Nocturna "Malefic times" Luna's soldier 70mm figuur

Hier kunt U de modellen van Uw figuren, bustes en vignettes tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Mark Verploeg

Nocturna "Malefic times" Luna's soldier 70mm figuur

Berichtdoor Mark Verploeg » 22 jul, 2016 11:20

Hallo allemaal
Ik ga weer met een nieuw figuur aan de slag dus dacht ik dat ik die ook hier wel kon laten zien
Het is wederom een figuur uit de Malefic times reeks van Nocturna en het heet Luna's soldier

Dit is het figuur
Afbeelding
Wederom word het geleverd in een mooi metalen doosje
Die ik later weer kan gebruiken voor andere dingen
Zoals losse onderdelen van een bouw project

Afbeelding
De delen zijn netjes verpakt in een hersluitbaar zakje en aan beide kanten zit een groot stuk spons om alles te beschermen
Die heb ik nu even als ondergrond gebruikt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het lichaam met het hoofd vormt het grootste onderdeel
Maar alles ziet er goed uit en ik heb eigenlijk bijna geen schoonmaak werk gevonden

Afbeelding
Dit stuk is onderdeel van haar jas en kleding
Maar het was denk ik niet mogelijk om dat als een geheel te maken met de rest

Afbeelding
Het rechter been

Afbeelding
Haar rechter arm en hand met het zwaard

Afbeelding
En een klein trapje dat als ondergrondje dient
Hier zaten wel een paar luchtbellen in maar alleen aan de onderkant dus dat is geen probleem

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Toen heb ik het figuur maar in elkaar gezet
Alleen dat losse deel van de kleiding hou ik nog even apart
Zodra het zwart van de kleding en de huidskleuren klaar zijn lijm ik dat laatste deel erop
En dan hoef ik alleen nog het rood van de jas te doen

Afbeelding
Dus werd het laatste deel op een prikker gelijmt

Ik heb het figuur al in de primer gezet dus ik kan beginnen met verven
Ook daar heb ik al een klein begin gemaakt maar dat is nog niet veel
Zodra ik redelijk wat geverft heb zal ik wel een update maken

En dit is dus alles voor nu
Tot de volgende keer
Groeten
Mark
Waar word aan gewerkt :
1:35 Trumpeter T-62 met ERA
1:35 Meng T-72B3

Mark Verploeg

Re: Nocturna "Malefic times" Luna's soldier 70mm figuur

Berichtdoor Mark Verploeg » 5 aug, 2016 12:22

Ik denk dat het wel tijd is voor een update
Al helemaal ondat het figuur inmiddels af is
Al dacht ik zelf dat ik al wel een update gepost had
Dat is dan het nadeel van lid zijn van meer dan 1 forum denk ik

Dus dan zal ik nu maar het gehele verf proces laten zien en dan is het ook gelijk weer achter de rug
Afbeelding
Na de primer laag ben ik begonnen met de ogen
Ik gebruik daar ivoor en prussisch blauw voor
Als dat droog is dan doe ik daar was maskeer middel op om het te beschermen tijdens het spuit werk

Afbeelding
Dan komt de eerste kleur
Dit is Malefic skin maar zoals je ziet is dat gewoon een bruine kleur

Afbeelding
Daarna kwam de basis kleur
Dit is pale skin van Vallejo
Die spuit ik recht van voren om zo alleen de echte schaduw niet te raken

Afbeelding
En als highlight kleur kwam er nog de white skin kleur op
Maar ik vond het geheel toch wel iets te licht

Afbeelding
Maar een vergelijking onder wat minder licht geeft toch het idee dat ik redelijk dicht bij de kleuren van de box art zit

Afbeelding
En het gezicht werd toen afgemaakt
Maar de twijfel over de huidskleur ging niet weg

Afbeelding
Dus na dat ik de jas en kleding al geverft had toch opnieuw begonnen
Dit keer heb ik de basis en highlight kleuren vervangen door base 2 en highlight 1 uit de Andrea huidskleuren set
Dit geeft toch een wat levendiger effect dan de vale kleuren uit de malefic times set van Vallejo (die horen ook zo vaal te zijn)

Afbeelding
Omdat ik bang was om met het zwart uit te schieten heb ik ook maar maskeer middel op de huid gesmeert en toen de rest van de kleuren geverft
Ik heb deep yellow en dark vermillion gebruikt voor de jas en zwart voor de rest
Maar dat zijn slechts basiskleuren

