Berlin - mei 1945

Hier kunt U de modellen van Uw figuren, bustes en vignettes tentoonstellen.

Moderators: Richard Cramer, rob linssen, Richard Polderman, Marc van Etten

Rob Westerman

Re: Berlin - mei 1945

Berichtdoor Rob Westerman » 20 feb, 2016 23:20

Dank voor de tips mannen! Ga nog een poging wagen met heet water. Mocht dat niet lukken dan ga ik proberen de patronen los te snijden en stuk voor stuk op een zelf gemaakt bandje te plakken...en als dat niet lukt dan maar geen patronenband... :roll:

Kleine update: de figuren zijn bijna af, alleen het oude Verlinden figuurtje nog niet. Hiervoor wil ik de patronenband gebruiken, ben er ook nog niet helemaal uit hoe ik de armen wil hebben bij het figuurtje. De manier waarop deze nu het geweer vasthoudt twijfel ik over... :?

Het geveltje is ook bijna af. Zijkantje afgemaakt en regenpijp geplaatst en traliewerk. Denk dat ik de achterkant dicht ga maken. Alleen nog wat kozijnen maken en raampjes.
Afbeelding

Bij dit figuurtje heb ik met Magic Sculpt de jas bijgewerkt en daar waar de arm op het been rust.
Afbeelding

Ook dit figuurtje heb ik niet zo veel aangepast, alleen een nieuw sjaaltje en borstzakjes omdat ik een riempje heb verwijderd. Handjes zijn van Hornet (zie net dat de panzerfaust een beetje zweeft in z'n hand, maar dat komt goed). Ook nog en riem van aluminiumfolie gemaakt met een granaat erachter.
Afbeelding

Ook hier de jas bijgewerkt met Magic Sculpt en een riem toegevoegd met granaat
Afbeelding

Dit figuurtje heb ik het meest aangepast, benen en torso komen van verschillende Dragon setjes. Broek is aangepast met Magic Sculpt.
Afbeelding

Zo gaat het er ongeveer uitzien straks.
Afbeelding

Nu nog wat afwerken en dan kan het schilderwerk beginnen!!! :)

Groet,

Rob.

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ditmar Tabben » 21 feb, 2016 0:57

Heel heel heel mooi,Rob! Altijd inspirerend en een genot om naar te kijken hoe men zijn eigen gebouwen in elkaar knutselt.

Ik heb een vraag over het liggende figuur, komt er nog iets onder zijn benen en arm? Tis nu net of er teveel stijfsel in z'n uniform zit.... :mrgreen:

Voor de rest, SUPER! Ben heel benieuwd naar de verflaag.

Groet Ditmar

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 21 feb, 2016 12:01

Hoi Rob,

Ziet er weer goed uit man!!

Paar puntjes; knielend fig zijn helm zit wat 'hoog', evenals de nek van het staand fig met mantel en smock. WIP za'k ma zeggu... :mrgreen:
Sculpwerk op de pockets vind ik goed, weet hoe 'fijn' dit is.
Gebouw vind ik subliem, groot en toch een klein vignette! Bij de regenpijp zou ik nog1 of 2 meer houders toevoegen (of hoe die dingen ook mogen heten...)

Ga zo door; voor Twenot af? :mrgreen: :wink:

Gr Erik

eelc0 brugman

Berichtdoor eelc0 brugman » 21 feb, 2016 12:13

Schitterend werk Rob, erg mooi.
Gebouw is echt mooi.
Figuren zijn ook erg goed gelukt. Mooie details zijn erin verwerkt, zoals het gat in de jas en de losse helmriempjes.

Enige wat mij opvalt is de hoogte van je gebouw tov je vignette.
Mogelijk dat je er nog voor kan kiezen om het gebouw beschadigd te maken zodat het minder hoog wordt. Tevens dan wat puin op grond.
Denk dat je dan wat meer eenheid in je vignette krijgt.
Maar uiteraard is dit puur persoonlijk en doet het niets af aan je bouwkunsten.

Groeten, Eelco

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 21 feb, 2016 15:23

Mooi werk Rob, goed bezig Afbeelding

Vier puntjes die me opvielen :
-Goed bedacht om slijtage en schade aan kleding aan te brengen.
-De knielende strijder heeft een kijker tegen zijn borst die de zwaartekracht negeert.
-De staande met Kar98 mist de naadjes waar de mouwen aan de schouder vastzitten.
-Regenpijp eindigt nogal hoog boven de straat.
-Regenpijp is te netjes.

