[Alex] Monogram M29C Weasel

Een wedstrijd waar slechts bewondering en kennis valt te winnen

Moderators: Richard Cramer, Alex van de Wetering, Jan Peters, Jakko Westerbeke, Richard Polderman

Ron van Wiggen

Re: [Alex] Monogram M29C Weasel

Bericht door Ron van Wiggen » 25 sep 2019 14:14

Ships, man!
Na al dat werk... Krijg je 't nog gecorrigeerd met minder chirurgische ingrepen dan Cher ooit heeft gehad??
http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 25 sep 2019 20:26

Balen Alex😢
Ik hoop dat je je wezeltje nog Jan redden.
Succes en veel bouwplezier!
Willem
Afbeelding
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan van Harn » 25 sep 2019 20:57

Oei, ik lees zojuist dat je aan het tobben bent met je model. Ik hoop dat je de vorm er binnenkort weer goed in hebt, het zag er juist goed uit. En Humbrol werkt vrijwel altijd, al heb ik het nog nooit gespoten. Ik gebruik hiervoor alleen Vallejo, maar ben nog behoorlijk onervaren. Al moet ik vermelden dat de primer me nog nooit in de steek heeft gelaten. Het dunne plasticard heb ik nog nooit gebruikt.

Veel succes met het vervolg,

Jan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 25 sep 2019 21:22

Bedankt alleen voor jullie medeleven :mrgreen: . Inmiddels heb ik de boel weer bijna op orde. Ik zal proberen vanavond laat of morgen even wat foto's te plaatsen.
chirurgische ingrepen dan Cher
Nou, er zit aardig wat filler op nu.......en op de Weasel ook

@ Jan; goed je weer eens te spreken in Beuningen!

Alex
Afbeelding
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan van Harn » 25 sep 2019 21:50

Dat vond ik ook fijn. Mijn dochter heeft ook genoten en is zaterdag ook mee geweest. Hoewel een enkeling vertrok, kon je 's middags ook nog volop terecht.

Zaterdag ben ik er niet bij, dan wil ik weer verder met de White. Mooi dat je weer vooruitgang in je Weasel hebt

Jan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 26 sep 2019 20:35

Bijgevoegd een plaatje van de schade van de bureaulamp; er is een gat in de onderkant gesmolten, de onderkant van de neus is ingedeukt en de Milliput is dermate heet geworden dat er een soort puistjes zijn ontstaan :shock: Dat stuk sprue is om een gaatje in de zijkant te dichten, zoals Herman dat ook al in zijn draadje heeft laten zien.

Afbeelding

Ik heb dit ding laatst op Ebay gekocht om daar eens wat mee te experimenteren om gedeukte spatborden etc. te maken. Nu heb ik hem gebruikt om de neus van de Weasel met een houten stokje en warmte weer een beetje terug in vorm te brengen. De rest is weer gewoon Milliput en schuren.....niet zo gestructureerd als ik zou willen, want deze keer is het echt gewoon gaten dichtsmeren.

Afbeelding

Na het grof in vorm schuren van de Milliput, heb ik enkele laagjes Mr. Surfacer500 aangebracht en dit geschuurd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor het verwijderen van de afdekkapjes voor de tracks, had ik die nog overgetrokken met een stukje Tesa afplaktape.....en dat overgezet naar wat 0,25 Styreen om 2 nieuwe te maken.

Afbeelding

Nu de neus weer op orde is (afgezien van het afwerken van de afdekkappen van de tracks), heb ik gelijk een trekoog gemaakt....van een rest stukje messing, aangezien ik niet wil dat het bij de eerste de beste meeting afbreekt.
Met een boortje heb ik een klein gaatje gemaakt en dan in 2 stapjes het gaatje in het messing opgeboord. Daarna met een vijl de vorm erin gemaakt en met een tangetje een punt aan het uiteinde gemaakt. De positie van het trekoog heb ik met een Geodriehoek in het midden van de neus afgetekend. Gaarna twee gaatjes geboord en de sleuf gemaakt met een puntige scalpel. Het gat is niet zo netjes, maar dat vult vanzelf met secondenlijm en wat Mr. Surfacer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

p.s. Het nieuwe voordek was ook wat vervormd door de warmte, dus daar was ook wat putty nodig om het weer straks te krijgen.