Afbeelding
Het zwaard is geverft met mr metal color verf
Ik heb brass voor de hand beschermer en chrome silver voor het lemmet gebruikt
Die verf kun je op poetsen voor meer glans maar ik heb ook nog een potlood gebruikt voor wat extra glans

Afbeelding
Toen ben ik begonnen met de highlights van de zwarte kleding
Op het plaatje lijkt het met paars gedaan te zijn dus dat heb ik ook maar gedaan
Ik had nog wat paarse verf over van mijn Lilith figuur

Afbeelding
Na de 2e highlight zag het er zo uit
Al is het vrij subtiel

Afbeelding
Toen ben ik begonnen met de schaduw van de jas
Daar heb ik zwart rood voor gebruikt en die behoorlijk verdunt
Dat heb ik dan alleen in de diepe vouwen aangebracht

Afbeelding
De highlight werd gedaan met de kleur scarlett wat een wat lichtere tint rood is

Afbeelding
Dit was het resultaat na het verven van de kleding

Afbeelding
Toen heb ik de maskeer resten weg gehaalt en zag ze er zo uit

Afbeelding
Toen heb ik het gezicht opnieuw geverft

Afbeelding
De haren kregen een eerste highlight met choco bruin

Afbeelding
En toen nog een 2e highlight
Dit keer met US field drab

Afbeelding
Om het toch een heel donker tintje te geven heb ik een wash gemaakt met zwarte Vallejo verf en.water
Die is op het haar gesmeerd en dat heb ik laten drogen

Afbeeldingtoen heb ik het trapje geverft
Als basis heb ik khaki gebruikt
Dat geeft wat meer diepte aan het grijs

Afbeelding
En toen heb ik het figuur op het trapje gelijmt

Afbeelding
En het geheel werd op een sokkel gelijmt
Ik heb het bewust iets gedraait om het niet te statig te maken
Als alles helemaal recht staat oogt het ook een beetje raar vind ik
En toen was het wel af
Dus heb ik nog maar een paar foto's gemaakt tegen een witte achtergrond

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dat is alles wat ik heb voor dit projectje

Tot de volgende keer
Groeten
Mark
Waar word aan gewerkt :

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ditmar Tabben » 5 aug, 2016 22:22

Hallo Mark,

Ik denk, ik zal nu toch maar eens een reactie plaatsen ondanks dat ik zelf geen figuurschilder ben...

Ik zal eerst maar beginnen door te zeggen dat je dit als opbouwende kritiek moet zien he? Laat dat duidelijk zijn.... Ik heb menig topic zien ontvlammen hier op het forum na het spuien van wat hersenspinsels van andere leden.... :roll:

Maar even zonder dollen, ik zit dit echt met kromme tenen te bekijken... Ben je er zelf tevreden over? Ik snap dat je het schilderen van figuren wil leren, maar ik vind dit echt heel slordig gewoon. Wat kost zo'n figuur eigenlijk? Dit is toch doodzonde??

Je bent nu sinds een aantal maanden lid van de TWENOT en je zal vast al jaren bouwen, enz. daar twijfel ik niet aan. Maar je vliegt werkelijkwaar alle kanten op! :shock: Tanks, boten, figuren, vliegtuigen, volgens mij doe en wil je alles zo'n beetje tegelijk... Je hebt het één nog niet klaar of je plaatst alweer een nieuw onderwerp bij wijze van... Niks mis mee (ik heb er zelf ook een paar lopen die under construction zijn) maar ik vind dat je alles zo megasnel af wil hebben, zo lijkt het. Het lijkt wel of je er een wedstrijd tegen jezelf van maakt hoe snel je iets af kunt hebben?

Naar mijn mening raffel je het echt af. Kijk nu eens naar de algehele opbouw van dit figuur. Je creëert een huidskleur waar je niet helemaal tevreden over bent, gaat vervolgens aan de kleding beginnen, besluit vervolgens de huid over te doen waardoor de kledingstukken weer helemaal onderzitten en je die weer op moet lappen. Verder schilder je het haar chocoladebruin om vervolgens highlights oid aan te brengen met Olive drab??? :shock:

Ik snap m niet helemaal meer. De nauwkeurigheid van schilderen is ronduit slecht, overal vlekken, geen strakke lijnen, stof, enz. Dan moet ik zeggen dat ik je vorige Nocturnal figuur een veel betere poging vond.

