Tank bouwen?

Speciaal bedoeld voor al je vragen en tips op het gebied van Radio Controlled militaire voertuigen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

timvaneert

Tank bouwen?

Berichtdoor timvaneert » 8 jun, 2009 19:24

Hoi,

Ik ben afgelopen weekend naar de Landmachtdagen in Amersfoort geweest. Hier stond een club die demonstratie's gaf met RC Tanks op verschillende schalen. En aangezien modelbouw in me bloed zit heb ik daar een hele tijd staan te kijken, en ben ik een beetje verliefd geworden op die tanks. Nou wil ik er zelf ook een gaan bouwen, maar aangezien ik nog maar 15 jaar oud ben en dus niet enorm veel geld heb wil ik graag wat hulp.

-Ik wil graag een grote tank bouwen (Ik zat te denken aan 1:10)

-Ben vrij technies aangelegd.

-Ik wil de tank van hout gaan bouwen, omdat ik denk dat dit het goedkoopst is, wat voor soort hout kan ik dan het best gebruiken?

-Heb best wel wat verstand van elektriciteit enzo. Maar niet enorm veel verstand van RC. bijv. waar een servo nu precies voor dient.

-Ik wil hem dus radiografisch maken, en hij hoeft echt niet enorm professioneel te worden uiteraard!

-Mijn budget is ongeveer 60 euro...

Wie kan mij een beetje helpen?

Alvast bedankt,

Tim

Niels Jansen

Berichtdoor Niels Jansen » 8 jun, 2009 19:47

Hallo Tim

Mooi dat je gaaf vind want het is ook een hele gave hobby.
Je hebt waarschijnlijk de club rcagh bezig gezien.
http://www.rcagh.nl/
Hun staan altijd bij de opendagen van de landmacht.

Je kan ook bij de andere club van nederland kijken en dat is BTN.
http://www.battletanksnederland.nl

Je kan bij beide forums kijken hoe en wat en desnoods al je vragen stellen.
De tanks die je bezig hebt gezien in amersfoort zijn 1/16.
1/10 word wel gemaakt maar dat is een stukje duurder.

De goedkoopste 1/16 tank zit rond de 100 euro.
De duurdere tanks van 1/16 beginnen bij 450 euro (goed zoeken op internet), maar dan heb je wel een stukje kwaliteit.

En ja van hout kan ook alleen weet ik niet welke soort je moet nemen.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt.

succes met bouwen

Groeten Niels

R. Goorts

Re: Tank bouwen?

Berichtdoor R. Goorts » 8 jun, 2009 21:26

timvaneert schreef:-Mijn budget is ongeveer 60 euro...

Wie kan mij een beetje helpen?

Alvast bedankt,

Tim

Tim,

niet om je te de-motiveren, maar ik denk dat je voor 60 euro niets doet, behalve rommel in huis halen.

Een statische tank die hier het meest gebouwd wordt, is na bouwen verven, weatheren al bijna 60 euro, Recht Uit De Doos.

RC van hout ? Dan dien je van hele goede huize te komen om daar iets van te maken.
Neemt niet weg dat de RC al duurder is dan 60 euri, die dien je dan namelijk los te kopen.

Goede tip:

ga eens naar een modelbouw-winkel of -club. Laat je eens voorrekenen wat het kost, een beginnerssetje.
Ik denk dat je vlug leert dat je met 60 euro niet veel doet.

RC is een prijzige sport, kopen is 1, rijdend houden en onderhouden is 2.
Dat is nu eenmaal het jammere aan RC, je wordt er wild-enthousiast van, tot je het prijskaartje ziet...

Succes met je zoektocht...

Rico
„Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen.”

„Sensuur komt van uw buur.”

Johnny Knegt
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Johnny Knegt » 8 jun, 2009 21:41

Ik heb hier zo'n Heng Long Tiger staan die ik voor euro op t net gekocht heb, inc verzend vanuit Duitsland.
't Is niet om over naar huis te schrijven, maar leuk om mee te beginnen.
Gegroet, met een zwaai van mijn hoed.

