RP Models "John Basilone" Guadalcanal (1942) 100mm bust

Hier kunt U de modellen van Uw figuren, bustes en vignettes tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Frans van Tilburg

RP Models "John Basilone" Guadalcanal (1942) 100mm bust

Berichtdoor Frans van Tilburg » 17 jun, 2016 22:20

Hallo allemaal,
Hier is mijn versie van een geweldige buste van John Basilone.
De buste is van RP models in 100 mm.
De buste is geschilderd in Andrea en Vallejo acrylics.
Veel lol gehad aan deze buste, en ik ga er zeker meer van RP schilderen.
Erg benieuwd wat jullie er van vinden...
Groet, Frans :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

peter van dijk

Re: RP Models "John Basilone" Guadalcanal (1942) 100mm bust

Berichtdoor peter van dijk » 18 jun, 2016 12:46

Hoi Frans, inderdaad een gave buste :P
Ik vind dat je'm knap geschilderd hebt, ziet er goed uit, vooral het gezicht.

Enkele dingen die mij opvallen :
Gezien de afvuur actie hangt het kettinkje vooraan de loop wel erg stil.
De kleur van het riemenstel is nagenoeg gelijk aan de kleur van de jas, oogt wat eentonig bij elkaar.
De uitrusting (helm, wapens) is netjes en in de juiste kleuren gezet, maar oogt erg schoon en ongebruikt.

groeten :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 18 jun, 2016 15:37

Hoi Frans,

Geweldige buste, veel karakter!
Ben het eens met dat wat Peter al zei, misschien nog een (paar) lege patroonhulzen laten rondvliegen. Weet ik, is 100mm, maar misschien passen Pak37 in 1:48 er wel bij oid!

Houtbewerking van z'n buks vind ik heel mooi gedaan :shock:

Gr Erik

Frans van Tilburg

Berichtdoor Frans van Tilburg » 18 jun, 2016 22:52

peter van dijk schreef:Hoi Frans, inderdaad een gave buste :P
Ik vind dat je'm knap geschilderd hebt, ziet er goed uit, vooral het gezicht.

Enkele dingen die mij opvallen :
Gezien de afvuur actie hangt het kettinkje vooraan de loop wel erg stil.
De kleur van het riemenstel is nagenoeg gelijk aan de kleur van de jas, oogt wat eentonig bij elkaar.
De uitrusting (helm, wapens) is netjes en in de juiste kleuren gezet, maar oogt erg schoon en ongebruikt.

groeten :D

ErikGideonse schreef:Hoi Frans,

Geweldige buste, veel karakter!
Ben het eens met dat wat Peter al zei, misschien nog een (paar) lege patroonhulzen laten rondvliegen. Weet ik, is 100mm, maar misschien passen Pak37 in 1:48 er wel bij oid!

Houtbewerking van z'n buks vind ik heel mooi gedaan :shock:

Gr Erik

Heren, dank voor de complimenten.
Echter paar opmerkingen mijner zijde, De kleuren die ik heb gebruikt zijn spot on, en zullen niet veranderd worden.
Een vriend van mij Colonel Andrew Balding van de USMC te Washington DC heeft mij geholpen de kleuren te bepalen van oa de jas en van de riemen.
Feitelijk zijn deze eentonig omdat de USMC dat met opzet deed door het uniform en dus ook de riemen te wassen in zeewater.
Zijn leterlijke woorden waren : "Salt them up" as much as you like.

Verder heb ik een hekel aan het verweren van gezichten op mijn bustes omdat het dood en DOOD ZONDE is van mijn harde werk hieraan.
Dan kan ik net zo goed alles in base color zetten en vervolgens een hoop modder tegenaan gooien. Dit geld ook voor de kleding. Ik doe dit ook niet bij mijn AFV's , die blijven ook licht verweerd in plaats van "modderschuiten en baggeraars" op de plank te zetten. Dit is echter ook een persoonlijke smaak. :mrgreen:
Er zit welicht beweging in de buste door de ammo belt die wappert, maar om nou het kettingje in beweging te brengen? Rond vliegende hulzen? :shock: Kom op zeg, je kan het ook overdrijven... Nee, hij blijft zoals hij nu is.
Lekker schoon, mooi geschilderd en met een mooie expressie in zijn gezicht. Zo ook de zout gebleekte kleertjes...
Het is een eerbetoon aan John Basilone, een buste, geen AFV..

Even goed dank voor de tips, maar een no go.

Groet, Frans

Henri van Meel

Berichtdoor Henri van Meel » 19 jun, 2016 20:48

Beste Frans,

Over smaak valt inderdaad te twisten en het is je goed recht om te vinden wat je vind!

