[Peter] M103A2 United States Marine Corps Heavy Tank

een "vergaarbak" voor alle oude FOC topics.

Moderators: Richard Cramer, Jakko Westerbeke, Richard Polderman, Jan Peters

Peter van Hout

[Peter] M103A2 United States Marine Corps Heavy Tank

Bericht door Peter van Hout » 24 jan 2019 21:30

Eindelijk heb ik de kit te pakken die ik voor deze FOC wil gaan bouwen, dus ik stap wat later in dan de collega FOC'ers, als beheerder vond ik dat dat moet kunnen, en qua tijd zou het moeten lukken. Als ik niet te veel hobbels onderweg heb.
[edit](..little did i know at that moment)[edit]

De Tank:
de beestachtige M103A2 in de Dragon uitvoering. Waarom niet de veel bekendere M103A1? tja, de M103A2 heeft gewoon een bad-ass! :mrgreen:
Voor wie deze tank niet kent een korte inleiding:
"Wat zware tanks betreft, werd de M103A2 geboren uit de angsten die tijdens de eerste dagen van de Koude Oorlog waren opgedrongen en doorgevoerd tot hij uiteindelijk werd uitgefaseerd. De M103A2 werd tussen 1958 en 1974 uitsluitend gebruikt door het Korps Mariniers van de Verenigde Staten toen het uiteindelijk werd vervangen door de M60A1.

Met zijn enorme 120 mm M58-geweer en een enorme hoeveelheid pantsering op de voorzijde van de romp en het torentje vormde de M103A2 een enorme bedreiging voor het pantser van de vijand. De verbeteringen die in M103A2 over M103A1 werden gemaakt waren kosten en operationeel efficiënt voor USMC en verschaften de Marine de zware pantsersteun nodig om infanteriesteun en anti-pantsermissies uit te voeren."

Ploatjes vullen hier heel wat lege goatjes: :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bouwdoos:
De enige in polystyreen gegoten verkrijgbare uitvoering is natuurlijk van Dragon, uit de bekende Black Label serie.

Afbeelding

Omdat de kit geen canvas cover om de mantlet heeft, heb ik deze van Legend er bij besteld:
Afbeelding

En voor wat extra detail, en een metalen loop heb ik voor deze PE-Combiset van Voyager gekozen, eigenlijk voor de M103A1,
maar dat moet geen problemen opleveren;
Afbeelding

De tracks schijnen erg goed te zijn, ondanks dat het DS/rubber bands stijl is, dus dat wacht ik nog even af,
omdat je bij deze types Amerikaanse tanks, (vanaf de Shermans) zowieso geen 'sag'/doorhang hebt, zie ik het nut van Friuls niet in.
Maar we zullen het zien!

De spullen zijn nog in bestelling, dus zodra ik e.e.a. binnen heb, post ik weer een update!

en jullie deelname is nog steeds mogelijk!

Veel bouwplezier,

groet, Peter
Work in progress:
Work in progress :D
-----------------------------------------------------------
... bezint, eer ge aan PE begint ....
nick elias
Contacteer:

Re: [Peter] M103A2 United States Marine Corps Heavy Tank

Bericht door nick elias » 25 jan 2019 13:45

Hoi Peter,

Ik zie dat je hem gevonden heb. geinig bakkie :shock: :shock: :shock:

Gr. Nick :wink:
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 27 jan 2019 10:39

Peter van Hout schreef:
24 jan 2019 21:30
de beestachtige M103A2 in de Dragon uitvoering. Waarom niet de veel bekendere M103A2?
De niet-Dragon-M103A2 is veel bekender dan de Dragon-M103A2, inderdaad ;)
Peter van Hout schreef:
De tracks schijnen erg goed te zijn, ondanks dat het DS/rubber bands stijl is, dus dat wacht ik nog even af,
omdat je bij deze types Amerikaanse tanks, (vanaf de Shermans) zowieso geen 'sag'/doorhang hebt, zie ik het nut van Friuls niet in.
AFV Club-rupsbanden voor de M48/M60 zouden ook moeten passen — die tanks gebruikten dezelfde rupsband als de M103.
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 27 jan 2019 12:00

