Autonome "RC" gepard

Speciaal bedoeld voor al je vragen en tips op het gebied van Radio Controlled militaire voertuigen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Niels Donkers

Autonome "RC" gepard

Berichtdoor Niels Donkers » 13 feb, 2012 10:58

Na ruim 2 jaar meer geen modelbouw gedaan te hebben en ruim 8 jaar geen RC meer, wil ik nu weer met nieuwe kennis en vrije tijd aan de slag gaan met een Tamiya Gepard in 1:16.
Ik heb een oude Gepard gevonden die binnenkort wordt opgestuurd als basis.

Omdat ik zelf elektronicus ben wil ik de besturing voor de tank helemaal zelf ontwikkelen, gebaseerd op de volgende kit:

Afbeelding

Dit is een FPGA (Field Programmable Gate Array) met 88 multifunctionele digitale I/O en 8 analoge I/O.
Ook zit er op de kit een 3-assige versnellingsmeter waar bijv. de hoek van de tank mee gemeten kan worden.

Het idee is om allereerst deze kit te leren kennen (elke FPGA heeft haar eigen karakteristieke eigenschappen) en daarna met een ontvanger aan de slag te gaan.
Met dit "hart" is het mogelijk om signalen van sensoren te verwerken en actuatoren/(stappen)motoren aan te sturen.
Omdat een FPGA zeer krachtig is, is het eventueel ook mogelijk om geluid te genereren en bijvoorbeeld camerasignalen te verwerken.

Als eerste zal dit tussen de ontvanger en de nog te definiëren actuatoren/(stappen)motoren geplaatst worden en uiteindelijk kan de tank hier zelfs autonoom mee worden gemaakt.

Ik zal het loopwerk en de aandrijving deels met AFV onderdelen en deels met eigen draai- en freeswerk upgraden.
Sowieso de tracks en aandrijving zullen van AFV komen, omdat dat erg lastig en tijdrovend is om zelf te maken :P

Ik laat hier tzt. wel het een en ander zien! :D
Laatst gewijzigd door Niels Donkers op 25 mar, 2012 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Johnny Knegt
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Re: Nieuw project: RC gepard

Berichtdoor Johnny Knegt » 26 feb, 2012 21:45

Daar ben ik wel nieuwgierig naar, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden qua electronica, als er diverse spullen van Elmod te krijgen zijn?
http://www.tanktoko-apeldoorn.nl/index.php?cat_id=22
Gegroet, met een zwaai van mijn hoed.

Afbeelding

Oscar Becker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Oscar Becker » 27 feb, 2012 21:48

interessant, ga ik zeker volgen!

Niels Donkers

Berichtdoor Niels Donkers » 7 mar, 2012 18:47

Johnny Knegt schreef:Daar ben ik wel nieuwgierig naar, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden qua electronica, als er diverse spullen van Elmod te krijgen zijn?
http://www.tanktoko-apeldoorn.nl/index.php?cat_id=22

Omdat iedereen (die er geld voor heeft) dingen bij een winkel kan kopen en niet iedereen kan het zelf maken.
Plus natuurlijk de flexibiliteit die je hebt om het precies zo te maken zoals je wilt.
Het enige wat ik gekocht heb tot nu toe is de motor-regelaar voor een 2-motorig rupsvoertuig, maar die ga ik ook iets aanpassen.

Ik ben inmiddels al bezig met wat dingen parallel, mechanisch ben ik nu in CAD (3D) bezig om het onderstel na te tekenen zoals hij nu is.
Daarna zal ik aanpassingen gaan ontwerpen waarvoor ik dan vanuit CAD de (2D) constructietekening kan genereren.
Als ik genoeg tekeningen heb dan ga ik met de draai- en freesbank aan de slag. Hier de eerste resultaten:

Afbeelding

Afbeelding

De verticale beweging van de volgradar wordt gelagerd en de radar wordt verstevigd (aandrijven gaat als bij een servo; de motor stuurt en een potmeter meet):

Afbeelding

Elektronisch ben ik bezig om van de volgradar een echte radar te maken.
Hiervoor heb ik inmiddels een 24 GHz (doppler) radar module:

Afbeelding

Een servo aansturen lukt ook al (al zie je niet veel bewegen, want hij beweegt 16/255e van 270 graden per keer):

http://youtu.be/w0Cffl0An18

erik.keizer

Berichtdoor erik.keizer » 7 mar, 2012 20:57

Leuk project.