Maar je vraagt wat wij er van vinden!!!
Je krijgt een paar zeer nuttige tips die je buste tot een hoger niveau kunnen tillen en je wimpelt het doodleuk weg.
Vraag dan niet wat anderen er van vinden!!!

Ik ben het eens met je dat de rondvliegende hulzen misschien net iets "to much" zijn, maar de opmerking van Peter over het kettinkje is wel degelijk een redelijk makkelijk iets wat als nog gedaan kan worden.
Iets verwarmen met een fohn en je kunt hem wat rondbuigen, als of hij een beweging heeft.

Wat betreft de kleuren voor de uitrusting en kleding.
Ik zou toch eens wat meer eigen research doen dan af te gaan op de mening van 1 persoon, of hij nu Colonel is van de USMC of niet.
Zelf heb ik meer dan 25 jaar orgineel WO2 materiaal verzameld en in mijn handen gehad en kan je met 100% zekerheid zeggen dat de wapenriem en alles wat er aanhing voor 1943 niet overduidelijk groen was!
Het was voor die tijd meer khaki kleur en werd pas in 1943 groenachtig gemaakt, de "transitional" fase die midden 44 helemal doorgevoerd was.
Natuurlijk werd door het wassen in zee water de kleuren aangetast, maar er was zeker kleurverschil.

Maar goed, dit is jou keus en jij vind het mooi! Prima!

Echter wat betreffende Colonel je dan wel had moeten vertellen is dat je de kleur van de Garand bajonet absoluut NIET "spot on" hebt.
De schedes waren altijd groen en niet bruin, want ze waren van een geschilderd hard soort kunststof.
Het bovenstuk van het handvat behoort ook niet bruin te zijn, maar metaalkeur.

De schede van het jachtmes was wel altijd van leer en zou dus wel bruin geschilderd moeten zijn.

Wat ik al vertelde, je basis is goed en mooi en menig AFV bouwer zou willen dat hij dit al kon, maar er valt meer uit te halen om echt eer te doen aan John Basilone!

Frans van Tilburg

Berichtdoor Frans van Tilburg » 19 jun, 2016 23:06

Henri van Meel schreef:Beste Frans,

Over smaak valt inderdaad te twisten en het is je goed recht om te vinden wat je vind!

Maar je vraagt wat wij er van vinden!!!
Je krijgt een paar zeer nuttige tips die je buste tot een hoger niveau kunnen tillen en je wimpelt het doodleuk weg.
Vraag dan niet wat anderen er van vinden!!!

Ik ben het eens met je dat de rondvliegende hulzen misschien net iets "to much" zijn, maar de opmerking van Peter over het kettinkje is wel degelijk een redelijk makkelijk iets wat als nog gedaan kan worden.
Iets verwarmen met een fohn en je kunt hem wat rondbuigen, als of hij een beweging heeft.

Wat betreft de kleuren voor de uitrusting en kleding.
Ik zou toch eens wat meer eigen research doen dan af te gaan op de mening van 1 persoon, of hij nu Colonel is van de USMC of niet.
Zelf heb ik meer dan 25 jaar orgineel WO2 materiaal verzameld en in mijn handen gehad en kan je met 100% zekerheid zeggen dat de wapenriem en alles wat er aanhing voor 1943 niet overduidelijk groen was!
Het was voor die tijd meer khaki kleur en werd pas in 1943 groenachtig gemaakt, de "transitional" fase die midden 44 helemal doorgevoerd was.
Natuurlijk werd door het wassen in zee water de kleuren aangetast, maar er was zeker kleurverschil.

Maar goed, dit is jou keus en jij vind het mooi! Prima!

Echter wat betreffende Colonel je dan wel had moeten vertellen is dat je de kleur van de Garand bajonet absoluut NIET "spot on" hebt.
De schedes waren altijd groen en niet bruin, want ze waren van een geschilderd hard soort kunststof.
Het bovenstuk van het handvat behoort ook niet bruin te zijn, maar metaalkeur.

De schede van het jachtmes was wel altijd van leer en zou dus wel bruin geschilderd moeten zijn.

Wat ik al vertelde, je basis is goed en mooi en menig AFV bouwer zou willen dat hij dit al kon, maar er valt meer uit te halen om echt eer te doen aan John Basilone!

