Panzer "Junior"

Speciaal bedoeld voor al je vragen en tips op het gebied van Radio Controlled militaire voertuigen

Moderators: Richard Cramer, Rob Plas, Jan Peters, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

John Canton

Panzer "Junior"

Berichtdoor John Canton » 24 sep, 2008 10:20

Allo,

Even voorstellen, de nieuwe Panzer IV Ausf. J van Tamiya...

Afbeelding

Tamiya`s jongste telg, in het groeiende rijtje van de Full option modellen..
Vorige week vrijdag was het zover ,en stond de DPD met de doosjes voor de deur.. :)

Afbeelding

Na een tijdje door de doos gewoeld, en elk onderdeel kritisch bekeken te hebben ,was de conclusie....NETJES !! :D :shock:

Wat het loopwerk betreft ,daar is Tamiya niet zuinig met het metaal geweest ,maar logisch..moet ook wel..
Het geheel geeft een degelijke indruk.

Afbeelding

Vooral ook de plastic onderdelen zoals hul en toren zien er voor de verandering weer eens netjes uit..
Was de Panther en Jagdpanther nog 3 stappen terug ,kwa detail en afwerking.....hier zet Tamiya gelukkig weer die drie passen vooruit.
Het is geen super gedetailleerd model ,maar dat is ook niet de bedoeling van Tamiya ,ook niet bij de eerder verschenen modellen.
Hier en daar kunnen toch wel wat punten aangepast worden...maar dit vergt zeker geen verregaande chirurgie..
Gewoon OOTB...( Out of the box )....is dit weer een prima model ,dat beide Tamiya sterretjes weer met trots mag dragen.

Al ben ik er voor ,dat Tamiya zich nu eindelijk eens tot een geallieerd voertuig moet richten ,toch is de keuze voor de Panzer IV een goede.
Hiermee zetten ze eindelijk eens een "echte Duitse Panzer" neer.
Vergeet nu eindelijk eens dat handjevol Tigers, Jagdanthers ,King-Tigers....dat iedereen wel kent...
Dit is het echte Werkpaardje geweest van de Duitse Panzerwaffe...
Dit was de Panzer die het uiteindelijk echt moest doen ,en die ook gedurende de bijna 6 lange oorlogsjaren aan alle fronten heeft gediend.

Ok...verder met de bouw..
Allereerst heb ik ,zoals op de foto`s duidelijk te zien is ,alle metalen onderdelen ontvet ,en van een laagje primer voorzien.
Daarna begonnen met de opbouw van de lower hul..
De plastic returrollers heb ik vervangen door de allu gedraaide van Schumo...
Ik heb gemerkt dat deze beter draaien, dan hun plastic broertjes....

Afbeelding

Er komen straks de metalen Impact Ost/Winterketten op en wanneer dan de plastic returnrollers niet goed draaien ,zou dit slijtage kunnen betekenen...
Achja..tracks...
Die zijn wel erg smal...natuurlijk netjes op schaal...maar smal..en erg licht...
Persoonlijk vind ik de plastic tracks niet echt mooi....
Investering in metaal zal de Panzer zeker veel beter staan ,maar ik denk zelfs uiteindelijk ook betere rijeigenschappen opleveren.
Het iets hogere gewicht zal ,vooral omdat de tracks zo smal zijn ,voor betere grip zorgen....vermoed ik..

Afbeelding

Tamiya heeft zelfs gear-case covers mee ingepakt....
Ideaal om dat deze aan te passen en met kogellagers te voorzien..

Afbeelding

Daarbij moet wel rekening gehouden worden met de inbouw van het lager..
Door de lange flens van het aandrijfwiel ,is het niet mogelijk om het lager meteen vanaf de buitenkant te bevestigen.
Die flens valt te ver naar binnen.
Het lager moet dus aan de achterkant geplaatst worden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Best mooi trouwens...die metalen aandrijf en spanwielen....

Afbeelding

Verder...en best grappig om te vermelden...

Onderdeel B21 ,( plastic toegangs luikjes )...de voorgeboorde gaatjes zaten bij mijn Panzertje...aan de rechter ,en daarmee de verkeerde kant..
Die luikjes moeten aan de linker zijde van de lower hul geplaatst worden...zie...

Afbeelding

Zoals ook netjes in de bouwtekening staat vermeld...
Kennelijk heeft een medewerker van tamiya zich hiermee vergist..
Eerst de allu plaat gesneden..de gaten gestanst ,en vervolgens de plaat met de verkeerde zijde in de buigmachine gezet..
En dus eindigden de gaatjes aan de rechter, en daarmee verkeerde kant..
Ach het was snel gecorrigeerd...
Grappig...bij Tamiya werken dus ook nog gewone mensen...heb altijd gedacht dat Jappaners alles met robotjes deden..
....ehm...ok :roll: niet ALLES...op dat ene na.... :mrgreen: :wink:

T`is in ieder geval een punt waar men even op moet letten...onderdeel 2 x B21...aan de linker kant.... :|

Ok....dat was`t voor nu..