Ik weet niet hoe nauwkeurig je het wilt bouwen maar in werkelijkheid zit er meer ruimte tussen het 3e en 4e loopwiel dan tussen de anderen.

E

Niels Donkers

Berichtdoor Niels Donkers » 7 mar, 2012 21:05

Klopt, daar was ik me al van bewust.
Waarschijnlijk slijp ik de bak door en las ik er een strip tussen, dat leek me het makkelijkst.
Ik moet alleen iemand vinden die me kan vertellen hoe veel de wielen uit elkaar staan daar, enig idee? :shock:

erik.keizer

Berichtdoor erik.keizer » 8 mar, 2012 8:13

Ik heb het 1:35 al eens gedaan dus dat kan ik vast nog wel ergens terugvinden. Zaterdag kan het opzoeken voor je.

E

Jeroen Timmer
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Jeroen Timmer » 9 mar, 2012 11:03

Heb weinig verstand van electronica, en al helemaal niet van draaibanken en freesmachines ... Maaaarrrr ik ga deze wel volgen! VInd het geweldig om mensen zo bezig te zien en zulke mooie dingen tevoorschijnen kunnen toveren ;)

Gr,
Jeroen

erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor erik bakker » 9 mar, 2012 11:52

zelf de elektronica uitvogelen, zelf het voertuig ontwerpen (uittekenen dan) en als klap op de vuurpijl ook nog een radar erop, ach waarom niet, ik mag dat wel.
deze is er zeker een om te blijven volgen, ben zeer benieuwd naar het eindresultaat (en de videos ervan natuurlijk)

Groeten Erik.

erik.keizer

Berichtdoor erik.keizer » 9 mar, 2012 12:01

Hoi,

Ik heb nog niet op zolder gevonden wat ik zocht. Het is het boek "Der Weg zum Flakpanzer Gepard" van W.J. Spielberger. Daar staat alles in wat je ooit had willen weten over de Gepard (en PRTL), inclusief schaaltekeningen waar ook de afstand tussen 3e en 4e loopwiel uit te halen is. Ik zoek nog even verder maar ik kan je zeker aanraden om het boek zelf aan te schaffen. Vanaf 13 euro op Amazon.de bijvoorbeeld.

Grtn,
Erik

Niels Donkers

Berichtdoor Niels Donkers » 9 mar, 2012 16:19

Ah, dat is inderdaad wel handig, ook voor andere details.
Uiteindelijk zal ik wat compromissen moeten maken voor de sensoriek van de robot, maar ik wil hem toch modelbouwtechnisch in ieder geval zo goed mogelijk maken. :D

erik.keizer

Berichtdoor erik.keizer » 9 mar, 2012 21:40

Ik heb het boek gevonden. De verlenging van de hull tussen loopwiel 3 en 4 heeft plaatsgevonden bij de voorserie voertuigen, de prototypes hadden allemaal gelijke afstand tussen de loopwielen, zoals bij de Leopard 1. De verlenging is 80mm.

Ik heb er voor mijn 1:35 model trouwens voor gekozen om de loopwielen een stukje te verschuiven, het verlengen van de hele hull was me te ingrijpend.

Ik herinner me nu dat het Tamiya 1:35 model van de Gepard ook een prototype weergaf. Aan enkele details, zoals de voorste spatlappen is dat te zien. Ik vermoed dat dat ook het geval is met de 1:16 versie. Het aantal en type schokdempers is ook gewijzigd. De proto's hadden aan elke kant drie mechanische en twee hydraulische dempers. De voorserie en seriemodellen hadden aan elke kant zes hydromechanische dempers. Dit op de loopwielen 1,2,3 en 5,6,7.

