles visueel ondersteund met foto’s en afbeeldingen. Omdat niet iedereen in het bezit is van een luxe camera en/of een ster is met “Photoshop” en dat soort programma’s, is de kwaliteit van de foto’s NIET bepalend voor de eindbeoordeling.

Let op: wees je bewust van de verantwoordelijkheid die deze verandering met zich meebrengt! Ik heb uit de reacties door de jaren heen geproefd dat er veel behoefte is aan “how to’s “ en “stap voor stap “-verklaringen hoe men tot een bepaald resultaat is gekomen. Wanneer je geen tijd en/of geen zin hebt om dit te doen: doe dan niet mee!! Liever drie deelnemers die met een fijn bouwverslag gemotiveerd de eindstreep halen dan twintig deelnemers van wie er uiteindelijk zeventien sneuvelen…

Een laatste punt: de reglementen zoals die momenteel bestaan zullen binnenkort worden aangepast. Niet omdat ze mij niet aanstaan (mijn voorgangers hebben prima werk verricht), maar omdat delen hiervan gedateerd zijn. Maar.... omdat ik ook “gewoon” een gezin en een baan heb en het duidelijk en waterdicht neerpennen van deze veranderingen veel tijd in beslag neemt, zal dit stapsgewijs gedaan worden. Ik vraag jullie om tot die tijd bij onduidelijkheid niet meer de reglementen er bij te pakken, maar mij te benaderen.

Ongetwijfeld zullen er nu mensen zijn die andere gedachten hebben over bepaalde zaken zoals ik die hierboven heb beschreven. Tegen deze mensen wil ik, vrij naar de rijdende rechter, zeggen: dit is mijn besluit en daar zult u het mee moeten doen :wink: ...

Tot zover.

Groeten, Richard.
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Oscar Becker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Een nieuwe dag, een nieuwe FOC....

Berichtdoor Oscar Becker » 22 sep, 2014 20:25

top, goed plan!

Dus ook geen gezever over volle werktafels die op de foto staan ed? :mrgreen: Mooi. Breng de lol terug in de hobby. Ben overdag al genoeg serieus bezig.

tot Focs

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 22 sep, 2014 20:54

Klinkt goed Richard !

Niet meer mokken...lekker FOCcen ;)

Happy Modelling :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Johannes Haspels
Site Moderator en Twenot lid
Site Moderator en Twenot lid
Contacteer:

Berichtdoor Johannes Haspels » 24 sep, 2014 22:17

Goed verhaal Richard !
LET'S GO ! :D
Mijn modellen & projecten op een rijtje @ facebook : HasMo
"I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.", W. Churchill

John van Pelt

Berichtdoor John van Pelt » 6 okt, 2014 12:39

Helder verhaal Richard,

Eerlijk gezegd verbaas ik me erg over het aantal deelnemers dat de eindstreep niet haalt, veruit meer dan tweederde..?.
Ik kan nou niet zeggen dat ik persoonlijjk alleen maar modelbouw of dat dat het allerbelangrijkste is in mijn leven, maar ik zit met 3 FOC deelnames toch op een nette 3 finishes.
Waar zou dat dan aan liggen, :roll: :roll: .
Nou wil het toeval dat ik net een doos heb uitgepakt met een T-34 beute waar een vale whitewash op gaat komen dus dat wordt voor deze meneer een vliegende start. :D .
Let the games begin.

grzz John.

Marc Brandes
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Een nieuwe dag, een nieuwe FOC....(richtlijnen FOC)

Berichtdoor Marc Brandes » 10 sep, 2017 18:29

Moet het model waarmee je meedoet onbegonnen zijn?
Zo niet dan zou de FOC een mooie steun in de rug kunnen zijn voor het afmaken van een shelfqueen. :wink:
Groeten,

Marc

"A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere."

Groucho Marx

Richard Cramer
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot

Berichtdoor Richard Cramer » 14 sep, 2017 19:15

Ha die Marc,

Excuses voor mijn late reactie, heb prive de laatste dagen veel bezigheden gehad.

In het verleden (toen ik nog FOC-moderator was) was de stelregel dat een model niet meer dan 25% gebouwd mocht zijn... . voor actuele (en mogelijk aangepaste) richtlijnen verwijs ik je naar Peter van Hout.

Overings vind ik je motivatie een goed punt, wellicht dat Peter hier in mee kan gaan.

Groeten, Richard
Only the dead have seen the end of war...

In Flanders fields

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the dead.
Short days ago We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Peter van Hout

Berichtdoor Peter van Hout » 14 sep, 2017 22:59

Marc Brandes schreef:Moet het model waarmee je meedoet onbegonnen zijn?
Zo niet dan zou de FOC een mooie steun in de rug kunnen zijn voor het afmaken van een shelfqueen. :wink:

Dank Richard, dat je me af en toe even steunt in het bijhouden van de FOC,
ik heb het helaas erg druk, en niet met hobby/vrije tijd helaas.

Marc, ik zou idd een 25% aanhouden, mocht je twijfelen, stuur me even een foto per pb of mail.

groet, Peter.
Work in progress:
Work in progress :D
-----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
... bezint, eer ge aan PE begint ....

Terug naar “Forum Online Contest”