Greetz...

John Canton

Berichtdoor John Canton » 24 sep, 2008 10:22

Step 2...

De gearcase covers, of zoals de Duitsers zeggen "Seitenvorgelege"...heb ik natuurlijk wel met een extra schroefje vast gezet.

Afbeelding

Daarna de hull achterplaat....of moet ik zeggen achterplaten...
Die...is wel wat simpel omgezet door Tamiya...
Op zich wel netjes...daar niet van....maar toch...voor degene die wat extra detail wil aanbrengen ...is er voldoende "speelruimte"..
Ik ben er nog niet helemaal klaar mee...dat is ook wel te zien op de plaatjes...maar toch..

Afbeelding

Wat ik wel echt storend vind is die lelijke gietnaad...min of meer een "deuk" die over de volle breedte van de bovenste hull achterplaat loopt.
Dat is op te lossen met wat putty en wat schuurwerk..
Dat schuurwerk wordt wat bemoeilijkt door de plastik boutkopjes die Tamiya aangebracht heeft..
Om het mezelf wat makkelijker te maken ,heb ik de boutkopjes voorgeboord en daarna gewoon mee weggevijld..
Uiteindelijk heb ik de boutkopjes vervangen door exemplaren van messing...

Afbeelding

De Schumo sleepkabelhouders zitten er nu ook op...op de bovenste houders na...kijken of ik vanmiddag nog wat tijd heb.
Om nu te roepen dat de positie van de middelste houder bij het Tamiya model niet klopt...ben ik voorzichtig.
De foto`s die ik van de verschillende Ausf. J `s heb ,staan beide houders in ieder geval op de uiteinden..
Het is echter een puinhoop bij de Panzer Iv...en veel kleine kenmerken van de G ,H en J lopen kris kras door elkaar.
Echt goede lectuur is er bijna niet....tenmiste niet van het kaliber Jentz en Doyle...op het Spielberger "Begleitwagen Panzer IV" na...alleen is dat momenteel niet meer verkrijgbaar..
Verder is er wel 1 Panzertracks boekje geweest van Jentz en Doyle ,maar bijna nergens meer te vinden..
Wel veel prentenboekjes en andere rommel..
Ik ga dus maar van Achtung Panzer te werk..maar echt geweldig is dit ook niet..

Afbeelding

Foto van de J uit Het Antwerpse museum.. ( nu in depot in Kappelle )..Befehlspanzer..

Afbeelding

De uitlaat heb ik van een messing uitlaatpijpje voorzien...verder nog wat structuur aangebracht.

Afbeelding

De sleepkoppeling..

Afbeelding

Afbeelding

De styreen strip is een beetje onregelmatig....en op de foto`s zie je dat juist ook weer terug..
Op de uitstekende messingboutjes komen nog moertjes...en daarna worden ze nog netjes ingekort..
Die moertjes heb ik moeten bestellen...had er geen... :?

Afbeelding

De naad wordt dus duidelijk gebout..en ook duidelijk te zien hoe deze naad soms vervormt en verbogen is..
De strip moet aan de bovenkant nog van onderbroken lasnaden voorzien worden..
Verder nog twee gaatjes dichtmaken...en nog wat structuur aanbrengen op het plaatwerk..

grrr..

John Canton

Berichtdoor John Canton » 24 sep, 2008 10:23

Allo ,

Ok....het ging weer een stukje verder..

Afbeelding

Inmiddels zijn de spanner en spanwielen gemonteerd..
De kleine schroefjes heb vervangen door 6-kantboutjes....
Ik heb voorlopig nog even de plastictracks erop gelegd... :?

Afbeelding

Verder vond ik de vulhals voor de koelvloeistof niet echt mooi...( onderdeel E-4...geloof ik )
Dus maar een nieuwe gemaakt..

Afbeelding

Ok...omdat ik de sluiting van de hul niet echt bijster vind ben ik van plan om een laadplug in te bouwen..
Maar waar...?
Het luikje van de chauffeur viel al af....daar zitten de bevestigingspunten van het draaisysteem..
Kan wel....maar ik ben lui, en het is me teveel werk om de bevestiging te verplaatsten..
Nu is de speakerbox mooi laag......en is er op die plek nog wat ruimte...
En dus heb ik het linker motorluik hiervoor uitgezaagt..
Dit luik kun je allen maar openen als de toren in de 9.00 ur positie is gedraaid..///allee...half-negen dan.. :evil: :lol:
Het luik liet zich ook bij het 1 : 1 voertuig maar net openen...
Hoe staat het dan bij onze Tamiya ??