Afbeelding

timvaneert

Berichtdoor timvaneert » 9 jun, 2009 7:38

Hoi,
Heb een beetje op webshop's enzo zitten kijken, en zie nu toch wel dat je alleen voor een zendersetje al gauw 70 euro kwijt bent.
Alleen als ik nu zit te kijken bij 1:16 tanks, zijn ze al kant en klaar. Zijn er ook tanks die je nog helemaal statisch moet bouwen, als bouwpakket?
Zoja, kunnen jullie een paar site's geven? Want, ik kan ze niet vinden.
En hoe groot is een 1:16 tank ongeveer?
Bedankt :)
Tim

timvaneert

Berichtdoor timvaneert » 9 jun, 2009 17:08

Hoi,
Ik vind die 1:16 tanks eerlijk gezegd toch niet helemaal geweldig...
Ik wil de tank gewoon vanaf het begin tot het einde helemaal zelf bouwen, en een lekker groot ding krijgen (Ik kom misschien een beetje erg eigenwijs over, maar ik typ gewoon ff wat ik nu denk.) Ik heb een beetje op deze site: http://www.rctankcombat.com/ zitten rondkijken, en hier staan ook heel wat houten modellen op en goede how to articels. Het hout en het zagen gaat geen probleem worden (Familieleden die allemaal in de bouw zitten en nog al wat mee kunnen nemen voor niks.). Vroeger toen ik klein was schroefde ik alles uit elkaar en daar heb ik nog dit aan over gehouden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit alles is afkomstig uit een oude raceauto, die toendertijd 150 euro kosten (Ik had het bonnetje nog :P) Alles doet het nog perfect.
Zou ik dit kunnen gebruiken om de tank dan alleen nog maar rijklaar te maken, zodat ik later nog kan doorsparen voor betere spullen.

Zeg gewoon eventjes eerlijk wat jullie ervan denken.
En hoe zou ik het anders kunnen doen evt.
Tenslotte nog even een vraag waar ik aan zat te denken: Hoe laat je een tank eigenlijk draaien?

Alvast bedankt!
Tim

Niels Jansen

Berichtdoor Niels Jansen » 9 jun, 2009 18:37

Hallo tim

Ik ben het niet met je eens wat jij zegt over 1/16
Ik heb zelf 5 1/16 tamiya tanks en 1 heng long tank.
Het leuke van de tamiya tanks is dat je zelf moet bouwen en dus ook kunt verbouwen zoals jij het wilt hebben.

En als je een houte tank bouwt in 1/10 moet je ook de ruimte hebben om hem op de slaan. Anders staat hij alleen maar weer in de weg.
Hij zal dan ook wel een aardig zwaar worden dus je sleept hem niet ff naar boven toe.

Over de spullen die je hebt, tja
Bij de Tamiya tanks zitten er 2 motoren in, 1per kant.
Dan nog een module voor aandrijvingen en dergelijke + geluidsbox, lichtflits, terugslag en noem het allemaal maar op.

Ik zou zeggen koop een heng long tank en probeer daar eerst eens wat mee en kijk dan of het je wat lijkt.
Het zou zonde zijn als je een hoop tijd en geld in iets steekt wat je straks toch niks vind. Als je niks vind verkoop je hem gewoon weer.

Ga bijvoorbeeld ook eens naar een meeting van 1 van de clubs en praat eens met wat mensen zodat je ongeveer een beetje hoe en wat.

Mocht je dan nog echt zo gemotiveerd zijn sloop die heng long tank en bekijk hoe hun het allemaal hebben gemaakt, gebruik desnoods onderdelen daarvan of maak het na en bouw dan je eigen tank.

Hopelijk heb ik je niet gedemotiveerd want dat is niet mijn bedoeling.
luister goed naar de tips van mensen en bekijk dan wat je gaat doen.

Succes

R. Goorts

Berichtdoor R. Goorts » 9 jun, 2009 19:25

Ach Tim,

eigenwijs is ook wijs. Gewoon bouwen dat ding in 1:10.

Een motor als dat kan zonder problemen een tank van 50-60 centimeter lang en 25-35 breed verplaatsen.
Al gedacht hoe je gaat sturen?
Al gedacht over de tracks?
Al gedacht over de assen, lagering en aandrijving?
Al gedacht over... :?

Ik zou toch eerst de tips eens goed nalezen die je geboden zijn.
Je doet me aan iemand denken in jouw leeftijds categorie, kan er even niet opkomen wie...

Misschien toch eens verdiepen in het Hen Long verhaal.

Rico

timvaneert

Berichtdoor timvaneert » 9 jun, 2009 19:32

R. Goorts schreef:Ach Tim,

eigenwijs is ook wijs. Gewoon bouwen dat ding in 1:10.

Een motor als dat kan zonder problemen een tank van 50-60 centimeter lang en 25-35 breed verplaatsen.
Al gedacht hoe je gaat sturen?
Al gedacht over de tracks?
Al gedacht over de assen, lagering en aandrijving?
Al gedacht over... :?

Ik zou toch eerst de tips eens goed nalezen die je geboden zijn.
Je doet me aan iemand denken in jouw leeftijds categorie, kan er even niet opkomen wie...

Misschien toch eens verdiepen in het Hen Long verhaal.