Jakko Westerbeke schreef:
27 jan 2019 10:39
Peter van Hout schreef:
de beestachtige M103A2 in de Dragon uitvoering. Waarom niet de veel bekendere M103A2?
De niet-Dragon-M103A2 is veel bekender dan de Dragon-M103A2, inderdaad ;)
Peter van Hout schreef:
AFV Club-rupsbanden voor de M48/M60 zouden ook moeten passen — die tanks gebruikten dezelfde rupsband als de M103.
Typo gecorrigeerd, dank Jakko, toch iemand die de moeite neemt om te lezen/corrigeren, :)
En idd, ik heb over de AFV-Club schakels nagedacht, maar ga eerst voor de dropveters. Ondanks dat het tegen al mijn principes ingaat. :mrgreen:
Work in progress:
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 27 jan 2019 19:07

Peter van Hout schreef:
27 jan 2019 12:00
Typo gecorrigeerd, dank Jakko, toch iemand die de moeite neemt om te lezen/corrigeren, :)
Meestal wordt dat me niet in zoveel dank afgenomen …
Peter van Hout schreef:
27 jan 2019 12:00
En idd, ik heb over de AFV-Club schakels nagedacht, maar ga eerst voor de dropveters. Ondanks dat het tegen al mijn principes ingaat. :mrgreen:
Ik heb een paar weken geleden voor het eerst van die lichtbruine Dragon-rupsbanden op een model gezet, en moet zeggen dat ik er niet ontevreden over ben. Ik had voor een Sherman een setje AFV Club-rupsbanden gekocht, en die kan ik iedereen hartelijk afraden. Na aankoop van een Dragon Sherman bleek daarbij het juiste model rupsband voor die andere tank te zitten, maar in „DS-plastic”, dus heb ik hem erop gezet in plaats van de half gebouwde set schakels die ik op dat moment had. Hoewel losse schakels waarschijnlijk wat beter gedetailleerd zijn, vind ik hem er toch goed genoeg uitzien.

(Over de AFV Club-rupsbanden voor de M48/M60 ben ik daartegenover wel heel tevreden. Ze zijn vooral véél makkelijker te bouwen dan die voor de Sherman.)
Peter van Hout

[Peter] M103A2 USMC Heavy Tank DE BOUW...nou ja..SLOOP :(

Bericht door Peter van Hout » 30 jan 2019 22:02

Jazeker, de kit is binnen, en het ziet er allemaal zeer Dragon uit. Wat we gewend zijn, maar dan zonder de zwarte kaart met al de goodies.
Waar ik ondertussen wel achter ben, is dat er van de kit zelf erg weinig klopt! :oops:
Wat een misser voor Dragon, zelfs als je de kit OOB (recht uit de doos) bouwt, kan je niet eens de toren ronddraaien omdat de overhang van de toren de achterkant raakt...
Mijn god, waar ben ik aan begonnen?!? :shock:
Gelukkig hou ik op zijn tijd wel van een beetje scratchen, hier de verre voorvader van de M103A2,
mijn Fury M4a3e8 nagebouwd van filmbeelden ver voordat Italeri en Tasca hun fantasie uitvoering uitbrachten; Afbeelding
Maar om nu meteen een nieuwe kit in stukken te zagen :?