Hier...zie je al...dat er iets niet helemaal klopt..
De Schürzen steken net 1 mm te ver naar buiten om het luik te kunnen openen.
Als ik er dus verder niets aan ,doe...is dit werk voor nop geweest..
Maar ik verdenk de torenschürzen en dito houders ervan dat ze wat last hebben van "overgewicht"...kortom...te dik zijn..
Ach dat lossen we wel op...
Oftewel ik zet ze gewoon "op dieet" en vijl ze dunner...
Of nieuwe maken van messing....wat wel mooier ,maar veel meer werk is......en ik zei toch...ik ben lui.... :?

Afbeelding

Nog wat scharniertjes geknutselt..

Afbeelding

En...hupppakee...
Jah.....hij kan ook helemaal open...

Afbeelding

Het membraan van de speaker is hier niet beschermd...en dat lijkt me toch niet echt verstandig...
Dus heb ik er maar een beschermplaatje uit 2 mm poly voor gemaakt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grrr....

PE-ter v. Stiph0ut
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor PE-ter v. Stiph0ut » 24 sep, 2008 11:24

Echt goed bezig John!
Leuke SBS ben je aan het maken. Wist niet dat er nog zoveel aftermarket te krijgen is voor dit formaat? Van alle grotere schalen die ik toevallig wel eens zag vond ik de details namelijk altijd veel te slecht. Ga je ook zelf schürzen maken of zijn die van de kit al van metaal?

Veel succes verder,

Grtz,
Ptr
There are three side-effects of acid: enhanced long-term memory, decreased short-term memory... and i forgot the third.

-- Timothy Leary

John Canton

Berichtdoor John Canton » 25 sep, 2008 9:55

Allo,

@Peter
Bedankt voor je reactie !
Ik deel je mening, wat betreft het ontbreken van detail ,bij dit soort grotere schalen helemaal.
Gelukkig is er de laatste jaren wel, mede door het groeiende aftermarket aanbod, 1 en ander verandert.
Probleem bij dit soort rc modellen is dat er altijd een compromis gemaakt moet worden, ten aanzien van functionaliteit en detail.
Dat bij de leveranciers, meestal functionaliteit daarbij op de eerste plaats komt ,hoef ik niet uit te leggen.
Nu valt dat bij de Tamiya FO kits nog wel enigzins mee...
En wanneer je dan ook wat meer waarde hecht aan detail, vormen deze modellen een goede basis, om er zelf mee aan de slag te gaan.

Voordat ik met de rc tanks begon ,heb ik eerst heel wat jaartjes 1/35 militair gebouwd...en er altijd heel erg veel plezier aan beleeft.
In eerste instantie ,toen Tamiya met de eerste Full Options uitkwam ,was mijn gedachte....speelgoed....onzinnig duur speelgoed..
Totdat ik in Juni 2004 een Twenot bijeenkomst in Best bezocht ( Wings of Liberation museum ), en wat Tigers en Pershings zag rondrijden...
Dat deed me besluiten om een maandje later ,toch maar eens zo`n King-Tiger aan te schaffen....zomaar voor de fun..even een aangename hobby-afwisseling..
...om er wat mee in de tuin te kunnen stoeien..
:? :? ....ok...
Ik begrijp nog steeds niet wat er toen is gebeurd ....maar...gek genoeg beviel het zo goed dat ik daarna geen 1/35 kit meer heb aangeraakt..
Het "spaarvarken" moest eraan geloven...en weer een maand later volgde de Leopard 2 A6...
Toen die eenmaal klaar was...de Pershing...later de Tiger en nog een King-Tiger...
De Sherman was ook wel leuk...maar niet in de vorm van de standaard 105 MM versie..dus die werd uiteindelijk gebouwd met een Resin T-23 toren....enz...enz...enz...
Keerpunt is dan ,dat je al snel ontdekt dat er aan deze kits ook genoeg verbeterd kan worden...zowel technisch als ook op het gebied van detail.
En voornamelijk bij onze oosterburen ,zijn er een paar mensen aan de slag gegaan om aftermarket onderdelen te ontwikkelen.

Wegens gezondheidsredenen, kreeg ik eind vorig jaar het advies om m`n werk als machinist in het GWW ,niet voor te zetten.
Leuk...daar sta je dan...
Mogelijkheden zijn er op zich zat...maar zou het ook niet prettig zijn ,als je "iets tot aan je Pensioen kunt doen" wat je zelf ook leuk vind.
Aangezien ik al wat persoonlijke contacten...ja ook wel vriendschappelijk met bovengenoemde "after market mannen" opgebouwd had.....
...heb ik uiteindelijk besloten om zelf een online shop te beginnen.
Officieel mag ik mij dus sinds begin Augustus..."ondernemer".. :roll: ..noemen..