Afbeelding

Misschien helpt dit ook nog: http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2000/06/stuff_eng_keizer_prtl.htm De bladen met het originele artikel zijn wellicht nog te vinden bij de IPMS Nederland. http://www.ipms.nl/

Verder staat er in het Legermuseum in Delft een prototype PRTL en een serie PRTL die voor jou misschien ook het bekijken waard zijn. De Gepard en PRTL hebben welliswaar veel verschillen maar vooral het onderstel is grotendeels hetzelfde. http://www.collectie.legermuseum.nl/asp/page.asp?alias=strategion&view=strategion&id=i008237&show=detail&priref=96867&collection=mediatheek&q=

Succes.

Grtn,
Erik

Niels Donkers

Berichtdoor Niels Donkers » 10 mar, 2012 10:33

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Ik ga ermee aan de slag! :D

Vandaag ook even een accu halen en met de motoren aan de slag 8)

Niels Donkers

Berichtdoor Niels Donkers » 12 mar, 2012 21:54

Vandaag een behuizing ontworpen voor de 2 motoren:

Afbeelding

Deze behuizing neemt 145 mm minder ruimte in dan de originele Tamiya aandrijving (let niet op de schokdempers, daar zit er nog steeds 1 verkeerd :mrgreen: ):

Afbeelding

Ik heb ook de verplaatsing van de asgaten aangegeven en welke gaten dichtgemaakt moeten worden, dit gaat deze week ergens gebeuren met de MIG/MAG 8)

Niels Donkers

Berichtdoor Niels Donkers » 16 mar, 2012 9:10

Zo, nog even een update;

Gisteren heb ik de asgaten van de achterste vier assen dichtgelast.
Het is gruwelijk lastig om 1,1mm aluminium te lassen zonder dat het vervormt, dus daar heb ik nog een uitdaging.
De bak is nu weer redelijk recht, maar ik denk dat ik er nog wel wat tijd aan moet spenderen om hem weer perfect te krijgen.

Dit weekend komt mijn werkbank, dus dan kan ik beginnen met frezen en draaien 8)

Niels Donkers

Berichtdoor Niels Donkers » 25 mar, 2012 21:02

Vandaag nog even bezig geweest met de elektronica:

http://www.youtube.com/watch?v=mQXyZUPkJbI

Het belangrijkste resultaat is dat ik met mijn FPGA board nu de motorcontroller van SGS Electronic kan aansturen.
Dit ga ik nu verder verfijnen om te zorgen dat de tank kan gaan rijden.

Tegelijkertijd werk ik aan het mechanisch ontwerp en de fabricage van de ophanging en aandrijving:

Afbeelding

Ik maak eerst een prototype van 1 ophanging volgens dit ontwerp, waarvan ik de hoofdas al gedraaid/gefreesd heb.
Daarna komt de rest.

Omdat mijn laskunsten niet echt succesvol waren (het alu plaat is gewoon té dun om er wat moois van te maken) denk ik dat ik voorlopig gewoon zonder aangepaste as-afstand ga werken. :roll:

Oscar Becker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Re: Autonome "RC" gepard

Berichtdoor Oscar Becker » 26 mar, 2012 20:06

Nog steeds een hoop respect voor dit project. Zonder enig benul van zaken: Ik soldeerde voor m´n rc hobby nog wel eens alu uitlaatjes met ´huppeldepup weld´ in elkaar voor gloeiplug motortjes. Werkte uitstekend en kon behoorlijk krachten verdragen. Is dat niets?

Groet
Oscar

Niels Donkers

Berichtdoor Niels Donkers » 27 mar, 2012 7:11

Bedoel je dan zoiets als dit: http://durafix.com/ ?

Oscar Becker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Oscar Becker » 27 mar, 2012 20:24

inderdaad. Alleen het heette anders. Ik moet volgensmij nog een paar staafjes in de schuur hebben liggen. Zal het wel even opzoeken.

Niels Donkers

Berichtdoor Niels Donkers » 28 mar, 2012 18:30

Okee, maar ik vraag me af of ik daarmee die toch relatief grote asgaten dicht krijg. :shock:

Terug naar “RC tanks”