Goed... Deze post is aangepast. Ik kan soms wat explosief reageren sorry daarvoor zit in ut aart van ut beestje.
Ik wimpel nooit zomaar advies weg, zo heb ik mooi advies gekregen bij mijn OT34 om de winter wash wat meer kleur variatie te geven en dat heb ik dan ook gedaan waarvoor nog dank.
Het advies om de schedes te herschilderen neem ik in overweging mee en dit zal waarschijnlijk ook uitgevoerd worden. De kleding is Sage green en de riemen zijn weldegelijk khaki, waarschijnlijk pikt de foto's dit niet op. Zal een wat foto's maken in daglicht, wellicht scheelt dit. Het kettinkje is een echt kettinkje dus verwarmen is geen optie. Misschien dat ik schakel voor schakel kan verlijmen maar ik denk dat deze zo blijft.

Het doet mij echter wel zeer dat er gezegd word dat ik niet uit moet gaan van de mening van een persoon en dat ik meer onderzoek moet doen. Ik ben weken bezig met voor ondezoek en ook tijdens het schilderen vraag ik afvies en zoek referenties. Ik ben niet zomaar middelmatig bezig. Ik heb een goede basis...... tjeetje.
.Dank.
Evengoed, ik zal alles in overweging nemen en waarnodig aanpassen.
Laatst gewijzigd door Frans van Tilburg op 20 jun, 2016 7:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Peter van Hout

Berichtdoor Peter van Hout » 19 jun, 2016 23:57

Ik ben niet zo van brandjes blussen, maar deze forum post wordt wel érg heftig..

tja Frans, en dan krijg je natuurlijk reacties, goed en slecht (=lees opbouwend) en ik ben het wel eens met de (let op) opbouwende kritieken van de mede TWENOTters hier, en normaal gesproken worden die opbouwende kritieken door de poster meegenomen in een afweging; nemen we die mee in een vervolg, of leggen we die naast ons neer... Jouw werk is prima tot zeer goed, dus laat je niet van je pad brengen door kritieken, lees; correcties, want geloof me, de mensen die jou corrigeerden hebben een behoorlijke staat van dienst, door hun enorm oog voor detail, dus doe er je voordeel mee, cool down, en desnoods, edit je laatste posts... ;)
Work in progress:
Work in progress :D
-----------------------------------------------------------
... bezint, eer ge aan PE begint ....

Frans van Tilburg

Berichtdoor Frans van Tilburg » 20 jun, 2016 7:33

Peter van Hout schreef:Ik ben niet zo van brandjes blussen, maar deze forum post wordt wel érg heftig..

tja Frans, en dan krijg je natuurlijk reacties, goed en slecht (=lees opbouwend) en ik ben het wel eens met de (let op) opbouwende kritieken van de mede TWENOTters hier, en normaal gesproken worden die opbouwende kritieken door de poster meegenomen in een afweging; nemen we die mee in een vervolg, of leggen we die naast ons neer... Jouw werk is prima tot zeer goed, dus laat je niet van je pad brengen door kritieken, lees; correcties, want geloof me, de mensen die jou corrigeerden hebben een behoorlijke staat van dienst, door hun enorm oog voor detail, dus doe er je voordeel mee, cool down, en desnoods, edit je laatste posts... ;)

Damk voor het blussen, laatste post toch maar even aangepast.

Peter van Hout

Berichtdoor Peter van Hout » 20 jun, 2016 9:10

You're welcome !
Work in progress:
Work in progress :D
... bezint, eer ge aan PE begint ....

Henri van Meel

Berichtdoor Henri van Meel » 20 jun, 2016 19:34

Beste Frans,

Ik waardeer je aanpassing van je post!
Gisteren had ik de orginele nog gelezen, maar besloot toen om er niet op te reageren.
Puur omdat in emotie vaak verkeerde dingen worden geroepen ( geschreven).

Wat ik je al schreef wil ik je nogmaals benadrukken: menig AFV bouwer zal jaloers zijn op je buste, want hij is gewoon heel netjes geschilderd.
Figuur schilderen is een heel ander tak van sport dan AFV en fouten kun je niet zo maar even verbergen met wat modder, zoals de meeste AFV bouwers wel kunnen ( of er een zeiltje over gooien).
Bustes is binnen de figuurschilder gebeuren nog weer anders en zeker op deze grote.
Ik kan naar mijn mening een aardig 1/35 figuurtje schilderen, maar aan bustes waag ik mij niet.

Ik heb nog eens goed gekeken naar de foto's en zie inderdaad kleurverschil tussen de uitrusting en kleding.
Dit is altijd het verradelijke van foto's: zijn ze genomen in daglicht, wat is de achtergrond kleur, etc.
Uit ervaring weet ik dan ook dat je vaak het geheel in het echt eerst moet zien voor je een echt eerlijk oordeel over kleur, schaduwen en highlights kunt geven.