Goed...dan de Panzer IV...
Ik zei al....ik kan wel wat detail waarderen...en ja...ook dit nieuwe Tamiya model kon niet aan de bekende compromissen ontsnappen.
Aangezien het model nog relatief nieuw is, is er nog niet veel tijd geweest voor de ontwikkeling van aftermarket spul...
Reken maar dat het aanbod in de komende maanden snel zal toenemen.
Ik ben nu al samen met de mensen van Schumo-Kits bezig om een "wish-list" op te stellen.
Verder is het ook nog even wachten op Aber...maar zij zullen zeker weer met een aantal prachtige PE sets komen.

Detail is leuk...maar het rijden en "battlen" tijdens bijeenkomsten vind iik ook erg leuk...dus..
Ontsnapt mijn model ook niet aan het bekende compromis ,tussen detail en functionaliteit..
Ik probeer daarbij alleen de weegschaal voor beide punten gelijk te houden ,zonder voorkeur van 1 van beide..
Super detailleren is goed mogelijk...zeker in deze schaal....je eindigt dan alleen met een prachtig en peperduur "static-model"...
Persoonlijk...niet mijn ding...
Ik ben ook zeker geen Panzer IV "kenner"....
Daar waar ik fotomateriaal van kan vinden...en dat wat m`n vaardigheden toelaten ,pas ik aan..
"Fouten" die daarbij aan het model ontstaan, en zaken die niet 100 % scale overeenkomen, accepteer ik...maar doe m`n beste om die zoveel mogelijk te beperken.
Mezelf kennende zal ik echter weer genoeg "fouten" maken..
Het zei zo...
Het komt ook maar zelden voor dat ik echt een specifiek voertuig nabouw..
Tot op een zekere hoogte, vind ik voor me zelf.."modelbouwers vrijheid" best acceptabel.

Afbeelding

Zo heb ik gisteren weer wat aan de panzer geprutst..
De achterste spatborden...die ( Tamiya in 1 stuk mee gegoten heeft....( brrrr......een gruwelijk gevolg van bovenbeschreven compromis :? ) heb ik verwijderd.
Daarna de spatborden wat aangepast...en daarvoor gedeeltelijk de scharnieren aangebracht.

Afbeelding

Aan de rechterzijde...heb ik de styreen strip ietwat vervormt...om wat lichte beschadiggingen weer te geven..

Afbeelding

De hul Schürzen komen er eigenlijk niet op..
Ik ben van plan om de bredere "Ost-Ketten" ( Impact ) erop te leggen..
Maar ik wil eerst eens even kijken hoe dat eruit gaat zien..
Wanneer ik het niet mooi vind komen de normale metalen tracks erop..en dan is er ook ruimte voor Schürzen..
Ik heb eigenlijk ook nog geen foto gezien van een Ausf. J met Ost-Ketten..
Wel plaatjes van de G en H...en dat ziet er wel bruut uit..
Als iemand hiervan wel fotograpisch bewijs mocht hebben....dan... :wink:

Ok...na dit lange verhaal moet ik er weer vandoor...
Duty calls.... :D

Groeten..
Laatst gewijzigd door John Canton op 25 sep, 2008 10:27, 5 keer totaal gewijzigd.

John Canton

Berichtdoor John Canton » 25 sep, 2008 9:57

Allo,

Voor de geïnteresseerden ,hier nog een paar linkjes naar een paar andere modellen...

De Leo 2 A6 ,maakte een klein ongelukje mee in April 2007..
Nouja...klein.. :? ...van een tafel gecrasht..
Repareren...ja...maar waarom niet meteen ombouwen ?
Huppakee...de zaag erin..

http://www.battletanksnederland.com/php ... a&start=60

Mijn vriendin wilde ook graag een tank...een Sherman..
Ze vond een plaatje van Col Creigton Abrams "Thunderbolt VII"..
We hebben hem samen gebouwd...

http://www.battletanksnederland.com/php ... a&start=30

Een 1/16 Sd.Kfz 222....voor een kennis..

http://www.battletanksnederland.com/php ... f=9&t=3331

Panther-bouwbericht..

Afbeelding

http://www.battletanksnederland.com/php ... &start=180

Back on topic..