Vind je het moeilijk om ergens rustig voor te gaan zitten en echt je tijd te nemen? Kan hoor, maar geloof me, dit is een hobby waar haast geen goede partner is. Heb je bv een aantal goede figuurschilder boeken? Neem eens de tijd om je eerst in te lezen, probeer wat netter te werken en pas verder te gaan met het volgende stukje op het moment dat je echt 100% tevreden bent met hetgeen wat je op dat moment aan het afwerken bent.

Het is ook wel iets heel anders als een pantservoertuig, dat snap ik, maar ook daar zie ik bij jou slordig afgewerkte dingen zoals menig gietnaad of doordrukpunt vol in het zicht. Ik snap het gewoon niet, je hebt genoeg skills in huis om er iets moois van te maken, maar door je haast gaat dat zo niet lukken.

Rust en geduld, dat is het belangrijkste om je vaardigheden verder uit te bouwen. Ik hoop dat ik niet te bot overkom, maar het is wel serieus bedoeld, juist om je te wijzen op behoorlijke punten van aandacht voor een mooier resultaat... :wink:

Ga gewoon door, maar leg de stopwatch niet meer naast je werkje...

Groeten Ditmar

Mark Verploeg

Berichtdoor Mark Verploeg » 6 aug, 2016 1:35

Hoi Ditmar
Na het lezen van je reactie moet ik zeggen dat ik het persoonlijk beter had gevonden als dit via een pb ging maar aan de andere kant ook de minder prettige opmerkingen hebben hun nut
Zonder feedback is er ook niet zo snel verbetering

Een aantal dingen kan ik echter wel verklaren
Zoals de highlight kleur van het haar
Ik heb geen olive drab (groen) maar field drab gebruikt
Dat is een bruine kleur ,net iets lichter dan melkchocolade
En dat sluit dus wel aan bij de eerder gebruikte kleur en ik heb ook echt US field drab in die post staan (voor de zekerheid gekeken)

Wat betreft de algehele verf techniek
Daar ben ik het met je eens
Dat had beter gekunt maar daar kom ik zo nog op terug

Mijn werk tempo /snelheid of hoe je het maar wilt noemen
Ook hier ben ik het gedeeltelijk met je eens
Ik werk inderdaad behoorlijk snel en dat zal ik ook nimmer ontkennen
Maar iedereen werkt op zijn eigen tempo en heeft een bepaalde hoeveelheid tijd die hij of zij in zijn of haar hobby kan steken
Voor mij is dit hoogstwaarschijnlijk meer tijd dan bij veel anderen
Ik heb nou eenmaal redelijk wat tijd over die ik voor de hobby gebruik
En ook daardoor lijkt het tempo misschien wat hoger te liggen
Nog meer dan dat het echt is
Maar ik maak er geen wedstrijd van nog met mezelf nog met een ander
En dat ik dan veel sneller werk dan sommige anderen vind ik geen probleem
Mocht iemand anders dat wel vinden kan ik daar dan ook bijzonder weinig aan doen

De onderwerpen die ik bouw
Dat is een ruim iets
Ik bouw inderdaad van alles en ook door elkaar
Persoonlijk ondervind ik daar geen hinder van
Verandering van spijs doet eten (past wel mooi bij mijn beroep)
Ik vind afwisseling leuker dan me zoals ik wel lang heb gedaan maar op 1 globaal onderwerp te richten
Ik heb al 8 jaar lang niks anders gebouwd dan tanks en pantser voertuigen en ben pas sinds vorig jaar begonnen met het uitbreiden van de onderwerpen
Op dat punt raakte ik ook uitgekeken op dingen die op rupsen staan
Eind van de rit is ieder tank in wezen toch het zelfde
Ze hebben allemaal rupsbanden ,een hoop wielen ,een romp en een koepel met geschut
Om het maar heel kort door de bocht te zeggen
Mede daar door ben ik ook andere dingen gaan bouwen
Om niet bij ieder kit precies hetzelfde te doen
Maar om toch iets aan je opsomming toe te voegen ik heb ook nog een DAF 95 staan
Dus ja ik bouw zo'n beetje alles wat mij aanspreekt
Al vallen schepen daar wel buiten
Ik heb wel een paar bootjes maar dat is toch net even anders dan een 1:200 slagschip of vliegdekschip
En degene die ik heb zijn ook alle 3 in 1:35