Jammer van het kettinkje!
Ik had de indruk dat het een resin versie was en daarom ook mijn voorstel van het verwarmen.
Met metaal lukt dat inderdaad niet en het verlijmen zou de enige optie zijn geweest.
Echter had dit dan moeten gebeuren voordat hij aan de .30 was bevestigd.

Wat betreft de uitspraak van mij over de mening van 1 persoon.
Dit ook een stuk uit irritatie van het, naar mijn mening, simpel wegwimpelen van adviezen en eigen ervaringen uit het verleden.
Vaak hangen mensen een geloof aan een mening van een enkele persoon die heel overtuigend over kan komen.
Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat veel van deze mensen "uit hun nek lullen" als zijnde alwetend en je meerdere bronnen moet checken.
Misschien heb je wel helemaal niet aan de Colonel gevraagt over het hoe en wat van het mes en de bajonet en alleen maar over de kelding en uitrusting.
En wat je niet vraagt kan hij ook niet vertellen!

Ik weet zeker dat je zeker goede adviezen krijgt als je vragen hier op het forum plaats.
Er zit ontzettend veel "know how"!!!
Niet iedereen weet alles, maar er is er altijd wel een of meerdere personen die wel de kennis hebben.
Zo weet ik niet veel van voertuigen, maar weet wel ontzettend veel van de uniformen en uitrustingen van WO2.
In de 25 jaar dat ik heb verzamelt, heb ik ook een intensieve bibliotheek opgebouwd en het meeste wat tijdens die periode is gebruikt wel eens of meerdere keren in mijn handen gehad of in mijn eigen collectie!
En dan spreek ik over het originele spul wat de meeste van ons hier alleen maar in musea achter glas hebben gezien.
Schroom niet en vraag gewoon......niemand is al wetend!

Persoonlijk zou ik aan je buste inderdaad niet veel meer doen.
Je bent tevreden en daar gaat het om!
Maar de Garand bajonet en jachtdolk zou ik wel aanpassen.
Dan weet je zeker dat het allemaal klopt.

Aangezien ik van beide diverse in mijn collectie heb, heb ik wat foto's bijgevoegd die misschien handig voor referentie zijn!
Van de Garand bajonet heb ik diverse exemplaren, waarbij je kunt zien dat de verschillen minimaal zijn.
Bij de beide jachtdolken is de schede bruin, maar kan naarmate hij zwaarder gebruikt is ( en vaker ingevet) naar donker bruin tot zwart gaan neigen.

Mocht je in de toekomst met bepaalde vragen komen te zitten over WO2 uniformen en/of uitrustingen, c.q. wapens: gewoon even mailen!!! :)
Heb ik het in mijn collectie, dan schiet ik wel even foto's en anders heb ik wel de nodige naslagwerken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Peter Vierhout
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Peter Vierhout » 20 jun, 2016 20:22

Ik durf het haast niet te typen .... de buste vind ik heel mooi, van de USMC kleuren heb ik geen verstand maar ik blijf gebiologeerd staren naar de Garand bij deze buste. Op mij maakt het de indruk dat deze ietwat gewichtloos "zweeft" als ik naar de geweerriem kijk.
Wilde dit toch even kwijt, heb er meermalen naar gekeken maar ik krijg het niet anders in beeld.

Hartelijke groet,
Peter.
A je to !!

Frans van Tilburg

Berichtdoor Frans van Tilburg » 20 jun, 2016 22:28

Henri van Meel schreef:
Aangezien ik van beide diverse in mijn collectie heb, heb ik wat foto's bijgevoegd die misschien handig voor referentie zijn!

Dank voor de erg overtuigende foto's, ik ga hier zeker mee aan de slag!

Frans van Tilburg

Berichtdoor Frans van Tilburg » 20 jun, 2016 22:37

Peter Vierhout schreef:Ik durf het haast niet te typen .... de buste vind ik heel mooi, van de USMC kleuren heb ik geen verstand maar ik blijf gebiologeerd staren naar de Garand bij deze buste. Op mij maakt het de indruk dat deze ietwat gewichtloos "zweeft" als ik naar de geweerriem kijk.
Wilde dit toch even kwijt, heb er meermalen naar gekeken maar ik krijg het niet anders in beeld.

Hartelijke groet,
Peter.