Rico

Dit bericht geeft me goede moed als ik eerlijk moet zeggen!
De tracks wil ik iniedergeval op deze manier gaan maken: http://www.rctankcombat.com/articles/track-systems/ en dan een beetje naar beneden scrollen en dan de Chain and Bolt techniek.

Nog even een vraagje, hoe laat ik de tank draaien?
Want het lijkt me dat dit anders werkt dan bij RC auto's enzo.

Tim

R. Goorts

Berichtdoor R. Goorts » 9 jun, 2009 19:50

Tim,

Dit bericht geeft me goede moed als ik eerlijk moet zeggen!

dan moet je eerst een leren lezen. Je wil geen "nee dat kan niet" horen.

Een tank heeft om te rijden al 2 motoren nodig, 1 voor de linkertrack en 1 voor de rechtertrack.
Andere manieren kan ook, maar zeker niet in de categorie onder de héééél veel euri's.
De aandrijving van de koepel is een 3e motor. Je hebt een meerkanaals zender en ontvanger nodig, ook die kost al meer dan jouw budget.
Voor elke bijkomende optie moet je extra betalen, en vaak geldt ook daar dat een leuk effect centen kost.

Had in Amersfoort maar eens gepraat met de eigenaren van de betreffende modellen.
Zij hadden je graag verteld wat het kost om een model 1:10 te bouwen en te rijden.
Met een budget van 60 euro doe je niets!

Wat heb je nodig?

1. Zender/ontvanger
2. Tracks
3. Lagering voor de loopwielen en assen.
4. Assen die passen.
5. Verf.
6. Extra motor voor de koepel.
7. 2 motoren voor de tracks.
8. Reductiekasten om de juiste overbrenging te krijgen van motoren naar de tracks.
9. Accu's om de electra te voeden. (ik heb zo'n vermoeden dat jouw accu-packs wat licht zijn)
10. ...

Reken mij nu eens voor hoe jij dit denkt te doen voor 60 euri in een schaal 1:10?

:?

Niels Jansen

Berichtdoor Niels Jansen » 9 jun, 2009 20:06

He Rico je hebt helemaal gelijk (sorry Tim)

Je hebt ook nog een motor nodig voor je omhoog/omlaag van de loop en nog 1 voor de terugslag.

Zoals ik en Rico al zeiden gaan eens naar een bijeenkomst en ga eens praten over hoe en wat.
Jij denkt dat doe ik wel even maar er komt meer bij kijken.

Ik zelf wil ook een tank bouwen in 1/16 die nog niet eens is uit gebracht en dat maakt mij al kopzorgen hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.
Je hebt zoveel nodig om het goed werkende te krijgen dat het een hoop geld en tijd kost.

Hopelijk doe je nu wel wat met de tips die je krijgt!!
Als je niet naar een bijeenkomst kunt, stel je vragen dan eens op de desbetreffende forums en luister eens naar hun antwoorden.
Ben benieuw wat hun je dan vertellen. Denk het zelfde.

Wederom succes

R. Goorts

Berichtdoor R. Goorts » 9 jun, 2009 20:36

Tim,

in Den Bosch zit Toemen, jou wellicht bekend.
Het is niet zo ver bij je vandaan, ga daar eens heen.
Laat hen het je eens voorrekenen, alles d'r op en d'r an.
Vertel hen ook van je plan om het in hout te doen, een belangrijk punt.

Verkijk je niet op de mannen die houten modellen maken.
Als je op die manier een rijdend en gelijkend model neer kan zetten, dan ben je iets vaardiger dan de gemiddelde bouw-timmerman.
Houten modellen zijn geen modellen die je zomaar even bouwt, kijk maar eens naar de scheepsbouwers.

Jij wil nog een grote stap verder met een meervoudig aangedreven voertuig met wat toeters, knallers en bellen.

Ik weet niet of je Tool Time kent van de televisie?
Daar had je de vriend/collega/hulp van Tim de Toolman Taylor, Al Borland.
Weet je wat Al altijd zei als Tim soort gelijke wilde plannen had als jij?

"I don't think so Tim..."

Toemen in Den Bosch dus.

Rico

timvaneert

Berichtdoor timvaneert » 27 jul, 2009 10:02

Hoi,

Als ik nu terugkijk was het inderdaad een stom idee, sorry dat ik jullie niet zo serieus nam en dacht van het lukt wel.

Ik heb inmiddels een 1:16 Heng Long Tiger I gekocht.
Rijdt heerlijk alleen is de rook unit al kapot :(
Nu wil ik hem mooi gaan spuiten enzo.
Ik heb deze airbrush ik wil hem in deze camo gaan spuiten. En ik wil er Zimmerit op aanbrengen.
Nu heb ik een aantal vraagjes.