John Canton

Berichtdoor John Canton » 25 sep, 2008 12:12

Allo,

Dat allemaal gezegd..
Net kwamen de nieuwe Impact tracksets binnen.. :wink:

Afbeelding

Even naast elkaar gelegd....ter vergelijking ,met de originele plastictracks...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grrrr

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 25 sep, 2008 13:00

Kijk nu wordt ook meteen duidelijk wat voor camo je gaat gebruiken ;) Winterketten op een laat voertuig, interessante keuze. Ga je ook nog zimmerit toevoegen? Succes!
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Dan Raadtgever
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

d

Berichtdoor Dan Raadtgever » 25 sep, 2008 13:13

Hallo John,

dat wordt een hele mooie IV !

Alleen heb je zowel de standaard als de winterketten achterstevoren erop zitten..... :oops:
Zijn deze winterketten echt voor de 1/16 Tamiya, of voor de oude 1/15 Bandai ?

Grtz,
Dan.
Gewoon lekker blijven plakken................

John Canton

Berichtdoor John Canton » 25 sep, 2008 16:20

Hallo,

Hee..bedankt voor jullie interesse..

@Niels,
Nee...was eigenlijk niet van plan om er zimmerit op te gaan zetten..
Het zou in principe een Panzer IV Ausf. J uit de winter van 44/45 moeten worden..
En ik dacht dat Zimmerit in Augustus/September 44 gecanceld werd...
Kan het natuurlijk mis hebben... :oops:

@Danny,

Yep....je hebt inderdaad helemaal gelijk....in m`n haast ( en nieuwschierigheid ) heb ik de tracks er inderdaad verkeerd om opgelegd...
Ik zal dit straks nog even corrigeren..
Deze Impact tracks zullen niet op de Bandai`s passen.
Ze zijn bestemt voor de Tamiya en Heng-Long Panzer IV....en zouden eventueel ook op de Panzer III van Heng Long moeten passen.

Ik heb wel een paar sets van de Neu-silber track voor de Bandai Panzer IV serie liggen..
Ze zijn bedoeld voor een aantal Bandai-projecten ,die "in de wacht" staan..
Ook wat deze neu-silber tracks betreft is er de keuze tussen de normale en de ost-ketten...
Nadeel is alleen dat de tracksets extreem duur zijn, en de kwaliteit erg discutabel.
Op zich zijn ze heel erg mooi gegoten en erg slijtvast ,maar helaas is er te weinig speling voor de trackpinnen en waren een aantal meegeleverde aandrijfwielen scheef..waardoor er met het geheel niet te rijden is.
Ik heb destijds nieuwe aandrijfwielen gekregen ,en het probleem van de trackpinnen is alleen maar optelossen ,door elke link apart op te boren....

Verder levert Kenny-Kong wel nog een trackset voor de Bandai Panzer IV serie,maar die is niet mooi en veel te ielig....eerder 1/16 dan 1/15..
Kenny-Kong levert aanzich best mooie tracks, maar nadeel daarvan is vaak dat sommige sets ongemonteerd geleverd worden..
De trackpinnen zijn niet zelfborgend ,( wel het geval bij Impact ) en dat betekent dat je elke pin met Locktide 648 moet borgen...
Betekend veel werk...maar het grootse nadeel is toch wel dat door de Locktide de tracks in het begin altijd wat moeilijk lopen..
Heb ik met de T-66 tracks voor m`n eerste Sherman en ook de smalle transport tracks voor de King-Tiger gehad..

Grrr....
Laatst gewijzigd door John Canton op 25 sep, 2008 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 25 sep, 2008 17:53

Zim hoeft inderdaad niet. Wordt het gewoon een post-september 44 voertuig. Niks mis mee. Maar het is ook weer geen echt (hele) late, want die hadden maar drie return rollers en een andere uitlaat.

Winterketten op een laat (1944) voertuig is wel lastiger. Kan me vergissen, maar ik ken geen foto's van de winter van 44/45 met winterketten. Heb ergens die indruk dat ze tegen die tijd niet meer gebruikt werden. Maar ik laat me graag verrassen.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

John Canton

Berichtdoor John Canton » 2 okt, 2008 10:03

Allo...

Ok...om nu toch even op dat "Ost-Ketten-Winterketten-vraagstukje terug te komen...heb ik eerst maar eens wat info opgezocht.
Zo langzamerhand wist ik het ook niet meer..
Ok..De Impact tracks die als "Juniors" schoeisel dienen zijn de..."Winter-Ketten"....alias.."Schnee-Ketten"..

Afbeelding

Er is fotografisch bewijs dat enkele late Panzer IV Ausf. G`s ( met het Schürzen pakket ) hiermee werden uitgerust in de winter van 43/44...

Hier een plaatje van een vroege G..

Afbeelding

Of de Ausf. H & J hiermee nog werden uitgerust...winter 44/45...valt ernstig te betwijfelen..
Dat is nu op dit moment ook het enige wat me aan de tracks stoort..