Maar goed dat zijn dus mijn reacties op de punten die je aangevoerd hebt
En ik kan je niet geheel ongelijk geven

Maar wat betreft dit figuur
Ze zijn trouwens inderdaad niet goedkoop
Ik zal niet met prijzen gaan gooien maar laat ik maar zeggen dat je er ook wel een kit van kan kopen
En dat geld trouwens voor de meeste figuren van dit formaat
Maar na je reactie ben ik het figuur nog eens nader gaan bekijken en ik heb inderdaad wel wat steken laten vallen
Ook enkele dingen die mij in eerste instantie niet opgevallen waren
En ik denk dat het beter kan dus ligt ze nu in bad met wat Dasty om schoon te weken
Als ze dan schoon is begin ik gewoon weer van voor af aan
Al denk ik wel een paar dingen anders te doen maar sat heeft vooral met materiaal en kleuren van doen
Of het nieuwe resultaat ook hier beland weet ik nog niet maar dat zie ik tegen die tijd wel

Groeten
Mark
Waar word aan gewerkt :

Bert Koopman
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Bert Koopman » 9 aug, 2016 9:17

Dag Mark,

Buiten dat ik de kritiek van Ditmar moet onderschrijven, vraag ik me af of je je probeersels niet beter eerst op wat goedkopere figuren kunt uit proberen.
Ben zelf helemaal geen goede figuurschilder maar zou me niet wagen aan zo'n duur project maar eerst eens gewoon oefenen op een Dragon figuurtje.
Die gooi je lachend weg als het mocht mislukken, en dat doe je niet met deze prachtig gemaakte figuren.

En sorry maar deze figuren passen trouwens ook niet binnen TWENOT forum richtlijnen >> alleen militair vanaf 1900 tot heden <<<

Met vriendelijke groet

Bert
the A4/V2 Rocket Man

"The Angel of Dead is abroad in the land, only you can't hear the flutter of its wings"
Winston Churchill 15 of januari 1945

Mark Verploeg

Berichtdoor Mark Verploeg » 9 aug, 2016 13:50

Hoi Bert
Je hebt wel gelijk wat betreft het gebruik van bv een Dragon figuurtje
Die zijn inderdaad een stuk goedkoper maar tegelijkertijd mis je een hoop details en er is een groot verschil in het formaat
En dat is ook belangrijk als het gaat om de methodes die je kunt toepassen (te veel detail op een klein object ziet er raar uit)
Maar zoals ik al in mijn reactie heb gezegd begin ik opnieuw met dit figuur
Na een nachtje weken in de Dasty (ontvetter) laat de acryl verf zonder problemen los
Zelfs de primer is er af
Dus ga ik gewoon opnieuw beginnen en hopelijk komt er dit keer een beter resultaat uit
Op het eerste gezicht lijkt het misschien jammer om een dergelijk duur figuur te gebruiken maar je kunt de verf er gewoon weer van af krijgen en opnieuw beginnen
Dus ik ben alleen wat verf en tijd kwijt aan deze poging
En daar kan ik wel mee leven

En voor ik het vergeet
Ontrent het onderwerp van het figuur
Daar is al over gesproken in een eerder verslag
Ik had toen ook eerst de vraag gesteld of dergelijke figuren hier wel of niet geplaatst konden worden ook met de aard van TWENOT in het achterhoofd
Daarop kreeg ik van JW Stokkers de reactie dat dit geen probleem was en dat ik het gewoon kon plaatsen
Dus daar is wel aan gedacht al vorens ik iets geplaatst heb

Groeten
Mark
Waar word aan gewerkt :

eelc0 brugman

Berichtdoor eelc0 brugman » 9 aug, 2016 20:07

Persoonlijk word ik wel blij dat dergelijke figuren op dit forum worden toegelaten en dit vind ik ook een erg mooi figuur.
Helaas moet ik ook me ook aansluiten bij Ditmar en vind dat je wat meer aandacht aan dit figuur hebt mogen geven.