Doe er mee zoals het u belieft ;)

groet :D
"A shotgun is a good substitute for mouthwash.." (High Contrast 2017)
WIP : Defending Hill 192

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 22 feb, 2016 10:31

Dank weer voor de reacties!

@ Ditmar: het liggende figuur komt op wat puin o.i.d. te liggen, arm en been zullen in ieder geval ergens op rusten!

@Erik: het is de bedoeling dat de helm van het knielend figuur een beetje schuin omhoog zit, als je begrijpt wat ik bedoel :) , maar hij kan wel wat lager ja als ik nu zo kijk...
De lange nek van het andere figuur zal ik nog wat inkorten!
Af voor Twenot denk ik niet eigenlijk gezien mijn bouw- en schilder tempo :mrgreen: maar zal denk ik wel al een eindje gevorderd zijn. Ik wil ook nog even experimenteren met gezichten schilderen met acryl, dus dat komt er ook nog tussendoor! :)

@Eelco: hoogte van het gebouwtje is bewust gedaan zo, wat puin komt er nog wel op de grond. Heel misschien plaats ik nog een figuur in het gebouwje, zoals eerder werd voorgesteld!

@Peter: dank voor de kritische blik! :) Jaja de verrekijker, ik weet het, maar de kleding was niet heel goed gedetailleerd en heb em daarom maar opgeplakt (uit luiheid) :oops: Kijk nog even of ik de verrekijker meer kan laten hangen.
Wat betreft de naadjes: Deze figuur draagt een smock en ik dacht dat hier juist geen naden zaten op de mouw?
Regenpijp: ik zag een plaatje van de Oberwallstrasse in Berlijn (waarop ik het geveltje heb gebaseerd) waarop ik dacht een regenpijp te zien die zo hoog eindigt. Maar misschien oogt het wat vreemd zo. Misschien pas ik het nog aan, de regenpijp was stiekem best wat werk, en heb er langer over gedaan dan ik wilde :?
Met te netjes bedoel je dat ie te recht is?

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 22 feb, 2016 20:43

Hoi Rob,

Erg mooi vignette! Puntjes van kritiek zijn al besproken!

Ben met name benieuwd hoe je het schilderwerk van het gebouw gaat aanpakken.
Tip van de dag,even het styrodur insmeren met verdunde plakkaatverf om zo vezels te voorkomen!

Groet,

Roger

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 22 feb, 2016 21:42

Rob, je hebt gelijk, ik kan zo ook geen duidelijke aanhechting van de mouw vinden... mooi ! opgelost ;)

Regenpijp lengte kan dus wel zo. Aan jouw de keus...
Met te netjes bedoel ik dat vanwege de oorlogschade aan het gebouw, de pijp ook
wel wat deukjes en/of kogelgat(en) zou mogen hebben.

En de kijker, tja... maak maar eens een hangende kijker die stevig zit ook.
Misschien kun je de kijker met alleen de onderkant, iets schuin naar voren tegen de borst lijmen en dan een riempje eraan maken.
Iets een "geultje" in de borst maken maakt ook een stevige zit voor verlijming van de kijker.
Desnoods doe je een heel klein propje putty achter de kijker voor extra steun.

mazzels :D

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 16 mar, 2016 23:33

Dank voor de tips heren!
Niet zo veel tijd gehad afgelopen weken, maar heb wel een sokkeltje gemaakt en heb het gebouwtje verder afgemaakt.
Enkele figuren zijn aangepast naar aanleiding van wat opmerkingen; nekje ingekort van een van de staande figuren en de verrekijker van het knielende figuurtje meer laten hangen.