Dan...de Ostketten....al ontwikkeld in 41 en werd tot de Herfst en Winter 44/45 gebruikt..
Ik heb namelijk de volgende foto`s gevonden..

Ausf. H....zou misschien ook een J kunnen zijn...

Afbeelding

Duidelijk een Ausf. H...let maar op de kleine uitlaat van het torendraai aggregaat...links naast de hoofduitlaat.

Afbeelding

Op deze foto is dat iets lastiger te bepalen...de infanterist staat net ongelukkig "in de weg"..in zijn poging om de tank te beklimmen..
Aan de sleepkoppeling te zien..denk ik eerder aan een Ausf. H
Let wel...bij het gebruik van de Ostketten ,konden de hul-schürzen gewoon nog ingehangen worden..

Afbeelding

Afbeelding

Ook de Thoma-Schürzen ( gaas ) waren hiervoor voorbereid..

Afbeelding

De gewone tracks...

Afbeelding

Impact heeft op dit moment nog geen Ost-Ketten...
Punt is, is dat die er wel echt zullen moeten komen...
Asiatam ...levert wel Ost-Ketten...maar die vind ik eerlijk gezegd, in vergelijking met de Impact tracks niet echt mooi..
De geleidingstanden zijn volgens mij zelfs nog dicht bij de Asiatam tracks... :?

Goed...dan weer terug nar de "plakkerij"..
Of zoals de Duitsers zeggen:

Afbeelding

De moertjes zijn eindelijk gearriveerd..

Afbeelding

Afbeelding

En...het linker spatbord...eh...welk..linker spatbord.. ?
"Battle-damage"..

Afbeelding

En het rechter..

Afbeelding

Het nieuwe luikje van de radio-operator..is functioneel...plek voor een schakelaartje..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De luikbeschermrand is wat dik bij het Tamiya model...en mist de afwateringsopneningen voor regenwater..

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer voor nu..

Grrr...

John Canton

Berichtdoor John Canton » 13 okt, 2008 13:04

Allo,

Ok...weer een update..
De Schürzen houders...

Afbeelding

Afbeelding

Men neme wat messing... :|

Afbeelding

En zo ziet "Junior" er met de Schürzen houders uit...
De houders zitten nog niet definitief vast...te lastig wanneer je nog ergens bij moet kunnen..
Bovendien moeten de houders nog wat opgeschuurd en in de primer gezet worden..
Was toch al met al een paar uurtjes werk..
De onderste houders ( langs onderkant spatbord ) komen ook nog aan de beurt...net als de Toren Schürzen en houders..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De opbergbak voor de reserve loopwielen heb ik nieuw uit styreen gemaakt..
Vond de originele onderdelen ietwat dik..

Afbeelding

De bevestigingspunten voor de houders zijn op het Tamiya model aan gegeven....een handig hulpmiddel..

Afbeelding

Nu verder aan de toren..

GuZ-L.... 8)

Nico Dijk
Contacteer:

Berichtdoor Nico Dijk » 13 okt, 2008 15:20

Super gaaf ding zeg 8)
As't niet giet zo'ast mut, dan mut moar zo'at giet

John Canton

Berichtdoor John Canton » 16 okt, 2008 10:10

Allo...

@Nico,
Bedankt voor je compliment.. :)

Ok..hoe staan de zaken ?
Weer een stapje verder..
De tank is nu ruw opgebouwd ( mock-up )...en de BU en led hebben ook een plekje gevonden.
Aangezien ik graag "battle"is de Bu voor mij een must...maar..
Ook ik vind die paddestoel natuurlijk spuug lelijk..en een led op de loop klemmen....nee daar moet ik niet aan denken.
De led bouw ik in, zodat wanneer de paddestoel verwijderd wordt er niets meer zichtbaar is.

Afbeelding

Het ledje ? ...eh...koekoek..

Afbeelding

Was even een gepruts..maar..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De led zit in een zelfgemaakt beugeltje achter het luikje van de schutteroptiek..
Gewoon messing buisje en twee stripjes messing in L profiel aan elkaar gesoldeerd voor de stevigheid..
In eerste instantie kon het luikje ook dicht...maar aangezien er nog een buisje met BU led achter moest komen, was er geen plek meer voor de beugels in ingeklapte stand..en dan houd het natuurlijk op...

Afbeelding

Beugeltje annex houder is dmv schroefjes aan de recoilhouder bevestigt...
Daardoor beweeg de led gewoon mee met de elevatie, en is het secure richten ( in zoverre dat bij de Tamiya BU nodig is :lol: ) geen probleem.
Het buisje zit bijna volledig tegen de opening van het luikje aan...door de voorkant netjes af te ronden, kan de beweging probleemloos ingezet worden..