Ik denk dat er al voldoende verbeterpunten zijn aangegeven en ga deze dan ook niet herhalen.
Wat me wel opviel was dat je de huidskleur met een airbrush had aangebracht. Dit spuitwerk zag er zeker netjes uit en volgens mij beheers je deze techniek wel.
Gezien de grote van het figuur en de hoeveelheid huid zou het misschien een optie kunnen zijn om je airbrush beter te benutten en alleen voor de finishing touch je penseel te gebruiken.
Zeker de schaduwpartijen bij de buik zouden dan sterker overkomen en je kan heel subtiel mooie kleurvariaties aanbrengen.
Ik zou er dan in dit geval ook voor kiezen om met een wat donkere ondergrond te beginnen en steeds lichter maken.

Indien je het blenden lastig vind ik het mischien nog een overweging om op olieverf over te stappen.

Nadeel met figuren schilderen is dat het daarbij voornamelijk om het schilderwerk gaat en er eigenlijk geen fouten gemaakt kunnen worden. Dit valt namelijk gelijk op en kunnen niet makkelijk gecamoufleerd worden in tegenstelling tot AFV, waarbij je nog met modder, stof, doekjes etc kunt werken.
Indien je er voor kiest om foto's van je werk op een forum te plaatsen ga je geheid commentaar krijgen. De een kan hier beter tegen dan de ander en je dient zelf de voor jou interessante tips eruit te halen.
Maar uiteindelijk dient het commentaar er wel voor om je op een hoger niveau te krijgen.

Tot slot gaat er er in deze hobby vooralsnog om dat jij er zelf plezier aan beleefd en tevreden bent over het eindresultaat.

In ieder geval bedankt voor het posten en vooral doorgaan en oefenen met deze prachtige figure .

Groeten, Eelco

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 9 aug, 2016 20:38

We laten oogluikend al wat langer wat andere onderwerpen toe op dit figuur (forum) deel zonder daar heel veel promo voor te maken, we hebben wat comic figuren voorbij zien komen en wat mooi werk van John van Pelt. We hebben voor jaartjes terug de wedstrijd m.b.t. figuren wat ruimer gemaakt. De Twenot is en blijft vooral en bovenal AFV gerelateerd. Gewoon lekker blijven plakken en knutselen met elkaar.

Gr.JW
Afbeelding

Mark Verploeg

Berichtdoor Mark Verploeg » 9 aug, 2016 20:48

Bedankt voor de feedback Eelco
Ik heb olieverf wel overwogen maar wil me toch eerst verder in de acryl methode verdiepen
Na mijn boeken nogmaals goed door gelezen te hebben denk ik dat ik dingen ook wel beter begrijp en hoe dingen werken
En ik heb wat test stukjes gemaakt om het uit te proberen
Ik ben van plan om het figuur de volgende keer geheel met de penselen te doen
De airbrush werkt goed maar is simpelweg niet precies genoeg
Zelfs met de kleinste naald die ik heb

Groeten
Mark
Waar word aan gewerkt :

Mark Verploeg

Berichtdoor Mark Verploeg » 9 aug, 2016 20:53

j.w.stokkers schreef:We laten oogluikend al wat langer wat andere onderwerpen toe op dit figuur (forum) deel zonder daar heel veel promo voor te maken, we hebben wat comic figuren voorbij zien komen en wat mooi werk van John van Pelt. We hebben voor jaartjes terug de wedstrijd m.b.t. figuren wat ruimer gemaakt. De Twenot is en blijft vooral en bovenal AFV gerelateerd. Gewoon lekker blijven plakken en knutselen met elkaar.

Gr.JW

Dat vind ik persoonlijk alleen maar goed
Het iets verruimen geeft wel iets meer variatie
Al mag de kern natuurlijk gewoon hetzelfde blijven
En ik blijf ook gewoon tanks en ander zwaar spul bouwen alleen wil ik zo nu en dan ook wel eens iets anders proberen
Figuren schilderen is wel een vak apart binnen het modelbouwen maar toch denk ik dat je dingen wel kunt combineren
De manier waarop je bv kleding verft kun je prima toepassen op een zijl dat op een tank ligt
Al zullen de kleuren wel een beetje anders zijn maar de techniek kan je gewoon gebruiken om een saai zijl wat leuker te maken
Waar word aan gewerkt :

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Figuren en Bustes”