Alex
Afbeelding
PietvanHees
Contacteer:

Bericht door PietvanHees » 27 sep 2019 06:20

Sodeknetter. petje af voor je doorzettingsvermogen.
groetjes,

Piet
_________
A piece of Famo a day, keeps the docter away....
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 27 sep 2019 09:26

Gelukkig heb je de schade weer weten te repareren, je ziet er niks meer van.
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 29 sep 2019 10:58

Dat is een beste operatie geweest :shock:
Patiënt leeft gelukkig nog dankzij je doorzettingsvermogen.
Jan van Harn
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Jan van Harn » 30 sep 2019 20:57

Mislukken en vervolgens doorpakken: waar een wil is, is een weg.

Mijn complimenten voor je aanpak en aanpakken als het mis is gegaan: een dubbel leermoment met een bijpassend resultaat.

Jan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 06 okt 2019 21:52

Bedankt allen voor de reacties. Ik reageer niet altijd zo rustig als iets fout gaat :mrgreen: , maar in dit geval heb ik mijn verlies genomen en ben ik weer rustig gaan opbouwen wat verloren was gegaan.

Ondertussen ben ik aan het puzzelen met het interieur. Ik heb de vloer in 2 stukken gesneden (en versmald) en de motorkap tijdelijk geplaatst (De motor zit rechts voorin bij een weasel)

Afbeelding

Als je toch bedenkt dat dit kitje van oorsprong uit 1957 stamt, dan is het detail op de motorkap/dashboard eigenlijk best imposant!

Afbeelding

Met een paar van de afmetingen en hoeken van de motorkap was ik het echter niet helemaal eens. Ik heb de achterkant ingezaagd......rustig de "knieholtes" inzagen totdat er aan de zichtzijde een lichte streep zichtbaar wordt....dan stoppen met zagen. Nu kan je het plastic verbuigen zoals je wilt. Ik heb daarna aan de binnenkant een wandje gelijmd om de nieuwe hoeken te fixeren. Het wandje raakt alleen links en boven......dus net niet op het schuine stuk. Op die manier kan je nog een beetje schuiven voor de gewenste hoek en bovendien scheelt het tijd om het wandje precies pas te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het eind van de avond heb ik grofweg het bestuurdersgedeelte gemaakt met allerlei rest stukjes Evergreen. Ook de motorkap heb ik een stukje breder gemaakt. Overtollig plastic wegsnijden en schuren doe ik pas de volgende dag als de Bison Stain remover zijn werk heeft gedaan.

Afbeelding

Het detail van de bovenkant van de motorkap heb ik weg geschuurd om verder te detailleren. Het dashbordje is ook niet helemaal accuraat, maar ik heb besloten dat zo te laten.
De handgreep van het inspectieluik heb ik met een Micro-Chisel (beitel) van Trumpeter weggesneden om later te vervangen door een los greepje.

Afbeelding

Afbeelding

Alex
Afbeelding
Ron van Wiggen

Bericht door Ron van Wiggen » 07 okt 2019 13:22

Holy ships!
:shock:

Imposant!!

Die extra platen, die je hebt gemaakt, is dat voor een specifieke versie?
http://scalemodelling-by-ron.blogspot.se/
leon Hassing

Bericht door leon Hassing » 07 okt 2019 17:52

Ha Alex,

Je bent lekker bezig zo.
Mooi te zien hoe je dit model detailleert en corrigeert.

Op Missing Lynks is nu een vraag over de weasel met een leuke foto erbij.
dit geeft je de kans om nog een gat in je model te zagen en wat detail toe te voegen :mrgreen:
1983850_09acb58b7b1c45e5be9a0e3bff5b728e_t.jpg
1983850_09acb58b7b1c45e5be9a0e3bff5b728e_t.jpg (49.8 KiB) 292 keer bekeken
veel plezier verder
Groeten
Leon
Arjan Wiskerke

Bericht door Arjan Wiskerke » 07 okt 2019 21:00

Weer erg mooie verbeteringen Alex ! Zo'n Roco zaagje heb ik ook al meer dan 25 jaar in gebruik, het is een onmisbaar item en zou het verdienen om wat meer aandacht te krijgen.

Groet,

Arjan
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 08 okt 2019 12:33

Ron, bedoel je die twee platen onderaan de neus bij de ruspbanden? Dat is een standaard onderdeel van de water weasel. Of bedoel je iets anders?

Leon...thanks. Ik was van plan het deel dicht te laten :mrgreen: Water weasels waren uitgerust met een kapje over het gat van de radiateur....ik vermoed om de grootste hoeveelheden water tegen te houden.....of misschien voor gebruik in sneeuw/koude gebieden.

Arjan, helemaal mee eens! Ik heb 2 van die zaagjes, die ik ook al jaren gebruik.

Alex
Afbeelding
Plaats reactie