review op Armorama: http://www.armorama.com/modules.php?op= ... t&id=11226

lijstje met foutjes:
Hull-
1. Incorrect drive sprocket- should be the M88/M51 style.
2. Incorrect rear hull engine grills- should not have the raised armoured strips and the hinge assemblies are incorrect for the M103 series. Only the test versions uses the M48/M60 sprocket.
3. Incorrect size of the tank/infantry phone- should be bigger and should have a cable running from the rear and through the sponson supports and into the hull.
4. Hull sponson supports are incorrectly shaped and in the case of one of the supports the incorrect number of holes.
5. Incorrect rear fender length- should be longer and outer and inner bolt details are missing.
6. Incorrect size of small sponson stowage box- should be slightly larger.
7. Incorrect size of gun travel lock- should be bigger.
8. No fording snorkel included- would have been an easy addition from the Dragon M48A3 parts.
9. Bolt detail on the front fender/sponson areas are present but should be larger and more defined.
10. Hull front is incorrectly shaped. The front curve should protrude less.
11. No spare track links provided for the sponson spare track mounts.
12. No specific pioneer tools provided for the front hull area. But, with the Dragon M2 Halftrack parts included in the kit this can be solved.
13. Handles on sponson stowage boxes are moulded on- should be separate parts.
14. Headlight guards and headlights require small details such as wiring.
15. Turret ring placement is too far forward.
16. Final drive shape and position is incorrect.
17. Rear lower hull bolt detail is present but undersized.
18. Engine grill handles are incorrectly placed.
19. Front hull lifting eyes are incorrectly shaped and lacking weld details.
20. Lifting handles on engine deck and air cleaners are moulded on.
21. Engine deck missing weld mark details.
22. Tie downs for front hull pioneer tools/tripod missing or moulded on.
23. Suspension bumpers missing bolt detail.
24. Tracks links have sink marks and technically incorrect- should be T107 tracks instead of T97E2 tracks.
Turret
1. Incorrect length of main gun barrel- should be longer.
2. Incorrect size of mantlet- should be wider.
3. Mantlet cover and accordion dust cover not included.
4. Lifting handles and tie downs on turret moulded on.
5. Turret ventilator is too small.
6. Gunner's sight protrusion is too small and missing weld details.
7. Weld beads on ventilator and antennas housings are present but should be much more pronounced.
8. Large rectangular turret top main gun access hatch needs raised weld details and bolt detail added.
9. Turret left side missing foundry casting mark.
10. Tow cable U shaped mounts on turret rear missing.
11. Tow cable mounts on turret sides lack details.
12. Commander's .50 Cal lacks details and the ammo box and mount are WWII style.
13. Antenna and ventilator housings require raised rims.
14. Raised protrusions on turret top on the left and right sides of the cupola need to be reduced in size.
15. The M103A1 style old gunner's seat protrusion under the turret rear incorrectly sized- needs to be reduced in size for the M103A2.
16. Turret range finder blisters slightly undersized and lacking sight details.
17. Range finder blisters missing small lifting loops.
18. Loader's hatch moulded closed, details also moulded on, and lacking rain gutter around hatch.
19. Commander's cupola lacking details and no details on the hatch or cupola interior.
20. Searchlight lacks detail and in undersized.
21. Searchlight cable is not included.
22. Weld seams missing on turret rack mounts and lifting eyes.
23. Casting numbers on turret top on left side and in front of the gunner's sight housing missing.
24. Turret racks ends should be hollow.
25. Turret side angles are off.
26. Jerry cans, straps, and racks all moulded as one piece.
27. Rain gutter on turret rear bottom missing.
28. Turret side rails should be straight and not curved.
29. Kit included antennas are too thick and too short.
30. Turret blade vane sight holes are solid and need to be drilled out.'

Bekendste pagina met wat visueel gemaakt is wat er mis is met deze kit: Van Pawel "VODNIK" Krupowicz;
https://vodnik.net/pages/M103A1/m103a1.htm

Dus meer dan genoeg te doen, wil ik het geheel accuraat hebben. Maar om al deze punten te gaan corrigeren....naaaahh.
Zoals ik er nu in sta, wil ik dat het grootste geheel klopt, de verhoudingen van de tank moeten kloppen.

Na diverse zoektochten in bouwverslagen heb ik ervoor gekozen om dan toch maar meteen rigoureus te werk te gaan;
de toren, en dus ook de ring moeten naar achteren geplaatst worden, en hierdoor kan de veel te korte 'neus' voorkant ook in de goede verhouding/lengte gemaakt worden. De bolling van de voorkant is ook minder bol gemaakt.
Ook de toren moet enorm aangepast worden wil het de vorm hebben van van de M103.
De afgelopen dagen ben ik aan de slag gegaan, en heb tussendoor een aantal foto's gemaakt.
(let niet op het slagveld eromheen, dit was serieus zagen, hakken, breken, schuren en Dremelen:)
Met als resultaat dat de verhoudingen van de tank nu in orde zijn, en ik een basis heb om mee verder te gaan.
Oh ja, de loop van de kit blijkt veel te kort te zijn, maar de Voyager loop is helemaal een lachtertje...
ik heb een RB loop in bestelling, die wel klopt, als deze binnen is, maak ik even een paar foto's.
Nu de sloop van de kit, naar voorbeeld van een bouw op Armorama.

foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Work in progress:
Hilbert Zuijdendorp

Bericht door Hilbert Zuijdendorp » 31 jan 2019 09:54

:shock:

Heftig...