Zwak punt in de kit is de "Nahverteidigungs-Waffe" in het torendak...dat onderdeel heeft weinig gelijkenis met het origineel..
Te groot...en te hoog......meneer Tamiya..het wordt tijd voor een nieuwe bril ! :evil:
Maargoed...Schumo-Kits to the rescue.... :roll:

Afbeelding

Twee plaatjes zonder paddestoel.. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Nu zijn de "Turm Schürzen" aan de beurt...

GuZ-L....

John Canton

Berichtdoor John Canton » 28 okt, 2008 22:11

Allo,

De Torenschürzen... :?
Ze zijn nog niet helemaal klaar...de boel moet nog wat gepolijst en geschuurd, en in de primer worden gezet..
Daarna kunnen ze pas definitief bevestigd worden...
De Schürzen zitten nu dus nog los..( vandaar dat ook 1 en ander nog niet helemaal recht zit :roll: )

Afbeelding

Afbeelding

Bovendien ontbreekt de sluiting van de deurtjes nog aan de linker zijde..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het motorluik kan nu probleemloos geopend worden..

Afbeelding

Afbeelding

GuZ-L :wink:

devlin prinsen
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor devlin prinsen » 29 okt, 2008 9:25

hallo john
ziet er goed uit john. En je moet het ook altijd beweeglijk maken he :wink:
ga zo door, ben benieuwd naar de andere schürzen.
Neem je hem ook meen naar de meeting binnenkort.

gr devlin

Alexander Goudappel

Berichtdoor Alexander Goudappel » 2 sep, 2009 8:07

Erg mooi, en erg goed gedaan tot zover, ik sta zelf op het punt om naast een kant en klaar RC tank, ook een model bouw RC tank te kopen, zit zelf erg te denken aan de 1:35 variant van deze tank..

Ik volg de bouw van jouw schurzen dat ook in detail
"Those who have not yet realized danger are generally the bravest soldiers."

Tamiya 1/35 RC Panzer IV Ausf. J

Vstank 1/24 RC tank GERMAN PZ754

John Canton

Re: Panzer "Junior"

Berichtdoor John Canton » 15 sep, 2014 14:01

Hallo,

Na hele lange afwezigheid is er met dit project nu anno 2012 toch weer vooruitgang geboekt.
De laatste update ( als je hier überhaupt de term update nog mag gebruiken, :oops: )
is al weer uit Oktober 2008.
Een aantal projecten kregen hierna prioriteit, de Deense Leo in 2009, en de Tiger in 2010,
en het was destijds de bedoeling om de Pz even "kort" in de wacht te zetten...
Uiteindelijk volgde er kort hierna een verhuizing, en een "ruil" van werkgever,
en vooral die laatste factor betekende een behoorlijke aanslag op de beschikbare vrije tijd...
De hele hobby verdween in de ijskast...geen tijd, waardoor ook geen interesse, zeg maar.
Maar.....uiteindelijk, na zo`n langere winterslaap, begint het dan toch weer te kriebelen,
en 3 maanden geleden, heb ik m`n nieuwe hobbykamer in gericht,
en heb de draad toch weer opgepakt...
De vrije tijd blijft nog steeds ietwat schaars, maar ik probeer in het weekend,
wanneer het maar even kan toch te bouwen.

En dus ging het verder met de Pz. IV Junior....
Inmiddels...

In eerste instantie wilde ik een latere Ausf. J, met skirt-houders, Ostketten, en zonder Zimmerit..
Uiteindelijk ben ik daar op terug gekomen...
Ik vond een mooi voorbeeld van een voertuig van de Panzerlehr div. normandie 44,
en dus met Zimmerit, en volledig skirt-pakket..

De skirts....voor maten en vorm, heb ik een 1/35 setje van Aber genomen..

Afbeelding

Afbeelding

De complete set, klaar voor het soldeerwerk

Afbeelding

Voorste segmentjes..

Afbeelding

Afbeelding

De hele set..
De Pz heeft hier nog geen Zimmerit...skirts en houders zitten er allemaal nog los, op...
De boel moet nog geschuurd en geprimerd worden..... : Builder :