Geen probleem Peter, ik ben het wel met je eens wat die riem betreft. Ik kreeg deze maar niet goed passend op zijn lichaam. Deze riem is gemaakt van heel erg dun en broos resin en tijdens het verlijmen is deze tot 3 maal toe gebroken. Ik durfde niet nog meer te gaan forceren, vandaar dat de riem bij zijn schouder een beetje zweeft. Hugo Mendres van RP Minatures die deze buste heeft gesculpt was hiervan op de hoogte en zal bij volgende bustes de riem van steviger materiaal maken opdat deze wat flexibeler zal zijn. Voor 1:35 figuurtjes maak ik deze riemen zelf, ik had dat achteraf gezien hier ook beter kunnen doen. Ik zie het zweven nu maar als " beweging in actie" ...
Groet, Frans

Frans van Tilburg

Berichtdoor Frans van Tilburg » 21 jun, 2016 20:09

Hallo iedereen,

Na veel wikken en wegen heb ik besloten de aanpassingen te maken die mij werden geadviseerd.
Dankzij de heldere duidelijke foto's van de Bayonet en de combat knife die Henri mij heeft toegezonden in deze post, heb ik de shedes en het handvat van de Bayonet in de juiste kleuren gezet.
Ook heb ik met enige moeite "beweging" in het kettinkje weten te brengen door deze schakel voor schakel te verlijmen met locktide.
Dit advies kwam van Peter van Dijk.
Was nog geen eenvoudige klus kan ik je zeggen.
Echter had het beter geweest om dit te doen voordat ik hem aan de Browning had vast gemaakt, maar goed, da's een les geleerd.
Ik heb deze keer de foto's met een ander diofragma genomen en op een ander tijdstip, zodat hopelijk het kleur verschil tussen zijn jas en de riemen nu wel beter te zien is.
Het blijft minimaal, maar zoals ik al had uitgelegd wilde ik gaan voor een in zeewater gewassen look.
Hoop dat het dit maal beter is.
Groeten, Frans

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 21 jun, 2016 21:15

Mooi Frans, heel gaaf gedaan zo die ketting !! de actie zit er nu helemaal goed in :P

De werkelijkheid 100% juist weergeven via foto's lukt zelden, maar
de kleurverschillen zijn nu inderdaad beter te zien.

Je mag trots zijn op je werk, en wat je geleerd hebt is ook weer mooi meegenomen :D

Groeten ;)
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Henri van Meel

Berichtdoor Henri van Meel » 21 jun, 2016 21:34

En nu is hij echt af!!!!

Mooi geworden Frans, echt heel mooi!

Frans van Tilburg

Berichtdoor Frans van Tilburg » 22 jun, 2016 8:14

peter van dijk schreef:Mooi Frans, heel gaaf gedaan zo die ketting !! de actie zit er nu helemaal goed in :P

De werkelijkheid 100% juist weergeven via foto's lukt zelden, maar
de kleurverschillen zijn nu inderdaad beter te zien.

Je mag trots zijn op je werk, en wat je geleerd hebt is ook weer mooi meegenomen :D

Groeten ;)

Henri van Meel schreef:En nu is hij echt af!!!!

Mooi geworden Frans, echt heel mooi!

Dank jullie wel. :D
Blij dat alkes nu correct is.
Ik heb tevens een reactie gekregen van de Colonel:

Frans you are stickler for detail. I had noticed the Kabar (USMC fighting knife) and Grand bayonet colors earlier but didn't say anything because you have actually a lot of flexibility there. You now have what most guts would say are standard, but for the Kabar - depends who made them (still does) CAMILLUS made knives come in a darker (almost brownish-black) leather sheath. KABAR made ones very from light brown to dark brown. I have seen USMC issued Garland bayonet sheaths in plastic green, grey, brown canvas covered (usually former Springfield 03 bayonets), so you had options.

Dus alles is ok nu.
Groet, Frans
:-)

Henri van Meel

Berichtdoor Henri van Meel » 22 jun, 2016 18:58

Hoi Frans,

Wat betreft de bajonet en jachtdolk kleuren klopt het voor een deel wat de Colonel schrijft.
Zeker wat betreft de jachtdolken hangt de kleur van de schede voornamelijk af van de producent en wat voor leer ze gebruiken.
Maar over het algemeen was het licht tot donkerbruin.
Zwart zie je maar zelden en als je het al ziet is het vaak door het invetten dat deze bijna zwart worden.
Ik heb ook coltholster gehad die bijna zwart was vanhet gebruik en vetten.

Voor de garandbajonet; grijze schedes heb ik nog nooit gezien, altijd alleen de kunststof groene.
Wat betreft de canvas versies: die bestaan inderdaad maar heb ik niet benoemd.
Deze waren namelijk veel langer en zijn in WO 1 gebruikt en begin van WO2 voor inderdaad de springfield geweren.
Jou buste heeft overduidelijk de korte versie en daar waren geen canvas bedekte versies van.

Maar, dit doet niets af aan jou buste, puur ter informatie! :wink:

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Figuren en Bustes”