:shock:
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: [Peter] M103A2 USMC Heavy Tank DE BOUW...nou ja..SLOOP :(

Bericht door Jakko Westerbeke » 31 jan 2019 10:37

Peter van Hout schreef:
30 jan 2019 22:02
Waar ik ondertussen wel achter ben, is dat er van de kit zelf erg weinig klopt! :oops:
Wat een misser voor Dragon, zelfs als je de kit OOB (recht uit de doos) bouwt, kan je niet eens de toren ronddraaien omdat de overhang van de toren de achterkant raakt...
Mijn god, waar ben ik aan begonnen?!? :shock:
Het doet me een beetje denken aan sommige Panthers van Dragon van een jaar of twintig geleden: daarbij hadden ze ergens een fout gemaakt in de lengte van het motordek als ik het me goed herinner, met als gevolg dat de toren te kort was aan de achterkant. De rompproblemen bij dit model lijken ook van dat niveau te zijn.

Ik heb er ook wel eens aan zitten denken om dit model te kopen, maar nu ik je bericht lees ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik dat niet gedaan heb, want dan zou ik aan net zo’n verbouwing begonnen zijn als jij. Dit kan natuurlijk nog komen :)
Peter van Hout schreef:
30 jan 2019 22:02
de toren, en dus ook de ring moeten naar achteren geplaatst worden, en hierdoor kan de veel te korte 'neus' voorkant ook in de goede verhouding/lengte gemaakt worden. De bolling van de voorkant is ook minder bol gemaakt.
Ik zit te denken dat het misschien eenvoudiger zou zijn om een M48 te kopen, de romp daarvan vóór de torenring af te zagen, en op de M103 te plakken.
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 31 jan 2019 12:26

Ik zit te denken dat het misschien eenvoudiger zou zijn om een M48 te kopen, de romp daarvan vóór de torenring af te zagen, en op de M103 te plakken.
Hoi Jakko, dat heeft Dragon zelf ook gedacht, ze hebben de voorkant van de M48 op de M103 geplakt,
maar de neus/het front van de M103 is veel langer, en anders van vorm. vandaar het grote gat bij mijn huidige montage.
Afbeelding

voor het volledige verhaal kijk hier maar eens even: https://vodnik.net/pages/M103A1/m103a1.htm
Work in progress:
Willem Visser
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Willem Visser » 31 jan 2019 18:31

Peter,
Respect! Velen zouden hier niet aan beginnen of al snel stoppen. Maar mooi dat je het zo gaat aanpakken! 👍👍👍
Hartelijke groet,
Willem
Afbeelding
Jakko Westerbeke
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Bericht door Jakko Westerbeke » 31 jan 2019 19:02

Peter van Hout schreef:
31 jan 2019 12:26
maar de neus/het front van de M103 is veel langer, en anders van vorm.
Aha, daar zat ik dus verkeerd: ik dacht altijd dat de voorkanten van de twee nagenoeg identiek waren. Blijkbaar niet :)
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 31 jan 2019 19:16

Jakko Westerbeke schreef:
31 jan 2019 19:02
Peter van Hout schreef:
31 jan 2019 12:26
maar de neus/het front van de M103 is veel langer, en anders van vorm.
Aha, daar zat ik dus verkeerd: ik dacht altijd dat de voorkanten van de twee nagenoeg identiek waren. Blijkbaar niet :)
Wist ik een week geleden ook nog niet.. :mrgreen:
Work in progress:
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 31 jan 2019 23:13

En weer doorrrrrr....

nu ik redelijk tevreden ben met het hakken en zagen van de afgelopen dagen,
wordt het tijd om e.e.a. maar eens samen te voegen. En wat gaten en kieren alvast beginnen te vullen.
Te beginnen met de grootste:
Afbeelding
dunne strip styreen in model gesneden en aan de voorkant vastgelijmd.
Afbeelding
Afbeelding
Daarna met Magic Sculpt de ruimte ruim opgevuld, zodat het later bijgeschuurd/vijlt kan worden.
Afbeelding
Daarna vond ik het wel weer eens tijd om te knoeien, en de Legend Mantlet uit zijn verpakking gehaald,
en met behulp van de draadloze Dremel (dank aan Rob Swart, sinds ik hem hier mee zag werken, wist ik dat dit de 'missing link' was in mijn gereedschapskist :mrgreen: )
er moest een flinke hoeveelheid resin verwijderd worden, om het geheel hol te krijgen, dit deed ik door eea nat te houden en langzaam aan uit te hollen.
... en ik had alles zo mooi schoon gemaakt van te voren.. :oops:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu eerst maar eens uitharden, en moarn maar weer verder!
Work in progress:
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 08 feb 2019 10:47