1. Kan iemand mij de namen Revell Airbrush Verfpotjes geven, die bij deze camo horen.

2.Hoe kan ik het beste dat Zimmerit aanbrengen?

Tips zijn verder altijd welkom!
Groeten,
Tim

timvaneert

Berichtdoor timvaneert » 29 jul, 2009 9:23

Niemand?

Patrick van Veenendaal
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Patrick van Veenendaal » 29 jul, 2009 9:49

Beste Tim,

Aan Revell-nummers kan ik je niet helpen, ik gebruik alleen Vallejo.

De beste manier om Zimmerit te maken: dat hangt van de persoon af. Hier vind je een eerder gevoerde discussie hierover:
viewtopic.php?t=16354&highlight=zimmerit

Succes,
Patrick
There are no knowns.
There are things we know that we know.
There are known unknowns,
that is to say there are things we now know we don't know.
But there are also unknown unknowns,
things we do not know we don't know.

Donald Rumsfeld over de aanwezigheid van massavernietigingswapens in Irak

erik bakker
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor erik bakker » 29 jul, 2009 10:12

hallo,

tof om te zien dat een door mij gestelde vraag nu ook gebruikt wordt als uitleg 8) . heb zelf al wat ervaring met het zimmerit aanbrengen en kan je dit zeggen, het gaat je flink wat tijd kosten. op een 1:16 tank kan je denk ik zelfs het beste zon tube met plamuur kopen en dan wel een eentje met zo'n geribbelde dop. dan heb je 1: de plamuur voor de zimmerit en 2: je kan een stuk van de dop afzagen en dan heb je een wiel waarmee je de structuur aanbrengt.
als je de plamuur eenmaal hebt aangeschaft kun je je het beste aan het volgende stappenplan houden.

stap 1: tape het gedeelte af waar je begint met de zimmerit, maak dus een klein vlak van onder tot boven ongeveer (in geval van 1:16) zon kleine 6 a 7 cm. je moet namelijk echt niet proberen om de hele tank in een keer te doen.

stap 2: breng de plamuur aan in het vlak, de laag moet niet te dik zijn en ook niet te dun, desnoods probeer je eerst de goede dikte uit op een los stuk platic wat je vast wel ergens hebt liggen.

stap 3: ga met de roller, schroevendraaier of kattenkam (of wat je anders hebt liggen voor de zimmerit) over de laag heen en breng de structuur aan, ik weet trouwens niet de precieze breedte voor een 1:16 model, als je klaar bent met het vlak laat je het eventjes drogen tot het goed hardt is en dan begin je weer bij de eerste stap.

als je deze stappen een beetje als richtlijnen gebruikt moet er een leuk resultaat komen. ik herinner je er wel aan om het eerst op wat afval plastic uit te proberen voordat je wat begint te klooien op het echte model.

groeten erik. (post wel ff wat foto's als je klaar bent)

timvaneert

Berichtdoor timvaneert » 29 jul, 2009 12:57

Ik ben van plan Pattex super montage mega power kit te gaan gebruiken.

Tips zijn nog altijd welkom!

Martin Dogger
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Martin Dogger » 29 jul, 2009 19:59

timvaneert schreef:1. Kan iemand mij de namen Revell Airbrush Verfpotjes geven, die bij deze camo horen.

2.Hoe kan ik het beste dat Zimmerit aanbrengen?

Tim,

Voor verf en zimmerit vragen is het Nieuwsgroep Forum ook heel geschikt.
Zimmerit kun je het beste maken met putty. Dit breng je verdund aan en het patroon maak je erin met een kammetje, schroevendraaier oid.

Verfnummers van Revell heb ik niet. Mocht je andere kleuren willen gebruiken, Lifecolor heeft een set speciaal met Duits WO2 camokleuren.

Groet, MartinD

Johnny Knegt
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Johnny Knegt » 29 jul, 2009 21:32

Tanktoko-apledoorn heeft ook kant-en-klaar zimmerit voor een Tiger. Beetje rubberig en als lijm zit er iets solutie-achtigs bij.
Beetje aanpassen en zelf wat prutsen met milliput...

En qua verf zou ik geen enamels gaan spuiten... Acryl is een stuk prettiger voor de gezondheid.
Gegroet, met een zwaai van mijn hoed.

Afbeelding

leopard

Re: Tank bouwen?

Berichtdoor leopard » 26 apr, 2010 15:47

beste weet jij de juiste kleuren van de mitraeur die op de bovenste koepel staat van de leopard 2a6 a.u.b. had graag de juiste kleuren gehad van in welk kleur het handvat moet enz.

dank bij voorbaat

Terug naar “RC tanks”