Het oude Verlinden figuurtje heb ik ook weten af te maken. Hier wilde ik de patronenband omheen hebben. Ik heb ervoor gekozen de patronen los te snijden en stuk voor stuk te plaatsen op een strookje vloeipapier wat ik van te voren op het figuurtje bevestigd had. Daarna nog een dun strookje vloeipapier eroverheen geplaatst. Niet geheel accuraat maar vind het wel goed zo. :roll:
Afbeelding

Ook voor het eerst een heel armpje gesculpt. Het handje is van Hornet.
Afbeelding

Het sokkeltje heb ik van plastic plaat gemaakt en een houten profiellijst van de Gamma :)
Afbeelding

Regenpijp toch maar aangepast. Wat beschadigingen en kogelgaten gemaakt.
Afbeelding

Kozijntjes gemaakt van hout. Er komen nog raampjes in, al dan niet kapot.
Afbeelding

Heb besloten toch de binnenkant van het gebouwtje te maken. Heb wat vloertjes en plafonds van hout gemaakt. Reden hiervoor is dat ik toch een figuurtje in het gebouw ga plaatsen.
Afbeelding

Ik heb een mooi figuurtje van Stalingrad die ik wil gebruiken.
Afbeelding

Ik heb nog een figuurtje (ook van Stalingrad) wat ik misschien kan gebruiken, welke dan op de rand van het dak komt, en naar beneden kijkt.
Wat vinden jullie hiervan? Beide figuurtjes of alleen het figuurtje in het gebouwtje wat de granaat gaat gooien?
Afbeelding

Hopelijk kan ik nu binnenkort eindelijk aan het schilderwerk beginnen!

Grtz,

Rob.

Ditmar Tabben
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot

Berichtdoor Ditmar Tabben » 17 mar, 2016 7:40

Nou, ik vind het er eigenlijk wel spannend uitzien zo, Rob! Maakt het juist extra bedreigend... Ik zeg DOEN!! Allebei die Russen erbij! :D

Op naar de verflaag!

Groeten Ditmar

j.w.stokkers
Bestuur Twenot
Bestuur Twenot
Contacteer:

Berichtdoor j.w.stokkers » 17 mar, 2016 10:27

Mooi geheel en mooie interactie. Misschien die soldaat op het dak ook achter 2'e raam zetten heeft ie iets meer kans om daadwerkelijk iets te raken. Persoonlijk geeft ie mij ook beetje het gevoel dat er wat neer is gezet om het neerzetten. 2 Russen bij elkaar geeft meer een ondersteunend geheel...de één gooit handgranaat en de ander doet hem ondertussen "beschermen".

Gr.JW
Afbeelding

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 18 mar, 2016 16:26

Hoi Rob,

Strak gebouwtje zo met die kozijntjes en regenpijp! Partonenbandje ook mooi; hoe kom je erop... :wink:
Wat JW ook al zei, zou ik de 2 russen bij elkaar zetten. Maakt het verhaal diudelijker (als het dat al niet was... :mrgreen: )

Ga zo door

Gr
Erik

roger hurkmans

Berichtdoor roger hurkmans » 19 mar, 2016 19:34

prachtige setting Rob.Wat JW en Erik zeggen is een optie maar vind het zo als het nu is zeker niet slecht en kan wat mij betreft dus zeker ook!

succes met het schilderwerk van je gebouw! :)

Groet,

Roger

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 20 mar, 2016 1:44

Mooi geheel man !
Prima opgelost die patroonband en de details aan het gebouw vind ik ook goed gedaan.

Ook ik zou die Rus op het dak liever bij z'n kameraad zien, al heeft het wel wat zo boven op het dak, maar
dan zou hij mijns inziens beter kunnen liggen terwijl hij een granaat over de rand smijt :twisted:

carry on :D

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 29 mei, 2016 21:51

Thanks mannen!
Denk dat ik het hou bij alleen de rus in het gebouw.

Maar weer eens een update...
Gebouwtje is geschilderd (bijna af, alleen het zijmuurtje nog verweren) en een paar figuurtjes zijn zo goed als af.

Roger Hurkmans gaf de tip het blauwschuim voor het schilderen te voorzien van een laagje plakkaatverf om zo vezeltjes te voorkomen. In eerste instantie had ik dat niet gedaan :roll: en inderdaad na het airbruschen met Tamiya acryl waren de vezeltjes duidelijk te zien... Na wat licht opschuren en enkele dunne laagjes zwarte acrylverf uit een tube aangebracht met een brede kwast was het een stuk beter geworden.
Verder is het geheel met Tamiya acryl verf en Vallejo geschilderd. Wat verwering heb ik wel met olieverf gedaan, soort van dot filtering, maar met beleid want de terpentine die ik hiervoor gebruik kan het blauwschuim beschadigen / oplossen. Ik zou dan ook zeker geen washes oid aanbrengen.