Afbeelding

Afbeelding

Ietwat ongelukkig....het weggelaten cq. beschadigde linker voor spatbord...
Destijds paste dit netjes in het geheel..zonder de skirts...
Nu met skirts niet meer....ik heb me echter van de volgende oplossing weten te overtuigen...
Het voorste gedeelte van de skirts houderrail, ter hoogte van het weggeslagen spatbord,
wordt straks van reparatiesporen voorzien..en het voorste skirtsegment blijft in de rode menie..
Zodoende...is er wat schade aan het spatbord en de skirts ontstaan...
noem het lichte battledamage.
Of misschien een stuurfoutje van de chauffeur..waarna de "Werkstatt-Kompangie" voor,
bescherming wel de skirtrail gelast en gerepareerd,
en voorste skirtsegment vervangen heeft.. :wink:
Dat spatbord isnie belangrijk...bescherming van de skirts wel... : Chessygrin :
En die nu ontbrekende koplamp..want die hoort normaal op het linker voorspatbord thuis.....
pfffrr....als het donker wordt, zet maar een kaars op het voorpantser...
Tijdens de strijd wordt toch geen verlichting gevoerd.. :lol:
Iets in die zin, moet men dus destijds gedacht hebben...
.........Heerlijk die modelbouwers-fantasia.. : WohoW :

Het koepeltje...

Afbeelding

Stofring rond de BU voet....
Vult meteen die lelijke naad tussen koepel, en torendak op..

Afbeelding

Eindstop voor het luik..

Afbeelding

De ontbrekende vergrendeling van het luik...

Afbeelding

Afbeelding

Het Schumo-krikblok..

Afbeelding

Ik heb voor de Atak zimmerit set gekozen, aangezien het model al gedeeltelijk gebouwd was,
en het dus wat lastig maakt om met magic sculp ( en dus ook water ) aan de slag te gaan...
Ik heb wel eens hun sets in de schaal 1/35 gebruikt, en vond hun sets altijd al super...
Een mooi onregelmatig en realistisch zimmerit patroon, resin onderdelen van goede pasvorm,
en kwaliteit, wat wil een mens nog meer...
Atak vervang in z`n sets ook vaak complete kit onderdelen...die ook op hun beurt weer,
uitstekend passen..
Dat is ook bij deze Pz IV set het geval...
Torenfrontplaat, de achterplaat van de upper hull, en mandlet onderdelen liggen hier,
als resin onderdelen, netjes van Zimmerit voorzien, bij.
Maar...ik had helaas de originele kit-onderdelen al verbouwd...
Geen nood.... hull achterplaat en toren frontplaat dan maar heel geduldig dunner,
gevijld en geslepen...
Let wel op...
Deze set betekend zeker niet minder werk, in verhouding tot,
de "do it yourself- magic-sculptechniek"....
De dunne resinsheets zul je echt nog dunner moeten vijlen en bewerken....
Bovendien wordt dit dus met CA lijm of seconden lijm aangebracht...
...betekend dus opletten bij het aanbrengen op het model....
Veel tijd om te positioneren heb je dus niet...
OOk op de snij-hoeken, waar 2 sheets op het model samenkomen, is wat na-hulp nodig,
soms, is er wel een minuscule kier, maar dat is met wat nawerk zo opgelost...
( magci-sculp, en hobby-mes..)

Afbeelding

Afbeelding

Ook de uitlaat heb ik aangepast....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bevestiging van de hull....origineel is dat van Tamiya niet zo bijster te noemen...
Dus de originele schroeven door verzonken exemplaren vervangen...
En de afdek scharniertjes met magneetjes bevestigd...

Afbeelding

Hierboven is de dunne naad tussen de zimmeritsheets zichtbaar..
Geen probleem, met magic sculp wordt dit straks weggewerkt..
Ik heb ook nog geen beschadiggingen in de Zimmerit aangebracht...nog niet....

De Zimmerit op de lower hull..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ok...dit is het even weer, er is nog genoeg werk aan de winkel..

Greetz, John

John Canton

Re: Panzer "Junior"

Berichtdoor John Canton » 15 sep, 2014 14:02

Allo,

Hier weer een bescheiden update...
Er ontbreekt nogal wat detail aan de binnenzijde van de spatbord(en).
Kennelijk heeft meneer Tamiya gemakshalve hier maar overheen gekeken. :evil:
Met wat styreen heb ik hier de binnenzijde bekleed...
...en daarbij een naadje tussen het opklapbare spatbord deel, en de rest van het spatbord gelaten...
Doordat ik het styreen er gewoon op geplakt heb, ontstaat aan de bovenkant,
ook een kleine naad....
Beide spatbordhelften werden aan elkaar geklonken,
min of meer in de vorm van een L-profiel.....
De veer van het om-klapbare spatbord heb ik uit dun ijzerdraad gemaakt...
...aan de binnenzijde opgevuld met een dun staafje styreen, voor de stevigheid..

Afbeelding

De reserve tracklink houders op het boegpantser....
De originele zijn te klein, en weer te dik...dus verwijdert en zelf maar opnieuw van styreen gemaakt...
de lasnaadjes ontbreken nog... :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het voorlopig weer even...

Greetz....

Terug naar “RC tanks”