Hier wordt nog steeds druk gebouwd aan de M103A2.
Betreft vooral veel schuren en gaten wegwerken. Afgelopen weekend op de Open Plastic Modelbouwdag begonnen met het plakken van het onderstel.
daar ben ik naast het schuren van de 'neus' (frontal armour) nog steeds mee bezig.
ik hoop vanavond weer wat foto's te plaatsen.
Work in progress:
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 08 feb 2019 12:54

Kijk! Dit is FOC.....veel plaatjes delen en laten zien wat je doet en hoe je het doet!

Peter, goed bezig! Leuk apart project.....en ik ben altijd een fan van dit soort hak en breekwerk . Misschien voor een volgende "vul-actie"; Ik heb zelf betere ervaringen met Milliput voor het grote vul-werk. Het droogt wat harder op, is beter met wat water te modelleren en is beter schuurbaar dan Magic Sculpt. Magis Sculpt blijft naar mijn mening altijd net een beetje rubberig en hecht wat minder goed. Misschien is het persoonlijk.....maar misschien de moeite waard om te proberen.

Afbeelding

Alex
Afbeelding
Bas Hermsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Bericht door Bas Hermsen » 10 feb 2019 17:53

Zo een best project dit :D

Ik volg deze met interesse. Persoonlijk had ik de magic sculp direct afgewerkt als het nog bewerkbaar is en voorzien van gietstructuur, daar leent het zich super voor. Is het meteen afgewerkt.
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 21 feb 2019 22:10

En nog steeds een groot project, even een korte update, even zonder foto's helaas,
maar..
ondertussen ben ik ook met Milliput aan de slag gegaan, werkt inderdaad iets fijner voor dit soort grove bezigheden.
Magic Sculpt is wat taaier, maar dan moet ik zeggen dat die van mij ook erg oud was,
en ondertussen in de Kliko is beland. Ik ben voor het sculpten overgestapt op Apoxie sculpt, idd met 'ie'.
werkt erg goed.
Ik heb het onderstel ondertussen af, wielen liggen klaar, en ondertussen werk ik verder aan de koepel.
deze is qua vorm zo goed als af. Want het had compleet niets met het 'echie' te maken.

Ik hoop zsm weer even wat foto's te posten, ondertussen schuur ik weer even verder.... :mrgreen: :arrow:
Bas Hermsen schreef:
10 feb 2019 17:53
Persoonlijk had ik de magic sculp direct afgewerkt als het nog bewerkbaar is en voorzien van gietstructuur, daar leent het zich super voor. Is het meteen afgewerkt.
O Ja, Bas, ik ga dit pas doen als ik tevreden ben met de vorm, want er valt nogal wat detail te verbeteren qua gietstructuur,
en snijbrander-littekens ;)
Work in progress:
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 22 feb 2019 14:22

even wat foto's tussendoor;
Weer even wezen kleien en schuren met Milliput.
De vorm van de turret lijkt er eindelijk in te komen. nu de zijkanten ook verbreed. Naast de mantel moet nog wat Milliput verwijderd.
Eerst maar eens uitharden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Work in progress:
Peter van Hout

Bericht door Peter van Hout » 29 mar 2019 12:06

Na heel wat kneden, boetseren, schuren en plamuren naar voorbeeldfoto's van een echte M103A2 denk ik dat ik de vorm redelijk te pakken heb van de 'real thing'. Uit de doos is de torenvorm echt ongelooflijk slecht gelukt. Geen aanrader voor puristen dus.
Ik moest erg vaak mijn zinnen verzetten om toch de moed te vinden om verder te gaan met dit gedrocht, maar uiteindelijk is het redelijk gelukt.
Ondertussen e.e.a. aan detaillering aangebracht, nog de nodige kieren en gaten weg te werken, het gaat traag maar gestaag :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Work in progress:
Alex van de Wetering

Bericht door Alex van de Wetering » 29 mar 2019 12:52

Mooi werk Peter! Dat "moed in de schoenen" gevoel kennen we allemaal wel, denk ik.......maar als je je erbij neerlegt en dan met veel foto's lekker boetseren en schuren....dan krijg je wel een kick als je de juiste vorm te pakken hebt....althans, dat is mijn ervaring.

Alex
Afbeelding
Gesloten