Afbeelding

Ook toegevoegd een naambordje van de Oberwallstrasse, waar het tafereel zich afspeelt. De velg op de voorgrond is trouwens een van mijn eerste resin gietsels (die wel is gelukt :mrgreen: ).
Afbeelding

Het figuurtje is geheel geschilderd met Vallejo, alleen als primerlaag heb ik Tamiya gebruikt. Ditmaal heb ik ook voor het eerst de gezichtjes met acryl gedaan, eigenlijk zoals Jaume Ortiz dit heeft laten zien in een mooi artikeltje op Planetfigure. Jij ook nog dank voor alle info Erik!!!! :D
De decals op de panzerfaust komen van een Dragonsetje.
Afbeelding

Andere figuurtje wat bijna af is. Alleen een panzerfaust moet nog toegevoegd worden en ik moet het geheel nog voorzien van een mat laagje (met name de broek glimt nog een beetje).
Afbeelding

Nu nog de rest van de figuurtjes schilderen! Oh ja en de binnenkant van het geveltje :roll:

Grtz,

Rob.

ErikGideonse

Berichtdoor ErikGideonse » 29 mei, 2016 22:34

Hoi Rob,

Ziet er goed uit man!
'k Zie dat het aardig gelukt is met de acryltjes, zowel het uniform gebeuren alsmede ook de gezichtjes! (PS graag gedaan :mrgreen: :wink: )
Misschien de schoenveters van dat figuur met de Pzfaust nog ff nawerken... (of de illusie wekken; hightlight/schaduw.... :wink: ) En ja een beetje matter, heb je de Vallejo niet met X21 gemengt? (nouja, je weet hoe ik het doe he... :wink: :mrgreen: Humbrol rattlecan; alhoewel ik tegenwoordig ook AK Ultra Matt gebruikt... )

Gebouwtje ook mooi geschildert en mooi kapot zeg maar!
Nog wat kapot glas erin? (microscoop glas is een aanrader!)

Ben benieuwd naar de rest

Gr Erik

peter van dijk

Berichtdoor peter van dijk » 30 mei, 2016 15:49

Mooie vorderingen Rob ! gebouw ziet er prachtig uit en de figuren net zo goed.

Misschien het straatnaambordje nog iets verweren ? ziet er wel erg vers uit...

lekker doorgaan zo !
groet:D

Niels Henkemans
Lid van de Twenot
Lid van de Twenot
Contacteer:

Berichtdoor Niels Henkemans » 30 mei, 2016 20:33

Je schiet aardig op Rob. :D
Misschien kan je je kleuren van de broek van je tweede figuur nog eens bekijken. Op de foto lijkt het mij niet genoeg op de unieke tinten van dat Italiaanse patroon.
"We stay. I don't know a better place to die" - Cpt Dolan, La Fière June 7th 1944

Mathieu Kaelen

Berichtdoor Mathieu Kaelen » 30 mei, 2016 21:42

gebouw/straatsectie is erg goed gelukt. 8)
Aansluitend op Peter zou ik ook het straatnaambordje verweren/beschadigen.

Rob Westerman

Berichtdoor Rob Westerman » 1 jun, 2016 14:37

Dank voor de reacties!

@Erik: vetertjes ga ik nog aanpassen / schilderen, is wel een beetje een gekke schoen zo...
Nee niet gedaan, mengen met X21! :oops: Heb wel met de kwast Vallejo matt gebruikt maar dat geeft toch nog een bepaalde glans. Dacht dat ik hiermee eerder wel goede resultaten had bereikt, alleen dan opgebracht met de airbrush, misschien ligt het daaraan.
Vensters en ramen moet ik nog plaatsen! Zijn al af. Voor de ramen had ik dun doorzichtig plastic plaat gebruikt.

@Peter: straatnaambordje wordt nog verweerd, was net aanbracht voor het maken van de foto's!

@Niels: had wel wat moeite met het vinden van de juiste kleuren, vond ook wel wat verschillende kleurenvariaties op het net. Had uiteindelijk Vallejokleurtjes gevonden in een boekje van Calvin Tan, maar het komt wat donker over.

@ Mathieu: thanks en ga het naambordje nog wat verweren!

Grtz,

Rob.

Terug naar “Twenot Fotoalbum: Figuren en Bustes”